Slachtoffer: “Er hing al hele dag gasgeur, maar huisbaas wilde niet dat politie werd gebeld”
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 8 van de 8

    Onderwerp: Slachtoffer: “Er hing al hele dag gasgeur, maar huisbaas wilde niet dat politie werd gebeld”

    1. #1
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Slachtoffer: “Er hing al hele dag gasgeur, maar huisbaas wilde niet dat politie werd gebeld”

      Slachtoffer: “Er hing al hele dag gasgeur, maar huisbaas wilde niet dat politie werd gebeld”

      Redactie 16 januari 2018 08u56

      Na de explosie op de Paardenmarkt gisterenavond, was Nabil de eerste bewoner die het gebouw kon verlaten. “Er hing sinds 8u ’s ochtends al een gasgeur, maar de huisbaas wilde niet dat er politie in het gebouw kwam.”

      Een aangeslagen Nabil deed vanochtend zijn verhaal op Joe. Hij is ervan overtuigd dat een gasexplosie de dramatische instorting van het gebouw heeft veroorzaakt. “Het IS een gasexplosie, ik was daar. Er hing sinds 8u ’s ochtends al een gasgeur in het huis, die was er de hele dag lang. We hebben met de buren samen overlegd wat we moesten doen, want de huisbaas is naar het schijnt met vakantie in Egypte. We probeerden hem te bereiken, maar konden hem niet contacteren.” Waarom ze de hulpdiensten niet belden dan? “Onze huisbaas wilde geen politie of een andere overheidsinstanties in zijn huis. We hebben dat al eerder gedaan, de politie gebeld, en hij vond dat niet oké. Ik had niet kunnen denken dat de gevolgen zo zwaar zouden zijn.”

      “Mijn Italiaanse buurman zei twintig minuten daarvoor nog dat, met die gasgeur, het huis zou kunnen instorten. Ik zei hem dat we op de dakverdieping wonen en dat er niets op ons zou vallen. En ineens is dat gebeurd. Dat vond ik zo raar, Antonio voelde precies dat er iets ging gebeuren.”

      Nabil was de eerste die het gebouw kon verlaten na de explosie. “Het was echt een bom. De vloer ging eerst letterlijk naar boven en zakte daarna naar beneden. Ik heb het echt zo gevoeld. Ik was op de dakverdieping en het dak is op mij gevallen”, aldus Nabil, die lichtgewond raakte. Hij verloor even het bewustzijn en werd een paar minuten later weer wakker. “Mijn voet zat vast. Ik probeerde mezelf te bevrijden en zag een opening tussen het puin.”

      “Ik heb geluk gehad, ik was van plan te gaan douchen en dat is op de eerste verdieping. Dan was het hele gebouw op mij gevallen. Nu stond ik naast een Ikeakast, die mijn lichaam gedeeltelijk heeft beschermd”, zei hij aan Sven Ornelis. “Ik hoorde al mijn buren mijn naam roepen. Mijn onderbuur hoorde ik maar één keer roepen, daarna niet meer.” Over twee van zijn “allerbeste vrienden”, die ook zijn buren waren, heeft Nabil voorlopig geen nieuws.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    2. #2
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: Slachtoffer: “Er hing al hele dag gasgeur, maar huisbaas wilde niet dat politie werd gebeld”

      Wat nou politie? Wat een idioten.

      Dringende oproepen

      Gasgeur

      0800 65 0 65


      https://www.eandis.be/nl/contact/kla...ontact-opnemen
      viejo pendejo se extravia

    3. #3
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: Slachtoffer: “Er hing al hele dag gasgeur, maar huisbaas wilde niet dat politie werd gebeld”

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Wat nou politie? Wat een idioten.

      Dringende oproepen

      Gasgeur

      0800 65 0 65


      https://www.eandis.be/nl/contact/kla...ontact-opnemen
      Tja, de jongeman hierboven beweert dat er een sterke gasgeur hing vanaf 8 uur 's morgens. De explosie vond 14 uur later plaats rond 10 uur 's avonds. Er zou ook overleg geweest zijn met andere bewoners in het gebouw. Al die tijd nam noch de jongeman, noch een andere bewoner contact met de brandweer of een ander noodnummer. Het lijkt erop dat betrokken bewoner(s) veroordeeld zou(den) kunnen worden voor het niet-verlenen van hulp aan personen in nood. Anderzijds zijn ze zelf slachtoffer, dus het lijkt erop dat men zich niet voldoende bewust was van de ernst van het probleem. Wellicht zullen ze in voorkomend geval vrijgesproken worden door een rechtbank.

      Dat men het noodnummer gasgeur van Eandis niet uit het hoofd kende lijkt aanvaardbaar. In België bel je voor dringende medische bijstand of in geval van brand het nummer 100. In de rest van Europa bel je nr. 112. In beide gevallen kom je terecht op precies dezelfde telefooncentrales. Voor dringende bijstand van de politie bel je 101, dat nummer is niet volledig geïntegreerd met 100 en 112. Maar goed, ook al bel je in geval van brandgevaar naar de politie dan zullen ze zeker je oproep doorgeven aan de brandweer.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    4. #4
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: Slachtoffer: “Er hing al hele dag gasgeur, maar huisbaas wilde niet dat politie werd gebeld”

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami Bekijk Berichten
      Dat men het noodnummer gasgeur van Eandis niet uit het hoofd kende lijkt aanvaardbaar.
      Als Ollander ken ik dat natuurlijk ook niet, trouwens, het nummer in NL ook niet. Maar als ik dat binnen een minuut kan googelen kon Nabil ook wel (vanaf de straat, voor de veiligheid) Eandis bellen.

      Ik heb nog nooit gehoord van zo'n stel idioten die het gevaar van een langdurige en overal aanwezige gasgeur niet inzien.

      Sprakeloos.

      Waarom hebben jullie nou weer 3 nummers?
      viejo pendejo se extravia

    5. #5
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Slachtoffer: “Er hing al hele dag gasgeur, maar huisbaas wilde niet dat politie werd gebeld”

      Zouden ze in België geen hoofdkraan bij de gasmeter hebben?

      In ieder geval is het een ronduit bizar verhaal.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    6. #6
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: Slachtoffer: “Er hing al hele dag gasgeur, maar huisbaas wilde niet dat politie werd gebeld”

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten

      Waarom hebben jullie nou weer 3 nummers?


      Geschiedenis

      In het Verenigd Koninkrijk bedacht men in 1937 voor het eerst het concept van een centraal oproepnummer om de hulp- en veiligheidsdiensten te bereiken, na een brand in Londen waarbij 5 vrouwen om het leven kwamen. Dit werd op 30 juni 1937 in Londen geïntroduceerd als het nummer 999.[1]

      In België werd een centraal oproepnummer voor dringende hulpverlening geïntroduceerd in 1958.[2]. Het was de Hasseltse politicus Paul Meyers, op dat moment minister van Openbare Werken, die in 1958 na een nachtelijke ministerraad moeilijk dringende hulp bij een verongelukte auto kon krijgen. Het oproepnummer diende eenvoudig en niet zoneafhankelijk te zijn.

      Men koos voor de gratis nummers 900 (voor dringende brandweer- en medische hulp) en 901 (voor dringende politionele hulp). Later, halfverwege de jaren 80[3], werden nummers veranderd in respectievelijk 100 en 101. Nog later werd het Europese noodnummer 112 ingevoerd, dat parallel werd gesteld met het nummer 100.

      Dankzij het centraliseren van de dringende hulpvragen en het uniforme oproepnummer voor het hele land, kon er makkelijker en efficiënter een beroep gedaan worden op brandweer, politie en medische hulpverlening.

      De oudere bevolking spreekt in België vaak nog over 'de 900', ondanks dat dit nummer al lange tijd niet meer in gebruik is.

      Andere landen volgden het voorbeeld van een centraal alarmnummer. In Nederland werd aanvankelijk in een aantal regio's 0011 (op proef) als alarmnummer in gebruik genomen. In 1990 werd het centraal alarmnummer algemeen ingevoerd, het werd echter veranderd in 06-11 omdat de internationale toegangscode veranderde van 09 in 00. Later, in 1997, veranderde het Nederlandse alarmnummer in 112. Dit nummer is inmiddels in vrijwel alle Europese landen actief. Het wordt vaak geadverteerd met streepjes tussen de cijfers: 1-1-2, maar het nummer moet achter elkaar worden gekozen zonder op kiestonen te wachten.

      In Nederland is ook een algemeen politienummer van kracht voor niet-spoedeisende zaken, 0900-8844.

      https://nl.wikipedia.org/wiki/Alarmnummer#Geschiedenis
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    7. #7
      losbandige extremist Joesoef's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2001
      Locatie
      The dark side of the moon
      Berichten
      31.189
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: Slachtoffer: “Er hing al hele dag gasgeur, maar huisbaas wilde niet dat politie werd gebeld”

      Gewoon bellen dat je mannen heb gezien, zeulen met gasflessen, die een vreemde taal bezigden...

    8. #8
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Slachtoffer: “Er hing al hele dag gasgeur, maar huisbaas wilde niet dat politie werd gebeld”

      Lijkt me als je al uren gas ruikt je toch wel uit hebt kunnen zoeken met wie je contact op kunt nemen?
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •