Paus: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/9 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 85

    Onderwerp: Paus: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

    1. #1
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Paus: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

      Paus maakt zich kwaad: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

      Vandaag om 10:57 door svg

      Paus Franciscus heeft tijdens zijn ochtendmis hard uitgehaald naar katholieken die zich in het dagelijkse leven ‘onchristelijk’ gedragen. ‘Zo zijn er heel wat. En ze veroorzaken schandalen.’

      Dat paus Franciscus geen blad voor de mond neemt, wist het Vaticaan al bij zijn aantreden in 2013 (toen hij meteen forse uitspraken deed over priesters die zich bezondigen aan kindermisbruik). Maar dat zijn dagelijkse ochtendmis, die over het algemeen vredig en rustig verloopt, een donderpreek kon worden, was nieuw voor de aanwezigen op woensdag.

      ‘Het is een schande om iets te zeggen en dan iets anders te doen’, begon de paus plots te improviseren. ‘Dan leid je een dubbelleven. Zoals de mensen die zeggen dat ze katholiek zijn en altijd naar de mis gaan en bij die en die organisatie actief zijn. Sommigen daarvan betalen hun werknemers onvoldoende, buiten mensen uit, wassen geld wit en zijn betrokken in andere smerige zaken.’

      Volgens Franciscus is het dan ook beter om gewoon geen katholiek meer te zijn: ‘Ik heb liever dat ze dan atheïst zijn dan dat ze hypocriet katholiek zijn.’ En atheïst beschouwt hij niet als een scheldwoord. De paus liet zich immers al meermaals ontvallen dat hij veel respect heeft voor de keuze van atheïsten en dat christenen hen als ‘oprechte, goede mensen’ moeten zien.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    2. #2
      Very Important Prikker Umarvlie's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2003
      Locatie
      Is hier iemand?
      Berichten
      5.178
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      490017

      Standaard Re: Paus: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

      Over wie had hij het hier?
      'Als je het begrijpt, hoef je het niet te vragen, als je het moet vragen zul je het nooit begrijpen.'

    3. #3
      gelukszoeker nacht's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2016
      Berichten
      718
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      11

      Standaard Re: Paus: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

      arme pausie. kan alleen nog verbaal anderen de maat nemen. vroeger in de goeie ouwe tyd konden zn voorgangers teminste nog volop terroriseren om anderen in het gareel te houden.

    4. #4
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Paus: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami Bekijk Berichten
      Paus maakt zich kwaad: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

      Vandaag om 10:57 door svg

      Paus Franciscus heeft tijdens zijn ochtendmis hard uitgehaald naar katholieken die zich in het dagelijkse leven ‘onchristelijk’ gedragen. ‘Zo zijn er heel wat. En ze veroorzaken schandalen.’

      Dat paus Franciscus geen blad voor de mond neemt, wist het Vaticaan al bij zijn aantreden in 2013 (toen hij meteen forse uitspraken deed over priesters die zich bezondigen aan kindermisbruik). Maar dat zijn dagelijkse ochtendmis, die over het algemeen vredig en rustig verloopt, een donderpreek kon worden, was nieuw voor de aanwezigen op woensdag.

      ‘Het is een schande om iets te zeggen en dan iets anders te doen’, begon de paus plots te improviseren. ‘Dan leid je een dubbelleven. Zoals de mensen die zeggen dat ze katholiek zijn en altijd naar de mis gaan en bij die en die organisatie actief zijn. Sommigen daarvan betalen hun werknemers onvoldoende, buiten mensen uit, wassen geld wit en zijn betrokken in andere smerige zaken.’

      Volgens Franciscus is het dan ook beter om gewoon geen katholiek meer te zijn: ‘Ik heb liever dat ze dan atheïst zijn dan dat ze hypocriet katholiek zijn.’ En atheïst beschouwt hij niet als een scheldwoord. De paus liet zich immers al meermaals ontvallen dat hij veel respect heeft voor de keuze van atheïsten en dat christenen hen als ‘oprechte, goede mensen’ moeten zien.
      Als je je nu nog niet aangesproken voelt Mars.....
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    5. #5
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Paus: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nacht Bekijk Berichten
      arme pausie. kan alleen nog verbaal anderen de maat nemen. vroeger in de goeie ouwe tyd konden zn voorgangers teminste nog volop terroriseren om anderen in het gareel te houden.
      Persoonlijk vind ik deze paus een verademing. Een man die de nadruk legt op de boodschap, niet op de vorm en het voertuig. Het christendom wat hij uitdraagt is er een van het handelen in de geest van Christus, niet die van het nabouwen van lege woorden.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 2 Likes, 0 Dislikes

    6. #6
      Draaksteker H.P.Pas's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2005
      Locatie
      Turicum
      Berichten
      15.457
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      723395

      Standaard Re: Paus: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

      @Mars. Verrast me niet. Jou wel ?
      Overtuigingen zijn gevaarlijker vijanden der waarheid dan leugens.

    7. #7
      Niet toegestaan. mika's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2002
      Berichten
      144
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      22

      Standaard Re: Paus: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

      zit wel wat in om atheist te zijn.
      "BEWAERT UWE UNIE WEL "

      Willem I -Prins van Oranje, (1533-1584) uit zijn 'Apologie' in 1581
      ==========================

    8. #8
      gelukszoeker nacht's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2016
      Berichten
      718
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      11

      Standaard Re: Paus: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Persoonlijk vind ik deze paus een verademing. Een man die de nadruk legt op de boodschap, niet op de vorm en het voertuig. Het christendom wat hij uitdraagt is er een van het handelen in de geest van Christus, niet die van het nabouwen van lege woorden.
      je bent in ieder geval een stuk positiever ingesteld dan ik. en zoals jy reageert zyn er veel mensen, waaronder atheisten en protestanten. het verbaast me. in vergelyking met zn voorgangers is hy weliswaar milder en toleranter van toon, maar ook deze paus vergiftigd zn spirituele rituelen met klaterend goud. dan mag hy zich rond laten ryden in een klein otootje maar dat is propaganda. ook deze paus staat aan het hoofd van een ryk bolwerk terwyl het gros van de aanhangers in armoede leeft. ook deze paus neemt hypocriet anderen de maat en ook deze paus runt een schimmige organisatie met een onvoorstelbaar misdadig verleden. daarin zie ik de leer van kristus niet terug maar dat zal wel komen door mn cynisme.

    9. #9
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Paus: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

      Allemaal mooie woorden maar veranderd hij ook wat?

      Mogen priesters voortaan trouwen?
      Mogen mensen voortaan sex hebben zonder gehuwd te zijn?
      Mogen priesters homoseksueel zijn?

      Geen van zijn mooie woorden heeft geleid tot ook maar 1 verandering. Leve de marketing / mediapaus.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    10. #10
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Paus: ‘Beter atheïst zijn dan hypocriete katholiek’

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nacht Bekijk Berichten
      je bent in ieder geval een stuk positiever ingesteld dan ik. en zoals jy reageert zyn er veel mensen, waaronder atheisten en protestanten. het verbaast me. in vergelyking met zn voorgangers is hy weliswaar milder en toleranter van toon, maar ook deze paus vergiftigd zn spirituele rituelen met klaterend goud. dan mag hy zich rond laten ryden in een klein otootje maar dat is propaganda. ook deze paus staat aan het hoofd van een ryk bolwerk terwyl het gros van de aanhangers in armoede leeft. ook deze paus neemt hypocriet anderen de maat en ook deze paus runt een schimmige organisatie met een onvoorstelbaar misdadig verleden. daarin zie ik de leer van kristus niet terug maar dat zal wel komen door mn cynisme.
      Georganiseerde religies hebben niet mijn sympathie. Mijn belangrijkste argument is dat alle religies, met sommige vormen van het boedhisme uitgezonderd, zich beroepen op een boven natuurlijke kracht en die als grondslag voor een morele orde gebruiken. Die bovennatuurlijke macht is in mijn ogen een verzinsel.
      Tegelijkertijd denk ik dat een samenleving zonder een moreel ordenend principe niet kan functioneren. De zuiver natuurlijke ordening zoals die door natuur-, scheikunde en bilogie wordt beschreven, kent geen moraliteit en daarop valt geen zingevend moreel systeem te bouwen. Vanuit dat oogpunt ontkomt het dier mens er niet aan om die morele orde zelf te ontwerpen in zijn (geestes)wereld, los van de biologische werkelijkheid. Het is altijd een menselijk maaksel. Neem bijv. het idee dat mensen gelijk zouden zijn. Dat zijn ze natuurlijk niet. Dus we maken er van dat ze 'gelijkwaardig' zijn. Het begrip 'waarde' geeft al aan dat het om een ideaal gaat, iets wat alleen maar bestaat in het rijk der ideeen.
      Religies mogen dan op drijfzand zijn gefundeerd, maar velen bevatten in hun leer wel, in mijn ogen, zinvolle normen en waarden. Ook hele onzinvolle en kwalijke normen en waarden, maar die zitten er ook in seculiere rechtssystemen. Dus de aanwezigheid daarvan hoeft niet De goede elementen te diskwalificeren. Sommige kinderen, ook al zijn ze paaps, zou ik niet met het badwater willen weggooien.
      Dat de katholieke kerk een gewelddadig verleden heeft staat buiten kijf. Maar is dat een uitsluitend criterium? Er zijn weinig tot geen instituties die zich er in hun bestaan op kunnen voorstaan nooit geweld, fysiek of geestelijk te hebben toegepast om hun belangen te verdedigen dan wel uit te breiden. De Amsterdamse kraakbeweging, om maar eens een zogenaamd links egalitaire belangengroep te noemen, had ook zijn knokploeg en hun acties werden goed gepraat als een noodzakelijk kwaad om de gevestigde orde te breken en zo de obstakels om de weg naar het heil voor allen weg te ruimen. Dat die knokploegen ook werden ingezet om dissidenten of concurerende bewegingen te intimideren, wordt als incident weggezet, terwijl je zou kunnen redeneren, zoals ik doe, dat dat de keerzijde is van een beweging die strijdbaar zijn waardes wenst uit te dragen b
      De moederkerk bulkt van het geld, maar het is ook weer niet zoveel dat het daarmee de noden van alle verschopten kan ledigen en al helemaal niet om dat structureel te doen. Pausen leven in mooie gebouwen, maar de moderne pausen gaan zich al lang niet meer te buiten aan zelfverrijking, zelfverheerlijking en nepotisme. Is dan de rijkdom van de katholieke kerk een teken van zijn disfunctioneren, van een innerlijke tegenstrijdigheid? Ik denk het niet. Dat was vroeger wel zo, maar nu niet meer. Dat de organisatie 'schimmig' is, moge zo wezen, maar ook dat geldt voor zoveel instituten. Is transparantie per se een kenmerk van deugdelijkheid? ik denk het niet.

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •