Bijna 6 op de 10 Belgen is geen fan van de EU - Pagina 4
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 4/5 EersteEerste ... 345 LaatsteLaatste
    Resultaten 31 tot 40 van de 41

    Onderwerp: Bijna 6 op de 10 Belgen is geen fan van de EU

    1. #31
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.575
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: Bijna 6 op de 10 Belgen is geen fan van de EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten

      Je vergelijkt hier wel verschillende dingen. Ik heb het over de publieke opinie, de meningen van gewone burgers. Niet de twijfelachtige tot debiele / leugenachtige uitspraken van professionals - politici en ambtenaren.

      Wat dat betreft is het trouwens in Engeland ook om te huilen. Vrijwel alle Tory-politici slaan compleet gelul uit, en ze spreken elkaar en zelfs zichzelf regelmatig tegen. Ze blijken gewoon niets van de EU te weten, of ze weten het wel maar liegen zonder blikken of blozen.

      Wat de publieke opinie betreft durven gewone burgers in NL zich nauwelijks uit te spreken vóór de EU. (Politici trouwens ook liever niet.) Alleen al daarom heb ik nog nooit een 'pro-EU'-burger aperte onwaarheden horen verkondigen.

      De EU is in heel Europa de zondebok geworden. Een makkelijk doelwit om al je malheur aan te wijten. Als het regent, is het de schuld van de EU.

      Dat er leugens worden verkondigd over hivs is dan nauwelijks nog boeiend, wat mij betreft.
      O.k., vergeet politici, de gewone burgers.

      Lees ik hier nu:

      Burgers die voor 'de EU' zijn, hebben kennis van de EU, en mensen die tegen 'de EU' zijn niet?

      Voorstanders van de EU hebben vaak geen idee van wat er zoal gaande is, dat ligt voor de hand.

      Ik ben voor een goede EU voor de burgers, die een goede rol speelt in de wereld.
      De actuele EU is het eerste onvoldoende en doet het tweede onvoldoende.
      Zonder hier zwart-wit over te denken.
      Economische politiek van de EU / EC, zowel intern als jegens derde landen, krijgt felle kritiek van mij.

      De actuele EU moet veranderen.

      Stel, de EU verandert niet. Dan sta ik voor de keuze: moet Nederland - het land waar ik woon - de actuele EU aanvaarden zoals hij is, of de EU verlaten? Moeilijke keuze. Ik ben zeer voor een EU, maar veel in de actuele EU aanvaard ik niet.

      Gelukkig zijn er bewegingen die de EU willen veranderen.

      DiEM25 en WeMove.EU

      Iets voor de pleitbezorgers voor de EU onder ons? Houden jullie van actie?
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    2. #32
      Niet zo belangrijk Soldim's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Berichten
      6.523
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      371838

      Standaard Re: Bijna 6 op de 10 Belgen is geen fan van de EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Burgers die voor 'de EU' zijn, hebben kennis van de EU, en mensen die tegen 'de EU' zijn niet?
      Specifieke posters hier, die EU kritisch zijn blijken over het algemeen geen flauw benul te hebben over de EU.

      Voorstanders van de EU hebben vaak geen idee van wat er zoal gaande is, dat ligt voor de hand.
      Dat is pure demagogie.

      Ik ben voor een goede EU voor de burgers, die een goede rol speelt in de wereld.
      De actuele EU is het eerste onvoldoende en doet het tweede onvoldoende.
      Dat heeft wellicht met jou, persoonlijke, definitie van goed te maken?

      Zonder hier zwart-wit over te denken.
      Economische politiek van de EU / EC, zowel intern als jegens derde landen, krijgt felle kritiek van mij.
      Er worden inderdaad te vaak moeilijke, unintuitive en ingewikkelde compromien gesloten. Das, in mijn opinie, niet ideaal. Maar natuurlijk wel een uitvloeisel van een democratisch orgaan waarin veel verschillende partijen mee draaien.

      Gelukkig zijn er bewegingen die de EU willen veranderen.

      DiEM25 en WeMove.EU

      Iets voor de pleitbezorgers voor de EU onder ons? Houden jullie van actie?
      Brrr. Veel linkse prietpraat en platte retoriek. Beslissingen worden genomen door regeringsleiders. Tot zover ik op de hoogte ben worden die in alle EU landen democratisch gekozen. Al het gezeur over ondemocratische beslissingen komen erop neer dat beslissingen waar diem25 en wemoveeu niet achter staan als ondemocratisch worden bestempelt.

      Organizaties en personen met fringe meningen hebben die neigingen vaak, of het nu van links ('het is de schuld van lobbyisten & technocrats') of rechts ('dat gaat tegen de wil van het volk in') komt.

    3. #33
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.575
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: Bijna 6 op de 10 Belgen is geen fan van de EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soldim Bekijk Berichten

      Specifieke posters hier, die EU kritisch zijn blijken over het algemeen geen flauw benul te hebben over de EU.

      Dat is pure demagogie.

      Dat heeft wellicht met jou, persoonlijke, definitie van goed te maken?

      Er worden inderdaad te vaak moeilijke, unintuitive en ingewikkelde compromien gesloten. Das, in mijn opinie, niet ideaal. Maar natuurlijk wel een uitvloeisel van een democratisch orgaan waarin veel verschillende partijen mee draaien.

      Brrr. Veel linkse prietpraat en platte retoriek. Beslissingen worden genomen door regeringsleiders. Tot zover ik op de hoogte ben worden die in alle EU landen democratisch gekozen. Al het gezeur over ondemocratische beslissingen komen erop neer dat beslissingen waar diem25 en wemoveeu niet achter staan als ondemocratisch worden bestempelt.

      Organizaties en personen met fringe meningen hebben die neigingen vaak, of het nu van links ('het is de schuld van lobbyisten & technocrats') of rechts ('dat gaat tegen de wil van het volk in') komt.
      Dat heeft wellicht met jou, persoonlijke, definitie van goed te maken?
      Wat het ook is, voer er maar argumenten tegen aan.

      Er worden inderdaad te vaak moeilijke, unintuitive en ingewikkelde compromien gesloten. Das, in mijn opinie, niet ideaal. Maar natuurlijk wel een uitvloeisel van een democratisch orgaan waarin veel verschillende partijen mee draaien.
      'Compromissen'? Dat is niet mijn kritiek.

      Beslissingen worden genomen door regeringsleiders. Tot zover ik op de hoogte ben worden die in alle EU landen democratisch gekozen. Al het gezeur over ondemocratische beslissingen komen erop neer dat beslissingen waar diem25 en wemoveeu niet achter staan als ondemocratisch worden bestempelt.

      Organizaties en personen met fringe meningen hebben die neigingen vaak, of het nu van links ('het is de schuld van lobbyisten & technocrats') of rechts ('dat gaat tegen de wil van het volk in') komt.
      De EU is niet democratisch. Dat is een mythe.

      Zeker wel zijn er democratische instituten en praktijken, bestaat er democratische gezindheid, zijn er wetten en besluiten die 'democratisch' genoemd mogen worden en heeft 'democratie' - ook al is het een mythe - nog gammele legitimerende werking.

      Maar dat is niet voldoende om de EU 'democratisch' te noemen.
      Voor een oordeel moet eerst weloverwogen punt voor punt op een rijtje staan wat criteria voor 'democratie' zijn.
      Machtsstructuren moeten bekend en publiek zijn, en waarheidsgetrouw erkend worden.
      Het politieke en publieke debat moet aan eisen voldoen – bijvoorbeeld communicatief en niet strategisch, in de zin van J. Habermas.
      enz.

      Voorbeeld, IIS in CETA*) is een bedreiging van democratie en de rechtsstaat.
      De lange reeks argumenten daarvoor – en tegen argumenten ertegen – durf ik onweerlegbaar te noemen.


      *) artikel 8.7, 8.9, 8.10, Annex 8-A bij artikel 8.12, sectie F e. a. ceta
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    4. #34
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Bijna 6 op de 10 Belgen is geen fan van de EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Dat is het vaste riedeltje van mensen die pro eu zijn. De ander als dom wegzetten. Ook op dit forum.
      En toch heeft die halve Zwitser groot gelijk. Als je de PVV-stemmers vraagt waarom ze op de PVV stemmen, dan krijg je als antwoord dat die tenminste de dingen bij naam durft te noemen. En als je dan vraagt hoe het dan wel zou moeten, dan heeft men daar blijkbaar geen flauw benul van. En dan hebben ze ook nog het lef om erbij te zeggen dat die vlaskop ook niet voor oplossingen zal zorgen. Maar wel op hem stemmen.
      Zo is het ook met de anti EU-stemmers. Geen flauw benul waarover het gaat, maar ze zijn wel tegen.

      Rap naar de galeien ermee, ja!
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    5. #35
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Bijna 6 op de 10 Belgen is geen fan van de EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Als je de discussie in Engeland hebt gevolgd over de Brexit, weet je dat er geen enkele sprake is van 'dezelfde feiten'. Brexiters weten niets van de EU, liegen of vergissen zich over alles m.b.t. het onderwerp, en de waarheid interesseert ze ook niet eens. Gewoon over elk feit, of het nou over immigratie gaat, de afdracht van GB aan de EU, of wat dan ook.

      Het is schandelijk en om wanhopig van te worden. En ik heb geen enkele illusie dat dat in NL anders is.
      Mijn opmerking betrof niet specifiek de soap rondom de Brexit maar de discussie over de EU in het algemeen. Het democratisch gehalte, het doordenderen terwijl het draagvlak dreigt af te brokkelen.
      Je bent voor of je bent tegen. Je moet alles voor zoete koek slikken anders heb je er geen verstand van.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes Gepost via m.maroc.nl   

    6. #36
      Niet zo belangrijk Soldim's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Berichten
      6.523
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      371838

      Standaard Re: Bijna 6 op de 10 Belgen is geen fan van de EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Wat het ook is, voer er maar argumenten tegen aan.
      Nah, dat wordt een te vage discussie.

      'Compromissen'? Dat is niet mijn kritiek.
      De mijne wel.

      De EU is niet democratisch. Dat is een mythe.
      Das onzin, IMHO.

      Zeker wel zijn er democratische instituten en praktijken, bestaat er democratische gezindheid, zijn er wetten en besluiten die 'democratisch' genoemd mogen worden en heeft 'democratie' - ook al is het een mythe - nog gammele legitimerende werking.

      Maar dat is niet voldoende om de EU 'democratisch' te noemen.
      Voor een oordeel moet eerst weloverwogen punt voor punt op een rijtje staan wat criteria voor 'democratie' zijn.
      Machtsstructuren moeten bekend en publiek zijn, en waarheidsgetrouw erkend worden.
      Ah. Je bedoelt eigenlijk dat jou perceptie van de machstructuren erkend moeten worden. Nogmaals, democratisch gekozen regeringsleiders/vertegenwoordigers nemen de beslissingen. Je verwacht invloed uit te kunnen oefenen op elke stap in het proces? Informatie over elke onderhandeling etc.? Ik kan me niet voorstellend at zoiets werkbaar is, laat staan efficient.

      Voorbeeld, IIS in CETA
      Volgens mij hebben we diescussie al gehad. Wellicht zelfs meerdere keren.

    7. #37
      Niet zo belangrijk Soldim's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Berichten
      6.523
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      371838

      Standaard Re: Bijna 6 op de 10 Belgen is geen fan van de EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Dat is het vaste riedeltje van mensen die pro eu zijn. De ander als dom wegzetten. Ook op dit forum.
      Valt mee, afwezigheid van kennis over iets staat neit noodzakelijk gelijk aan domheid.

      Nogmaals, in je posts geef je weinig blijk van kennis over de EU -- het weerhoudt je er duidelijk niet van om oordelen te vellen.

    8. #38
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.575
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: Bijna 6 op de 10 Belgen is geen fan van de EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soldim Bekijk Berichten

      Ah. Je bedoelt eigenlijk
      Ik bedoel precies wat ik schrijf.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soldim Bekijk Berichten

      Volgens mij hebben we discussie al gehad. Wellicht zelfs meerdere keren.
      Over IIS? Nooit. Knuppeltje, mark61 en ik hebben er wel eens wat over gepost, maar jij en ik hebben het daar nooit over gehad, of mn geheugen moet me wel heel erg in de steek laten.

      Vraag: hebben EU-landen en Canada volgens ceta het recht om te reguleren?
      Motiveer je antwoord - als je wilt - met artikelen uit ceta (daarbij heb ik het je al gemakkelijk gemaakt).
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    9. #39
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.575
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: Bijna 6 op de 10 Belgen is geen fan van de EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten

      Dat is het vaste riedeltje van mensen die pro eu zijn. De ander als dom wegzetten. Ook op dit forum.
      Als een voorstander van de EU zegt dat de EU democratisch is, weet je dat hij/zij er te weinig van weet.

      Beide algemene stellingen, 'de EU is democratisch' en 'de EU is niet democratisch', falen.

      In de EU bestaan zoveel ondemocratische en antidemocratische factoren dat de algemene stelling 'de EU is democratisch' niet vol te houden is.
      En omgekeerd.

      Een veel genuanceerder oordeel is nodig.
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    10. #40
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Bijna 6 op de 10 Belgen is geen fan van de EU

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Hoeveel moeten mensen van de eu weten om er vóór te mogen zijn? Niks waarschijnlijk. Want tegen voorstanders van de eu wordt nooit gezegd "je weet er niets van af".
      Dat laatsten zou dom zijn want die laten zien dat ze er wel wat van weten.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •