Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs - Pagina 4
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 4/5 EersteEerste ... 345 LaatsteLaatste
    Resultaten 31 tot 40 van de 47

    Onderwerp: Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs

    1. #31
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs

      Nederlands fabricaat. Iets van 2 kw aan zonnepanelen op het dak en gefilterd drinkwater door opvangen regenwater via het dak.

      Maar om nu met zo'n monster de Hoge Atlas te bedwingen.

      Expedition vehicles

      Bijlage 20553

    2. #32
      gelukszoeker nacht's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2016
      Berichten
      718
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      11

      Standaard Re: Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Ik heb zonet nog even gekeken, maar van alle foto's die ik vorig jaar in Marrakesh, Beni Milal, Fes, Meknes, Rabat, Casablanca en Essaouira heb gemaakt, is er slechts een foto bij waarop een vrouw staat afgebeeld zoals op jouw foto. Die foto is geschoten op het grote plein in Marrakesh.
      ha, je hebt een rondreis van koningssteden gemaakt in marokko.

      wat wellicht meespeelt is dat je voornamelijk fotos hebt gemaakt van plekken waar je ze minder snel tegenkomt dan bv op een lokale markt in een buitenwijk. daarnaast zou het kunnen dat het je niet eens opgevallen is dat er gesluierde vrouwen rondliepen op straat. daar lopen veel mensen rond met een djelleba en capuchon op. dan valt een vrouw met gezichtssluier, die ook een djelleba en capuchon op draagt, niet op in het straatbeeld.

      Ook heb ik nog eens even op het net gekeken naar de afbeeldingen van de foto's van het Maison de la Photografie in Marrakesh, een werkelijk fantastisch fotomuseum, en ook daar zie ik nu, en toen ik er was, geen enkele boerka en maar heel weinig niqaabs.
      dat van het fotomuseum is voor mij wel te begrypen waarom je daar niet veel fotos gezien hebt van gezichtssluiers. gesluierde mensen willen liever niet gefotografeerd worden en het musuem kan het beleid voeren om expres weinig gesluierde vrouwen af te beelden vanwege een repressieve overheid die gezichtssluiers wil aanpakken en een bezoekerspubliek dat niet zit te wachten op fotos van gesluierde personen.

      Van een grote traditie van gezicht-bedekkende kleding is dan ook volgens mij geen spaken.
      het zal inderdaad geen grote traditie geweest zyn nee. mischien is het altyd een minderheid geweest die deze traditie naleefde. wel is het een hele oude traditie. in de gehele moslimwereld is het bedekken van het gezicht al op zn minst sinds de middeleeuwen in gebruik. in marokko volgen moslims zoals je weet de malikie school en in deze wetschool is het sterk aanbevolen voor vrouwen om het gezicht te bedekken. dat standpunt bestond al 1000 jaar geleden en nu nog steeds. dat is nooit veranderd en daar zal het beleid van de repressieve overheid ook niets aan veranderen. de traditie om het gezicht te bedekken zal blyven bestaan in marokko ook al wordt het onderdrukt en neemt het aantal gesluierde vrouwen af.

    3. #33
      gelukszoeker nacht's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2016
      Berichten
      718
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      11

      Standaard Re: Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Juffrouw_Saartje Bekijk Berichten
      Ik denk dat 'boerka' tegenwoordig een mode naam is, net zoiets als wahabi of het hier zojuist genoemde wahab imams (Kaidou Luffy), met dien verschil dat wahabi's helemaal niet bestaan, terwijl een boerka inderdaad specifiek is voor Afghanistan. In Marokko dragen ze geen boerka. Boerka kan misschien ook een vrije vertaling zijn. Ik weet niet wat er exact in de kranten staat van Marokko.

      In Marokko dragen ze inderdaad een witte gezichtssluier, vaak met een kantje eraan.
      ja boerka lykt een mode naam te wezen. verwarrend is het wel want een boerka vind ik er heel anders uitzien dan bv een marokkaanse vrouw die een djelleba draagt met een losse doek voor het gezicht. inderdaad ja, met dat modewoord wahabi hetzelfde gelazer. het werkt alleen maar stigmatiserend maar dat lykt vrees ik expres de bedoeling te zyn.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    4. #34
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.917
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nacht Bekijk Berichten
      ha, je hebt een rondreis van koningssteden gemaakt in marokko.

      wat wellicht meespeelt is dat je voornamelijk fotos hebt gemaakt van plekken waar je ze minder snel tegenkomt dan bv op een lokale markt in een buitenwijk.

      daarnaast zou het kunnen dat het je niet eens opgevallen is dat er gesluierde vrouwen rondliepen op straat.

      dat van het fotomuseum is voor mij wel te begrypen waarom je daar niet veel fotos gezien hebt van gezichtssluiers. gesluierde mensen willen liever niet gefotografeerd worden en het musuem kan het beleid voeren om expres weinig gesluierde vrouwen af te beelden vanwege een repressieve overheid die gezichtssluiers wil aanpakken en een bezoekerspubliek dat niet zit te wachten op fotos van gesluierde personen.

      het zal inderdaad geen grote traditie geweest zyn nee.
      Onder andere. Beni Milal bijvoorbeeld, is dat niet.

      Ook daar liep ik rond.

      Dan was het me echt wel opgevallen.

      Als het echt een traditie was dan zou dat helemaal geen probleem zijn. Bovendien hingen er daar foto's met gesluierde vrouwen erop. Maar alles bij elkaar was dat niet als traditiebepalend te beschouwen. Bovendien is men daar juist gericht op het tonen van toenmalige straatbeelden zoals het echt was. Niet van een verkeerde voorstelling van zaken.

      Dat heb ik al eerder gesteld. Maar daarnaast is er een heel groot verschil tussen die sluiers en een niqab of een boerka, en om die laatste ging het.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    5. #35
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Onder andere. Beni Milal bijvoorbeeld, is dat niet.

      Ook daar liep ik rond.

      Dan was het me echt wel opgevallen.
      Voor fotograferende Japanners die uit de bus komen in Volendam en Urk staan er al autochtonen klaar in traditionele klederdracht. Of je als Japanner bij thuiskomst een realistisch beeld hebt van Nederland waag ik te betwijfelen.

    6. #36
      gelukszoeker nacht's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2016
      Berichten
      718
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      11

      Standaard Re: Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Ook daar liep ik rond.

      Dan was het me echt wel opgevallen.
      dan sta ik voor een raadsel.

      Als het echt een traditie was dan zou dat helemaal geen probleem zijn. Bovendien hingen er daar foto's met gesluierde vrouwen erop. Maar alles bij elkaar was dat niet als traditiebepalend te beschouwen. Bovendien is men daar juist gericht op het tonen van toenmalige straatbeelden zoals het echt was. Niet van een verkeerde voorstelling van zaken.
      je bent belezen over de geschiedenis van islam. dan weet je dat het gezicht bedekken voor vrouwen al eeuwen toegepast wordt in islam. waarom zou je dit gebruik, dat sinds de middeleeuwen van generatie op generatie overgedragen wordt, geen traditie willen noemen?

      je zegt zelf al dat je in dat fotomusuem oude fotos zag van straatbeelden met gesluierde vrouwen en je hebt zelf vorig jaar een foto gemaakt in marrakech met een gesluierde vrouw er in afgebeeld. dan zie je toch met je eigen ogen dat het bedekken van het gezicht een traditie is? ze droegen dat al lang geleden wat je op die oude fotos zag en ze dragen het nu nog steeds wat je op je recente foto uit marrakech ziet.

      of nu héél veel vrouwen of een minderheid aan vrouwen deze traditie in ere houdt maakt voor de traditie zelf niet uit. het is in beide gevallen een traditie. van generatie op generatie wordt het dragen van een sluier overgedragen met islam als rode draad om de traditie levend te houden.

      Dat heb ik al eerder gesteld. Maar daarnaast is er een heel groot verschil tussen die sluiers en een niqab of een boerka, en om die laatste ging het.
      ik vraag het me of het specifiek om boerka's gaat. boerka's bestaan volgens mij niet in marokko dus waarom zouden ze iets willen verbieden wat er niet is? ik denk dat saartje gelijk heeft dat boerka een modenaam is. hier in nederland wordt ook gesproken over boerka's terwijl je die hier nooit ziet. althans, ik heb nog nooit iemand in een boerka op straat zien lopen terwijl ik in een wijk woon met veel moslims inclusief selafies.

    7. #37
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nacht Bekijk Berichten
      ze droegen dat al lang geleden wat je op die oude fotos zag en ze dragen het nu nog steeds wat je op je recente foto uit marrakech ziet.
      Zijn Marakech, Casalblanca en rabat wel goede voorbeelden? Marokko is immers een groot land. Ik bedoel, in Marakech heb ik bij wijze van spreken meer hippies en dreadlocks gezien dan hoofddoekjes

      Maar misschien is dat inmiddels ook veranderd want dat is alweer 7 jaar geleden (Marakech).

    8. #38
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.917
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nacht Bekijk Berichten
      dan sta ik voor een raadsel.

      je bent belezen over de geschiedenis van islam. dan weet je dat het gezicht bedekken voor vrouwen al eeuwen toegepast wordt in islam. waarom zou je dit gebruik, dat sinds de middeleeuwen van generatie op generatie overgedragen wordt, geen traditie willen noemen?

      ik vraag het me of het specifiek om boerka's gaat. boerka's bestaan volgens mij niet in marokko

      dus waarom zouden ze iets willen verbieden wat er niet is? ik denk dat saartje gelijk heeft dat boerka een modenaam is. hier in nederland wordt ook gesproken over boerka's terwijl je die hier nooit ziet. althans, ik heb nog nooit iemand in een boerka op straat zien lopen terwijl ik in een wijk woon met veel moslims inclusief selafies.
      Het leven is vol verrassingen. Daar kom je vanzelf achter.

      Dat is een goeie, maar niet een moeilijke. In eerste instantie stelde Al dat boerka's geen Marokkaanse traditie is. En juist dat 'Marokkaanse' is de crux, wat mij betreft, ook als het om sluiers gaat. Dat zou aangeven dat het iets is als een kenmerk voor het merendeel van de Marokkaanse bevolking. En daar was ik het dus niet mee eens.
      De Volendamse klederdracht mag dan wel traditie zijn voor Volendam, maar niet voor Nederland als geheel.

      Daar zijn we het dan snel over eens.

      Vlucht vooruit?
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    9. #39
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.612
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten

      De Volendamse klederdracht mag dan wel traditie zijn voor Volendam, maar niet voor Nederland als geheel.
      En klompen? Zijn die een traditie voor Nederland?
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    10. #40
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Berichten
      11.872
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776496

      Standaard Re: Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      En klompen? Zijn die een traditie voor Nederland?
      Ze waren een traditie, Olive Yao . Maar ze werden niet algemeen gedragen !!!

      Nu zie je in ziekenhuizen, instellingen en op campings moderne klompen (Europees ?).

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •