90'ste Airbus A380 afgeleverd voor Emirates
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 5 van de 5

    Onderwerp: 90'ste Airbus A380 afgeleverd voor Emirates

    1. #1
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard .....

      .....
      Laatst gewijzigd door Rob Gosseling; 25-02-19 om 23:19.

    2. #2
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: 90'ste Airbus A380 afgeleverd voor Emirates

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      90'ste Airbus A380 afgeleverd voor Emirates


      MSN 225 A6-EUM

      Net voor 2017 ontvangt Emirates vandaag haar negentigste A380 842, de A6-EUM. Daarmee is de eerste megaorder van 90 toestellen voor de A380 van Emirates compleet. Nu zullen aansluitend nog eens 52 A380's van de vervolgorder van 50 + 2 worden afgeleverd aan Emirates in ongeveer vier jaar tijd.

      Alleen al dit jaar ontving Emirates 18 toestellen van dit type. Airbus heeft besloten om het productietempo voor 2017 terug te brengen naar één A380 per maand ivm het uitblijven van nieuwe orders. Een aangekondigde order in januari 2016 van Iran Air voor 12 toestellen is inmiddels al weer teruggedraaid, wat ook wel te verwachten was. CEO Tim Clark van Emirates heeft Airbus verzocht om een nieuwe en zuiniger variant van de A380 te ontwikkelen en een nieuwe megaorder van 200 toetsellen in het vooruitzicht gesteld. Airbus echter is vooralsnog niet van plan om een nieuwe variant te ontwikkelen voor één klant.
      Die A380? Oeps.

      Ik ging vorig jaar naar Spanje. Kom ik aan op Schiphol, meld ik me keurig op tijd bij de incheckbalie, zegt de mevrouw achter de balie: "U weet toch dat ie (een A380) vertraging heeft?"
      Ikke: "Nee, ik krijg net een mailtje dat alles op schema ligt."
      Zij: "Nou, hij staat nog in Barcelona, maar dat geeft niet voor u, want u moet in Barcelona toch overstappen en die vlucht gaat veel later."
      Dat werd dus lange tijd wachten en zonder boek is dat stierlijk vervelend.
      Twee weken later meld ik me aan de incheckbalie in Barcelona en alles verliep volgens schema. Tot dan toe toch.
      Maar goed en wel taxiënd naar de startbaan, stonden we opeens stil. Enige tijd later meldde de piloot via de intercom dat het toestel (weer een A380) terug moest naar een parkeerplaats, waarna iedereen, inclusief bagage, een ander toestel (ook een A380) in moest.
      De rest verliep vlotjes. Maar het was toch een raar gedoe.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    3. #3
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: 90'ste Airbus A380 afgeleverd voor Emirates

      Ik had er vroeger een bloedhekel aan om met een Airbus te vliegen vanwege die A320 fly by wire incidenten.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    4. #4
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: 90'ste Airbus A380 afgeleverd voor Emirates

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten

      'normal law' vs 'direct law'


      Ja, dat is waar. Maar tegenwoordig heeft Boeing met de 747-8, 777 en de 787 ook fly by wire. Alleen niet met die (vervelende) flight envelope die Airbus hanteert. De filosofie van Boeing is dat de piloot directe invloed moet hebben op de besturing. Bij Airbus is de invloed binnen bepaalde grenzen en dat heeft ook nadelen. Een Boeing kun je overtrekken als je dat zou willen een Airbus laat dat niet toe, mits... Mits de autopilot er mee ophoudt, wat soms gebeurt. En dat gaat het regime van 'normal law' naar 'direct law'. En zo is AF447 in 2009 (overtrokken) in zee gestort. Als door een storing geen snelheid meer wordt gemeten (Airbus/Boeing) zegt de autopilot: doe het maar zelf. Dat is dus gebeurd bij AF447 en daardoor bestond er ook geen protectie meer tegen overtrek. Helaas worden piloten niet getraind om handmatig te vliegen op grote hoogte. Het lijkt heel simpel, maar kennlijk kon het toch gebeuren dat een piloot een vliegtuig liet overtrekken en zich daar niet eens bewust van was. In 'normal law' is dat volstrekt onmogelijk, maar als er zoiets simpels gebeurd als 'unreliable airspeed' houdt de autopiloot er maar helemaal mee op en is het 'direct law'. AF447 is beschouwd als pilot error, ik vind dat juist maar niet voldoende. Ik vind de oorzaak zeker ook een verkeerde besturingsfilosofie van Airbus (en Boeing). Er zou een autopilot functie moeten bestaan die luidt: 'pitch-and-power modus'. Zoiets bestaat nog niet, maar zoek eens op wat dat concept 'pitch and power' control inhoudt... Daar had AF447 mee gered geweest... Maar ook aeroperu flight 603 (Boeing 757) zou er mee zijn gered! Piloten moeten op Pitch en Power control worden getraind en er zou ook een special AP-modus voor moeten worden ontworpen. Het is technisch volstrekt mogelijk en er kan veel ellende mee voorkomen worden. De trainingen zijn echt onder de maat, ook nu nog! Kort na de takeoff is een piloot meer een operator die zich bezighoudt met observeren. Dat is allemaal het gevolg van automatisering. Maar systemen blijken niet feiloos... Ik ben er een voorstander van dat wanneer er sprake is van 'unreliable airspeed' de AP-modus over gaat op 'pitch and power'. Zo heb je geen snelheidsindictie nodig als voorwaarde om veilig te blijven vliegen. Dat dit nog niet bestaat is werkelijk absurd. Vaak is een storing met de snelheidsmeting van zeer tijdelijk aard (ijsvorming in de pitot tube). Dus zou een 'pitch and power' situatie ook niet lang hoeven duren tijdens de vlucht.
      Klinkt aannemelijk Rob. Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van. Ben nooit verder gekomen dan met een Cesnaatje vliegen boven Nederland op de pc (Flightsimulator).

      Wel eens een paar keer meegevlogen in een kleine kist maar het ging mis boven Groningen, wat turbulentie vanwege de uitstraling van een grote stad althans zo werd mij verteld, en had ik het kotszakje al rap in handen.

    5. #5
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: 90'ste Airbus A380 afgeleverd voor Emirates

      Verhelderende video Rob.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •