Westerse schoothondjes in N-Afrika zwichten voor westerse druk om hijaab te verbieden
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/3 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 21

    Onderwerp: Westerse schoothondjes in N-Afrika zwichten voor westerse druk om hijaab te verbieden

    1. #1
      --- Outcast --- Qaiys's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2006
      Berichten
      8.861
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      136

      Standaard Westerse schoothondjes in N-Afrika zwichten voor westerse druk om hijaab te verbieden


      In Marokko verdwijnt het hoofddoekje langzaam uit de schoolboekjes. Foto Bert Spiertz, Hollandse Hoogte

      Marokko heeft moeite met hoofddoek

      De hejab is bij de Marokkaanse overheid in diskrediet door terreur
      Ook in Noord-Afrika bestaat discussie over de hoofddoek. Een ongemakkelijke strijd voor overheid en bedrijven.

      Door Steven Adolf

      Rabat.


      Sinds de terreuraanslagen van drie jaar geleden door moslimextremisten in Casablanca en Tunis zijn overheid en bedrijfsleven in Marokko en Tunesië kopschuw voor gehoofddoekte vrouwen, net als overigens voor ongetrimde baarden bij de mannen. Tunesië heeft het bestaande maar versleten verbod hoofddoeken op school nieuw leven ingeblazen. Op de Marokkaanse scholen bestaat niet zo’n verbod. Maar wie de plaatjes in de recent vernieuwde schoolboeken bestudeert, ziet daarop aanzienlijk minder hoofddoeken dan op straat.

      In traditionele onderwijskringen is geklaagd dat de schoolboeken een knieval zijn voor druk uit de Verenigde Staten. Hoofddoeken zouden ten onrechte worden gezien als symbool voor moslimextremisme. Abderrahmane Feriati, die op het ministerie van Onderwijs de normen voor de schoolboeken bewaakt, ontkent dat de hoofddoek in de ban is gedaan. Wel worden er volgens hem politieke keuzes gemaakt.

      Alles wat neigt naar propaganda voor het fundamentalisme wordt uit het lesmateriaal geweerd. „Onze boeken vallen binnen de normen zoals die door internationale organisaties zijn vastgesteld: geen discriminatie op ras, geloof of sekse”, aldus de onderwijsambtenaar. „We proberen een afgewogen beeld te geven van de Marokkaanse maatschappij.” En dus zitten op de plaatjes in het leerboek voor het moslimonderwijs een jongen en een meisje gezamenlijk achter het toetsenbord van een computer.

      Kent marokko een hejab-fobie, overdreven angst voor de hoofddoek? Amal, Leila, Hazjar en Nehad moeten er een beetje om lachen. Het zijn vier beginnende twintigers die met hun modieuze, identieke lange zwarte hoofddoeken en zwarte jasjes boven hun jeans duidelijk de aandacht trekken op het terras van de centraal gelegen Mohammed V boulevard in de Marokkaanse hoofdstad Rabat.

      Amal draagt de hejab nu drie jaar. Dat heeft met respect te maken, zegt ze, iets wat vooral bij de Marokkaanse jongens nog wel eens wil ontbreken. „Sinds ik een hoofddoek draag, word ik niet meer lastig gevallen op straat.” Leila is getrouwd met een man uit de Verenigde Arabische Emiraten. Daar gaan ze van top tot teen bedekt. „Niks voor mij”, zegt Leila en ze schikt de gouden speld recht waarmee haar doek op zijn plaats wordt gehouden.

      Marokko kent een reeks van islamitische hoofdbedekkingen, maar de zwarte gezichtssluier wordt er weinig gezien. Draagsters van deze hoofdbedekking uit de Golfstaten staan wel bekend als ‘de ninja’s’. Gebruikelijker is de bedekking die wordt gedragen door oudere vrouwen: een monddoek die net onder de neus eindigt.

      Maar de laatste jaren rukken de hoofddoeken in het straatbeeld op. Een ochtendje turven op de Mohammed V boulevard leert dat een kwart tot een derde van de passerende vrouwen het hoofd bedekt houdt. Wat opvalt is de modieuze tendens: hoofddoeken in een grote variëteit en kleuren, gecombineerd met spijkerbroeken en vlotte mantelpakjes.

      De hejab heeft met traditie te maken, zeggen de meisjes in koor. Met de islam. En ook misschien met mode? Het groepje lacht koket. „Gisteren in de bus zat ik naast een vrouw die niet ophield me te vragen hoe ik mijn hoofddoek schik”, erkent Amal. Problemen had ze tot voor kort nooit met haar hoofddoek. Maar bij een toeristenbureau waar ze onlangs solliciteerde werd een hoofddoek niet op prijs gesteld. Dan is de keuze snel gemaakt, zegt ze. „Er zijn weinig banen in Marokko”, aldus Amal.

      Vrouwen die sinds de jaren ’90 in het leger en bij de politie werden toegelaten, droegen van meet af aan geen hoofddoek. Daarover is nooit een polemiek gevoerd.

      Maar de terreur heeft de hejab een nieuwe dimensie gegeven als symbool van extremisme. Zo krijgen werkneemsters bij de luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc deze zomer te horen dat zij hun hoofddoek thuis moeten laten. Dit volgde op het oprollen van een veronderstelde terreurcel waarbij twee echtgenotes van piloten betrokken waren.

      De sterk groeiende politieke islam in Marokko laat de verbodsbepalingen, die worden gezien als een inperking van de religieuze vrijheid, echter niet over zijn kant gaan. Het dagblad Attajdid, spreekbuis van de fundamentalistische Parti de la Justice et du Développement (PJD), doet met regelmaat zijn beklag dat steeds meer grote bedrijven de hoofddoek in de ban doen. Veel aandacht kreeg het geval van de journaliste Meriem Yafout, die de vrouwensectie van de fundamentalistische beweging Al Adl Wal Ihssane aanvoert. Tegenover de krant Le Monde verklaarde ze dat haar een baan bij een weekblad was geweigerd omdat ze een hoofddoek draagt.

      Protest van de zijde van fundamentalistische vakbonden heeft soms succes. Zoals in het geval van de Marokkaanse bank BMCE, die een hoofddoekenverbod na de protesten introk en doeken uitreikte waarin het embleem van de bank is verwerkt.

      Marokko is niet het enige Noord-Afrikaanse land waar het dragen van de hoofddoek onder druk staat.

      In Tunesië bestaat al sinds 1981 een verbod op het dragen van hoofddoekjes in openbare gebouwen en op scholen.

      De Tunesische overheid beschouwt de hoofddoek als „een indringer” uit het buitenland.

      De Egyptische minister van Cultuur, Farouk Hosni noemde gisteren de hoofddoek „een achteruitgang”.

      Volgens Hosni wordt de relatie tussen God en de mens niet bepaald door de kleding die iemand draagt.


      http://www.nrc.nl/buitenland/article546114.ece

      De westerse schoothondjes weten dat hun corrupte macht onder druk staat en doen er alles aan om hun macht te behouden. Ze weten dat de enige mogelijkheid die het volk momenteel heeft om hun rechten op te eisen de Islam is. Daarom moet de islam hoe dan ook teruggedrongen worden.
      Forever Blue

    2. #2
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      maroc.nl
      Leeftijd
      39
      Berichten
      9.684
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      39

      Standaard Re: Westerse schoothondjes in N-Afrika zwichten voor westerse druk om hijaab te verbieden

      Geplaatst door Qaiys
      De westerse schoothondjes weten dat hun corrupte macht onder druk staat en doen er alles aan om hun macht te behouden. Ze weten dat de enige mogelijkheid die het volk momenteel heeft om hun rechten op te eisen de Islam is. Daarom moet de islam hoe dan ook teruggedrongen worden.
      Nergens in deze bron wordt duidelijk dat dit gebeurt door westerse druk. Dus je loopt gewoon te provoceren en te liegen.
      Turkije heeft een nog strengere hoofddoekjeswet en die hebben dat al bijna 100 jaar geleden ingevoerd.. dat kwam zeker ook door westerse druk?
      Ik denk dat het goed is dat men probeert islamisme (radicale moslims) tegen te werken. Marokko is nu een redelijk tolerant land, met een Taliban-achtige beweging aan de macht gaat het land honderden jaren terug in de tijd. Ik zou ook blij zijn als de Nederlandse overheid zou optreden als de SGP of Wilders de absolute meerderheid dreigen te krijgen.
      Overigens heb ik niets tegen een hijaab, dus verbieden lijkt me geen oplossing (behalve in het parlement, gemeentehuizen, rechtbanken etc. waar scheidimg van kerk en staat is.), maar het heeft niets met westerse druk te maken. Soms lijkt het erop alsof Tunesië en Marokko seculierder zijn dan Nederland en Engeland.

    3. #3
      Very Important Prikker Dolle Fatima's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2005
      Berichten
      3.930
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      25

      Standaard Re: Re: Westerse schoothondjes in N-Afrika zwichten voor westerse druk om hijaab te v

      Geplaatst door Julien
      Nergens in deze bron wordt duidelijk dat dit gebeurt door westerse druk. Dus je loopt gewoon te provoceren en te liegen.
      Turkije heeft een nog strengere hoofddoekjeswet en die hebben dat al bijna 100 jaar geleden ingevoerd.. dat kwam zeker ook door westerse druk?

      Nee dat kwam omdat Ataturk geilde op het westen en probeerde om op ze te lijken. Dat was in een tijd waar men nog bewondering had voor het westen en ook zo wilde worden. Alleen vatte Ataturk dat een beetje scheef op.
      My hands are small I know, but there not yours, they are my own.


      Leer de Islaam kennen:
      http://www.soennah.com/content/section/4/35/

    4. #4
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2005
      Berichten
      5.248
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      36

      Standaard

      Ik ben eigelijk wel benieuwd welke concrete westerse druk er bestaat. Is er gedreigd met sancties? Of hoe werk die druk precies?

      (ps voor Jullien, in het bericht wordt weldegelijk vermeld dat er druk is vanuit de VS)

    5. #5
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2005
      Berichten
      5.248
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      36

      Standaard

      shit ik doe weer citeer ipv edit

    6. #6
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      maroc.nl
      Leeftijd
      39
      Berichten
      9.684
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      39

      Standaard

      Geplaatst door Witte78
      (ps voor Jullien, in het bericht wordt weldegelijk vermeld dat er druk is vanuit de VS)
      Klopt, maar dat is een vreemde constatering. In de VS is er juist weinig sprake van scheiding van kerk en staat op scholen, en volgens mij kunnen moslimas gewoon met hoofddoekje naar school in de VS?

    7. #7
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2005
      Berichten
      5.248
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      36

      Standaard

      Geplaatst door Julien
      Klopt, maar dat is een vreemde constatering. In de VS is er juist weinig sprake van scheiding van kerk en staat op scholen, en volgens mij kunnen moslimas gewoon met hoofddoekje naar school in de VS?
      Dat ben ik met je eens. Daarom vraag ik me dus af waar die druk precies uit bestaat. Op moment heb ik het idee dat die druk niet zoveel voorstelt. Maar gezien er mensen zijn die anders beweren ben ik benieuwd wat hun op die gedachte zet.

    8. #8
      Important Prikker
      Ingeschreven
      Jan 2005
      Locatie
      sidi mimoun
      Berichten
      2.402
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      26

      Standaard

      Geplaatst door Witte78
      Dat ben ik met je eens. Daarom vraag ik me dus af waar die druk precies uit bestaat. Op moment heb ik het idee dat die druk niet zoveel voorstelt. Maar gezien er mensen zijn die anders beweren ben ik benieuwd wat hun op die gedachte zet.
      Bush heeft een jaartje geleden Marokko een complimentje gegeven voor het doorvoeren van de wet gelijke behandeling van vrouwen. Ik vindt de term 'westerse schoothondjes' zwaar overtrokken. Mo6 houdt er gewoon goede internationale betrekkingen op na met het westen en de arabische wereld. En dat alles ten goede van de Marokkaanse bevolking, er komen enorme bedragen uit het Midden-Oosten binnen, Japan en de Westerse wereld om het land op te bouwen. En dat lijkt me het hoofddoel, een redelijk bestaan op te bouwen voor die bevolking.

    9. #9
      Prikker
      Ingeschreven
      May 2005
      Locatie
      Middleway
      Berichten
      230
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard

      Alles wat neigt naar propaganda voor het fundamentalisme wordt uit het lesmateriaal geweerd. „Onze boeken vallen binnen de normen zoals die door internationale organisaties zijn vastgesteld: geen discriminatie op ras, geloof of sekse”, aldus de onderwijsambtenaar. „We proberen een afgewogen beeld te geven van de Marokkaanse maatschappij.” En dus zitten op de plaatjes in het leerboek voor het moslimonderwijs een jongen en een meisje gezamenlijk achter het toetsenbord van een computer.
      Wat een idioot is die Abderrahmane Feriati, moge Allah hem leiden. Hoe bedoel je een afgewogen beeld willen laten zien van de Marokkaanse maatschappij, terwijl de laatste jaren juist de vrouwen met een hoofddoek beginnen toe te nemen en het straatbeeld bepalen, zoals later in 't artikel staat vermeld.

      Eeuwenlang was het geen probleem dat vrouwen zich bedekten en nu staat het opeens gelijk aan extremisme en achteruitgang. En laat het nu net zo zijn dat er in 't westen een hetze gaande is tegen iedereen die zijn of haar geloof op een bepaalde manier wil manifesteren.

      Als deze maatregelen (om de hoofddoek in de ban te doen) al dan niet worden genomen onder westerse druk, dan gebeurt dit wel omdat ze verziekt zijn met de normen die hier in het westen gelden en wanhopig pogen om toch geaccepteerd te worden.

      Het ging mis in de Arabische wereld toen mensen hun eigen identiteit en geloof loslieten en westerse systemen probeerden in te voeren en te imiteren.

    10. #10
      Prikker
      Ingeschreven
      May 2005
      Locatie
      Middleway
      Berichten
      230
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard

      Geplaatst door sidi bibi
      Bush heeft een jaartje geleden Marokko een complimentje gegeven voor het doorvoeren van de wet gelijke behandeling van vrouwen. Ik vindt de term 'westerse schoothondjes' zwaar overtrokken. Mo6 houdt er gewoon goede internationale betrekkingen op na met het westen en de arabische wereld. En dat alles ten goede van de Marokkaanse bevolking, er komen enorme bedragen uit het Midden-Oosten binnen, Japan en de Westerse wereld om het land op te bouwen. En dat lijkt me het hoofddoel, een redelijk bestaan op te bouwen voor die bevolking.
      Ja, en dit noemen we ook wel economische afhankelijkheid. Pas wanneer de Moslims zich schikken, zullen ze hulp ontvangen.

      Goede deal, right?

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Gelijkaardige Onderwerpen

    1. Rolmodel voor westerse moslimjongeren
      Door IbnRushd in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 548
      Laatste Bericht: 05-12-07, 19:37
    2. Reacties: 1
      Laatste Bericht: 28-11-06, 11:04
    3. Reacties: 20
      Laatste Bericht: 17-11-06, 11:01
    4. Reacties: 0
      Laatste Bericht: 17-10-03, 16:58
    5. Belgen zwichten voor druk VS inzake genocidewet
      Door barfly in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 11
      Laatste Bericht: 23-06-03, 12:20

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •