PDA

Bekijk Volledige Versie : jood als primier



azam
14-10-02, 20:35
Schande !!! :boos:

ferrari
14-10-02, 20:36
Wat is primier?

En wat is een schande? :maf2:

i love israel
14-10-02, 20:37
waar en wie en waarom een schande

Couscousje
14-10-02, 20:49
Toerk!

Cc

BENZ_207
14-10-02, 20:52
Geplaatst door azam
Schande !!! :boos:


hoezo schande?

Hij is een Marokkaanse staatsburger hij heeft ook alleen maar het beste voor
Marokko. Marokkaanse joden zijn al jaren actief in de Marokkaanse politiek.
Het gaat er niet om of hij een jood is of weet ik veel wat. Als hij maar zijn
werk doet.

Couscousje
14-10-02, 23:44
Geplaatst door JOOP.R

Wat betekend Toerk

Dat is Turk, uitgesproken in gebroken Nederlands...

Wij Marokkanen zeggen dat wel vaker tegen iemand die een beetje moeite heeft met de Nederlandse taal...

Zeer foute opmerking.

Cc sGaamt ziG diep.

http://www.plaudersmilies.de/sad/bigeyecry.gif

bman
14-10-02, 23:51
In je hok CC! ;)

Couscousje
15-10-02, 00:02
Geplaatst door JOOP.R

wat doet dat mannetje met die rode kaart bij jou ben je uit het velt gestuurd

Dat is mijn avatar, Joop.

Een avatar is eigenlijk een soort personificatie, net als de zak couscous in mijn ondertekening...

De rode kaart wordt hier op Maroc.NL uitgedeeld als je een ban hebt, de gele kaart als je over de sGreef gaat...

Daar ik bekend sta als Maroc.NLs grootste rebelchild, heb ik die rode kaart maar als avatar gebruikt... Dat sGeelt "beheer" weer een heleboel werk...

:D

Cc

Couscousje
15-10-02, 00:03
Geplaatst door bman
In je hok CC! ;)

Waf waf waf!!!

Waf!

Cc http://www.plaudersmilies.de/dogrun.gif

Couscousje
15-10-02, 00:11
Geplaatst door JOOP.R

Je heb wel humor daar hou ik wel van :fparty:

Dank je!

:D

Cc http://www.plaudersmilies.de/jestera.gif

Bakslita
15-10-02, 00:19
Geplaatst door Couscousje


Dank je!

:D

Cc http://www.plaudersmilies.de/jestera.gif


Cc ...de hofnar van het Prikbord!



-Y-

Couscousje
15-10-02, 00:24
Geplaatst door Bakslita



Cc ...de hofnar van het Prikbord!



-Y-

Jij vat hem...

Ik ben zo leuk, hilarisch gewoon!

:lol:

Cc

Couscousje
15-10-02, 00:52
Geplaatst door JOOP.R

Die bakslita zou je in het donker tegen komen schrik je je rot

Hij is inderdaad een akelig mens, ja.

Cc

Malcolm_X
15-10-02, 18:13
Ik heb wat nagevraagd en wat ik te horen kreeg is dat hij helemaal geen Jood is. Driss Jettou is naar wat ik gehoord heb helemaal geen Jood. Trouwens denk je dat de islamitische partij die deze verkiezingen een grote overwinning behaalde dit zouden accepteren. Denk je nou echt dat Koning Mohammed VI een Jood als premier zou kiezen. Ok hij heeft wel adviseurs die joods zijn maar premier.......en die gaat Marokko regeren. Dacht het niet........

dus degene die zeggen dat hij joods is .........BRON?????

Tomas
15-10-02, 18:15
Geplaatst door Malcolm_X
Ik heb wat nagevraagd en wat ik te horen kreeg is dat hij helemaal geen Jood is. Driss Jettou is naar wat ik gehoord heb helemaal geen Jood. Trouwens denk je dat de islamitische partij die deze verkiezingen een grote overwinning behaalde dit zouden accepteren. Denk je nou echt dat Koning Mohammed VI een Jood als premier zou kiezen. Ok hij heeft wel adviseurs die joods zijn maar premier.......en die gaat Marokko regeren. Dacht het niet........

dus degene die zeggen dat hij joods is .........BRON?????

Ja en Marokko bleek ook niet het eerste land dat Amerika erkende te zijn.

Dus al die andere positieve verhalen over Marokko zullen ook wel niet waar zijn.

Ik stel voor om onmiddelijk de kinderbijslag te stoppen!

Malcolm_X
15-10-02, 18:39
Niet dat de joden daar niet gerespecteerd worden ofzo. Zij zijn degene die bijna alle hoge plaatsen hebben in Marokko, vergeet dat niet. Maar als Premier, denk niet dat de bevolking dat zal accepteren. Is natuurlijk logisch. Stel dat Nederland een Marokkaan als premier krijgt. Zal Nederland dat dan accepteren. Dat een niet nederlander het land zal regeren. Dacht het niet.
Precies hetzelfde als in Marokko, 99% is daar moslim. En denk niet dat de bevolking een niet moslims zal erkennen als premier daar.

tallesman
15-10-02, 19:02
Geplaatst door Malcolm_X
Maar als Premier, denk niet dat de bevolking dat zal accepteren. Is natuurlijk logisch. Stel dat Nederland een Marokkaan als premier krijgt. Zal Nederland dat dan accepteren. Dat een niet nederlander het land zal regeren. Dacht het niet.

Dat zal nooit een niet-Nederlander zijn want mag niet van de grondwet. Een Marokkaanse Nederlander als premier lijkt me prima. Hij heeft dan allang bewezen dat hij die taak aan kan, zo'n man komt niet uit de lucht vallen.

Die nieuwe premier is toch gewoon een Marokkaan? Wat is dan het probleem? Zijn geloof maakt dan toch geen verschil, als de islam zo tolerant is en de joden in Marokko het zo goed hebben :fplet:

i love israel
15-10-02, 19:05
Geplaatst door Malcolm_X
Niet dat de joden daar niet gerespecteerd worden ofzo. Zij zijn degene die bijna alle hoge plaatsen hebben in Marokko, vergeet dat niet. Maar als Premier, denk niet dat de bevolking dat zal accepteren. Is natuurlijk logisch. Stel dat Nederland een Marokkaan als premier krijgt. Zal Nederland dat dan accepteren. Dat een niet nederlander het land zal regeren. Dacht het niet.
Precies hetzelfde als in Marokko, 99% is daar moslim. En denk niet dat de bevolking een niet moslims zal erkennen als premier daar.

ben bang dat je hier toch even een klein foutje maakt. de joden wonen al eeuwen in marokko, dat zeggen jullie zelf. dus waarom zou er geen jood premier kunnen worden?

de marokkanen zijn nog geen eeuw in nederland. ze zijn nog druk bezig te integreren in nederland. kijk maar hoeveel mensen er van de eerste generatie geen nederlands spreken. dus logisch dat deze mensen in nederland nog geen premier kunnen worden.

echter wanneer de marokkanen actiever zullen worden in de politiek, waarom zou er dan geen marokkaanse premier kunnen komen? maar de vraag is dan, zijn dat dan nog wel marokkanen of zijn het dan gewoon nederlanders?

Marsipulami
15-10-02, 19:09
Het racistische België heeft zelfs een vice-premier Elio di Rupo. Een migrant van de tweede generatie, kind van ongeschoolde mijnwerkers die is opgegroeid in de barakken waarin de italiaanse gastarbeiders werden gelogeerd. Hij is nog steeds de populairste politicus van Wallonië.

Marsipulami
15-10-02, 19:13
Ik vind het wel tof dat Marokko een joodse premier heeft. Marokko heeft het tijdens de holocaust opgenomen voor de joden. Het land heeft goede relaties zowel met het westen als met de Arabische wereld. In tegenstelling tot omgevende landen zijn er geen grote conflicten en is er geen (extreme) armoede. Bovendien zijn de Marokkanen een ontzettend gastvrij volk. Marokko heeft echt wel een boodschap, zowel voor het westen als de Arabische wereld.




De boodschap van Marokko

Ondanks armoede en Islamistische spanningen, zoekt de meest westers gerichte Arabische natie een weg om zijn erfenis van tolerantie te bewaren. Marokko streeft naar meer rechten voor vrouwen en een goede relatie tussen moslims en joden.

Rabat, Marokko—Marokko zal altijd het land van de Sirocco winden zijn, de duinen van de Sahara en de door Humphrey Bogart en Ingrid Bergman onsterfelijk gemaakte stad Casablanca.

Maar laat ons wat meer actueel blijven. Gedurende het 38-jarige bewind van koning Hassan II, zagen de Marokkanen nooit een foto van diens vrouw. Toen de nieuwe koning Mohamed VI de knoop doorhakte in maart waren de Marokkanen verbaasd toen ze de krant opensloegen en er een grote kleurenfoto vonden van zijn bruid – een opvallende roodharige computer ingenieur.

“Ik hoop dat ze een model zal zijn voor andere vrouwen” zei Fouzia Rhissassi, een toonaangevende voorspreker van vrouwenrechten. “Als de beloften van de koning m.b.t. vrouwenzaken dezelfde blijven dan is de toekomst heel erg hoopvol.”

In de hoofdstad Rabat, vijf dagen, na 11 september stroomden honderden mensen samen in een katholieke kerk waarvan het altaar enkel bedekt was met een Amerikaanse vlag. Onder de vele aanwezigen: het hoofd van de belangrijkste islamitische partij en andere moslim politici.

“Het was heel opmerkelijk” vertelt Margaret Tutwiler, die vijf weken eerder ambassadeur in Marokko voor de Verenigde Staten was geworden . “Ik putte er moed uit toen ik deze mensen een katholieke kathedraal zag binnenwandelen om medeleven en respect te uiten voor de Verenigde Staten. En sedert die tijd is dat onveranderd gebleven.”

En niettegenstaande de meeste van de 29 miljoen Marokkanen moslim zijn, verwelkomden ze warm de duizenden Joden die deze lente hun familie kwamen bezoeken op het joodse paasfeest.—zelfs als de Arabisch-joodse spanningen opliepen op de West-Bank.

“We hebben hier nooit te maken met religieuze spanningen,” zegt Serge Berdugo, het hoofd van de joodse gemeenschap in Marokko. “De joden respecteren de islam en de islam respecteert de joden.”

Buitenstaanders horen dit soort dingen zelden – eigenlijk horen ze helemaal niets over Marokko- omdat het een ouwe bekende is onder de Arabische naties. Het is geen belangrijke olie producent, geen sponsorstaat voor het terrorisme en ook geen frontspeler in het Israëlisch-Palestijns conflict. Sedert Hassan II drie jaar geleden stierf, heeft Marokko zelden de frontpagina’s van de kranten gehaald ofschoon het behoort tot de grootste Arabische landen. Er leven hier meer mensen dan in Irak of in Saoedie Arabië.

In plaats daarvan heeft Marokko aan zijn eigen vrede gewerkt, een gematigd moslimland dat zijn banden met het westen versterkt, vrouwenrechten promoot en zijn reputatie als land met een grote religieuze tolerantie blijft verdedigen.

“Marokko is anders”, zegt Tutweiler. Marokkaanse mensen zijn een tolerant volk. Het zit in hun aders, het zit in het water hier, het zit in de moedermelk. Ze verwerpen werkelijk oprecht terrorisme. Dit is het enige Arabische land waar joden en moslims en christenen al eeuwen samenleven. Ik weet niet waar ik het aan moet toeschrijven maar er is iets heel uniek aan Marokko.”

Marokko heeft zeker een beperkte groep islamitische fundamentalisten die niets liever wil dan dat het land een strenge islamstaat wordt. Er zijn Marokkanen die getraind hebben in Al Qaeda kampen in Afghanistan en Zacarias Moussaoui, die ervan beschuldigd wordt de 20 ste kaper geweest te zijn en wacht op zijn proces in de VS, is uit Marokko afkomstig.

En Marokko blijft nog altijd heel erg een land in volle ontwikkeling met alle problemen die daar mee te maken hebben: een hoge graad van analfabetisme, werkloosheid en armoede. Ofschoon hij vertrok met een mooie start zeggen critici van de nieuwe koning dat hij aarzelt om sociale en economische hervormingen door te voeren uit angst voor het opwekken van islamistische woede.

“We zouden een baken kunnen zijn voor deze regio na 11 september,” zegt Abou bakr Jamal, hoofdredacteur van de krant “Le Journal” een Marokkaans weekblad. “We zouden het idee kunnen keren dat Islam en Arabieren terroristen zouden zijn en ondemocratisch. Ik denk nog altijd dat Marokko dat kan bewijzen maar er is een sterkere visie voor nodig. De visie is te vaag.

Anderen zeggen echter dat 2,5 jaar is te kort om de 38-jarige koning te beoordelen, speciaal daar waar het gaat om het wijzigen van wetten en gewoonten die al tientallen jaren, zelfs eeuwen oud zijn.

“Stappen zetten naar verandering gaat traag maar de hoofdzaak is dat er aan gewerkt wordt” zegt Rhissassi. “Geduld is een deugd.”

Een lange gemeenschappelijke geschiedenis.

Op slechts 8 kilometer van West Europa via de straat van Gibraltar is Marokko anders. Het is soms onduidelijk wat Europa daarover denkt. In het noorden waar Spanje twee kleine enclaves controleert spreken veel Marokkanen Spaans. En tientallen jaren Frans bestuur, sedert 1900 tot aan de onafhankelijkheid in 1956, heeft dit gebied een Gallische sfeer gegeven.

In Casablancan, het grote lawaaierige commerciële centrum dat enige gelijkenis vertoont met de versie in Hollywood, veel van de mooiste architectuur, dateert uit de Franse periode. De meeste geschoolde Marokkanen spreken vloeiend Frans en de café’s langs de straten zouden niet misstaan aan de Champs Elysees.

Maar de banden met de verenigde staten is wat Marokko onderscheid van andere moslimlanden. Geografisch is het de Arabische natie die het dichtst bij Amerika ligt – enkel de Atlantische Oceaan scheidt Marrakech van Miami.

In 1777, was Marokko het eerste land dat de Verenigde Staten officieel erkende als staat. Tanger, in het noorden van Marokko is de plaats waar het enige gebouw is gevestigd op buitenlandse grond dat voorkomt op de lijst van van beschermde historische Amerikaanse gebouwen (een voormalige diplomatieke post die thans een museum is.)

“In de onmiddellijke nasleep van 11 september was er onder alle bevolkingslagen een shock en medeleven met het volk van de Verenigde Staten.”, zegt Tutwiler, de ambassadeur. “Eén van de dingen die ik heb geleerd is dat de meeste Marokkanen weten dat ze een 225-jarige geschiedenis hebben met de VS. Je kan dat aan 10 Amerikanen vragen en die zouden het niet weten.

Ik denk dat Marokko erg trots is de kant van het westen en de VS te kiezen. Ze zijn omringd door landen die een andere weg gekozen hebben zoals, Lybië en Algerije.

Maar zoals de mensen in de andere Arabische naties zijn de meeste Marokkanen van mening dat de Midden Oosten politiek van de VS t.a.v. Israël verkeerd is. In April trokken 500 000 Marokkanen de straat op voor een pro-Palestina mars, en kleinere demonstraties zijn aan de orde van de dag.

“Wat Bush doet is verkeerd” zegt Dr. Najat Mjid, een pediater die een organisatie oprichtte om Marokkaanse straatkinderen te helpen. “Ik ben heel, heel kwaad om wat er in Palestina gebeurt, niet omdat ik een Arabier ben maar omdat ik geloof in kinderen en wat nu gebeurt is een grote tragedie. De hele wereld zal hiervoor een zware kost moeten betalen.”

Tutwiler, een voormalige State Departement woordvoerder, was verwonderd over hoe erg het beeld van de Verenigde Staten is beschadigd sedert de golfoorlog in 1991, vooral onder jongeren waarvan het beeld van de Verenigde Staten vooral bepaald wordt door TV-shows met veel sex, drugs en geweld. De VS, zegt ze, is er niet in geslaagd om de nadruk te leggen op zijn voornaamste democratische waarden.

Om dat doel na te streven stuurt de ambassade van de VS, 18 teams vrijwilligers uit die naar Marokkaanse hogescholen gaan om te praten met studenten. Velen onder hen hebben nog nooit een Amerikaan ontmoet.

Marokkanen kunnen het oneens kunnen zijn met de politiek van de Verenigde Staten “maar dan kan je dat toch niet vertalen door te zeggen dat we een slecht volk zijn of een slechte natie”, zegt Tutwiler. “Wanneer we ons best doen – en wij Amerikanen zijn een vriendelijk volk- dan wordt het moeilijk als iemand in onze buurt zegt dat we gehaat worden.

Marsipulami
15-10-02, 19:14
Wij hebben geen joden en geen moslims

Ondanks het Israëlisch-Palestijns conflict blijven de relaties tussen moslims en joden de warmste van heel de Arabische wereld. Zo gaf een Marokkaanse-joodse humorist een voorstelling in Casablanca enkele weken na 11 september. Toen bleek dat 95 % van zijn publiek uit moslims bestond.

In de voorbije jaren zijn er slechts twee ernstige incidenten bekend die verwijzen naar antisemitisme. Er werden stenen gegooid naar een joodse school en een joodse man werd aangevallen met een mes. De politie heeft de aanvaller onmiddellijk gearresteerd.

De joodse aanwezigheid in Marokko dateert van reeds 2000 jaar geleden. Maar een echte band tussen Marokkanen en joden werd er pas gesmeed in de middeleeuwen wanneer mensen van beide religies uit Spanje moesten vluchten om te ontsnappen aan de vervolging van de christelijke inquisitie.

De joden en de moslims werden toen uit Spanje verdreven omdat ze hun godsdienst niet wilden loochenen.”, zegt Berdugo, het hoofd van de Marokkaanse joodse gemeenschap.”Toen ze hier kwamen hebben ze bewezen beide sterke religies te zijn die elkaar niet hoeven te bestrijden.”

In het meer recente verleden zijn de Marokkaanse moslim koningen de grootste beschermers geweest van de joden. Joden houden ervan om te vertellen over koning Mohamed V de grootvader van de huidige koning, zich verzette tegen de Franse Nazi-collaboratie tijdens de tweede wereldoorlog.

Toen de Fransen lieten weten dat de joden in Marokko gele sterren moesten dragen vroeg de koning om 50 extra sterren aan Frankrijk –één voor hemzelf en één voor elk lid van zijn familie. “Wij hebben geen joden of moslims, enkel Marokkanen” was de boodschap van de Marokkaanse koning aan Frankrijk.

Nadat Israël een onafhankelijke natie werd in 1948 verhuisden duizenden Marokkaanse joden naar de nieuwe joodse staat. Dat was het begin van een exodus die vooral om economische –niet om religieuze- redenen plaatsvond. Van de 250 000 Marokkaanse joden gedurende de tweede wereldoorlog zijn er vandaag nog ongeveer 5000 die in Marokko zijn gebleven.

“De joden gaan daar waar ze een job kunnen vinden,” zegt Attias Sion, wiens zoon en dochter in Parijs wonen. Sion (70) is één van de ongeveer 125 joden die in Fez zijn blijven wonen, een oud joods studiecentrum waar ’s werelds eerste Hebreeuws-Arabische woordenboek is geschreven. Sedert 1940 herstelde Sion typmachines –“Ik ben een oude man en dit zijn oude machines.”

Ondanks, of misschien dankzij, hun kleine aantal, heeft Sion en andere Marokkaanse joden een heleboel Marokkaanse vrienden. Over het algemeen zijn de joden goed geïntegreerd in de Marokkaanse cultuur. Eén van de topadviseurs van de koning is een jood en er zijn twee joodse kolonels in het leger. De overheid heeft geholpen bij de restauratie van verscheidene oude synagogen en betaalt het salaris van de conservator van een joods museum dat vier jaar geleden zijn deuren opende in Casablanca.

“Onze Marokkaanse geschiedenis is geen geschiedenis van terreur maar van een normale verstandhouding tussen moslims en joden”, zegt Simon Levy, directeur van het museum. “Wij denken dat het belangrijk is om daarover te getuigen op een moment dat de moslimbeschaving wordt bestempeld als een terroristische beschaving.”

Toch zijn er tekenen dat de islamitisch-joodse relaties niet altijd zo rooskleurig zijn als het lijkt In een recent frontpagina-interview dat ‘Le Journal’ had met een bekende imam was één van de commentaren: “Ik heb altijd de oorlog tegen het joodse establischment in Palestina verkondigd.”

Abou bakr Jamal, de hoofdredacteur van de krant, bekritiseerd beide zijden. Van joodse zijde wordt hij beschuldigd van antisemitisme en door zijn vader wordt hij beschuldigd van samenwerking met extremistische zionisten die de moslims alleen maar zwart maken. Niettegenstaande dad verdedigd Jamal de publicatie van het interview.

“Het Marokkaanse volk is niet antisemitisch”, zegt hij. “maar ik ben moslim en ik denk dat het mijn plicht is als journalist te schrijven over het begin van de onverdraagzaamheid en daarover kabaal te maken. Hij (deze imam) wordt gesteund door een politieke partij die 14 leden heeft in het parlement. Als ikzelf een jood was dan zou ik deze kerel gerechtelijk vervolgen.”

Het was niet de eerste keer dat ‘Le Journal’ in een polemiek was betrokken.

Twee keer sedert april 2000, had de regering de krant verboden omwille van het beschadigen van Marokkaanse belangen. De eerste keer was dat omwille van een interview met een rebellenleider die streefde naar onafhankelijkheid voor de westelijke Sahara, een kaal, maar fosfaatrijk gebied waarop de Marokkanen aanspraak maken. En enkele maanden later werd de krant verboden omwille van een verhaal dat de eerste minister in verband bracht met een poging tot staatsgreep die lang geleden tegen koning Hassan II zou ondernomen zijn. Er is de vrees dat de nieuwe Marokkaanse heerser niet zo progressief is als hij eerst liet uitschijnen. Na de dood van Hassan II zijn de meeste Marokkanen het erover eens dat zijn zoon een goede start heeft genomen.Hij gaf de gehate minister van binnenlandse zaken, die bekend stond om zijn brutale onderdrukking van mensenrechten en gaf gratie aan een heleboel politieke gevangenen.

Critici zeggen dat het moment slecht gekozen was. Nieuwe verkiezingen voor het parlement zullen er in september zijn. De vorige verkiezingen waren in 1997 ingericht. Jamal en anderen zeggen echter dat Marokko nooit een echte democratie zijn wanneer de koning en niet een verkozen eerste minister de macht heeft om de belangrijkste mandaten in te vullen.

“In een echte democratie moet de leider van het land verantwoording afleggen aan het volk,” zegt Jamal, “Maar hier is de koning heilig – hij is de absolute heerser.”

Onder de meest van nabij gevolgde pogingen tot hervormingen zijn deze waarin vrouwen zijn betrokken. Nadat hij de troon besteeg heeft Mohamed VI een sterk engagement geuit m.b.t. vrouwenrechten en heeft hij een commissie opgericht om veranderingen te bestuderen, inclusief het verbod op polygamie.

Maar islamitische fundamentalisten hebben kritisch oppositie gevoerd op basis van de sharia, de traditionle islamitische wetten. De commissie is slechts enkele malen bij elkaar gekomen en geen van de voorgestelde hervormingen zijn aangenomen.

“Vrouwen worden ongeduldig,” zegt Rhissassi, een dekaan van de Universiteit van Kenitra en de stichter van het vrouwen studie programma. Maar ze voegde er aan toe, “de koning doet zijn best en ik denk dat zijn engagement voor vrouwenrechten oprecht is. In zijn toespraken heeft hij nadrukkelijk herhaald dat vrouwen meer dan de helft van de samenleving zijn en dat de gelijkberechtiging en de ontwikkeling van vrouwen hoog noodzakelijk is.”

Over het algemeen hebben Marokkaanse vrouwen veel beter af dan veel andere vrouwen in de meeste moslimlanden. Zij hebben het recht om te stemmen en hebben geen toelating nodig van hun man om te reizen. Zij hebben jobs in alle lagen van de samenleving inclusief de regereing. (Mohammed VI benoemde de eerste vrouwelijke minister in het kernkabinet.) Veel vrouwen op het platteland shuwen traditionele kledij ten voordele van kleding in westerse stijl: Rhissassi, in een beige pakje, zegt dat ze nooit een hoofddoek heeft gedragen in de voorbije 54 jaar.

“Er zijn zoveel verkeerde interpretaties van de islam van de kant van de mensen die vrouwen op de tweede plaats willen zien en zelfs verkondigen dat vrouwen minderwaardig zijn”, zegt Rhissassi. “Eén van de doelen die we nastreven is de geesten van vrouwen bevrijden van subtiele maar schadelijke lessen in minderwaardigheid.”

Tutwiler, de ambassadeur van de VS denkt dat het verstandig is om niet te snel te gaan met hervormingen.

“Er is een groep in Marokko die veel meer en veel sneller hervormingen wil, maar er is ook een groep die geen enkele hervorming wil en een zuiver islamistische staat wil.”, zegt ze.

“Te snelle veranderingen kunnen instabiliteit veroorzaken, ontwrichting en verwarring. De mate van veranderingen weten te doseren is even belangrijk als de veranderingen zelf.”

Marokko heeft genoegd getoond dat het vooruit wil en bewees dat het zulke goede vriendschapsbanden heeft met de VS dat president Busch dat wil belonen met het opheffen van de verplichting van een visum voor het bezoeken van de VS. Als het congres ermee akkoord gaat dan zou Marokko behoren tot het selecte clubje van landen, zoals Israël en Jordanië die taksvrij mogen exporteren naar de VS. Het zou een hele steun zijn voor de Marokkaanse economie waar zelfs hoogopgeleide universitairen moeilijk een job kunnen vinden.

Hoe dan ook of Marokko een echte baken kan worden voor de rest van de Arabiche wereld is betwistbaar. Maar ondanks alle kritiek op het huidige regime zijn de meeste Marokkanen ervan overtuigd dat ze een veel minder beloftevolle heerser hadden kunnen hebben.

“De monarchie is het cement in dit land dat werkelijk alles bij elkaar houdt”, zegt Tutwiler. “Deze koning wordt de koning van de armen genoemd, de koning van het volk. Dat zegt al enorm veel.”

Story by SUSAN TAYLOR MARTIN, Times Senior Correspondent

© St. Petersburg Times
published June 16, 2002

tallesman
15-10-02, 19:27
Geplaatst door Marsipulami
Het racistische België heeft zelfs een vice-premier Elio di Rupo. Een migrant van de tweede generatie, kind van ongeschoolde mijnwerkers die is opgegroeid in de barakken waarin de italiaanse gastarbeiders werden gelogeerd. Hij is nog steeds de populairste politicus van Wallonië.

En nog een openlijke homo ook.
Nou Adamo nog... :boogie:

bman
15-10-02, 19:34
Geplaatst door Malcolm_X
Niet dat de joden daar niet gerespecteerd worden ofzo. Zij zijn degene die bijna alle hoge plaatsen hebben in Marokko, vergeet dat niet. Maar als Premier, denk niet dat de bevolking dat zal accepteren. Is natuurlijk logisch. Stel dat Nederland een Marokkaan als premier krijgt. Zal Nederland dat dan accepteren. Dat een niet nederlander het land zal regeren. Dacht het niet.
Precies hetzelfde als in Marokko, 99% is daar moslim. En denk niet dat de bevolking een niet moslims zal erkennen als premier daar.

Joden kunnen toch ook Marokkanen zijn>?

JobHopper
15-10-02, 20:05
Geplaatst door Couscousje


Jij vat hem...

Ik ben zo leuk, hilarisch gewoon!

:lol:

Cc

cc is zo leuk... Elke grote softwareleverancier heeft cc al standaard in z'n mailprogrammatuur gebakken.... :hihi:

Couscousje
15-10-02, 20:08
Geplaatst door JobHopper


cc is zo leuk... Elke grote softwareleverancier heeft cc al standaard in z'n mailprogrammatuur gebakken.... :hihi:

Jij bent wat minder hilarisch, merk ik...

Heb je dat wel vaker, dat niemand om je grappen laGt, behalve je eigen persoontje?

Cc

Tomas
15-10-02, 20:10
Geplaatst door Couscousje


Jij bent wat minder hilarisch, merk ik...

Heb je dat wel vaker, dat niemand om je grappen laGt, behalve je eigen persoontje?

Cc

Dit is een dubbele.

Die heb ik al.

Ruilen iemand? Ik heb een dubbele Cc-reply.

Marsipulami
15-10-02, 23:24
Geplaatst door tallesman


En nog een openlijke homo ook.
Nou Adamo nog... :boogie:

Ja, klopt zelfs dat heeft zijn opgang niet kunnen stuiten. Hij pronkt wel niet zo met zijn homoseksualiteit als wijlen Pim. Hij heeft zich pas via de media ge-out op het ogenblik dat hij ten onrechte (op het hoogtepunt van de Dutroux affaire beschuldigd werd van pedoseksualiteit -arme man- dat was pas laag). Die valse beschuldiging heeft hem wel min of meer tot een populaire underdog gemaakt toen bleek dat die beschuldigingen aan zijn adres gewoon leugens waren.

Hij is degene die de Waalse PS heeft kunnen overeind houden na de moord op Cools en de arrestatie van oud-minister Verbiest en doorheen de hele Agusta-Dassault omkoop affaire. Ongelooflijk te zien welke schandalen de PS heeft overleefd zonder beduidende electorale schade. En dat terwijl die arme integere Melkert in Nederland in één klap de helft van de aanhang van de PVDA ziet vertrekken.

Wat is er eigenlijk met Adamo ?

mimoun@tiscali.
15-10-02, 23:40
Geplaatst door BENZ_207



hoezo schande?

Hij is een Marokkaanse staatsburger hij heeft ook alleen maar het beste voor
Marokko. Marokkaanse joden zijn al jaren actief in de Marokkaanse politiek.
Het gaat er niet om of hij een jood is of weet ik veel wat. Als hij maar zijn
werk doet.

ALS HIJ JOODS IS EN PREMIER WORDT DAN BEN IK BANG DAT HIJ HET EERDER VOOR DE JOODSE MAROKKANEN OP GAAT NEMEN DAN DE ISLAMITISCHE.

Abdel26
16-10-02, 04:56
Geplaatst door Couscousje


Dat is Turk, uitgesproken in gebroken Nederlands...

Wij Marokkanen zeggen dat wel vaker tegen iemand die een beetje moeite heeft met de Nederlandse taal...

Zeer foute opmerking.

Cc sGaamt ziG diep.

http://www.plaudersmilies.de/sad/bigeyecry.gif

flikker op nep marokkaan(se)

Abdel26
16-10-02, 04:58
Geplaatst door Couscousje


Jij bent wat minder hilarisch, merk ik...

Heb je dat wel vaker, dat niemand om je grappen laGt, behalve je eigen persoontje?

Cc

Je bent ook hier populair in negatieve zin zie ik!

terug naar je hok zoals eerder is aangegeven.

Sorry was ff off topic. :zwaai:

i love israel
16-10-02, 10:03
Geplaatst door mimoun@tiscali.


ALS HIJ JOODS IS EN PREMIER WORDT DAN BEN IK BANG DAT HIJ HET EERDER VOOR DE JOODSE MAROKKANEN OP GAAT NEMEN DAN DE ISLAMITISCHE.

leg ens uit? joden in marokko hebben toch geen enkel probleem? zijn toch gewone inwoners mte dezelfde rechten en plichten al de moslims?.............. of toch niet?

bman
16-10-02, 10:25
Geplaatst door mimoun@tiscali.


ALS HIJ JOODS IS EN PREMIER WORDT DAN BEN IK BANG DAT HIJ HET EERDER VOOR DE JOODSE MAROKKANEN OP GAAT NEMEN DAN DE ISLAMITISCHE.

En dat zegt meer over jouzelf dan over de beste man. Racistje toch.

Bart
16-10-02, 14:37
Geplaatst door dehmed
Effe voor de duidelijkheid nog een keer Driss Jettou is geen Jood.

Waar komt dat verhaal vandaan dan?

jaja
16-10-02, 15:00
Geplaatst door Malcolm_X
Niet dat de joden daar niet gerespecteerd worden ofzo. Zij zijn degene die bijna alle hoge plaatsen hebben in Marokko, vergeet dat niet. Maar als Premier, denk niet dat de bevolking dat zal accepteren. Is natuurlijk logisch. Stel dat Nederland een Marokkaan als premier krijgt. Zal Nederland dat dan accepteren. Dat een niet nederlander het land zal regeren. Dacht het niet.
Precies hetzelfde als in Marokko, 99% is daar moslim. En denk niet dat de bevolking een niet moslims zal erkennen als premier daar. .. definieer "niet nederlander", als jij bedoelt een nederlander wiens voorouders, ja zelfs ouders geen nederlands paspoort hadden, dan denk ik niet dat dat een probleem zou zijn. Zelfs een genaturaliseerde nedelander zou geen probleem zijn. Het enige is wel dat je een nederlands paspoort moet hebben en bij verkiezingen door een grote partij als kandidaat premier worden voorgedragen.
Interessant is dat jij dus een marokkaanse jood niet als een marokkaan ziet, zelfs al hebben zijn ouders en voorouders al sinds jaar en dag in Marokko gewoond en geleefd.
Heb je niet het idee dat jouw voorbeeld een beetje krom is?

Malcolm_X
16-10-02, 22:50
Het gaat er niet om dat hij wel of geen marokkaan is ofsjo. Hij is een marokkaan dat zal zo ook blijven. Maar waar ik op tegen ben is dat Marokko nog steeds in principe een "islamitische" land is. Alhoewel ik er weinig van terug zie, maar dat ze hebben nog wel paar islamitische regels en wetten nog. Nou als er een Joods premier komt dan ken ik bang dat, dat bijna allemaal zal verdwijnen.