VN wil moordonderzoek naar Duterte
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/10 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 92

    Onderwerp: VN wil moordonderzoek naar Duterte

    1. #1
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard VN wil moordonderzoek naar Duterte

      VN wil moordonderzoek naar Duterte

      AP - di 20/12/2016 - 15:31 Kathleen Heylen

      De Verenigde Naties vragen dat de Filipijnse autoriteiten een onderzoek openen naar president Rodrigo Duterte op verdenking van moord. Vorige week vertelde het staatshoofd dat hij eigenhandig mensen heeft vermoord in de strijd tegen drugshandel toen hij nog burgemeester van Davao was. "Het is ondenkbaar voor eender welk juridisch systeem om geen onderzoek op te starten als iemand openlijk toegeeft een moordenaar te zijn", zegt Ra'ad Al Hussein, de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten.

      Rodrigo Duterte, die op 30 juni van dit jaar president werd, staat bekend om zijn ongemeen harde aanpak van de drugscriminaliteit in zijn land. Vorige week sprak hij op een ontmoeting met zakenmensen over de moorden die agenten begaan in de strijd tegen drugs. "Toen ik burgemeester van Davao was, heb ik ook mensen vermoord", klonk het. Naar eigen zeggen om de agenten aan te moedigen.

      Duterte schendt de wet en internationaal recht. Overtreders moeten voor het gerecht worden gebracht. Niemand staat boven de wet.

      Ra'ad Al Hussein

      "In Davao deed ik het zelf, gewoon om aan de agenten te tonen dat als ik het kon doen, waarom zij dan niet. Ik reed rondjes met de motor en patrouilleerde in de straten, op zoek naar problemen. Ik zocht echt de confrontatie op om te kunnen doden", luidde het. Hij verklaarde ook dat hij als burgemeester drie verdachte criminelen doodgeschoten heeft. Later zwakte hij dat wat af door te zeggen dat het niet zeker was dat de drie stierven door kogels uit zijn pistool.

      Ra'ad Al Hussein, de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten bij de VN, is geschokt. Hij vraagt dat de Filipijnse autoriteiten hun onafhankelijkheid tonen door een moordonderzoek te openen naar Duterte. "Het is ondenkbaar voor eender welk juridisch systeem om geen procedure op te starten wanneer iemand openlijk toegeeft dat hij een moordenaar is."

      "Duterte schendt hiermee de Filipijnse grondwet en internationaal recht", gaat Al Hussein verder. "Het feit dat hij anderen aanzet tot geweld is bijzonder verontrustend. Overtreders moeten voor het gerecht worden gebracht. De boodschap moet zijn dat geweld, moordpartijen en schending van de mensenrechten niet getolereerd worden door de staat. Niemand staat boven de wet."

      Meer dan 5.000 doden in 6 maanden tijd

      Duterte werd op 30 juni van dit jaar president van de Filipijnen. Nog tijdens zijn campagne beloofde hij een nietsontziende aanpak van de drugshandel en - criminaliteit in zijn land.

      Sinds Duterte de macht overnam -in amper een half jaar dus- zijn al zeker 5.300 mensen gedood bij antidrugsoperaties. De regering verdedigt die gewelddadige interventies, Duterte heeft ook laten verstaan dat politie-agenten die mensenrechten schenden, geen vervolging hoeven te vrezen.

      Internationale politici en mensenrechtenorganisaties hebben al felle kritiek geleverd op Duterte en zijn controversiële uitspraken, maar de Filipijnse president legt die gewoon naast zich neer.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    2. #2
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: VN wil moordonderzoek naar Duterte

      Ja en dan? Gaan ze em arresteren? Dat Internationale Strafhof waar de grootste schurken geen lid van zijn?
      viejo pendejo se extravia
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    3. #3
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.851
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: VN wil moordonderzoek naar Duterte

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Ja en dan? Gaan ze em arresteren? Dat Internationale Strafhof waar de grootste schurken geen lid van zijn?
      Dat laatste is een heel groot probleem voor dat Hof. Afrikaanse landen willen dan ook steeds minder meewerken. "Jullie berechten alleen maar Afrikanen", is hun terechte klacht.

      En dat krijg je als grote schurkenstaten niet mee willen werken. Als ze zelf hun eigen oorlogsmisdadigers echt serieus zouden aanpakken, zou dat oké zijn. Want dat Hof is bedoeld om oorlogsmisdadigers van lidstaten te bestraffen, indien een dergelijk land dat niet doet.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    4. #4
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: VN wil moordonderzoek naar Duterte

      Jah, ik weet het. Zonder Rusland, de VS en China is het een lachertje. Alleen stoute kolonialen vangen, daar red je het niet mee.

      Blair en Bush. Poetin. Berechten die lui. Tis afgezaagd, maar niet minder waar.
      viejo pendejo se extravia
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    5. #5
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.851
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: VN wil moordonderzoek naar Duterte

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Jah, ik weet het. Zonder Rusland, de VS en China is het een lachertje. Alleen stoute kolonialen vangen, daar red je het niet mee.

      Blair en Bush. Poetin. Berechten die lui. Tis afgezaagd, maar niet minder waar.
      Het is maar al te fucking waar. Excusez le mot.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    6. #6
      Could B Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2016
      Berichten
      32
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: VN wil moordonderzoek naar Duterte

      De VN moet zich buiten de Filipijnen houden. Het is een interne aangelegenheid. Duterte is een goede man. Ik heb bijna een jaar in zijn stad gewoon toen hij daar burgemeester was en hij deed veel voor zijn stad. Een van die dingen was het laten afschieten van criminelen en straatjongens. Criminaliteit is sky high in de Filipijnen en Duterte zorgde voor dat Davao City relatief veilig werd. Voordat hij daar burgemeester was het de moordhoofdstad van de Filipijnen. Men trof elke dag afgesneden ledematen aan en overvallen van gangs waren aan de orde van de dag. Totdat Duterte daar burgemeester werd en hij de veiligheidsdiensten groen licht gaf om met scherp op criminelen te schietne. Hij bouwde afluisterapparatuur overal in de stad, spoorde de criminelen op, liet ze vermoorden, kwam op voor vrouwenrechten en hield zich bezig met het verbeteren van de medische infrastructuur in zijn stad.

      De Filipino's vragen hem om die aanpak landelijk uit te rollen. Niet omdat ze gek zijn, maar kwaad vanwege de extreme corruptie, armoede en criminaliteit en de zoete praatjes van netjessprekende politici zat zijn. Nu hebben ze een right wing bad ass gekozen om corruptie en criminaliteit keihard te bestrijden. Hij is niet alleen right wing, maar heeft ook de nodige linkse ideeën als het gaat om medische infrastructuur en zorgen voor de mensen. Het is een combinatie van ideeën.

      De beste man heeft een keer een krantenbericht laten publiceren na een ongeluk met een Jeepney waarbij 17 studenten omkwamen (omgebouwde en verlengde Amerikaanse legerjeeps die worden gebruikt als publiek transportmiddel). De chauffeurs rijden veelal te hard. In het krantenbericht stond dat ze zich moesten gedragen of dat ze anders kogels konden vangen. Ook had hij de dag erna een speciale traffic police ingesteld die toezicht hield op o.a. dat soort wegpiraten. Ik heb één keer een lijk gezien van iemand die het slachtoffer was van de DDS (Davao Death Squad). Ze komen veelal op motoren en steken i.p.v. schieten om onschuldige slachtoffers te voorkomen. Naar verluidt zijn het gevangenen die strafvermindering krijgen. Ze kregen eerst een waarschuwing waarbij iemand wordt verteld dat hij op de lijst staat en dat deze wordt afgewerkt tenzij ze hun activiteiten stoppen. Hij was zelfs niet te beroerd om de Ampatuan familie, die vlakbij mijn huis een gigantische villa hadden, eraan te herinneren dat zij in Davao City onder zijn gezag vielen. De Ampatuan familie was verantwoordelijk voor de Maquidanao massacre waarbij ze de gehele familie van een politieke rivaal inclusief meereizende journalisten hebben afgeslacht. Dit gebeurde in de absolute no-go area van Mindanao: Maguidanao (en erboven moet je ook niet komen, Zamboanga).

      De man is een ongekend fenomeen in Davao City. Mensen lopen met t-shirts van hem, hebben zijn foto in hun auto hangen. Vroeger had Davao City tien moorden per dag. Onder hem is het een van de veiligste steden van de Filipijnen geworden. Voornamelijk omdat hij met harde hand over die stad regeerde. Ik kon overal gaan en staan, zelfs in de grootste sloppenwijken. Dat is onmogelijk en zeer gevaarlijk in Manilla en Cebu. Verder heeft hij mede voor elkaar gekregen dat de oorlog met de MILF en NPA niet in de stad werd uitgevochten. Zijn beleid werkte duidelijk, hij was gigantisch populair (net als zijn dochter Inday Sara Duterte). Toch blijft het armoede en uitzichtloosheid en een niet functionerende maatschappij en rechtsstaat wat mensen tot de criminaliteit drijft. Ook met drugsgebruikers (Meth is zeer populair in de Filipijnen) werd afgerekend. Aan het einde van de dag is het toch beter om corruptie aan te pakken en een rechtsstaat op poten te zetten, de economie te ontwikkelen en zodoende de stabiliteit in de samenleving te vergroten. De Filipijnen is een prachtige land, met mooie mensen (de meest gastvrije van Zuid-Oost Azië, veel vriendelijker dan Indonesiërs en Maleisiërs), prachtige natuur. Ook kent het land veel potentieel. Hopelijk weet Duterte het eruit te halen want naast zijn controversiële acties heeft hij ook op economisch gebied veel voor Davao City betekend.


      Laatst gewijzigd door Kaidou_Luffy; 26-12-16 om 21:20.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

    7. #7
      Reour van weg
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Locatie
      Everywhere
      Leeftijd
      65
      Berichten
      1.732
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      65862

      Standaard Re: VN wil moordonderzoek naar Duterte

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaidou_Luffy Bekijk Berichten
      De VN moet zich buiten de Filipijnen houden. Het is een interne aangelegenheid. Duterte is een goede man. Ik heb bijna een jaar in zijn stad gewoon toen hij daar burgemeester was en hij deed veel voor zijn stad. Een van die dingen was het laten afschieten van criminelen en straatjongens. Criminaliteit is sky high in de Filipijnen en Duterte zorgde voor dat Davao City relatief veilig werd. Voordat hij daar burgemeester was het de moordhoofdstad van de Filipijnen. Men trof elke dag afgesneden ledematen aan en overvallen van gangs waren aan de orde van de dag. Totdat Duterte daar burgemeester werd en hij de veiligheidsdiensten groen licht gaf om met scherp op criminelen te schietne. Hij bouwde afluisterapparatuur overal in de stad, spoorde de criminelen op, liet ze vermoorden, kwam op voor vrouwenrechten en hield zich bezig met het verbeteren van de medische infrastructuur in zijn stad.

      De Filipino's vragen hem om die aanpak landelijk uit te rollen. Niet omdat ze gek zijn, maar kwaad vanwege de extreme corruptie, armoede en criminaliteit en de zoete praatjes van netjessprekende politici zat zijn. Nu hebben ze een right wing bad ass gekozen om corruptie en criminaliteit keihard te bestrijden. Hij is niet alleen right wing, maar heeft ook de nodige linkse ideeën als het gaat om medische infrastructuur en zorgen voor de mensen. Het is een combinatie van ideeën.

      De beste man heeft een keer een krantenbericht laten publiceren na een ongeluk met een Jeepney waarbij 17 studenten omkwamen (omgebouwde en verlengde Amerikaanse legerjeeps die worden gebruikt als publiek transportmiddel). De chauffeurs rijden veelal te hard. In het krantenbericht stond dat ze zich moesten gedragen of dat ze anders kogels konden vangen. Ook had hij de dag erna een speciale traffic police ingesteld die toezicht hield op o.a. dat soort wegpiraten. Ik heb één keer een lijk gezien van iemand die het slachtoffer was van de DDS (Davao Death Squad). Ze komen veelal op motoren en steken i.p.v. schieten om onschuldige slachtoffers te voorkomen. Naar verluidt zijn het gevangenen die strafvermindering krijgen. Ze kregen eerst een waarschuwing waarbij iemand wordt verteld dat hij op de lijst staat en dat deze wordt afgewerkt tenzij ze hun activiteiten stoppen. Hij was zelfs niet te beroerd om de Ampatuan familie, die vlakbij mijn huis een gigantische villa hadden, eraan te herinneren dat zij in Davao City onder zijn gezag vielen. De Ampatuan familie was verantwoordelijk voor de Maquidanao massacre waarbij ze de gehele familie van een politieke rivaal inclusief meereizende journalisten hebben afgeslacht. Dit gebeurde in de absolute no-go area van Mindanao: Maguidanao (en erboven moet je ook niet komen, Zamboanga).

      De man is een ongekend fenomeen in Davao City. Mensen lopen met t-shirts van hem, hebben zijn foto in hun auto hangen. Vroeger had Davao City tien moorden per dag. Onder hem is het een van de veiligste steden van de Filipijnen geworden. Voornamelijk omdat hij met harde hand over die stad regeerde. Ik kon overal gaan en staan, zelfs in de grootste sloppenwijken. Dat is onmogelijk en zeer gevaarlijk in Manilla en Cebu. Verder heeft hij mede voor elkaar gekregen dat de oorlog met de MILF en NPA niet in de stad werd uitgevochten. Zijn beleid werkte duidelijk, hij was gigantisch populair (net als zijn dochter Inday Sara Duterte). Toch blijft het armoede en uitzichtloosheid en een niet functionerende maatschappij en rechtsstaat wat mensen tot de criminaliteit drijft. Ook met drugsgebruikers (Meth is zeer populair in de Filipijnen) werd afgerekend. Aan het einde van de dag is het toch beter om corruptie aan te pakken en een rechtsstaat op poten te zetten, de economie te ontwikkelen en zodoende de stabiliteit in de samenleving te vergroten. De Filipijnen is een prachtige land, met mooie mensen (de meest gastvrije van Zuid-Oost Azië, veel vriendelijker dan Indonesiërs en Maleisiërs), prachtige natuur. Ook kent het land veel potentieel. Hopelijk weet Duterte het eruit te halen want naast zijn controversiële acties heeft hij ook op economisch gebied veel voor Davao City betekend.


      Ik kan bovenstaand verhaal alleen maar bevestigen, ik ben regelmatig in Davao omdat mijn familie daar woont, ik kan s'avonds veilig over straat gaan, geen taxi chauffeurs die je oplichten ( zoals in Manilla), hij is zeer en zeer populair bij de inwoners van Davao. Hij is niet voor niets tot president gekozen.
      Ik doe jouw geen kwaad, doe dan mij ook geen kwaad, laat mij leven zoals ik wil leven, dwing mij niet jouw levenstijl aan tenemen. Ik maak mijn keuze zelf en laat me niet dwingen door wat voor geloofsboek ook. Misschien wel beinvloeden.


    8. #8
      Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Locatie
      Sneek
      Leeftijd
      55
      Berichten
      3.177
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286229

      Standaard Re: VN wil moordonderzoek naar Duterte

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StevieK Bekijk Berichten
      Ik kan bovenstaand verhaal alleen maar bevestigen, ik ben regelmatig in Davao omdat mijn familie daar woont, ik kan s'avonds veilig over straat gaan, geen taxi chauffeurs die je oplichten ( zoals in Manilla), hij is zeer en zeer populair bij de inwoners van Davao. Hij is niet voor niets tot president gekozen.
      Als de situatie maar ernstig genoeg is, worden dergelijke middelen vanzelf aanvaardbaar.

    9. #9
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: VN wil moordonderzoek naar Duterte

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart.NL Bekijk Berichten
      Als de situatie maar ernstig genoeg is, worden dergelijke middelen vanzelf aanvaardbaar.
      Ongedierte moet je opruimen.

      Als je met ratten te maken hebt moet je de knuppel pakken en niet bang zijn voor wat gespat.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    10. #10
      Could B Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2016
      Berichten
      32
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: VN wil moordonderzoek naar Duterte

      Een van de belangrijkste beslissingen van Duterte is om de uitgaven aan infrastructuur drastisch te verhogen. De vorige president Aquino III gaf 2 a 3% van het BNP uit aan infrastructuur. Het is ook heel slecht in vergelijking met buurlanden en een van de redenen is dat de Filipijnen veel te weinig aan infrastructuur uitgeven. Onder Duterte zal dat verhoogd worden naar minimaal 5% van het BNP per jaar. Hij heeft beloofd veel sneller infrastructuurprojecten uit te rollen. Aquino III rolde infrastructuurprojecten uit via private-public partnerschip (PPP) maar dat duurt lang omdat het minimaal 13 maanden duurt van idee tot het tekenen van contracten. Maanden en maandenlange onderhandelingen met diverse partijen voordat überhaupt een krabbeltje komt. Duterte's idee is dat waar het kan om die PPP te laten voor wat het is en volledig op eigen kracht te doen zodat een beetje tempo achter zit. Dit jaar groeit de Filipijnse economie naar alle waarschijnlijk met 6 a 7%. De Filipijnen staat dit jaar gerangschikt als 36ste economie van de wereld en zullen dus 3 plaatjes omhoog kruipen met deze groei. Het BNP in capita is in 10 jaar tijd verdubbeld van 1700 dollar naar 3500 dollar per persoon. Zelfs met die hoge bevolkingsgroei. Daarmee zijn de Filipijnen landen als Nigeria en Marokko voorbij en dus iets rijker.

      https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._GDP_(nominal)

      Daarnaast vandaag nog een bedreiging aan corrupte ambtenaren dat hij ze in een vliegtuig zal zetten en op 10 a 12 km hoogte uit zal gooien. Deze week ook enorme voorraad Crystal Meth (in de Filipijnen bekend als Shabu) opgerold in de Filipijnen ter waarde van 120 miljoen dollar. De grootste vangst allertijden in de Filipijnen.

      Philippines drug raids net record haul - CNN.com

      Een ander punt van zorg is de snelle bevolkingsgroei. De bevolking staat momenteel op 101 miljoen en stijgt met 1 a 1,5 miljoen mensen per jaar. De wet die bevolkingsgroei moet gaan remmen is al klaar maar moet nog goedgekeurd worden door het congres en dat gaat zeer en zeer moeizaam. Onder andere het gratis grootschalig verspreiden van condooms en seksuele voorlichting aan scholieren op school. Er liggen al 10 miljoen condooms klaar maar groen licht moet worden gegeven voor verspreiding. Duterte hoopt het aantal kinderen per vrouw te verlagen door de nieuwe reproductive health law want noodzakelijk om armoede te verminderen. Het ministerie dat daarover gaat (PopCom - Commission on Population) is al bezig met het aannemen van vrijwilligers die stellen gaat bijstaan om max. 3 kinderen te nemen door middel van advies en dergelijke. De Barangay Captains moeten ook training krijgen wat betreft familie planning. Barangay captains zijn bestuurders op wijkniveau. Ze moeten langs (getrouwde) koppels gaan van deur tot deur om ze van advies te voorzien en motiveren om niet te veel kinderen te nemen en uitleggen waarom het beter is om 3 kids max te nemen. Veel arme Filipino's nemen meer dan 3. Dus ze op max. 3 zetten zal de bevolkingsgroei ongetwijfeld verlagen.

      https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._by_population

      Voorbehoedsmiddelen van overheidswege
      President Duterte gaat ook een controversieel drie-kind-beleid voeren. Hij wil dat onder meer doen door voorbehoedsmiddelen uit te delen en de Filippijnse variant van de kinderbijslag per moeder te beperken tot drie kinderen. De president hoopt zo de hoge bevolkingsgroei te beperken en het inkomen per hoofd van de bevolking op te krikken. Duterte ligt hierdoor op ramkoers met de rooms-katholieke kerk, die van oudsher veel invloed heeft op de Filippijnen en die niks moet hebben van geboortebeperking. Maar de president trekt zich daar niks van aan.

      Hij maakte de machtige bischoppen zelfs uit voor hypocriete 'hoerenzonen'. "Ik ben een christen, maar ik ben een realist en we moeten iets doen aan onze overbevolking", zei Duterte onlangs tegen persbureau Reuters.

      http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/4335173/2016/07/07/Genadeloze-strijd-met-de-Filippijnse-drugsdealer.dhtml
      Laatst gewijzigd door Kaidou_Luffy; 01-01-17 om 05:15.

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •