Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 13

    Onderwerp: Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"

    1. #1
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"

      Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"

      18-08-17, 15.07u - Redactie - Bron: ANP


      De Turkse president Recep Tayip Erdogan heeft de ongeveer 3 miljoen stemgerechtigde Turken die in Duitsland wonen opgeroepen om niet op de CDU, de partij van bondskanselier Merkel en nog enkele andere partijen te stemmen. De Duitsers gaan op op 24 september naar de stembus.

      "Ik roep al mijn landgenoten in Duitsland op om niet te stemmen op de CDU, SPD en de Groenen, zij zijn de vijanden van Turkije. Steun de partijen die voor Turkije zijn'', aldus Erdogan in een boodschap die hij uitsprak na het vrijdaggebed.

      De Turkse president beschuldigde Duitsland ook van "schending van EU-verdragen''. Dit vanwege eerdere uitlatingen van Merkel over het bevriezen van de onderhandelingen over Turkse toetreding tot de Europese Unie en het visumvrij reizen van Turken naar EU-landen.

      De betrekkingen tussen beide landen zijn verergerd na de verijdelde staatsgreep in Turkije vorig jaar. Na de couppoging werden 50.000 Turken gearresteerd en 150.000 mensen ontslagen. De EU heeft zich meermaals kritisch uitgelaten over de situatie in Turkije. Erdogan doet dit af als "anti-Turks sentiment in Duitsland''.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    2. #2
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"

      Welke Duitse partijen zijn dat dan?

    3. #3
      Draaksteker H.P.Pas's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2005
      Locatie
      Turicum
      Berichten
      15.457
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      723396

      Standaard Re: Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Welke Duitse partijen zijn dat dan?
      niet te stemmen op de CDU, SPD en de Groenen
      Steun de partijen die voor Turkije zijn''
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Welke Duitse partijen zijn dat dan?
      Kennelijk FDP, AfD en die Linke. Bien etonnés..
      Overtuigingen zijn gevaarlijker vijanden der waarheid dan leugens.

    4. #4
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"

      Ik dacht dat de Duitse Turken vooral van Koerdische afkomst waren. Als Erdogan oproept om tégen Merkel te stemmen dan heeft dat een averechts effect op de Koerden volgens mij. Voor het overige lijkt het me dat de andere Duitsers dank zij de oproep van Erdogan ook eerder voor Merkel zullen stemmen.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    5. #5
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"

      Merkel nu ook op campagne. Worden Duitse verkiezingen nog spannend?

      Zondag, 19:07Buitenland

      Judith van de Hulsbeek
      Correspondent Duitsland

      Nog zes weken en dan mogen de Duitsers naar de stembus om een nieuw parlement te kiezen. Tot nu toe verloopt de campagne erg rustig. Maar bondskanselier Merkel is dit weekend teruggekomen van vakantie en dat betekent dat de heisse - hete - fase van de campagne kan beginnen. Of dat ook gebeurt? Merkel heeft er baat bij om te voorkomen dat er een echte strijd ontbrandt.

      Dit weekend hield Merkel haar eerste echte campagnespeech. Ze koos voor de aftrap de stad Dortmund, in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het is de heimat van haar grootste tegenstander SPD, maar ook de deelstaat waar Merkels partij de CDU begin dit jaar een onverwachte overwinning haalde. Haar speech was, afgezien van enkele indirecte uithalen naar SPD-leider Schulz, Trump en de auto-industrie, ongevaarlijk voor de concurrentie.

      Na afloop zegt de bondskanselier tegen een verslaggever: "Oh, ik ben helemaal vergeten te zeggen dat de verkiezingen nog niet gewonnen zijn en dat we alle stemmen nodig hebben". Het is tekenend voor de comfortabele positie waarin de CDU zit, of zich in ieder geval waant. De partij schommelt in de peilingen tussen 37 en 40 procent. Uit campagneposters spreekt een 'maakt u zich vooral niet te druk'-gevoel.

      Kijkend naar de peilingen is de ontspannen sfeer begrijpelijk, want de sociaal-democraten van de SPD liggen zo'n 15 procentpunten achter. Even leek het erop dat de nieuwe leider Martin Schulz een geduchte tegenstander van Merkel kon gaan worden, maar van de aanvankelijke euforie is weinig over. In de peilingen is de partij terug op het niveau van voor de kortstondige 'Schulz-hype': rond de 23 procent.

      Het weerhoudt Schulz er niet van om in hetzelfde slopende tempo door te gaan met zijn campagne. In tegenstelling tot Merkel trekt de SPD-leider al maanden door het land om zijn campagneboodschap te verkondigen. Vaak met wel drie of vier afspraken per dag, veelal op locatie bij de mensen die hij van een SPD-stem wil overtuigen; in de staalfabriek, de visrokerij of op een barbecue in een volkstuinencomplex.

      SPD-leider Schulz (rechts) gooit met een balletje bij een campagnebijeenkomst in Oost-Duitsland AFP
      Verwoed probeert Schulz thema's aan te snijden die tot een confrontatie met Merkel kunnen leiden, maar niks slaat echt aan. De thema's worden of door Merkel gekaapt en in de kiem gesmoord (zoals de discussie over het homohuwelijk) of Schulz komt er uiteindelijk zelf niet goed vanaf.

      Wal en schip

      Zo beschuldigde hij Merkel ervan dat ze "een aanslag op de democratie" pleegt doordat ze discussies vaak ontloopt of negeert. Daarop kreeg vooral Schulz de kritiek dat hij de situatie overdreef. Ook probeerde hij het thema vluchtelingen naar zich toe te trekken door te waarschuwen voor een herhaling van 2015, toen er 890.000 vluchtelingen naar Duitsland kwamen. De CDU weerkaatste simpelweg door te zeggen dat SPD toen ook in de regering zat en met alle besluiten heeft ingestemd.

      Feit is dat de SPD in deze campagne tussen wal en schip dreigt te raken. Merkel gaat de confrontatie uit de weg en negeert de aanvallen van Schulz meestal. Daarbij blijkt uit enquêtes ook nog eens dat het merendeel van de Duitsers niet zit te wachten op een nieuwe coalitie van CDU en SPD.

      Campagneposters van SPD en CDU in Berlijn EPA

      Dus wordt er vooral met spanning uitgekeken naar wie de derde grootste partij gaat worden. De AfD, Die Linke, de FDP en Die Grünen schommelen allemaal rond de acht procent. Die laatste twee worden genoemd als mogelijke nieuwe coalitiepartner. Allebei hebben ze maar een paar procentpunten meer nodig om samen met de CDU een meerderheid te halen.

      Welke richting?

      Weekblad Die Zeit noemt het "een strijd der kulturen". Het gaat erom in welke richting Duitsland zich de komende tijd gaat ontwikkelen, schrijven ze. "Wordt de republiek open en vriendelijk, ook voor vluchtelingen, of sluiten we ons af?", vraagt politiek analist Marc Brost zich af.

      Ook Merkel lijkt zich te realiseren dat de race nog niet is gelopen. Een groot deel van de kiezers is nog zwevend en er kan nog van alles gebeuren, zoals een aanslag bijvoorbeeld. Ook de dreiging tussen Amerika en Noord-Korea zorgt voor onzekerheid die de zwevende kiezer een andere kant op kan laten zwiepen. En dus trekt Merkel vanaf nu ook het land in. Tot 24 september staan er ruim 50 afspraken op haar campagne-agenda.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    6. #6
      Draaksteker H.P.Pas's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2005
      Locatie
      Turicum
      Berichten
      15.457
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      723396

      Standaard Re: Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami Bekijk Berichten
      Ik dacht dat de Duitse Turken vooral van Koerdische afkomst waren. Als Erdogan oproept om tégen Merkel te stemmen dan heeft dat een averechts effect op de Koerden volgens mij..
      De Duitse niet, de Zwitserse wel. Zwitserland heeft de PKI nooit tot terroristische organisatie verklaard; in de 90er jaren vormden waren de 'Turken' de grootste groep van erkende asylanten.
      De Zwitserse Turken hebben bij Erdogans referendum in meerderheid 'nee' gestemd; de Duitse 'ja'.
      Overtuigingen zijn gevaarlijker vijanden der waarheid dan leugens.

    7. #7
      Important Prikker
      Ingeschreven
      Feb 2017
      Berichten
      2.046
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami Bekijk Berichten
      Ik dacht dat de Duitse Turken vooral van Koerdische afkomst waren. Als Erdogan oproept om tégen Merkel te stemmen dan heeft dat een averechts effect op de Koerden volgens mij. Voor het overige lijkt het me dat de andere Duitsers dank zij de oproep van Erdogan ook eerder voor Merkel zullen stemmen.
      Denk het ook, dat die Duitsers zo kinderachtig zouden zijn.
      Voor de rest moet Erdogan laten weten dat ze hem nodig hebben, want hij is democratisch gekozen, net als alle andere democratisch gekozen regeringen.
      Ik vind sowieso toch al dat tijdens verkiezingscampagne de politiek veranderd in één grote circus.

    8. #8
      Reour van weg
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Locatie
      Everywhere
      Leeftijd
      65
      Berichten
      1.732
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      65862

      Standaard Re: Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SamirPlus Bekijk Berichten
      .
      Ik vind sowieso toch al dat tijdens verkiezingscampagne de politiek veranderd in één grote circus.
      Ja, verspreiden van beloften die ze toch niet kunnen waarmaken, beloften alleen maar om zieltjes te winnen.
      Ik doe jouw geen kwaad, doe dan mij ook geen kwaad, laat mij leven zoals ik wil leven, dwing mij niet jouw levenstijl aan tenemen. Ik maak mijn keuze zelf en laat me niet dwingen door wat voor geloofsboek ook. Misschien wel beinvloeden.


    9. #9
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"

      Tja........het nadeel van toestaan van dubbele nationaliteiten.

      Direct afschaffen. Kiezen of kabelen. Wil je liever Duitser zijn? Dan doe je afstand van je Turkse nationaliteit. Voel je jezelf meer Turk, dan rest een verblijfsvergunning.

    10. #10
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: Erdogan: "Turken moeten tegen Merkel stemmen"

      .


      "Wie denkt hij wel dat hij is?": Erdogan haalt uit naar Duitse buitenlandminister


      19-08-17, 20.35u - EB - Bron: AFP


      De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft vandaag de Duitse buitenlandminister Sigmar Gabriel aangemaand om "zijn grenzen" te kennen nadat Gabriel de inmenging van Erdogan in de Duitse verkiezingen had gelaakt..

      "Wie denkt hij wel dat hij is om te praten tegen de president van Turkije? Ken uw grenzen! Hij probeert ons lessen te geven ... Hoe lang zit je al in de politiek? Hoe oud ben je?", zo ging Erdogan tekeer tijdens een toespraak op televisie

      Gabriel had gisteren een "buitengewone daad van inmenging in de soevereiniteit van een land" aangekaart. Hij deed dat nadat Erdogan de Turken met een Duits paspoort had opgeroepen om bij de verkiezingen van 24 september "een lesje te geven" aan de christendemocratische CDU, de sociaaldemocratische SPD en de groenen. Die drie partijen voeren volgens Erdogan campagne tegen Turkije. Hij herhaalde zaterdag die oproep.

      In Duitsland wonen ongeveer drie miljoen Turken, van wie er ongeveer 1,2 miljoen ook de Duitse nationaliteit hebben. Ze stemden in het verleden overwegend links, doorgaans voor de SPD. Maar ook Erdogan is populair bij de Duitse Turken. Bij de Turkse verkiezingen van november 2015 stemde 59 procent voor zijn AK-partij.

      Erdogan maakte vandaag ook nogmaals duidelijk dat er van de vrijlating van Duitsers in Turkse gevangenissen, onder wie een journalist van de krant Die Welt, geen sprake kan zijn. Turkije vraagt de uitlevering van duizenden "terroristen". Het gaat onder meer om mensen die in Duitsland asiel hebben gekregen, onder wie aanhangers van predikant Fethullah Gulen. Ankara beschuldigt Gulen ervan achter de mislukte coup van vorig jaar te zitten. Gulen ontkent dat.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •