Marco Kroon!
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 11

    Onderwerp: Marco Kroon!

    1. #1
      Pan Arabisch nationalist Al Sawt's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Arabiya Mutahida
      Berichten
      10.567
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Marco Kroon!


      Marco Kroon: ‘Ook dat kan ik uitleggen…’

      Majoor Het OM doet onderzoek naar majoor Marco Kroon. De vraag is of hij strafbare feiten heeft begaan bij een verzwegen geweldsincident in 2007 in Afghanistan. Een selectie uit de persoonlijke verklaring die hij gaf in het Algemeen Dagblad.

      Bastiaan Nagtegaal
      8 februari 2018 om 1:00



      Het nieuws in het kort:

      De met een Willems-Orde onderscheiden militair Marco Kroon komt vandaag in het Algemeen Dagblad na jarenlang zwijgen met een verklaring over het doden van een vijand in Afghanistan in 2007.
      Het gaat om een incident waar hij pas drie weken geleden voor het eerst in het openbaar melding van maakte, maar toen weinig over kwijt wilde.
      Kroon verklaart nu destijds bij een geheime operatie gevangen te zijn genomen en tijdens zijn gevangenschap hardhandig te zijn ondervraagd, mishandeld en ernstig vernederd. Later werd hij om onduidelijke reden vrijgelaten.
      “Zo’n tien jaar geleden was ik betrokken bij een geheime operatie in Afghanistan. Ik was op dat moment de commandant van een eenheid en droeg de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van mijn mannen en het slagen van de operatie.

      Tijdens deze operatie ben ik op een bepaald moment gevangen genomen door de vijand. Gedurende deze korte gevangenschap ben ik op een uiterst hardhandige wijze ondervraagd, mishandeld en bovenal ernstig vernederd.

      Tijdens deze brute ondervraging probeerde de leider van deze groep te achterhalen wie ik was en wat ik in Afghanistan deed. Ondanks de brutaliteiten waaraan ik tijdens de ondervragingen werd blootgesteld, heb ik mijn opdracht geheim weten te houden.


      WILLEMS-ORDE
      Kroon kreeg in 2009 als eerste in 55 jaar de Miltitaire Willems-Orde toegekend. In 2011 werd hij vrijgesproken van cocaïnebezit. Wel kreeg hij een boete en een voorwaardelijke werkstraf voor het bezit van stroomstootwapens. Kroon werkt nog bij Defensie.

      Ik ben op enig moment vrijgelaten. Waarom is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Maar ik vermoed dat ik deze personen met succes heb weten te misleiden. Een ding wist ik zeker: de leider van de groep die verantwoordelijk was voor deze gewelddadigheden, zou mogelijk onze operatie in gevaar kunnen gaan brengen. Ik kon dit niet laten gebeuren. Ik woog nauwkeurig af wat te doen. Moest ik dit incident melden met het risico dat alle door de geheime operatie opgebouwde resultaten gecompromitteerd zouden worden of moest ik zelf eerst onderzoeken wie en wat er achter deze ‘operatie’ tegen mij schuilging? Ik koos weloverwogen voor het laatste, om op die manier ook tot een betere briefing te kunnen komen bij mijn werkgever.

      Ik onderzocht de situatie omdat ik wilde weten wie de leider precies was. Ik deed onder meer navraag bij een internationale organisatie om na te gaan of ik de leider gevangen kon nemen en hem bij deze organisatie onder kon brengen. Ik ontdekte tijdens dit onderzoek meer van zijn gangen en zag dat de man in de weken na mijn vrijlating steeds dichter bij onze operatie kwam. (…)

      ‘Hij of ik’
      Op een avond, enkele weken na mijn vrijlating, trof ik de man uiteindelijk aan op een andere locatie dan waar ik hem verwachtte. Hij was ditmaal, anders dan toen hij en zijn mannen mij gevangen namen, gewapend met een AK-47. Hij was die avond ook niet alleen. Ik herkende de man uit duizenden. Toen ik uit mijn voertuig stapte om hem te gijzelen, herkende hij mij ook en hij greep naar zijn wapen. Het was op dat moment ‘hij of ik’. De man liet mij geen keuze. Ik realiseerde mij dat ik hem niet langer kon gijzelen en als gevangene kon meenemen. Ik moest nu aan mijn leven denken. Flitsen van zijn brute handelingen tijdens mijn gevangenschap kwamen in een klap weer allemaal naar boven. Ik greep in een reflex naar mijn wapen en vuurde gericht mijn hele magazijn leeg op het lichaam van de man. (…)

      Meedenken op meer niveaus
      Waarom heb ik dit toen daarna niet direct gemeld? Ook dat kan ik uitleggen. Als beëdigd officier wordt men geacht om meerdere niveaus hoger mee te denken. Destijds was het mijn oordeel als commandant dat als ik het incident zou melden, het voortbestaan van de geheime operatie in gevaar zou komen doordat deze mogelijk zou worden stilgelegd voor onderzoek, waardoor de vijand meer tijd zou hebben om dichterbij te komen. (…)

      Op dat moment nam ik mij dus voor om deze actie voorlopig bij mij te houden. Alleen dan was de kans op lekken nul en de operatie veilig gesteld. (…)

      Ik heb mezelf hiermee bewust ondergeschikt gemaakt aan het collectief met als enige houvast, mijn militaire eed en de kernwaarden van het Korps Commandotroepen. Moed, Beleid, Trouw, Eer en Trots. (…)

      Mijn keuze dit geweldsincident tien jaar lang bij me te dragen, heeft ervoor gezorgd dat de operatie ongestoord door kon blijven gaan. Geen storende onderbrekingen en onderzoeken. (…)

      Ik heb alle vertrouwen dat ook het OM tot de conclusie zal komen dat ik in deze kwestie juist heb gehandeld.”

      REACTIE OUD-MINISTER VAN MIDDELKOOP: VERKLARING KROON IS ‘NIET ERG HELDER’
      Oud-minister Eimert van Middelkoop (Defensie, CU) is door de verklaring van Kroon niet gerustgesteld. „Ik vind de verklaring niet erg helder”, zei hij donderdagochtend in het televisieprogramma Goedemorgen Nederland.

      Van Middelkoop noemt het „zo onhelder en zo onwaarschijnlijk” dat de militair deze gebeurtenissen niet kon vertellen aan zijn meerderen, dat hij graag zou zien dat „mensen die dat goed kunnen beoordelen”, bij Defensie en het OM, met Kroon bespreken of er regels zijn geschonden. „Ik zou bijna zeggen: misschien heeft hij hulp nodig.”

      Van Middelkoop was minister van Defensie van 2007 tot 2010, de tijd dat Kroon werd ontvoerd en later werd onderscheiden.
      Bron NRC
      In notendop: Je bent een commandant van een Nederlandse elite eenheid en valt in de handen van een commandant van een groep van de Taliban. Je wordt vernederd en gemarteld, om informatie te vergaren. Je komt op basis van onduidelijke redenen vrij en neemt 'wraak' op Taliban commandant.

      Nu de vraagtekens:
      Waarom wordt Marco Kroon vrijgelaten? Een Nederlandse officier van een elite eenheid is toch een prijzenswaardige oorlogsbuit voor de Taliban?

      Waarom moest de commandant van de Taliban een NATO officier vragen wat hij in Afghanistan deed? Het is net alsof ik een politie agent in mijn wijk vraag wat hij hier doet.

      Hoe komt het dat een commandant van een elite NATO eenheid gevangen kan worden genomen en een tijd van radar verdwenen, zonder dat zijn manschappen een grootschalige militaire reddingsoperatie opstarten.

      Waarom kan een hoge officier van een Westers leger op eigen houtje een militaire basis verlaten en terugkomen. Waren er geen regels binnen een basis?

      Mocht dit inderdaad allemaal waar zijn. Dan verdiend die man opnieuw een onderscheiding. Maar iets verteld mij dat hij een fantast is.
      Waarschuwing:Discussiëren met Al Sawt, is schadelijk voor uw referentiekader!

      Djamal Abd al-Nasser: "We can achieve much by Arab action, which is a main part of our battle. We must develop and build our countries to face the challenge of our enemies."

    2. #2
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Marco Kroon!

      Ik denk dat er iets uit dreigde te lekken wat Kroon zou kunnen beschadigen waardoor hij er snel een eigen draai aan heeft gegeven.

      Wat mij verbaasd is hoe dit soort zaken op straat komt te liggen.

      Het hele verhaal gaat ergens mank. Dat hij uit zijn auto stapt en iemand naar zijn wapen grijpt alleen al geeft hem voldoende legitimiteit om te schieten. Dus waaromhet hele verhaal erbij verzonnen?

      Met Schoften win je een oorlog, niet met koorknaapjes maar Kroon moet natuurlijk een zuiver imago houden.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    3. #3
      Pan Arabisch nationalist Al Sawt's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Arabiya Mutahida
      Berichten
      10.567
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: Marco Kroon!

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Ik denk dat er iets uit dreigde te lekken wat Kroon zou kunnen beschadigen waardoor hij er snel een eigen draai aan heeft gegeven.

      Wat mij verbaasd is hoe dit soort zaken op straat komt te liggen.

      Het hele verhaal gaat ergens mank. Dat hij uit zijn auto stapt en iemand naar zijn wapen grijpt alleen al geeft hem voldoende legitimiteit om te schieten. Dus waaromhet hele verhaal erbij verzonnen?

      Met Schoften win je een oorlog, niet met koorknaapjes maar Kroon moet natuurlijk een zuiver imago houden.
      Het blijft inderdaad vreemd. Met name zijn vrijlating.

    4. #4
      Important Prikker
      Ingeschreven
      Feb 2017
      Berichten
      2.046
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Marco Kroon!

      Die hele invasie/ oorlog in Afghanistan is op zijn minst "vreemd" te noemen, zoals het met alle oorlogen gaat.
      Zogenaamd regels en kernwaarden enzo, maar als puntje bij paaltje komt, dan is er niets meer van over.
      (Ieder voor zich)

      Ook niemand wil dood voor zijn idealen, dus allemaal praatjes, want de echte soldaatjes zitten op de straten, die hebben niks te verliezen, omdat alles van ze is afgepakt.
      Als ik niet vecht voor een beter leven, dan ben ik gewoon een misdadiger.
      Aanval moet altijd uit (zelf)verdediging/ zelfbehoud komen.
      Maar ik zeg 7amdoulillah, dus moeilijk om mij zover te krijgen om te vechten, laat staan in een "vreemd land" een "vreemdeling" neerknallen.

      Dan heb je echt wel een zieke geest!
      Mensen die in het leger zitten, daar zit ook iets niet goeds in, behalve/ tenzij je het gebruikt om bijvoorbeeld de dijken te versterken of troep op te ruimen of een omgeving af te sluiten, na een aanslag of zoiets, maar zomaar ergens naartoe gaan om daar mensen af te gaan knallen, dat is gestoord!
      Iedereen weet dat Amerika en Rusland de sterkste zijn, dus waarom zou je het nog tegen die kleine boevenbendes opnemen, met een coalitie van de sterkste legers?
      Stuur gewoon Amerika of Rusland of allebei en dan zijn ze wel rustig, maar ja, wie heeft de wijsheid in pacht?
      Het is een zooitje en dat is gewoon zo! Dat kan je vreemd vinden, maar het gebeurd al zo lang en het is eigenlijk de definitie van oorlog, dat ik het vreemd vind dat je dat vreemd vind.

      Rustig aan mensen! Peace!

    5. #5
      losbandige extremist Joesoef's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2001
      Locatie
      The dark side of the moon
      Berichten
      31.189
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: Marco Kroon!

      Net een serie gezien op Netflix. Persoon ging door voor stoere soldaat maar bleek achteraf kleine meisjes in het dorp,wat hij bewaakte te misbruiken.
      ik zie die kroon daar ook toe in staat. Of hij was bezig met het opzetten van een heroïne lijntje.
      in ieder geval, bezig met illegale zaken regelen, maffia jongen.
      In het dagelijkse leven zie je wel vaker ex mariniers heulen met motorbendes, en we weten allemaal waartoe dat leidt.

    6. #6
      Important Prikker
      Ingeschreven
      Feb 2017
      Berichten
      2.046
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Marco Kroon!

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joesoef Bekijk Berichten
      Net een serie gezien op Netflix. Persoon ging door voor stoere soldaat maar bleek achteraf kleine meisjes in het dorp,wat hij bewaakte te misbruiken.
      ik zie die kroon daar ook toe in staat. Of hij was bezig met het opzetten van een heroïne lijntje.
      in ieder geval, bezig met illegale zaken regelen, maffia jongen.
      In het dagelijkse leven zie je wel vaker ex mariniers heulen met motorbendes, en we weten allemaal waartoe dat leidt.
      Dus dit!

    7. #7
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Marco Kroon!

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Al Sawt Bekijk Berichten
      Het blijft inderdaad vreemd. Met name zijn vrijlating.
      Zijn gevangenneming rammelt ook. Waar, hoe? Er gaat niemand alleen de compound uit. Hoe kan alleen hij gevangen genomen zijn?

      Het rammelt aan alle kanten.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    8. #8
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.109
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard Re: Marco Kroon!

      Het OM doet onderzoek naar majoor Marco Kroon. De vraag is of hij strafbare feiten heeft begaan bij een verzwegen geweldsincident in 2007 in Afghanistan.
      Een geweldsincident? Joh! Vertel.

      Nederland stuurt militairen niet om de plaatselijke bevolking te gaan knuffelen.

      Wij hadden daar geen reet te zoeken! Als er mensen veroordeelt moet worden zijn dat niet de militairen, maar de politiek verantwoordelijken. De staat verraad het volk. Van militairen mag je gemeen en geweldadig optreden verwachten. Oorlog is nooit eerlijk of fair. Je kunt alleen winnen door gemeen te spelen. Nee laat de politiek verantwoordelijken maar gestraft worden.

    9. #9
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Marco Kroon!

      Zijn peperdure advocaat Koops lijkt hier ook steken te laten vallen. Hij had moeten weten dat een dergelijke verklaring veel vragen zou oproepen. Kan me bijna niet voorstellen dat Marco Kroon zonder juridische ruggespraak en toetsing van zijn verklaring met een dergelijk verhaal op de proppen komt. De juridische implicaties zullen toch voorafgaand aan zijn verklaring zijn besproken?

      Zal toch niet zo zijn dat hij een voor zichzelf een belastende verklaring doet. Kan me niet anders voorstellen dan dat het verhaal keurig wordt dichtgetimmerd in de komende periode zodat we allemaal weer rustig kunnen slapen.

    10. #10
      Pan Arabisch nationalist Al Sawt's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      Arabiya Mutahida
      Berichten
      10.567
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10

      Standaard Re: Marco Kroon!

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Een geweldsincident? Joh! Vertel.

      Nederland stuurt militairen niet om de plaatselijke bevolking te gaan knuffelen.

      Wij hadden daar geen reet te zoeken! Als er mensen veroordeelt moet worden zijn dat niet de militairen, maar de politiek verantwoordelijken. De staat verraad het volk. Van militairen mag je gemeen en geweldadig optreden verwachten. Oorlog is nooit eerlijk of fair. Je kunt alleen winnen door gemeen te spelen. Nee laat de politiek verantwoordelijken maar gestraft worden.
      Het gaat niet over geweldsincident. Maar eerder over zijn bewering dat hij door een Talibanachtige organisatie werd ontvoerd, gemarteld en vervolgens zomaar vrijgelaten.

      Klinkt dat als waarheid in jouw oren?

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •