Waarom kernenergie de oplossing is voor het klimaatprobleem. - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/9 EersteEerste 123 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 11 tot 20 van de 87

    Onderwerp: Waarom kernenergie de oplossing is voor het klimaatprobleem.

    1. #11
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Waarom kernenergie de oplossing is voor het klimaatprobleem.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      En daar het ernaar uitziet dat dat afvalprobleem toch niet wordt opgelost, hoe eerder ze weg zijn hoe beter.
      Welk afvalprobleem? Totale afval per jaar van een kernenergiecentrale past makkelijk in je klikobak

      Bij mijn weten bestaat het afval gewoon uit wat splijtstaven. Die kun je toch in ijzer of beton gieten en ergens diep in de grond begraven of ergens in een berg in Zwitserland ?

      Nucleair afval van ziekenhuizen en andere centra zullen in dit ruimschoots in volume overtreffen.

      Het afvalprobleem van traditionele centrales is vele malen groter en levert veel meer schade aan de gezondheid op.

    2. #12
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Waarom kernenergie de oplossing is voor het klimaatprobleem.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Tja, vroeger had je nog mooie spreekwoorden. Zoals: Beter ten halve gekeerd dat ten hele gedwaald.
      Tja, ik vind dat hier niet van toepassing.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Verder is het echt niet zo dat dat het licht uitgaat als er geen kerncentrales meer zijn. En daar het ernaar uitziet dat dat afvalprobleem toch niet wordt opgelost, hoe eerder ze weg zijn hoe beter.
      Daar denken diverse deskundigen dus anders over. In hoeverre we het afvalprobleem kunnen oplossen dat weten wij niet. Dat de techniek voortschrijd en ook daar wel een oplossing voor komt vind ik veel aannemelijker.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Zwichten voor de bangmakerij door de kernenergielobby is wat mij betreft een totaal verkeerde optie.
      Toon eens een beetje lef voor de toekomst met schone energie. Waar is de ware VOC-mentaliteit bij jou gebleven?
      Wat een flutargument. Met hetzelfde gemak kan ik stelle dat jij je bang laat maken door de anti-lobby. Moderne kerncentrales zijn al vele malen veiliger dan de meeste bestaande. Die ontwikkeling gaat door. Alles nu sluiten (Welkom in Utopia) zou ontzettend dom zijn omdat je dan ook de stekker uit de ontwikkeling trekt. Vandaar mijn optie om ze voorlopig te beperken zodat de ontwikkeling door kan gaan en we op kunnen schalen als ze veilig genoeg zijn.
      Door die politieke wurggreep werkt er nu nog een reactor in Nederland die sterk verouderd is en al lang vervangen had moeten worden. Maar nee, de onderbuik stelt dat er geen nieuwe gebouwd gaat worden. Intussen hebben we de oude nodig en lopen we al jaren onnodig meer gevaar.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      En ja, het zal een mix worden, dat is het nu ook al, maar hopelijk snel van alleen maar hernieuwbare energie. Veel gezonder en veel meer mensen zinvol bezig. Tel uit je winst.
      Alleen maar hernieuwbare energie is niet haalbaar.

      Nogmaals: de schade die de keten van fossiel toebrengt is vele malen groter dan die van moderne kerncentrales.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    3. #13
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Jan 2002
      Berichten
      25.910
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      260549

      Standaard Re: Waarom kernenergie de oplossing is voor het klimaatprobleem.

      In aanbouw in zuid frankrijk:

      https://www.iter.org/mach

    4. #14
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Waarom kernenergie de oplossing is voor het klimaatprobleem.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.P.Pas Bekijk Berichten
      In principe zou dat een paar problemen oplossen:

      - Veel minder en minder gevaarlijk radioactief afval.
      - Ongeschikt voor wapenproductie;daardoor politiek onproblematisch.
      - Meltdown (een oncontroleerbare ketting reactie) is niet mogelijk.
      - Grondstof is tamelijk overvloedig voorhanden.
      - Geschikt om langlevend radio-actief afval (uit uranium reactoren) onschadelijk te maken.

      Een reactor die al deze vogels in de lucht ook daadwerkelijk vangt bestaat (nog) niet.
      Een Thorium reactor is subkritisch dwz er is een duwtje van buitenaf (in de vorm van een neutronenbron) nodig om hem aan de gang te houden. Aan zichzelf overgelaten dooft hij uit; uit het oogpunt van reactorveiligheid potentieel een groot voordeel. Bestaande Thorium-reactoren (o.a. in Rusland) voegen daarom plutonium aan de splijtstof toe waarmee de genoemde voordelen grotendeels weer verdampt zijn. De hoop is gevestigd op een Accelerator Driven System (ADS). Technisch is dat bepaald geen sinecure. Een prototyp (de MYRRHA) is momenteel in aanbouw in Mol (met 1 Mia EU-geld) en zou 2025 operationeel moeten zijn.

      Het is zeker interessant maar niet van vandaag op morgen.
      Je ziet dus dat de ontwikkeling nog steeds doorgaat. Alleen daarom al zou het onverstandig zijn om alles te sluiten.
      Daarnaast hebben we ze ook nodig voor medische behandelingen.

      @Knuppel: Zo'n behandeling voor een levensbedreigende ziekte weiger jij uit principe?
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    5. #15
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Waarom kernenergie de oplossing is voor het klimaatprobleem.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Tja, ik vind dat hier niet van toepassing.

      Daar denken diverse deskundigen dus anders over. In hoeverre we het afvalprobleem kunnen oplossen dat weten wij niet.

      Dat de techniek voortschrijd en ook daar wel een oplossing voor komt vind ik veel aannemelijker.

      Wat een flutargument.

      Met hetzelfde gemak kan ik stelle dat jij je bang laat maken door de anti-lobby.
      Alleen maar hernieuwbare energie is niet haalbaar.

      Nogmaals: de schade die de keten van fossiel toebrengt is vele malen groter dan die van moderne kerncentrales.
      So what?

      Dat zal wel, maar diverse niet.

      Wishful thinking zolang er na al die jaren van kernenergie nog geen enkel zicht op ook maar de geringste oplossing is.

      Tja je kunt alles wel willen omdraaien, maar daarmee lever je geen tegenargumenten waar we wat aan hebben.

      Het past niet in je straatje, neem ik maar even voor het gemak aan.

      Ja hallo, ik beweer juist heel de tijd dat we heel rap van die kolen af moeten en dat is echt niet omdat ik een hekel aan zwarte piet heb.
      Maar ons ophangen aan kernenergie is een andere zaak.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    6. #16
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Waarom kernenergie de oplossing is voor het klimaatprobleem.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      @Knuppel: Zo'n behandeling voor een levensbedreigende ziekte weiger jij uit principe?
      Voor de zoveelste keer laat je zien hoe, al dan niet bewust, leesblind je bent. Even hiervoor heb ik juist de medische noodzaak als uitzondering gesteld. Dat vond ik altijd al, dat vind ik nog steeds en dat zal ik blijven vinden.

      Kortom: voortaan beter lezen. Dat kan dergelijke domme vragen voorkomen.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    7. #17
      Draaksteker H.P.Pas's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2005
      Locatie
      Turicum
      Berichten
      15.457
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      723395

      Standaard Re: Waarom kernenergie de oplossing is voor het klimaatprobleem.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk Berichten
      In aanbouw in zuid frankrijk:

      https://www.iter.org/mach
      Kernfusie.. Deze vogel in de lucht vliegt al 60 jaar rondjes...
      Begrijp me niet verkeerd; ik vind dat project een prima zaak, al was het maar vanwege de spin-off die het ongetwijfeld oplevert. Dat het op een nuttige termijn qua energievoorziening echt iets oplevert is natuurlijk niet uit te sluiten maar ik zou er niet op rekenen.
      Overtuigingen zijn gevaarlijker vijanden der waarheid dan leugens.

    8. #18
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Waarom kernenergie de oplossing is voor het klimaatprobleem.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      So what?

      Dat zal wel, maar diverse niet.

      Wishful thinking zolang er na al die jaren van kernenergie nog geen enkel zicht op ook maar de geringste oplossing is.

      Tja je kunt alles wel willen omdraaien, maar daarmee lever je geen tegenargumenten waar we wat aan hebben.

      Het past niet in je straatje, neem ik maar even voor het gemak aan.

      Ja hallo, ik beweer juist heel de tijd dat we heel rap van die kolen af moeten en dat is echt niet omdat ik een hekel aan zwarte piet heb.
      Maar ons ophangen aan kernenergie is een andere zaak.
      Daar zijn we het over eens: we moeten zsm van fossiel af.

      Jammer alleen dat er een stabiele energiefactor moet blijven bestaan. Alleen zo'n en wind zijn niet stabiel genoeg. Zoals het er nu voorstaat is het of fossiel of kernenergie om voor de constante factor te zorgen. Op alternatief alleen gaat het niet. Daarom opteer ik voor doorontwikkeling van kernenergie. Dus ook voor die ouwe meuk hier, die alleen niet herbouwd wordt door politeke boter op het hoofd van linkse partijen. Die zijn de schuld dat we opgezadeld zitten met een verouderde, veel gevaarlijkere centrale dan nodig. Snel vervangen door een moderne veel veiligere centrale.

      Sorry, dat ik dat ene regeltje van je medische isotopen niet heb gezien. Het is ook nogal tweeslachtig om tegen te zijn behalve voor medische doeleinden.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    9. #19
      Prikker
      Ingeschreven
      Feb 2017
      Berichten
      110
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Waarom kernenergie de oplossing is voor het klimaatprobleem.

      Kernenergie is enorm kostbaar en de voorraden zijn niet onuitputtelijk! En zolang we geen oplossing voor het afvalprobleem hebben...

    10. #20
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Waarom kernenergie de oplossing is voor het klimaatprobleem.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door magere hein Bekijk Berichten
      Kernenergie is enorm kostbaar en de voorraden zijn niet onuitputtelijk! En zolang we geen oplossing voor het afvalprobleem hebben...
      Duurt ook zo godsgruwelijk lang eer de radioactiviteit van die splijtstaven op een waarde zit waarop het geen gevaar meer oplevert.

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •