Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/37 1211 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 364

    Onderwerp: Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden

    1. #1
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard

      Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden

      Bron : AD.nl - 28 juli 2016



      De Tweede Kamer is woest op het College voor de Rechten van de Mens. Dat besliste dat opvangorgaan COA een moslima niet mag weigeren omdat ze mannen geen hand wilde geven. Een Kamermeerderheid vindt dat die uitspraak genegeerd moet worden: wie bij overheidsorganisaties als het COA werkt, moet gewoon handen schudden.

      Een 23-jarige moslima uit Arnhem wilde begin dit jaar alleenstaande asielzoekers gaan begeleiden, maar het COA weigerde haar sollicitatie omdat ze geen handen schudt met mannen. Het opvangorgaan vindt dat niet passen bij de geldende omgangsvormen en de neutrale uitstraling die een COA-medewerker moet hebben.

      Daarop stapte ze naar het College voor de Rechten van de Mens. Die gaf haar gelijk. Volgens het college mag geen onderscheid worden gemaakt op basis van iemands geloof, oordeelde het onlangs. ,,Belachelijk,'' zegt VVD-Kamerlid Malik Azmani. ,,Op wat voor planeet leven die mensen? Ik denk niet dat dit aansluit bij wat we in Nederland normaal vinden. Het is ook een totaal verkeerd signaal naar mensen die naar ons land komen. Juist bij het COA moeten we duidelijk maken hoe we in dit land met elkaar omgaan.''

      Bot
      PvdA'er Ahmed Marcouch vindt ook dat handen schudden hoort bij je functie om mensen welkom te heten. ,,Laatst wilde een vrouw in een taalschool mij geen hand geven. Ik ken de wereld natuurlijk, maar was toch beduusd. Het kan bot overkomen als je geen hand krijgt.'' SP-Kamerlid Sadet Karabulut noemt het discriminatie van mannen als een vrouw ze weigert normaal te groeten. ,,Als ze in een callcenter zou willen werken, was het anders. Maar dit gaat om een overheidsorganisatie die neutraliteit moet uitstralen.''

      De uitspraak is opvallend, omdat het gerechtshof in 2012 precies andersom oordeelde. Toen kreeg de gemeente Rotterdam gelijk, die een man had afgewezen die vrouwen geen hand wilde geven als klantmanager van bijstandsgerechtigden. In dat geval vond de rechter de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen zwaarder wegen.

      Principe
      De moslima heeft inmiddels ander werk gevonden. Het ging haar vooral om het principe. De uitspraken van het College voor de Rechten van de Mens zijn niet bindend. Het COA zelf laat weten zich nog te beraden op hoe ze met eventuele volgende sollicitaties omgaan van mensen die ook weigeren handen te schudden.
      Laatst gewijzigd door Rob Gosseling; 07-04-20 om 04:27.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    2. #2
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden

      Gaat de wetgever zich uitspreken over de vorm van begroeten? Ik mag hopen dat zij a) belangrijkere zaken hebben om zich mee bezig te houden, b) zich beseffen dat dit geen kwestie is voor wetgeving.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    3. #3
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Re: Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden

      Bron : AD.nl - door : Deborah Jongejan - 28 juli 2016

      De Tweede Kamer is woest op het College voor de Rechten van de Mens. Dat besliste dat opvangorgaan COA een moslima niet mag weigeren omdat ze mannen geen hand wilde geven. Een Kamermeerderheid vindt dat die uitspraak genegeerd moet worden: wie bij overheidsorganisaties als het COA werkt, moet gewoon handen schudden.

      Lees hier verder
      Vrijheid van mensen is in het geding... Mensen menen zich te kunnen beroepen op vrijheid maar menen tegelijkertijd voor ander te moeten kunnen voorschrijven hoe zij dienen te begroeten... Hypocrisie ten top...
      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    4. #4
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Re: Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      En wat als een kafir (atheïst) moslims weigert de hand te schudden? Mag die bijvoorbeeld gewoon leraar zijn op Vmbo-school ergens in de randstad? Oh wacht even, maar kafir zijn is geen geloof, dus heb je niet het privilege te mogen discrimineren op basis van je geloof. Immers grondwettelijk hebben gelovigen meer rechten dan niet gelovigen. Als gelovigen mannen anders begroeten is dat een religieuze opdracht, als atheïsten mannen anders zouden begroeten is het discriminatie.
      Een kafir mag begroeten zoals hij dat wenst... Het gaat om de positieve intentie... Hoe dat precies gebeurt is secundair... In Bahrein begroeten ze met de neus... Ik zou dat weigeren... Ik begroet met de hand... Ben ik dan slecht?
      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    5. #5
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Re: Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Nee, maar hier wordt door een medewerker onderscheid gemaakt tussen het begroeten van mannen en vrouwen vanuit een door de overheid betaalde functie. Dat is dus discriminatie. Maar dan wel omdat je dit van je geloof krijgt opgedrongen. En wat ze in andere landen gewoon zijn is geen maatstaf voor Nederland. We zijn een 'soevereine staat'...
      Jij wilt mensen de vrijheid van handelen afnemen... Een vrouw mag zelf bepalen of ze een vreemde man de hand mag schudden of niet... Dat is een fundamentele en individuele keus... Heeft niets met discriminatie te maken... Het zou discriminatie zijn als ze sommige vreemde mannen wel een hand geeft maar andere vreemde mannen niet... Als ze alle vreemde mannen geen hand geeft maar vriendelijk begroet is daar niets verkeerds mee...
      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    6. #6
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Re: Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Oh, dus elkaar groeten en daarbij onderscheid maken op basis van geslacht is geen discriminatie?
      Nee, het is net als de nieuwjaars kus... Heel veel vrouwen balen van die verplichte excercitie elk jaar... Ze zouden maar al te graag bevrijd willen worden van die jaarlijkse ceremonie... Ik zou zeggen laat vrouwen hun eigen keus maken op basis waarvan zij zich lekker voelen...
      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    7. #7
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Re: Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Okay, jij bent nu de grote aanhanger van vrijheid voor vrouwen. Dat zou ik kunnen waarderen als je het ook echt zou menen. Maar jij hangt een religie aan die vrouwen juist discrimineert. Vrouwen hebben in de islamitsiche cultuur aanzienlijk minder vrijheid dan mannen. Vind jij dat ook onrechtvaardig?
      Dat zie je geloof ik verkeerd... Vrouwen hebben in de Islam meer rechten en een hoger aanzien (respect) dan in het Westen. Ik zal dat proberen uit te leggen:

      1 - Vrouwen zijn moeders
      2 - Moeders zijn de sleutel tot het paradijs
      3 - Die hoge status geeft ook zware verantwoordelijkheid
      4 - Moeders worden geacht om hun kroost goed op te voeden
      5 - Vaders worden geacht om vrouwen een bruidschat naar draagkracht te geven
      6 - Vaders worden geacht hun vrouwen in de watten te leggen naar draagkracht
      7 - Van vaders wordt geacht dat zij hun vrouwen onderhouden omdat zij een
      maatschappelijk belangrijke taak vervullen (zoniet de belangrijkste taak vervullen)
      8 - De moeder bepaalt in hoge mate de status van het gezin
      9 - Een vrouw kan haar eigen bezit behouden en hoeft deze niet te spenderen of te delen met de man
      10 - Een vader daarentegen is verplicht om zijn inkomsten en bezit te gebruiken om vrouw en gezin te onderhouden
      11 - Vader wordt geacht om vrouw te ondersteunen waar mogelijk met gezin
      12 - Vader wordt geacht om gezin te onderhouden
      13 - Vrouw kan en mag werken als daar een urgente economische reden voor is

      De prioriteiten in een Islamitische samenleving zijn anders dan in het Westen... In het Westen ligt de nadruk op materialisme/hedonisme... In de Islam is dat moraal... Sommige mensen verwarren dat met Vrijheid...
      Laatst gewijzigd door Wizdom; 29-07-16 om 16:54.
      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    8. #8
      gelukszoeker nacht's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2016
      Berichten
      718
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      11

      Standaard Re: Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden
      Een Kamermeerderheid vindt dat die uitspraak genegeerd moet worden: wie bij overheidsorganisaties als het COA werkt, moet gewoon handen schudden.

      die gasten denken zich werkelyk met alles te moeten bemoeien.

    9. #9
      Reour van weg
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Locatie
      Everywhere
      Leeftijd
      65
      Berichten
      1.732
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      65862

      Standaard Re: Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wizdom Bekijk Berichten
      Een kafir mag begroeten zoals hij dat wenst... Het gaat om de positieve intentie... Hoe dat precies gebeurt is secundair... In Bahrein begroeten ze met de neus... Ik zou dat weigeren... Ik begroet met de hand... Ben ik dan slecht?
      Volgens mij ga je hier de essentie voorbij, het gaat hier over handen schudden van vrouwen.

      Misschien een beetje aanpassen aan het land , kan me nog herinneren dat bij een staatsbezoek van Beatrix and Maxima, beide ook aangepaste kleding hadden.

      Maar ja aanpassen kan ook eenzijdig
      Ik doe jouw geen kwaad, doe dan mij ook geen kwaad, laat mij leven zoals ik wil leven, dwing mij niet jouw levenstijl aan tenemen. Ik maak mijn keuze zelf en laat me niet dwingen door wat voor geloofsboek ook. Misschien wel beinvloeden.


    10. #10
      Reour van weg
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Locatie
      Everywhere
      Leeftijd
      65
      Berichten
      1.732
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      65862

      Standaard Re: Tweede Kamer: Moslima moet gewoon handen schudden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wizdom Bekijk Berichten

      De prioriteiten in een Islamitische samenleving zijn anders dan in het Westen... In het Westen ligt de nadruk op materialisme/hedonisme... In de Islam is dat moraal... Sommige mensen verwarren dat met Vrijheid...

      En zijn we hier dan in het Westen "verplicht" de prioriteiten van de Islam aan te nemen? ( Het begint er wel op te lijken)
      Over materialisme gesproken, kijk maar een naar je broeders, de oliesjeiks , moslim, leven in weelde, kunnen dit alleen maar doen omdat ze met de kafur zaken doen. Ze leven in weelde en hebben zoveel kapitaal dat ze genoeg broeders en zusters kunnen helpen. Kijk maar een naar je ex-broeder Kadaffi en de gehele familie , kijk maar een naar je ex-broeder Sadam. Het gekke was dan weer wel, toen hun met straffe hand reageerde waren er minder problemen.
      Schijnbaar is toch het geld ( de duivel ) belangrijker dan het volgen van je geloof.
      Ik doe jouw geen kwaad, doe dan mij ook geen kwaad, laat mij leven zoals ik wil leven, dwing mij niet jouw levenstijl aan tenemen. Ik maak mijn keuze zelf en laat me niet dwingen door wat voor geloofsboek ook. Misschien wel beinvloeden.


    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •