Islam verdeelt de dominees
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 6 van de 6

    Onderwerp: Islam verdeelt de dominees

    1. #1
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Islam verdeelt de dominees

      Islam verdeelt de dominees

      Vandaag, 05:30 Daniel van Dam
      „Islam is vrede, en de christendom en de islam zijn eigenlijk vergelijkbare godsdiensten.” In de Protestantse Kerk in Nederland is opschudding ontstaan over deze ’pro-islamitische’ uitspraken van de kerkleider, René De Reuver. Predikanten maken zich zorgen over deze ontwikkeling en zijn bang voor een kloof tussen de kerkleiding en gewone kerkleden.

      Protestants theoloog Jan van der Graaf heeft zojuist een predikantenconferentie bezocht, waar aanwezige dominees verbaasd reageren op de opmerkingen van de kerkleider, vertelt hij. Veel predikanten zijn ’beducht’ voor de islam, vertelt Van der Graaf, die jarenlang secretaris was van een groep conservatieve en invloedrijke predikanten binnen de PKN. „De gewelddadige kant die we zien, zit in de islam. Met zijn uitspraak gaat de scriba daaraan voorbij.”

      Scriba De Reuver is sinds de zomer van vorig jaar de landelijke kerkleider van de PKN. Hij deed zijn uitspraken vorige week. De kritiek op zijn visie groeit, blijkt uit een rondgang van De Telegraaf onder een tiental vooraanstaande protestanten, zoals dominee Gerard Krol uit Geldermalsen. „Ik vrees dat we niet kunnen zeggen dat alle islamieten per definitie zo vredelievend zijn”, zegt hij. „Ik denk toch dat er vanuit de islam een negatieve houding is ten opzichte van joden en christenen, helaas.” Veel gemeenteleden herkennen zich niet in de uitspraken van de kerkleider, stelt hij vast.

      Achterlijk
      Voor emeritus-predikant Cornelis van den Berg uit Amsterdam is de ’pro-islamkoers’ zelfs reden om zijn kerklidmaatschap op te zeggen. Hij vindt de islam vooral ’een achterlijke en gewelddadige religie’, schrijft de oud-predikant op de website The Post Online, en noemt kerkleider De Reuver ’naïef’. „Weet hij wel wat er met christenen in het Midden-Oosten gebeurt? En dan gaat uitgerekend de belangrijkste man in onze kerk vertellen dat de islam een religie van vrede is. Als ik dat in de tram vertel, hoor ik hoongelach.” Volgens Van den Berg jaagt De Reuver ’mensen de kerk’ uit met dit soort uitspraken. „Ik kreeg een mail van een oud-gemeentelid, die zei: ’u heeft gelijk, maar ik durf het niet meer te zeggen’.”

      Opmerkelijk genoeg reageren meerdere predikanten die zich in het verleden zeer fel uitten over de islam, nu juist gematigd op de uitspraken van De Reuver. „Ik ben genuanceerder over de islam gaan denken”, reageert een predikant. „Ik kan De Reuver wel volgen.” De oud-scriba van de kerk Arjan Plaisier wil niet inhoudelijk reageren op de kwestie: „Er wordt verschillend gedacht over de islam, dat maakt deze discussie wel duidelijk.”
      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    2. #2
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Re: Islam verdeelt de dominees

      Zij die kaf van het koren weten te scheiden hebben een beter beoordelingsvermogen dan zij die blind de media volgen...

      Wie Mohamed (VZMH) verraad... Verraad Jezus (VZMH)... Musa (VZMH)... David (VZMH)... Salomon (VZMH)... Ibrahim (VZMH)... etc...
      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    3. #3
      Reour van weg
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Locatie
      Everywhere
      Leeftijd
      65
      Berichten
      1.732
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      65862

      Standaard Re: Islam verdeelt de dominees

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wizdom Bekijk Berichten
      Zij die kaf van het koren weten te scheiden hebben een beter beoordelingsvermogen dan zij die blind de media volgen...

      Wie Mohamed (VZMH) verraad... Verraad Jezus (VZMH)... Musa (VZMH)... David (VZMH)... Salomon (VZMH)... Ibrahim (VZMH)... etc...
      Mohamed is al door een behoorlijk aantal van zijn volgelingen veraden , daar bedoel ik mee, diegiene die in naam van Allah mensen afslachten
      Ik doe jouw geen kwaad, doe dan mij ook geen kwaad, laat mij leven zoals ik wil leven, dwing mij niet jouw levenstijl aan tenemen. Ik maak mijn keuze zelf en laat me niet dwingen door wat voor geloofsboek ook. Misschien wel beinvloeden.


    4. #4
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Islam verdeelt de dominees

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wizdom Bekijk Berichten
      Zij die kaf van het koren weten te scheiden hebben een beter beoordelingsvermogen dan zij die blind de media volgen...

      Wie Mohamed (VZMH) verraad... Verraad Jezus (VZMH)... Musa (VZMH)... David (VZMH)... Salomon (VZMH)... Ibrahim (VZMH)... etc...
      Op. Mohammed na zijn dit allemaal Joden.

      Oja, bijna vergeten. De islam heeft die gekaapt en met terugwerkende kracht tot moslim gebombardeerd, toch?
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    5. #5
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Re: Islam verdeelt de dominees

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Op. Mohammed na zijn dit allemaal Joden.

      Oja, bijna vergeten. De islam heeft die gekaapt en met terugwerkende kracht tot moslim gebombardeerd, toch?
      Het zijn allemaal kinderen van Ibrahim (VZMH)... Het Arabische volk telt 4 Profeten...

      The four Arab prophets were Muhammad, Shu’ayb, Salih and Hud (peace and blessings be upon them all).

      Mohamed (VZMH) was de hoogste in rang van allemaal...
      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    6. #6
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Islam verdeelt de dominees

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wizdom Bekijk Berichten
      Het zijn allemaal kinderen van Ibrahim (VZMH)... Het Arabische volk telt 4 Profeten...

      The four Arab prophets were Muhammad, Shu’ayb, Salih and Hud (peace and blessings be upon them all).

      Mohamed (VZMH) was de hoogste in rang van allemaal...
      90% van de profeten zijn 'gestolen' uit een ander geloof. Dat is een feit. Dat zijn Joden.

      Het Jodendom lijkt voor 95% op de islam. Alleen om die 5% vecht men elkaar de keet uit. Typisch iets voor machtswellustelingen. De nadruk leggen op die paar verschillen.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •