De Noorse elektrische evolutie
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/7 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 68

    Onderwerp: De Noorse elektrische evolutie

    1. #1
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard De Noorse elektrische evolutie

      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    2. #2
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: De Noorse elektrische evolutie

      Jah dat staat of valt met financiële aanmoediging en belastingen op auto's die toch al gierend hoog zijn.

      Vagelijk gerelateerd: Portugal runs for four days straight on renewable energy alone | Environment | The Guardian

      Dat lukt Nederland nog geen uur.
      viejo pendejo se extravia

    3. #3
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: De Noorse elektrische evolutie

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Jah dat staat of valt met financiële aanmoediging en belastingen op auto's die toch al gierend hoog zijn.

      Vagelijk gerelateerd: Portugal runs for four days straight on renewable energy alone | Environment | The Guardian

      Dat lukt Nederland nog geen uur.
      Heel veel energieverbruik op een klein stukje, dichtbevolkt. Iedere windmolen komt bij iemand onder zijn neus te staan. De wet moet veranderen zodat een vergunning eenvoudiger wordt. Standaard regels maken en als je daaraan voldoet volstaat een melding en kan je maand later aan de slag, zoiets.

      Ik las elders op een forum nog een pragmatische oplossing mbt zonnepanelen:

      Stel de terugverdientermijn is zes jaar. De energieleverancier betaalt ze, de verbruiker betaald zijn energierekening door en de leverancier draagt ze na zes over aan de gebruiker.
      Schone energie, de opgewekte energie gaat naar de leverancier die er weer winst op maakt.
      Misschien met een opslag of een wat langere termijn winst voor alle partijen.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    4. #4
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: De Noorse elektrische evolutie

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Jah dat staat of valt met financiële aanmoediging en belastingen op auto's die toch al gierend hoog zijn.

      Vagelijk gerelateerd: Portugal runs for four days straight on renewable energy alone | Environment | The Guardian

      Dat lukt Nederland nog geen uur.
      Het lukt mij nog geen seconde. Ik hang permanent overal snoertjes in te bungelen.

    5. #5
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: De Noorse elektrische evolutie

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Heel veel energieverbruik op een klein stukje, dichtbevolkt. Iedere windmolen komt bij iemand onder zijn neus te staan. De wet moet veranderen zodat een vergunning eenvoudiger wordt. Standaard regels maken en als je daaraan voldoet volstaat een melding en kan je maand later aan de slag, zoiets.

      Ik las elders op een forum nog een pragmatische oplossing mbt zonnepanelen:

      Stel de terugverdientermijn is zes jaar. De energieleverancier betaalt ze, de verbruiker betaald zijn energierekening door en de leverancier draagt ze na zes over aan de gebruiker.
      Schone energie, de opgewekte energie gaat naar de leverancier die er weer winst op maakt.
      Misschien met een opslag of een wat langere termijn winst voor alle partijen.
      Valt wel mee. Voorlopig hebben we de Noordzee, zinloze plekken als de Afsluitdijk, tussen de koeien... Ik vind dat er ruimte genoeg is voor windmolens.

      En elk dak kan vol met zonnepanelen. Tijd voor de geïntegreerde zonne-dakpan / zonne-dakleer.
      viejo pendejo se extravia
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    6. #6
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: De Noorse elektrische evolutie

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Het lukt mij nog geen seconde. Ik hang permanent overal snoertjes in te bungelen.


      Paneel op je dak? Je mag wel stroom verbruiken, het ging erom waar die stroom vandaan komt.
      viejo pendejo se extravia

    7. #7
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: De Noorse elektrische evolutie

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Valt wel mee. Voorlopig hebben we de Noordzee, zinloze plekken als de Afsluitdijk, tussen de koeien... Ik vind dat er ruimte genoeg is voor windmolens.

      En elk dak kan vol met zonnepanelen. Tijd voor de geïntegreerde zonne-dakpan / zonne-dakleer.
      Zolang de term 'horizonvervuiling' mbt windmolens nog serieus genomen wordt hebben we nog een weg te gaan.

      Zeker als het bij nieuwbouw en renovatie in de plaats van dakbedekking komt scheelt dempt dat de kosten. Goed plan.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    8. #8
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: De Noorse elektrische evolutie

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Zolang de term 'horizonvervuiling' mbt windmolens nog serieus genomen wordt hebben we nog een weg te gaan.

      Zeker als het bij nieuwbouw en renovatie in de plaats van dakbedekking komt scheelt dempt dat de kosten. Goed plan.
      Ja dat verbaast me altijd, hoe snel dat opkomt. Toen Nederland aan de kabel-tv moest waren antennes ook opeens 'horizonvervuiling', wat de tig jaar daarvoor nooit iemand was opgevallen

      Alsof die industrieterreinen geen horizonvervuiling zijn. Je kan met een gerust hart Moerdijk of de Hoogovens omgeven met windmolens. Kunnen ze alleen maar van opknappen.

      Alleen zit ik niet in de bouw Oh wacht, ik heb ook geen politieke invloed.

      Ik zit bij Greenchoice. Ik heb ze een keer gemaild dat al die ideetjes over zelf stroom opwekken leuk zijn, maar alleen als je huisbezitter bent. Huurders krijgen van een woningcorporatie natuurlijk nooit toestemming een paneel aan hun balkon te hangen. Ik kreeg een antwoord dat uitging van het idee dat corporaties zelf panelen gaan installeren, en wat daarbij de problemen zijn.

      Dat begrijp ik best, de investering, en wat de elektriciteitsboeren betalen voor teruglevering enzo.

      Maar mij ging het om huurders die bereid zijn te investeren. Ik ken corporaties alleen maar als bureaucratische tenten die 'nee' zeggen tegen elk nieuw idee.

      En sinds ze door de overheid als melkkoe worden gebruikt kunnen ze geen kant op ook.
      viejo pendejo se extravia
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    9. #9
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: De Noorse elektrische evolutie

      Dat we inmiddels niet verder zijn met kernfusierectoren. In principe een oneindige bron van energie. De zon op aarde. Ook veel veiliger dan kernreactoren omdat er geen atomen gespleten worden en er vrijwel geen schadelijk nucleair afval vrijkomt althans veel minder schadelijk is.

      Onbeheersbare kettingreacties zoals in Japan en Tsjernobyl kunnen ook niet plaatsvinden. Ik lees er al decennia over maar ze hebben nog steeds geen werkende installatie.

      Kleine fusiereactoren zouden vliegtuigen en schepen oneindig van energie kunnen worden voorzien.

    10. #10
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: De Noorse elektrische evolutie

      De heilige graal. Supergeleiding is er nog één.

      Die reactoren zijn overbodig als er gewoon wordt gewerkt aan wat allang mogelijk is: een verstandige mix van wind, zon en water, en perfectionering van internationale hoogspanningsnetwerken. Plus oplossingen voor opslag; voorlopig is dat het pompen van water, maar wat geeft dat.



      Energy transition
      Main articles: Energy transition and Energy transition in Germany

      Energiewende ("energy transition") designates a significant change in energy policy: The term encompasses a reorientation of policy from demand to supply and a shift from centralized to distributed generation (for example, producing heat and power in very small cogeneration units), which should replace overproduction and avoidable energy consumption with energy-saving measures and increased efficiency.

      The key policy document outlining the Energiewende was published by the German government in September 2010, some six months before the Fukushima nuclear accident.[53] Legislative support was passed in 2011. Important aspects include:

      greenhouse gas reductions: 80–95% reduction by 2050
      renewable energy targets: 60% share by 2050 (renewables broadly defined as hydro, solar and wind power)
      energy efficiency: electricity efficiency up by 50% by 2050
      an associated research and development drive

      The policy has been embraced by the German federal government and has resulted in a huge expansion of renewables, particularly wind power. Germany's share of renewables has increased from around 5% in 1999 to 22.9% in 2012, reaching close to the OECD average of 18% usage of renewables.[54] Producers have been guaranteed a fixed feed-in tariff for 20 years, guaranteeing a fixed income. Energy co-operatives have been created, and efforts were made to decentralize control and profits. The large energy companies have a disproportionately small share of the renewables market. Nuclear power plants were closed, and the existing nine plants will close earlier than planned, in 2022.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Renewa...ernment_policy

      Als een industriële en economische grootmacht als Duitsland dat kan, waarom Nederland dan niet?
      viejo pendejo se extravia

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •