De oplossing voor de schone auto van de toekomst? - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/2 EersteEerste 12
    Resultaten 11 tot 20 van de 20

    Onderwerp: De oplossing voor de schone auto van de toekomst?

    1. #11
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: De oplossing voor de schone auto van de toekomst?

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Dit zijn echt kinderschoenen hoor.
      Ik heb het prtotype gezien. Er blijft zo'n gekke tunnel onder de auto zitten. Er is amper ruimte en een ongeval moet je er al helemaal niet mee krijgen.
      Ik denk dat daar het grootste probleem ligt in de ontwikkeling. Hoe krijg je het model veilig genoeg.

      Ik vind het altijd leuk dit soort nieuws te volgen. Het gaat alle kanten op en ineens komt er weer iets bij uit totaal onverwachtse hoek.
      Ik heb dat nooit zo gehad maar ben echt benieuwd hoe de wereld er op dat gebied uit zou komen te zien.
      De luchtvaart triggert me ook. Daar is nog helemaal geen goede oplossing voor. Ik acht het niet uitgesloten dat die grotendeels gaat verdwijnen.
      Als ze dat ding gaan maken zullen ze toch echt goedkeuring van het RDW moeten krijgen. Ik zou zeggen dat ze daar nu al mee bezig zijn. Hoe weet je dat ie onveilig is? Ik heb er nog geen details over gelezen. Ze noemen hem 'road legal'.

      Ik heb jaren in een 2CV rondgereden; die is ook niet veilig volgens de normen dat er een tank tegenaan moet kunnen rijden Maar ik vind het feit dat je een auto op zonne-energie kan laten rijden al heel wat.

      Die mierezuurbak van jou, zou dat geen brandstof voor vliegtuigen kunnen worden? Tis vloeibaar en het brandt, wat wil je nog meer
      viejo pendejo se extravia

    2. #12
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: De oplossing voor de schone auto van de toekomst?

      Dit is nou ambitie:

      France to ban sales of petrol and diesel cars by 2040

      Move by Emmanuel Macron’s government comes a day after Volvo said it would only make fully electric or hybrid cars from 2019

      Angelique Chrisafis and Adam Vaughan

      Thursday 6 July 2017 14.20 BST
      Last modified on Thursday 6 July 2017 18.52 BST

      France will end sales of petrol and diesel vehicles by 2040 as part of an ambitious plan to meet its targets under the Paris climate accord, Emmanuel Macron’s government has announced.

      The announcement comes a day after Volvo said it would only make fully electric or hybrid cars from 2019 onwards, a decision hailed as the beginning of the end for the internal combustion engine’s dominance of motor transport after more than a century.

      ...

      https://www.theguardian.com/business...l-macron-volvo
      viejo pendejo se extravia

    3. #13
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: De oplossing voor de schone auto van de toekomst?

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Als ze dat ding gaan maken zullen ze toch echt goedkeuring van het RDW moeten krijgen. Ik zou zeggen dat ze daar nu al mee bezig zijn. Hoe weet je dat ie onveilig is? Ik heb er nog geen details over gelezen. Ze noemen hem 'road legal'.

      Ik heb jaren in een 2CV rondgereden; die is ook niet veilig volgens de normen dat er een tank tegenaan moet kunnen rijden Maar ik vind het feit dat je een auto op zonne-energie kan laten rijden al heel wat.

      Die mierezuurbak van jou, zou dat geen brandstof voor vliegtuigen kunnen worden? Tis vloeibaar en het brandt, wat wil je nog meer
      Ja de 2 CV. Die heb ik ook jaren gereden. Wel de 2 CV 6 natuurlijk he. Die krachtige!

      Een autoaandrijven op zonne-energie is inderdaad al een prestatie. Op mij komt het over als de eerste vliegtuigen. Verderlicht met plaats voor 1 man. Zo lang geleden is dat niet. Ik verwacht dat deze ontwikkeling veel sneller zal gaan.

      Ja, dat mierenzuur........Ik heb geen flauw benul of je dat spul massaal kunt produceren en welke vermogens je er mee uit motoren kunt peuteren.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    4. #14
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: De oplossing voor de schone auto van de toekomst?

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Als ze dat ding gaan maken zullen ze toch echt goedkeuring van het RDW moeten krijgen. Ik zou zeggen dat ze daar nu al mee bezig zijn. Hoe weet je dat ie onveilig is? Ik heb er nog geen details over gelezen. Ze noemen hem 'road legal'.

      Ik heb jaren in een 2CV rondgereden; die is ook niet veilig volgens de normen dat er een tank tegenaan moet kunnen rijden Maar ik vind het feit dat je een auto op zonne-energie kan laten rijden al heel wat.

      Die mierezuurbak van jou, zou dat geen brandstof voor vliegtuigen kunnen worden? Tis vloeibaar en het brandt, wat wil je nog meer
      Ja de 2 CV. Die heb ik ook jaren gereden. Wel de 2 CV 6 natuurlijk he. Die krachtige!

      Een autoaandrijven op zonne-energie is inderdaad al een prestatie. Op mij komt het over als de eerste vliegtuigen. Verderlicht met plaats voor 1 man. Zo lang geleden is dat niet. Ik verwacht deze ontwikkeling veel sneller zal gaan.

      Ja, dat mierenzuur........Ik heb geen flauw benul of je dat spul massaal kunt produceren en welke vermogens je er mee uit motoren kunt peuteren.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    5. #15
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: De oplossing voor de schone auto van de toekomst?

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Ja de 2 CV. Die heb ik ook jaren gereden. Wel de 2 CV 6 natuurlijk he. Die krachtige!
      Ik had er een met 18 pk Wel mee naar Turkije geweest, en terug, door Joegoslavië in oorlog. Best een avontuur. Afgezien van wat ontstekingsgedoe in Servië, snel opgelost door de Servische wegenwacht, verder geen problemen.

      Op mij komt het over als de eerste vliegtuigen. Verderlicht met plaats voor 1 man. Zo lang geleden is dat niet. Ik verwacht dat deze ontwikkeling veel sneller zal gaan.
      Ja precies, dat duurde nauwelijks een halve eeuw tot je straalvliegtuigen voor een groot aantal passagiers had. En ik denk dat het nu allemaal veel sneller gaat, of kan gaan, dan toen. Meer technologie, meer geld, meer landen die eraan werken.

      Overigens moet die Lightyear 1 ik dacht 875 kilo gaan wegen en van koolstofvezel gemaakt worden. Ik weet niet hoe sterk dat spul is, maar het is op zich 4x zo licht als staal. Het wordt niet voor niets in racewagens gebruikt.

      875 kilo is licht, maar een stuk zwaarder dan de laatste 2CV. Aan de andere kant vraag je je af hoeveel de accu's van dat ding wegen. Een kleine middenklasser weegt nu zo'n 1000 kilo. Dat is staal; koolstof moet dan toch lichter kunnen? Ik denk trouwens dat die 4 wiel-elektromotoren samen lichter zijn dan een benzinemotor, maar dat weet ik niet. Jij? Verder heb je geen versnellingsbak en geen 50 kilo benzine aan boord.

      Een BMW i3 weegt 1.170 kilo, zie ik. Dat is niet zoveel meer. Als je met iets modernere accu's komt, scheelt dat al in gewicht.

      Dus, als nitwit, lijkt het mij niet onrealistisch.
      viejo pendejo se extravia

    6. #16
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.928
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: De oplossing voor de schone auto van de toekomst?

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Overigens moet die Lightyear 1 ik dacht 875 kilo gaan wegen en van koolstofvezel gemaakt worden. Ik weet niet hoe sterk dat spul is, maar het is op zich 4x zo licht als staal. Het wordt niet voor niets in racewagens gebruikt.
      Wat denk je van de jachtbouw. De nieuwste wedstrijd catamarans halen snelheden van meer dan 80 km per uur. De hele tonnen zware boot wordt dan door de hydrofoils boven water getild, zodat de weerstand van het water minimaal is.
      De boot die dit jaar de America's Cup won haalde zelfs 85 km per uur. De krachten die er dan op het materiaal worden uitgeoefend zijn echt gigantisch.
      Dat kan alleen maar met gebruik van koolstof.

      Sterkte en stijfheid » Poly Products B.V.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    7. #17
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.928
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: De oplossing voor de schone auto van de toekomst?

      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    8. #18
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: De oplossing voor de schone auto van de toekomst?

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Wat denk je van de jachtbouw. De nieuwste wedstrijd catamarans halen snelheden van meer dan 80 km per uur. De hele tonnen zware boot wordt dan door de hydrofoils boven water getild, zodat de weerstand van het water minimaal is.
      De boot die dit jaar de America's Cup won haalde zelfs 85 km per uur. De krachten die er dan op het materiaal worden uitgeoefend zijn echt gigantisch.
      Dat kan alleen maar met gebruik van koolstof.

      Sterkte en stijfheid » Poly Products B.V.
      Ja, dat zag ik, spectaculaire sport. Vooral met dat fietsen voor de hydrauliek

      Ik denk dat Super's vraag hiermee wel beantwoord is.

      Al begrijp ik dat 'sterk' geen eenvormig concept is. Je hebt treksterkte en torsiesterkte en nog zo wat.
      viejo pendejo se extravia

    9. #19
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.928
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: De oplossing voor de schone auto van de toekomst?

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Ja, dat zag ik, spectaculaire sport. Vooral met dat fietsen voor de hydrauliek

      Al begrijp ik dat 'sterk' geen eenvormig concept is. Je hebt treksterkte en torsiesterkte en nog zo wat.
      Dat was heel revolutionair. Maar trappend kun je meer energie opwekken dan met trekken.

      Ook bij torsie komt het op treksterkte aan. Althans toen ik nog constructieberekeningen moest maken wel. Dat was dan wel voor beton en staal, maar toch.

      Maar koolstof is vergeleken met andere kunststoffen erg bros en breekt dus makkelijker dan glasvezel, bijvoorbeeld. Frames van koolstof van de beroepsrenners worden vaak uit veiligheidsoverwegingen na een serieuze val uit voorzorg weggedaan wegens mogelijke niet zichtbare haarscheuren.

      Onder andere daarom worden in koolstofweefsels voor bepaalde doelen ook andere kunststofweefsels aangebracht. Ook al voor een betere hechting van de epoxy. Maar dan worden die weefsels weer zwaarder. En zowel bij die zeilende racemonsters als bij die racefietsen is het de bedoeling om die zo weinig mogelijk te laten wegen.

      Om die beroepsrenners tegen zichzelf te beschermen is er, in de hoop dat er genoeg weefsel in zit, zelfs een minimum gewicht ingesteld voor die fietsen om er mee deel te kunnen nemen aan wedstrijden. Het is mogelijk om een koolstof fiets te maken die veel minder weegt en die bij een beetje zorgvuldig gebruik vele jaren mee kan.

      Het sterkste krijgt men koolstof/epoxy door het meteen na aanbrenging uit te laten harden in een autoclaaf.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    10. #20
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: De oplossing voor de schone auto van de toekomst?

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Ja, dat zag ik, spectaculaire sport. Vooral met dat fietsen voor de hydrauliek

      Ik denk dat Super's vraag hiermee wel beantwoord is.

      Al begrijp ik dat 'sterk' geen eenvormig concept is. Je hebt treksterkte en torsiesterkte en nog zo wat.
      Het is niet erg schokbestendig. Dat is wel een nadeel voor een auto.

      Mijn vraag welke vermogens je met mierenzuur kunt bereiken is hiermee niet beantwoord.

      Het gewicht van een electromotor is behoorlijk hoog omdat het bijna een compact gehaal is van metalen. Staal van buiten, dichte wikkelingen van massief koper, een stalen mantel eromheen en een massie stalen as met lagers.
      Een brandstofmotor is van buiten aluminium en bestaan voor een groot deel uit lucht. Hij neemt ook veel meer plaats in.

      Los van de accu's zou een elektrische auto goedkoper zijn om te bouwen, zeker als er in massaproduktie gebruik gemaakt gaat worden van u informe platforms met de accu's daarin verwerkt.
      Buiten de ophanging en elektronica zou het verder onderhoudsarm moeten worden.

      Momenteel is er nog niet zoveel keus in elektrische auto's met een seriueze actieradius. Ja Tesla maar ik wacht op de elektrische auto's uit Japan en Europa zodat de concurrentie toeneemt.
      Ook de betrouwbaarheid zou dan wel verder stijgen met dank aan Tesla die dan de kinderziektes voor zijn rekening heeft genomen.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •