Hoi,
Ik vraag me af hoeveel van jullie meiden met hetzelfde probleem als ik rondlopen. Ik heb een afhankelijk moeder, maar het gaat nu zelf te ver. Maar ja wat is te ver? Ik zal jullie even uitleggen hoe afhankelijk mijn moeder van mij is.
Mijn moeder woont al ruim 30 jaar in Nederland en spreekt geen woord goed nederlands. Hierdoor is zij juist zo afhankelijk van mij. Fysiek kan ze alles zelf, maar als het erop aankomt dat ze naar de arts, winkel of bank moet gaan moet ik ook mee. Ik studeer momenteel en heb het megadruk met mijn eigen leven. Het is voor mij erg lastig nu ook mijn moeders leven te beleven. Als zij iets gedaan of gezegd wilt hebben moet ik het allemaal voor haar doen. Als er brieven op de mat vallen moet ik die voor haar lezen. In het begin vond ik het niet erg, maar dat wordt erger naarmate is ouder wordt en meer voor mezelf wil. Zoals een eigen wil...Die heb ik als 23 jarige studente niet.
Als we naar de winkel gaan en de cassiere zegt 5 euro geeft ze het geld altijd eerst aan me terwijl ze zelf bij de kassa staat en het ook kan aangeven. Als ik eens een keertje wegloop wordt ze boos op mij omdat ik haar niet hielp. Ik vind het dan een beetje te ver gaan. Geld aangeven is toch iets wat ze zelf kan. Ze doen tenslotte soms ook boodschappen alleen. Maar wanneer ik erbij sta vertikt ze het om voor zichzelf te denken laat staan handelen. ALLES ALLES doe ik dan voor haar.
Ik probeer haar nu een beetje meer op zichzelf te laten zodat ze het ook leert, maar daar komen alleen maar meer problemen van. Ze spreekt in termen dat ik haar verraad en in de steek laat. En dat voor een vrouw die gelukkig nog zelf kan lopen etc. Ik moet voor haar denken en haar leven voor haar lijden.