klinkt allemaal als heel verstandige woorden - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/7 EersteEerste 123 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 11 tot 20 van de 63

    Onderwerp: klinkt allemaal als heel verstandige woorden

    1. #11
      Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Berichten
      109
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      8

      Standaard Re: klinkt allemaal als heel verstandige woorden

      Wel grappig, googelde even koranisme, want had daar niet van gehoord; stuitte op een interessante discussie zo' n 15 jaar geleden op...maroc.nl, waar zeer geanimeerd over het koranisme werd gediscussieerd. Zelfs een aanzienlijk aantal aanhangers roerden zich. De huidge eenkennige stroming die het politiek en maatschappelijke discours op dit moment lijkt te bepalen, is dus niet altijd zo prominent aanwezig geweest. Zou er dan toch nog hoop zijn?

    2. #12
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Berichten
      11.872
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776496

      Standaard Re: klinkt allemaal als heel verstandige woorden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vredeopaarde Bekijk Berichten
      Wel grappig, googelde even koranisme, want had daar niet van gehoord; stuitte op een interessante discussie zo' n 15 jaar geleden op...maroc.nl, waar zeer geanimeerd over het koranisme werd gediscussieerd. Zelfs een aanzienlijk aantal aanhangers roerden zich. De huidge eenkennige stroming die het politiek en maatschappelijke discours op dit moment lijkt te bepalen, is dus niet altijd zo prominent aanwezig geweest. Zou er dan toch nog hoop zijn?
      Heb je een link, Voa ?
      Hmmm. hoop. Dat moet je niet bij anderen neerleggen.
      Realiseer je dat de ruime meerderheid van de Nederlandse moslims hier in vrede wil leven en met rust gelaten wil worden als mensen naar hen wijzen.


      Wat grappig is dat de spanning tussen het Koranisme en het Soennisme zo lijkt op de spanning van heel lang geleden tussen de moederkerk (R-K) en het protestantisme. Ook de protestanten wilden terug naar Het Nieuwe Testament en al die slingers van de roomskatholieken (zoals aflaten kunnen kopen om een mooi plekje in de hemel te krijgen) verwijderen.
      TGW vatte het in twee woorden samen : Sola Sriptura.... Alleen het -heilige-Schrift.

      Terugblikkend lijkt het waanzin, waarom er zoveel mensen destijds door opgejaagd werden. Maar het zit zo dicht bij je identiteit en je wordt bevestigd daarin door de mensen die aan de touwtjes trekken, door hun artikelen/uitspraken, door je geloofsgenoten om je heen ....



      Je hebt het over eenkennigheid. Heb je daar aan bij gedragen ? Bv. door wat je beweerd hebt ?

    3. #13
      Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Berichten
      109
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      8

      Standaard Re: klinkt allemaal als heel verstandige woorden

      Nou ja, ik put hoop uit bepaalde dingen, zoals een ieder dat op zijn manier doet; hoop ik.
      Ik put dus ook hoop uit wat die man zei in dat Trouw artikel, omdat mij dat een prima visie lijkt.

      ik heb koranisme/ koranisten ingetypt en er kwamen veel hits uit; ook van maroc.nl; discussies tussen aanhangers en tegenstanders.., je kunt zelf even googlen, als ik tijd heb wil ik ook best wat linkjes sturen.

      Natuurlijk willen de meeste moslims, zoals de meeste mensen, ongeacht ras, aard en gezindte in vrede leven en niet nagewezen worden voor iets wat zij niet gedaan hebben en ook niks mee te maken willen hebben en dat is ieders goed recht lijkt mij.
      Maar mijn punt was meer dat in het publieke debat tegenwoordig het "eenkennige" geluid prominenter lijkt te zijn dan in het (recente) verleden.
      Voor de duidelijkheid bedoel ik met eenkennig, dat er maar 1 waarheid bestaat en dat anderen die een andere waarheid geloven weinig respect krijgen.

      Enne...euhh..heb ik bijgedragen aan die eenkennigheid? Begrijp je vraag niet zo goed, maar nee, ik denk het niet.

    4. #14
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Re: klinkt allemaal als heel verstandige woorden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vredeopaarde Bekijk Berichten
      Nou ja, ik put hoop uit bepaalde dingen, zoals een ieder dat op zijn manier doet; hoop ik.
      Ik put dus ook hoop uit wat die man zei in dat Trouw artikel, omdat mij dat een prima visie lijkt.

      ik heb koranisme/ koranisten ingetypt en er kwamen veel hits uit; ook van maroc.nl; discussies tussen aanhangers en tegenstanders.., je kunt zelf even googlen, als ik tijd heb wil ik ook best wat linkjes sturen.

      Natuurlijk willen de meeste moslims, zoals de meeste mensen, ongeacht ras, aard en gezindte in vrede leven en niet nagewezen worden voor iets wat zij niet gedaan hebben en ook niks mee te maken willen hebben en dat is ieders goed recht lijkt mij.
      Maar mijn punt was meer dat in het publieke debat tegenwoordig het "eenkennige" geluid prominenter lijkt te zijn dan in het (recente) verleden.
      Voor de duidelijkheid bedoel ik met eenkennig, dat er maar 1 waarheid bestaat en dat anderen die een andere waarheid geloven weinig respect krijgen.

      Enne...euhh..heb ik bijgedragen aan die eenkennigheid? Begrijp je vraag niet zo goed, maar nee, ik denk het niet.
      Koranisten interpreteren op basis van hun persoonlijke verlangens... Onze Profeet VZMH is de enige die de juiste interpretatie als levende KORAN heeft vertaald... Daar kan geen nep koranist tegenop die interpreteert vanuit zijn egoistische/materialistische/corrupte persoonlijke agenda...
      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    5. #15
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Berichten
      11.872
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776496

      Standaard Re: klinkt allemaal als heel verstandige woorden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vredeopaarde

      Enne...euhh..heb ik bijgedragen aan die eenkennigheid? Begrijp je vraag niet zo goed, maar nee, ik denk het niet.
      Je hebt beeld van een Islam die jij graag ziet. Het kan zijn dat ik me vergis.

      In gesprek gaan met andere gelovigen, hier :moslims , waarbij m.i. vooral aktief luisteren belangrijk is -uit respekt !-
      is iets anders dan mensen een duwtje geven van kijk eens : zo gaat het beter binnen je geloof.
      Wees eens eerlijk : hoe groot is jouw kennis van Islamitische geschriften ?





      Je had het ook over het volgende:

      Iets anders is het begrip tolerantie. Dat is een overstijgend begrip, dat wil zeggen dat er hele groepen Nederlanders wel toleranter naar elkaar mogen zijn. Dat is niet persee religie-gebonden.
      Dat is een houding. Je geeft elkaar de ruimte om anders over dingen te denken...binnen de wet-uiteraard.

    6. #16
      Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Berichten
      109
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      8

      Standaard Re: klinkt allemaal als heel verstandige woorden

      @ mr Wizdom; daar krijg je nog en harde dobber aan om ongelovigen te overtuigen dat jij de wijsheid in pacht hebt, terwijl er andere geloofsgenoten van jou zijn, kennelijk, die begrijpen dat de keuze die jij maakt om te geloven wat jij denkt het enige is, niet overeenstemt met hun interpretatie van hetzelfde, jouw geloof.

      @ eke; mijn kennis van de Islamitische geschriften is zeer gering, daarom probeer ik meer te luisteren dan meningen daarover te hebben. Dat neemt niet weg dat ik desondanks kritisch ben, omdat het er juist op lijkt dat tolerantie weinig plaats lijkt te hebben. En ja, het is mij een lief ding waard als tolerantie maatgevend is. En ja wil best een duwtje geven, want i' ve been there.
      Ik kom uit een katholieke familie, waar geloof een belangrijke rol speelde en zag hoe moeder en oma worstelde met de, soms treurigstemmende bekrompenheid en lafheid, van het keurslijf van dat geloof. Heeft veel leed veroorzaakt en talent verpest. Meisjes mochten niet studeren, onrecht moest onder de pet gehouden worden, homosexuele zonen werden het dorp uitgehoond, idiote treurig conservatieve oude mannen die de middelbare school niet hebben afgemaakt hebben het voor het zeggen. Heb bewondering voor hen die zich daaraan ontworsteld hebben, omdat iedereen recht heeft op een waardig en zingevend leven. Maar heb ook gezien wat de offers daarvoor zijn; uitgestoten worden, weggehoond, beschimpt, zoals dat ook in moslimkringen gebruik lijkt, in die zin wijkt het allemaal niet zoveel af. Daarom lijkt het hoopgevend dat het ook anders kan. Iedereen accepteren zoals hij of zij is of denkt. Maar dat is slechts een sprankje hoop want de " eenkennigheid" doet dat allemaal teniet.

    7. #17
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: klinkt allemaal als heel verstandige woorden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vredeopaarde Bekijk Berichten
      wat bedoel je daarmee? is voor jou de Hadith leidend en niet de Koran?
      Voor mij zijn geen van beiden leidend.

      Ik bedoel dat overleveringen van gewone mensen maar als heilig moeten worden gezien. Dan doel ik op de overleveringen, de Hadith.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    8. #18
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Re: klinkt allemaal als heel verstandige woorden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Voor mij zijn geen van beiden leidend.

      Ik bedoel dat overleveringen van gewone mensen maar als heilig moeten worden gezien. Dan doel ik op de overleveringen, de Hadith.
      Mohamed (VZMH) was geen gewoon mens... Het was een bijzonder mens... Een Profeet... bij Gratie van onze Schepper... Hij was ONS VOORBEELD... Hij was de MAATSTAF... De BASIS... De KADER... De REFERENTIE...
      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    9. #19
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: klinkt allemaal als heel verstandige woorden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wizdom Bekijk Berichten
      Mohamed (VZMH) was geen gewoon mens... Het was een bijzonder mens... Een Profeet... bij Gratie van onze Schepper... Hij was ONS VOORBEELD... Hij was de MAATSTAF... De BASIS... De KADER... De REFERENTIE...
      De mensen om hem heen waren gewone stervelingen.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    10. #20
      Draaksteker H.P.Pas's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2005
      Locatie
      Turicum
      Berichten
      15.457
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      723395

      Standaard Re: klinkt allemaal als heel verstandige woorden

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wizdom Bekijk Berichten
      Mohamed (VZMH) was geen gewoon mens...
      Hij beweerde zelf het tegendeel.
      Overtuigingen zijn gevaarlijker vijanden der waarheid dan leugens.

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •