Belgische vrijzinnigen weigeren religieuze dialoog - Pagina 7
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 7/7 EersteEerste ... 67
    Resultaten 61 tot 62 van de 62

    Onderwerp: Belgische vrijzinnigen weigeren religieuze dialoog

    1. #61
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Belgische vrijzinnigen weigeren religieuze dialoog

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eke Bekijk Berichten
      Uhhh...naast hun religie.

      Al in de 15e. eeuw komt de befaamde Desiderius Erasmus (vermoedelijk illegaal kindje van een priester) met een kritische benadering van de Heilige Geschriften, een duidelijk kritische benadering die hij had overgenomen van de Italiaanse Humanisten van die tijd (hij reisde veel).

      Zijn doel...en nu moet je opletten ! was juist het versterken van het geloof door onzin uit die teksten te vissen.
      De 'humanist ' Erasmus is altijd trouw gebleven aan de Katholieke Kerk !



      https://www.entoen.nu/nl/erasmus

      PS. bedankt voor je post # 56, super ick. Je slaat hier de spijker op z'n kop !
      Ik doe niet mee aan woordspelletjes.
      Als je je niet aan sommige wrede teligieuze voorschriften houd uit humanitaire overwegingen. Dan wegen die zwaarder en gaan die dus voor. Dat je die andere regeltjes dan nog wel blijft volgen of de rest ook afzweert is een persoonlijke overweging. Tenminste............in een ideale wereld. In de praktijk komt het er meestal op neer dat je door de andere gelovigen uitgekakt wordt. Tegenwoordig dan, vroeger werd je gewoon vermoord.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    2. #62
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Berichten
      11.872
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776496

      Standaard Re: Belgische vrijzinnigen weigeren religieuze dialoog

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Ik doe niet mee aan woordspelletjes.
      Als je je niet aan sommige wrede teligieuze voorschriften houd uit humanitaire overwegingen. Dan wegen die zwaarder en gaan die dus voor. Dat je die andere regeltjes dan nog wel blijft volgen of de rest ook afzweert is een persoonlijke overweging. Tenminste............in een ideale wereld. In de praktijk komt het er meestal op neer dat je door de andere gelovigen uitgekakt wordt. Tegenwoordig dan, vroeger werd je gewoon vermoord.
      Ik begreep jou wel, Superick ! De mens kiest voor een humanistische opstelling die in tegenspraak is met een of andere godsdienstige tekst en wordt vervolgens door die geloofgemeenschap gestraft. Dat bedoel je toch ?

      Uit ervaring vertel ik jou dat een gelovige God/Allah altijd als overstijgend ervaart.

      Er zijn mensen die 100% geloven in "het foutloos opgeschreven woord Gods". Ik vertelde jou over Erasmus,die juist het geloof wilde versterken uit liefde daarvoor--door kritisch naar teksten te kijken.
      Na een tocht naar o.a. Italië, waar hij kennis had gemaakt met Humanisten.

      Zie zijn boek : " Lof der Zotheid" , HET boek dat leidde naar de Reformatie !!!!

      Bij monde van de Zotheid (Stultitia), die samen met haar vijf dochters over de wereld heerst, worden allerlei menselijke dwaasheden aan de kaak gesteld. Behalve kerkelijke autoriteiten worden ook kooplieden, vorsten en wetenschappers bekritiseerd
      quote uit Wiki

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •