Marokko in top-10 van meest klimaatbewuste landen - Pagina 4
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 4/5 EersteEerste ... 345 LaatsteLaatste
    Resultaten 31 tot 40 van de 41

    Onderwerp: Marokko in top-10 van meest klimaatbewuste landen

    1. #31
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Marokko in top-10 van meest klimaatbewuste landen

      Japanse rechter stelt regering aansprakelijk voor kernramp.

      https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/11...41362-a1576721
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    2. #32
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2003
      Berichten
      5.004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      248330

      Standaard Re: Marokko in top-10 van meest klimaatbewuste landen

      IK HEB VEEL BETER NIEUWS. Geluidschermen worden veranderd in Zonnepanelen op de A50. (Uden)

      Er liggen momenteel 1.250 kilometer aan geluidschermen langs snel en spoorwegen.

      Die gaan allemaal omgebouwd worden in Zonnepanelen.

      Aan 400 meter Zonnepaneel levert aan 60 mensen energie af.

      Even een rekensommetje.

      fijne dag iedereen....

    3. #33
      Pan Arabisch nationalist Al Sawt's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Arabiya Mutahida
      Berichten
      10.567
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: Marokko in top-10 van meest klimaatbewuste landen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Aangezien niemand ook maar bij benadering weet wat de kosten uiteindelijk zullen zijn van van het veilig demonteren van kerncentrales die moeten worden gesloten, inclusief de kosten van het vele jaren veilig opslaan van al het radioactieve materiaal, niet alleen van het kernafval zelf, maar ook van al het besmette sloopmateriaal weet er echt niemand hoe hoog de kostprijs van onze kernenergie uiteindelijk zal zijn. Niet bepaald een lekker vooruitzicht met al die kerncentrales die er nu al zijn. Toch zeker niet voor armere landen.
      Jawel! Een uitstekende vooruitzicht. De kosten voor een nucleaire energie kunnen worden terugverdiend. Bouwen en onderhouden van dergelijke centrale zal veel gekwalificeerde arbeidskrachten vergen. kernenergie is op lang termijn een goedkope en betrouwbare bron van stroomvoorziening. Daarnaast zal de uranium ontgonnen worden van Marokkaanse mijnen, ook arbeidskrachten. Dan heb ik het niet over medische isotopen die gewoon in eigen land geproduceerd kunnen worden.

      Voorts moeten we niet vergeten dat Marokko genoeg onbewoonbare woestijngebieden heeft waarin kernenergie ondergronds kan worden opgeslagen.
      Waarschuwing:Discussiëren met Al Sawt, is schadelijk voor uw referentiekader!

      Djamal Abd al-Nasser: "We can achieve much by Arab action, which is a main part of our battle. We must develop and build our countries to face the challenge of our enemies."

    4. #34
      Pan Arabisch nationalist Al Sawt's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Arabiya Mutahida
      Berichten
      10.567
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: Marokko in top-10 van meest klimaatbewuste landen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eke Bekijk Berichten
      Kernafval blijft mogelijk 240.000 jaar levensgevaarlijk (dank u, voor-vader al sawt) en zorgt voor torenhoge rekeningen om buitengewoon lange tijd het spul op te slaan en te bewaken .

      Kun je jouw kennis-injectie niet op een meer verantwoorde en betaalbaarder manier voor elkaar krijgen ?
      Sahara woestijn is onmetelijk groot en totaal onbewoonbaar. Niemand zal er last van hebben bij een ondergrondse opslag.
      Waarschuwing:Discussiëren met Al Sawt, is schadelijk voor uw referentiekader!

      Djamal Abd al-Nasser: "We can achieve much by Arab action, which is a main part of our battle. We must develop and build our countries to face the challenge of our enemies."

    5. #35
      Pan Arabisch nationalist Al Sawt's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Arabiya Mutahida
      Berichten
      10.567
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: Marokko in top-10 van meest klimaatbewuste landen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eke Bekijk Berichten
      04-11-15, 13:58 #1




      oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami.






      Standaard Marokko wereldleider op vlak van duurzame energie Hoewel de eerste fase van het project nog moet worden afgerond, heeft Marokko al grotere, internationale ambities. ‘We zijn al betrokken bij de bouw van een hoogspanningsnetwerk in het zuiden van Marokko en in Mauritanië. Dat is de eerste stap’, aldus Ahmed Baroudi, algemeen directeur van de Société d’Investissements Energétiques, de nationale investeringsbank voor duurzame energie. Volgens Baroudi zal dit project uiteindelijk een impact hebben op het gehele Midden-Oosten. ‘Onze koning wil tot aan Mekka duurzame energie leveren.’

      Of die ambitie werkelijkheid wordt is nog de vraag, maar de export van zonne-energie zou volgens Masen, het Agentschap voor Duurzame Energie in Marokko, stabiliserend kunnen werken tussen de landen. Marokko voert gesprekken met Tunesië en hoopt ook naar Europa energie te exporteren. Met het project Desertec had Duitsland in een eerder stadium plannen om vanaf 2050 vijftien procent van Europa’s totale energiebehoefte op te wekken in de Sahara. Dat project is in 2013 echter gestaakt.

      ‘We denken dat het mogelijk is om energie naar Europa te exporteren, maar daarvoor moeten nieuwe verbindingen worden ontwikkeld’, vertelt Maha el-Kadiri, woordvoerder van Masen.
      Perfecte staaltje van hoe Marokko zand in de ogen van de Marokkanen strooit. Marokko wordt geschetst als een soort opkomende energiereus die Europa en het Midden Oosten zal voeden.

      Maar de waarheid is echter toch stuk minder fraai. Landen als Tunesie en Mauritanie, hebben genoeg zon uren. Als Marokko energie (kan alleen via een peperdure kabel) naar die landen gaat exporteren, dan lijkt het mij toch voor de hand liggend dat die landen hun eigen zonne-centrales gaan bouwen? Want die kosten zijn stuk minder dan doortrekken van duizenden kilometers aan bekabeling van Marokko (dwars door Algerije) naar Tunesie.
      Volgens Baroudi zal dit project uiteindelijk een impact hebben op het gehele Midden-Oosten. ‘Onze koning wil tot aan Mekka duurzame energie leveren.’
      Opnieuw een staaltje leugenachtigheid waar zelfs Superdick voor zou schamen. In dit stuk vergeet die Baroudi gemakshalve te vertellen dat Saoudie Arabie bezig is met haar eigen projecten op gebied van groene energie. Denk je dat zij echt staan te wachten op energie uit Marokko? En gelooft Marokko echt dat ze een kabel dwars door Noord Afrika, Rode Zee gaan doortrekken naar SA?

      Tuurlijk niet. Marokko zegt dit om haar de domme massa binnen haar eigen landsgrenzen gunstig te stemmen. Ik vraag mij alleen af waarom een journalist van The Guardian/Standaard, dergelijke onzin citeert.
      Waarschuwing:Discussiëren met Al Sawt, is schadelijk voor uw referentiekader!

      Djamal Abd al-Nasser: "We can achieve much by Arab action, which is a main part of our battle. We must develop and build our countries to face the challenge of our enemies."

    6. #36
      Pan Arabisch nationalist Al Sawt's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Arabiya Mutahida
      Berichten
      10.567
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: Marokko in top-10 van meest klimaatbewuste landen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      Het gaat er toch uiteindelijk om wat het opwekken per KW/h kost? Energie uit een kerncentrale kost ongeveer 11 per KW/h en uit zonne-energie 7 cent.

      Daarbij komt nog het enorme veiligheidsvraagstuk rondom kerncentrales en de opslag van radioactief afval.

      Water in de Sahara is overigens geen probleem, ze pompen grondwater uit ongeveer 200 meter uit de grond. Dat is een bijna schier oneindige voorraad.
      Je gebruikt een verkeerde rekenmodel. Je moet kijken naar aantal huishoudens, industrie en toekomstige vraag van energie over een langere periode.

      Een kerncentrale dat pakweg een economie van Luxemburg van energie voorziet, is stuk duurder dan een centrale in Frankrijk.
      Waarschuwing:Discussiëren met Al Sawt, is schadelijk voor uw referentiekader!

      Djamal Abd al-Nasser: "We can achieve much by Arab action, which is a main part of our battle. We must develop and build our countries to face the challenge of our enemies."

    7. #37
      Pan Arabisch nationalist Al Sawt's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Arabiya Mutahida
      Berichten
      10.567
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: Marokko in top-10 van meest klimaatbewuste landen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      De scholen in Marokko werden door de OESO in 2015 nog tot het slechtste ter wereld gerekend. Bovendien is het politieke systeem in Marokko totaal gecorrumpeerd. Je kunt van de bevolking dus niet alles verwachten.
      Zeker niet als het om de kosten en veiligheid van kernenergie gaat. Dat kun je niet eens van de veel hoger opgeleide EU-bevolking, om de eenvoudige reden dat er niemand op de hele wereld kan zeggen wat de recycling van uitgerangeerde kerncentrales gaat kosten. De kern-lobby kan dat niet en gaat dan ook het liefst die discussie niet aan en doet daar heel euforisch over.
      Over de veiligheid kernenergie valt heel wat te zeggen. Hoe dat heel fout kan gaan bijvoorbeeld. Voorbeelden genoeg.

      Volgens mij levert groene energie veel meer banen op dan kernenergie. Maar daarbij moet je je niet blindstaren op panelen als die op een verkeerde plaats staan.

      Bovendien wordt groene energie steeds goedkoper, die wint het nu al qua kostprijs en milieu ruimschoots van de fossiel opgewekte energie. En ook daarvoor moeten er binnenshuis technici worden opgeleid.
      Ik sta helemaal niet negatief tegenover zonnecentrales. Sterker nog; ik zie heel veel potentie en voorspel zelfs een groene revolutie dat te vergelijken is met industriele revolutie.

      Mijn bezwaren zijn gestoeld op volgende punten:
      De Marokkaanse overheid investeert miljarden in een project/techniek dat nog in kinderschoenen staat.
      De Marokkaanse overheid belooft gouden bergen, zoals export, wat in feite een leugen is.
      Technici en technologie komt van buiten. Wordt niet binnenhuis door middel van R&D ontwikkelt.
      Marokko heeft nijpende energie en waterproblemen, die op een andere (lees goedkopere) wijze kunnen worden opgelost.
      Marokkaanse universiteiten, onderzoekscentra en bedrijven schitteren in afwezigheid in het project.

      Noor 1, 2 en zelfs 10 bieden geen oplossingen als Marokko een onrealistische doelstelling nastreeft.
      Waarschuwing:Discussiëren met Al Sawt, is schadelijk voor uw referentiekader!

      Djamal Abd al-Nasser: "We can achieve much by Arab action, which is a main part of our battle. We must develop and build our countries to face the challenge of our enemies."

    8. #38
      Pan Arabisch nationalist Al Sawt's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Arabiya Mutahida
      Berichten
      10.567
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: Marokko in top-10 van meest klimaatbewuste landen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Overal in afrikaanse landen zijn zonnepanelen in opkomst. Ghana en Nigeria werken er van staatswege aan; er staan hutten met een zonnepaneel. Daar doen de landen en de mensen goed aan. Een zonnepaneel-industrie in landen als Nigeria, Tanzania en Kongo zou economisch nuttig zijn, o. a. omdat zonnepanelen dan niet geïmporteerd hoeven worden. .
      Meeste zonnepanelen zijn Chinese dumppartijen. Geen enkel Afrikaanse hand die aan een paneel timmert.

      Aan kernenergie zijn ernstige en vooralsnog beslissende nadelen verbonden.
      Klopt. Maar ook voordelen. En die nadelen kunnen worden gemanaged.
      Eventuele argumenten tegen zonne-energie en/of zonnepanelen zijn geen argumenten voor kernenergie.
      Het is ook geen zonnepaneel vs kerncentrale. Het is eerder inefficient geldverspilling vs effectief geld investeren.
      Je fiets heeft een lekke band en de remmen van je auto werken niet. Je zegt: 'Mn fiets heeft een lekke band, dus neem ik de auto'
      Ik ben eerder van volgende voorbeeld. Mijn Tesla is niet helemaal opgeladen. Laat ik kiezen voor een hybride met een brandstofmotor. Tenslotte is wedden op meerdere paarden stuk lucratiever.
      Waarschuwing:Discussiëren met Al Sawt, is schadelijk voor uw referentiekader!

      Djamal Abd al-Nasser: "We can achieve much by Arab action, which is a main part of our battle. We must develop and build our countries to face the challenge of our enemies."

    9. #39
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Marokko in top-10 van meest klimaatbewuste landen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Al Sawt Bekijk Berichten
      Jawel! Een uitstekende vooruitzicht.

      De kosten voor een nucleaire energie kunnen worden terugverdiend.

      Bouwen en onderhouden van dergelijke centrale zal veel gekwalificeerde arbeidskrachten vergen.

      kernenergie is op lang termijn een goedkope en betrouwbare bron van stroomvoorziening. Daarnaast zal de uranium ontgonnen worden van Marokkaanse mijnen, ook arbeidskrachten.

      Dan heb ik het niet over medische isotopen die gewoon in eigen land geproduceerd kunnen worden.

      Voorts moeten we niet vergeten dat Marokko genoeg onbewoonbare woestijngebieden heeft waarin kernenergie ondergronds kan worden opgeslagen.
      Daar wordt nogal verschillend over gedacht.

      Ondertussen roepen er steeds meer geleerden dat nu juist de groene energie de grote banenmotor is.

      Heel je verhaal is gebaseerd op wishful thinking, volgens mij. Waarom, heb ik al uitgelegd.

      Ondertussen roepen er steeds meer geleerden dat de groene energie juist daarvoor een banenmotor is.

      Dat is heel wat anders dan energieopwekking. Ik heb dan ook hier al eens eerder voor dat doel een uitzondering gemaakt.

      In Duitsland dachten ze dat van die oude mijngangen ook. Ondertussen hebben ze daar al vele vele miljoenen besteed om de gevolgen daarvan te corrigeren en daarmee zijn ze nog lang niet klaar.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    10. #40
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Marokko in top-10 van meest klimaatbewuste landen

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Al Sawt Bekijk Berichten
      Ik sta helemaal niet negatief tegenover zonnecentrales. Sterker nog; ik zie heel veel potentie en voorspel zelfs een groene revolutie dat te vergelijken is met industriele revolutie.


      De Marokkaanse overheid investeert miljarden in een project/techniek dat nog in kinderschoenen staat.

      De Marokkaanse overheid belooft gouden bergen, zoals export, wat in feite een leugen is.

      Technici en technologie komt van buiten. Wordt niet binnenhuis door middel van R&D ontwikkelt.

      Marokko heeft nijpende energie en waterproblemen, die op een andere (lees goedkopere) wijze kunnen worden opgelost.

      Marokkaanse universiteiten, onderzoekscentra en bedrijven schitteren in afwezigheid in het project.

      Noor 1, 2 en zelfs 10 bieden geen oplossingen als Marokko een onrealistische doelstelling nastreeft.
      Dat doet me deugd.

      Dat stond de kernenergie in het begin ook, maar toch werden er gigantische kapitalen ingestoken.

      Liegen doet ze over van alles en nog wat.

      Zoals ik al eerder hier heb opgemerkt kreeg Marokko een zeer bedroevend slecht cijfer voor haar onderwijs. Dat verdient dus de nodige verbetering, maar dat hoeft niet voor kernenergie te zijn.
      Bovendien denk ik dat een kerncentrale bouwen in Marokko dan sowieso door de Chinezen zal gebeuren, inclusief het bemannen ervan en de winst ervan opstrijken. Marokko heeft dan het toekijken. Marokko is denk ik daar voor lange tijd zelf niet toe in staat.

      Het eerste ben ik volkomen met je eens, voor het tweede denk veel eerder aan groene energie.

      Daar zou je dan ook blij mee kunnen zijn. Er zijn genoeg andere terreinen waarmee ze zich bezig kunnen houden.

      Als je alle nadelen meerekent, kernenergie ook niet.

      Energie is voor Marokko, net zoals voor de rest van de wereld, naast het schoonswatervraagstuk, dat misschien nog wel het meest nijpende wordt, een steeds groter probleem. 'De' oplossing heb ik ook niet
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •