"Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 13

    Onderwerp: "Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"

    1. #1
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard "Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"

      "Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"

      ma 17/07/2017 - 10:09 Eduard Clappaert

      Volgens Elon Musk, CEO van Tesla en SpaceX, vormt de razendsnelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie een "fundamentele bedreiging voor de menselijke beschaving". De Amerikaanse ondernemer roept de overheid op om de ontwikkeling van artificiële intelligentie (AI) op een snelle en krachtige manier te bewaken.

      Artificiële intelligentie is de verzamelnaam voor machines, software en apparaten die het menselijk denkvermogen nabootsen. AI legt verbanden en voert taken uit op basis van complexe algoritmes en wiskundige formules. Op die manier kan het menselijke handelingen vereenvoudigen of ze zelfs helemaal overnemen.

      Een bekend voorbeeld van kunstmatige intelligentie zijn virtuele assistenten op je smartphone, zoals Siri of Google Now. Maar AI reikt veel verder dan dat, denk maar aan gezichtsherkenning op Facebook, aanbevelingen voor je favoriete serie op Netflix of zelfrijdende auto's.

      Bovendien ontwikkelt de technologie zich aan een razendsnel tempo, en daarin schuilt een fundamenteel gevaar, vindt de Amerikaanse ingenieur en ondernemer Elon Musk.

      Killer robots

      “Ik heb toegang tot de meest geavanceerde artificiële intelligentie en ik denk dat we er heel ongerust moeten over zijn”, waarschuwde Musk onlangs op een bijeenkomst van Amerikaanse gouverneurs. Meer nog: “AI is de grootste bedreiging waar we als mensheid voor staan". Maar volgens Musk zijn we ons niet bewust van die dreiging. "Ik blijf alarm slaan, maar tot ze robots in de straten zien die mensen afmaken, zullen de mensen niet weten hoe te reageren."

      Samen met andere prominente figuren uit de wetenschappelijke en technologische wereld, onder wie Microsoft-oprichter Bill Gates en fysicus Stephen Hawking, wijst Musk al jaren op de gevaren van kunstmatige intelligentie. Maar volgens de Amerikaanse ondernemer zijn de mensen niet geneigd om hun standpunten te aanvaarden, omdat die bedreiging zo moeilijk te bevatten is.

      Deep intelligence

      Musk vreest onder meer voor sociale destabilisering en massaal jobverlies die gepaard gaan met de ontwikkeling van AI. Robots zullen namelijk álles doen, voorspelt hij.

      Maar Musks grootste angst is dat kunstmatige intelligentie in een netwerk, de zogenaamde "deep intelligence", kan gebruikt worden om de mensheid te schaden. “AI kan een oorlog starten door “fake news” te verspreiden, e-mailaccounts te vervalsen en informatie te manipuleren."

      Proactieve regulering

      Omdat kunstmatige intelligentie zo snel evolueert, pleit Musk voor een proactieve regulering, dus vóór de gevaren zich voordoen. "AI is een zeldzaam geval waar proactieve wetgeving noodzakelijk is. Tegen de tijd dat we reactieve regulering hebben ontwikkeld voor AI, zal het te laat zijn.”

      Anders dan auto-ongevallen, vliegtuigcrashes, gebrekkige medicijnen of ongezonde voeding heeft artificiële intelligentie gevolgen voor de hele samenleving. “Ik ben tegen overregulering”, benadrukte hij, “maar in het geval van AI moeten we daar onmiddellijk werk van maken.” Op die manier moet een ongecontroleerde "AI-wedloop" tussen bedrijven voorkomen worden.*

      Een eerste stap voor de overheid is om een groter inzicht te creëren in de snelle ontwikkeling van artificiële intelligentie, voor het te laat is. "Zodra er bewustzijn is, zullen de mensen erg bang zijn, zoals ze zouden moeten zijn," besluit Musk.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    2. #2
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.917
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: "Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"

      Bij die artificiële dingen zit er altijd wel een knop aan om het uit te zetten. Dat zou bij sommige mensen ook moeten kunnen.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    3. #3
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: "Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"

      Laat me raden.
      Uiteraard gaat dit niet voor jou op en weet jij natuurlijk wie uitgezet moet worden.

    4. #4
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: "Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Bij die artificiële dingen zit er altijd wel een knop aan om het uit te zetten. Dat zou bij sommige mensen ook moeten kunnen.
      Ik vind dat eerder mensen waar een betekenisvolle natuurlijke intelligentie ontbreekt een aan/uit knop zouden moeten krijgen.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    5. #5
      Very Important Prikker Mark's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2002
      Locatie
      K4-land
      Berichten
      34.322
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402417

      Standaard Re: "Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"

      ik wil alvast aangeven dat ik niets dan lof heb voor onze toekomstige AI meesters en heersers.
      Gaarne langzaam typen wanneer u mij aanspreekt, ik ben blond en heb een IQ van 89.

    6. #6
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: "Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark Bekijk Berichten
      ik wil alvast aangeven dat ik niets dan lof heb voor onze toekomstige AI meesters en heersers.
      Slijmen werkt alleen bij mensen met een narcistische persoonlijkheid, niet bij intelligente robots.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    7. #7
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: "Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami Bekijk Berichten
      Ik vind dat eerder mensen waar een betekenisvolle natuurlijke intelligentie ontbreekt een aan/uit knop zouden moeten krijgen.
      Ja katholicisme en nazisme liggen dicht bij elkaar.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    8. #8
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: "Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Ja katholicisme en nazisme liggen dicht bij elkaar.
      Ik wist niet dat knuppeltje een katholieke nazi was.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    9. #9
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: "Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Door wie en hoe wordt dat "ontbreken van betekenisvolle intelligentie" beoordeelt en op grond van welke criteria? Waar ligt de grens?

      Ik stel voor dat Knuppeltje en Super Ick dat in onderling overleg en bij consensus mogen beslissen.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    10. #10
      Very Important Prikker Mark's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2002
      Locatie
      K4-land
      Berichten
      34.322
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402417

      Standaard Re: "Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid"

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami Bekijk Berichten
      Slijmen werkt alleen bij mensen met een narcistische persoonlijkheid, niet bij intelligente robots.
      Moge de heilige circuitborden jou een lesje leren!!!
      Gaarne langzaam typen wanneer u mij aanspreekt, ik ben blond en heb een IQ van 89.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •