Britten stappen uit EU - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/15 EersteEerste 12312 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 11 tot 20 van de 149

    Onderwerp: Britten stappen uit EU

    1. #11
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Britten stappen uit EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami Bekijk Berichten
      Klopt, voortaan kan de EU eenzijdig de regels bepalen waar GB zich aan zal moeten houden als GB nog handel wil drijven met de EU. En wat dat laatste betreft heeft GB ook al geen keuze.
      Nu zal dat de EU, en zeker Nederland, dat wel willen. Maar dan wel zoals de EU dat wil. Eigen schuld...dikke bult.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    2. #12
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Britten stappen uit EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami Bekijk Berichten
      Er is geen uitgang. Men kan wel wat kabaal maken en uit de EU stappen om dan de volgende ochtend vast te stellen dat men toch zal moeten blijven samenwerken.
      Dat is te simpel gesteld. Rommelhypotheken zijn de oorzaak geweest van de grootste crisis van de afgelopen 100 jaar en nu worden de peilers van de grootste economie (EU) ter wereld aangetast.

      Als het ook nog in Duitsland of Frankrijk begint te rommelen zijn de rapen gaar.

    3. #13
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Britten stappen uit EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Nu zal dat de EU, en zeker Nederland, dat wel willen. Maar dan wel zoals de EU dat wil. Eigen schuld...dikke bult.
      Dit is nu exact de kleinzieligheid die ik bedoelde.

      Ik las dat je Cameron ook al direct een stempel opgedrukt hebt.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    4. #14
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Jun 2015
      Berichten
      2.747
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      71034

      Standaard Re: Britten stappen uit EU

      Ik stel voor die referenda in de toekomst gewoon mee te nemen bij de volgende verkiezingen en te incorporaten.
      Referenda zijn inderdaad goed voor populisten en pseudo democraten.
      Ze geven een momentopname weer. De uitslag, in dit geval, werd bepaald door populistisch geroep van politici(zelfs Cameron bezondigde zich hier aan) en stemmingmakerij van de media die meehuilt met de wolven.
      Was deze klucht gehouden in een economische piekperiode en het ontbreken van een vluchteling vraagstuk, dan was de uitslag anders uitgevallen.
      .

    5. #15
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Britten stappen uit EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Abudhar Bekijk Berichten
      Ik stel voor die referenda in de toekomst gewoon mee te nemen bij de volgende verkiezingen en te incorporaten.
      Referenda zijn inderdaad goed voor populisten en pseudo democraten.
      Ze geven een momentopname weer. De uitslag, in dit geval, werd bepaald door populistisch geroep van politici(zelfs Cameron bezondigde zich hier aan) en stemmingmakerij van de media die meehuilt met de wolven.
      Was deze klucht gehouden in een economische piekperiode en het ontbreken van een vluchteling vraagstuk, dan was de uitslag anders uitgevallen.
      Dat is ook een optie.

      Als het onwelgevallig is noem je het een klucht/ Populisme, of pseudodemocratisch
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    6. #16
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Jun 2015
      Berichten
      2.747
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      71034

      Standaard Re: Britten stappen uit EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Dat is ook een optie.

      Als het onwelgevallig is noem je het een klucht/ Populisme, of pseudodemocratisch
      Daarvoor hebben we verkiezingen om de zoveel jaar. Ik begrijp best dat mensen ongeduldig zijn en instant resultaten willen op prangende vraagstukken, maar zo werkt een regering niet met miljoenen burgers onder zich.
      En dit is idd een klucht. De oorzaak ligt in het feit dat democratie te ver is doorgedraaid en uiterst rechts inspraak gekregen heeft.
      .

    7. #17
      Pan Arabisch nationalist Al Sawt's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Arabiya Mutahida
      Berichten
      10.567
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: Britten stappen uit EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Oké, niets aan de hand dus. De beurzen hebben al gereageerd op de praktijk.

      Forse verliezen bij opening Europese beurzen | NOS

      Hoe gaat er hoe dan ook allemaal niet eenvoudiger op worden. En het gaat die Britten, en ons geld kosten.
      Maar dat heb je nu eenmaal met scheidingen.

      Die Britten mogen nu gaan meekijken hoe de overige 27 landen bepalen hoe de scheidingsakte eruit gaat zien, zonder dat ze daar zelf over mogen meepraten. Zolang dat niet rond is, blijft alles zo'n beetje bij het oude. Zo zijn de statuten blijkbaar.

      Brexit een feit: hoe gaat het verder? | NOS

      En die Maffe Cameron, heeft zich alleen maar een brevet van totaal onvermogen gegeven.
      En de maffe Britten krijgen clowns als Boris Johnson en Nigel Farage als nieuwe roergangers.
      Waarschuwing:Discussiëren met Al Sawt, is schadelijk voor uw referentiekader!

      Djamal Abd al-Nasser: "We can achieve much by Arab action, which is a main part of our battle. We must develop and build our countries to face the challenge of our enemies."

    8. #18
      Pan Arabisch nationalist Al Sawt's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Arabiya Mutahida
      Berichten
      10.567
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: Britten stappen uit EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      Dat is te simpel gesteld. Rommelhypotheken zijn de oorzaak geweest van de grootste crisis van de afgelopen 100 jaar en nu worden de peilers van de grootste economie (EU) ter wereld aangetast.
      Huh? Ik maar denken dat Grote depressie van 1929 de grootste crisis van afgelopen 100 jr. was.
      Waarschuwing:Discussiëren met Al Sawt, is schadelijk voor uw referentiekader!

      Djamal Abd al-Nasser: "We can achieve much by Arab action, which is a main part of our battle. We must develop and build our countries to face the challenge of our enemies."

    9. #19
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: Britten stappen uit EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Als het onwelgevallig is noem je het een klucht/ Populisme, of pseudodemocratisch
      Het is een slechte klucht. Ik heb de discussie maandenlang op de voet gevolgd.

      Geen Brexiter kwam ooit met één steekhoudend argument. Alleen maar met leugens en volstrekte onwetendheid over wat de EU is, wat het doet, hoe het werkt, en wat betreft de basisgetallen over de economie, die van de EU, en die van Engeland. Echt waar. Het niveau was nog lager dan in NL.

      Ben jij je ervan bewust dat behalve de Guardian en de Financial Times alle kranten in GB pro-Brexit zijn? En dat de meeste van die kranten in de handen van Rupert Murdoch zijn? Die ooit verklaarde: als ik naar Downing Street ga luisteren ze naar me, als ik naar Brussel ga negeren ze me?

      Die kranten hebben een half jaar giga overdrijvingen, verdraaiingen en keiharde leugens gepubliceerd. Het was een bombardement.

      De xenofoben zijn tegen immigratie. Alleen, meer dan de helft van de immigranten in GB komen van buiten de EU. De EU heeft er niets mee te maken.

      Farage poseerde voor een poster met een foto van Syrische vluchtelingen in Kroatië. Er is in GB geen Syriër te vinden; ze willen er niet eens heen.

      De regio's in Engeland met de minste immigratie hebben Brexit gestemd. Die met de meeste voor Remain.

      En het gaat maar door.

      Dit is geen klucht, dit is om te huilen.
      viejo pendejo se extravia
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 2 Likes, 0 Dislikes

    10. #20
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: Britten stappen uit EU

      Joris Luyendijk: het is tijd om afscheid te nemen van de Britten

      Opinie Het is genoeg geweest. In normale tijden was de Britse sabotage te verdragen. Maar dit zijn geen normale tijden, constateert Joris Luyendijk. Laten we daarom uit elkaar gaan – als vrienden.

      Joris Luyendijk

      20 juni 2016

      Foto: AP Photo / Matt Dunham

      De Europese Unie moet het Verenigd Koninkrijk vriendelijk de deur wijzen. Jaren heeft Londen dubbelspel gespeeld: het profiteerde van het lidmaatschap van een club om deze tegelijkertijd van binnenuit te ondermijnen en zelfs te chanteren.

      In het Brexitreferendum van 23 juni stemt een kleine meerderheid er waarschijnlijk voor om in de EU te blijven. Het dubbelspel gaat dan door, net op een moment dat de EU alleen kan overleven als zij diepgaand wordt hervormd. Dat vergt leden die eerlijk en met open vizier optreden. Het is daarom beter als de EU en het Verenigd Koninkrijk als vrienden uit elkaar gaan.

      Het is verleidelijk te denken dat fantastische tv-makers en kosmopolieten als Louis Theroux, Michael Palin, Stephen Fry en BBC-correspondent John Simpson representatief zijn voor het Verenigd Koninkrijk. Het tegenovergestelde is het geval.

      Sinds vijf jaar woon ik, Nederlander, in Londen. Zou ik de houding van de Engelse intellectuele en politieke klasse ten opzichte van Europa moeten schetsen, dan koos ik de finale van het Passa Porta literaire festival in Brussel, in het Palais des Beaux-Arts. Het gebeurde tijdens een uitverkocht interview met Ian McEwan, misschien wel de prominentste Britse schrijver van dit moment. Toen McEwan werd gevraagd of hij al eens in Brussel was geweest, grinnikte hij opgewekt. „Nee”, antwoordde hij, „maar ik heb ontdekt dat hier zowel een aantal van de mooiste als van de lelijkste gebouwen ter wereld staan.”

      Later die avond uitte ik mijn verbazing tegen een andere vooraanstaande Britse schrijver: tenslotte is McEwan diep in de zestig en met de trein rijd je in twee uur van Londen naar Brussel. De schrijver was oprecht verbaasd over mijn verbazing: „Ik ben nog nooit in Oezbekistan geweest. Dat is toch geen reden om te gaan?” Een mix van argeloze onverschilligheid en zelfverkozen onwetendheid. Dat kenmerkt de opvatting van een flink deel van de mainstream Britten tegenover de EU en Europa.

      Maar de ‘euroscepsis’ heeft een andere, veel minder onschuldige kant. Ruim twee jaar heb ik op de redactie van de Britse krant The Guardian gewerkt. Samen met de veel kleinere Financial Times geldt The Guardian als de enige, pro-Europese Britse krant. Inderdaad trof ik daar mensen die het Europese Project snappen en steunen. Maar zij vormen een minderheid. Representatiever is de invloedrijke economie-commentator van The Guardian, Larry Elliott, die recent de EU vergeleek met de Sovjet-Unie, „maar dan zonder goelag”.

      Of neem die hele hoge journalist die bijna schouderophalend tegen me zei: „Tja, uiteindelijk is de EU niets anders dan een poging van Duitsland om alsnog de Tweede Wereldoorlog te winnen.”

      Mensen zeggen zulke dingen zonder een spoortje ironie, zoals ook de tongue in cheek nergens te bekennen was toen het hoofd van het ‘out’-kamp, de voormalige Londense burgemeester Boris Johnson, beweerde geen wezenlijk verschil te zien tussen Hitlers plannen met Europa en die van de EU.

      Gerard Batten, Europees parlementslid voor de anti-EU partij UKIP, schreef de volgende dag over een nog veel sterkere parallel tussen de EU en de nazi’s. Zijn partijgenoot in Westminister vergeleek het EU-lidmaatschap met „vastgeketend zijn aan een lijk”, terwijl de conservatieve minister van Staat voor de Strijdkrachten Penny Mordant vertelde waarom wereldleiders ernaast zitten als zij tegen een Brexit pleiten: „Toen ons land in 1940 na de nederlaag bij Duinkerken er alleen voorstond, werden we ook uitgesloten en uitgelachen. Werkelijk leiderschap betekent soms dat je geïsoleerd staat.”

      Kun je dit nog euroscepsis noemen? Of is het eurofobie? De afgelopen decennia hebben tabloids als The Sun, Daily Mail en Daily Express hun miljoenen lezers een dagelijkse dosis overdrijvingen, verdraaiingen en leugens over de EU geserveerd. Hetzelfde geldt voor Daily Telegraph and The Times. De BBC moet ondertussen aan onmogelijke eisen van ‘onpartijdigheid’ voldoen, zodat iedere bewering over de EU vergezeld moet gaan met een tegenargument van het ‘out’-kamp. Dit wekt de fatale indruk dat de waarheid altijd in het midden ligt, waardoor zelfs de meest bizarre uitspraken van de eurofoben een schijn van geloofwaardigheid krijgen.

      In dat opzicht is dit referendum enorm nuttig: eindelijk is duidelijk hoe diep deze eurofobie gaat. Een zeer aanzienlijk deel van de in Londen gevestigde media en politieke elite gebruikt een absurde en leugenachtige karikatuur van de EU om zich superieur te voelen aan Europeanen, en om weg te dromen bij revanchistische fantasieën over ‘Groot-Brittannië weer groot maken’ – alsof het land enkel door toedoen van de EU niet langer een wereldmacht is.

      In het ‘in’-kamp intussen, behandelen figuren als premier Cameron het lidmaatschap als een gunst aan Europa, waar ‘concessies’ tegenover moeten staan. Andere ‘blijvers’ zien het lidmaatschap als het minste van twee kwaden, of een last die nu eenmaal moet worden gedragen. Jeremy Corbyn ageerde een carrière lang tegen de EU. Nu hij leider is van Labour, komt hij niet verder dan een oproep aan zijn kiezers de EU te accepteren, ‘warts and all’ - ofwel: ‘inclusief de wratten’.

      De enige partijen die de EU omarmen, zijn de Schotse nationalisten en de Liberal Democrats. Dan is er nog New Labour met Tony Blair en Gordon Brown, maar zij zijn hun geloofwaardigheid grotendeels kwijt door de illegale invasie van Irak en hun nauwe banden met de mondiale financiële elite.

      In grote delen van de Engelse media en het politieke landschap is ‘Europa’ een scheldwoord. Dus zou je verwachten dat het ‘out’-kamp op een overwinning afkoerst. Maar de peilingen zeggen iets anders. De bevolking weet dat er geen economische case is voor Brexit – ‘out’ kan heel goed het einde van het Verenigd Koninkrijk betekenen. Stemmen de Engelsen voor vertrek en de Schotten niet, dan zullen Schotse nationalisten hun gevecht voor onafhankelijkheid met hernieuwd elan hervatten.

      Daarom is de kans groot dat op 23 juni een kleine meerderheid op ‘Blijven’ zal stemmen, al dan niet geholpen door de golf van afschuw na de moord, door een neonazi, op het pro-EU-Lagerhuislid Jo Cox (Labour). Ongetwijfeld zal zo’n uitslag gevierd worden als een overwinning van de crisismanagers in Brussel en in menige Europese hoofdstad. Maar dat is kortzichtig. Zoals de Brussel-veteraan en Liberation-correspondent Jean Quatremer dezer dagen schreef: „Als het VK besluit te blijven zal het nadien het leven van de andere 27 landen zuurder maken dan ooit tevoren.”

      Om de vluchtelingen- en eurocrisis het hoofd te bieden en eindelijk werkelijk democratisch te worden, moet de EU fundamenteel anders worden ingericht. En terwijl die stappen in de komende tijd worden genomen, aldus Quatremer, zullen Cameron en zijn opvolgers ‘concessie’ na ‘concessie’ afdwingen. Politici en commentatoren aan linker- en rechterzijde spelen al openlijk met het idee van een tweede referendum, mochten de kiezers op 23 juni besluiten te willen blijven: neverendum.

      Besef ook dat de eurofobische kranten in handen zijn van een handjevol miljardairs. De belangrijkste is Rupert Murdoch. Hij werd laatst aldus geciteerd: „Als ik naar Downing Street ga, doen ze wat ik zeg. Als ik naar Brussel ga, negeert iedereen me.”

      Daarom is Murdoch tegen de EU. Zei daar iemand ‘soevereiniteit’?

      Het is genoeg geweest. In normale tijden was de Britse sabotage irritant, maar te verdragen. Maar dit zijn geen normale tijden. De EU zit niet in een crisis. De EU staat op instorten. Schengen werkt niet. De euro werkt niet. En in haar huidige vorm is de EU gewoon niet democratisch. Een democratische EU zou betekenen dat burgers bij verkiezingen beslissen wat voor EU zij willen.

      Dat is totaal niet wat er nu gebeurt. Nee, nu mogen Europese kiezers periodiek bekrachtigen wat achter de schermen is ‘uit’ onderhandeld tussen de technocraten van de Europese Commissie, een superieur toegeruste lobby van het bedrijfsleven, het Europees parlement en hun eigen premier of president.

      Wellicht blijkt de vluchtelingencrisis onbeheersbaar, is de euro niet te redden en is een werkelijk democratische EU een illusie. Maar de vraag die iedere Europeaan zich moet stellen, is of we het bijltje erbij neergooien of dat we alle zeilen bijzetten om het Europese Project alsnog te doen slagen.

      In dat laatste geval kunnen we alleen landen gebruiken die met open vizier strijden, rationeel en op basis van een realistisch zelfbeeld. Landen ook waar de publieke opinie niet wordt gegijzeld door eurofobe miljardairs. Het Verenigd Koninkrijk en met name Engeland voldoet aan geen van deze eisen, tegelijkertijd heeft het in de aanloop naar dit referendum nul belangstelling getoond in voorstellen tot hervorming. De consensus in Londen is namelijk dat de EU unreformable is, onhervormbaar.

      De Britten hebben economisch zoveel baat bij hun lidmaatschap dat ze zichzelf waarschijnlijk nooit uit hun EU-lijden zullen verlossen. Evenmin zullen ze ophouden met het ondermijnen en chanteren van de EU.

      Laat Europa daarom de wijste zijn. Laten we ook stoppen met wishful thinking, met te denken dat de Engelsen ooit bij ons willen horen, en laten we afscheid nemen van het dogma dat er nooit iemand de EU uit mag gaan. Een amicable divorce, ofwel ‘als vrienden uit elkaar gaan’. Is dat gegeven onze onoverbrugbare verschillen niet het beste voor iedereen?

      Joris Luyendijk is schrijver en journalist. Hij onderzocht het leven in de Londense City en schreef daarover Dit kan niet waar zijn.

      Joris Luyendijk: het is tijd om afscheid te nemen van de Britten - NRC
      viejo pendejo se extravia

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •