• + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Salat

Prikker YusufIsa's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2004
      Reputatie Macht
      10
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard Salat

Als pas bekeerde moslim heb ik een vraag over de Salat...

Is de zegeningsbede (Salawat) soennah of fard?

Groet,
      Yusuf Isa

Very Important Prikker ibnu's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2004
      Reputatie Macht
      19
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard Re: Salat

Geplaatst door YusufIsa
      Als pas bekeerde moslim heb ik een vraag over de Salat...

Is de zegeningsbede (Salawat) soennah of fard?

Groet,
      Yusuf Isa
      Het is heel belangrijk om snel de vars (fard) delen van de shalat te leren. Ga eens naar een moskee in de buurt of koop boekjes over hoe de shalat te doen. Als je titels van boekjes wilt weten dan hoor ik dat wel van je.

Als je in Noord-Holland woont dan kan ik je ook helpen met info over cursussen e.d. of mensen die veel van Islam af weten.

Ingeschreven
      Oct 2004
      Reputatie Macht
      10
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard

Assalamu alaikum wr wb

Ik heb al boeken genoeg, ze zijn echter niet duidelijk of het Fard is of niet, vandaar de vraag.
      Tijdens de "cursus Islam" deze week zal ik het eens vragen...

Groet,
      YusufIsa

Ingeschreven
      Jun 2004
      Reputatie Macht
      19
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard

Geplaatst door YusufIsa
      Assalamu alaikum wr wb

Ik heb al boeken genoeg, ze zijn echter niet duidelijk of het Fard is of niet, vandaar de vraag.

Groet,
      YusufIsa
      Over het algemeen kom je Salawat in elk boekje over de shalat wel tegen, ik zou dus je sterk aanraden dit wel te leren en toe te passen.

Vars is per difinitie iets wat in de koran staat naar mijn weten. Dus dat we de shalat moeten doen is vars. De Salawat staat naar mijn weten niet in de koran en is dus volgens deze logica ook niet vars. Dus wel soenna omdat mohammed het deed en ook wadib volgens mij , dus sterk aangeraden om het wel te doen.

Allah weet het het best.

Ingeschreven
      Jun 2004
      Reputatie Macht
      19
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard

Geplaatst door YusufIsa
      Assalamu alaikum wr wb

Groet,
      YusufIsa

En,? Heb je al een antwoord gehad?

Ingeschreven
      Oct 2004
      Reputatie Macht
      10
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Talking

Ik heb nog geen antwoord gehad, omdat ik deze week niet geweest ben

Deze week weer een nieuwe kans.

Groet,
      Yusuf Isa

Could B Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Reputatie Macht
      0
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard

Essalaam,

De enige gebeden die fard (verplicht) zijn, zijn de volgende:

Sobh (en Fajr)
      Dhuhr
      Asr
      Maghrib
      Isha.

Sobh: dit wordt ook wel Fajr genoemd. Het bestaat uit twee gebeden (Salataan) elk met twee rakaat. Uitleg: Na de athan (gebedsoproep, wanneer de eerste zonneSTRALEN te zien zijn, 'de witte draad van de zwarte te onderscheiden is'), verricht men twee rakaat, dit is een soenna moeakkada, die door de profeet is opgedragen om te doen. Het is anders dan de andere soenna's. Het is een soenna moeakkada. Moeakkada komt van akkada. Als men willen vragen of men ergens van zeker is, zegt men 'hel ta'AKKADtie min dhalieka?' Dus, naar mijn weten, een verplichte soenna (men moet dit aan een imam of geleerde navragen, moge God mij vergeven als ik hier verkeerde informatie verschaf, maar volgens mij is het echt wel verplicht). Daarna, na de iqama, nog twee rakaat, dit is de fard. Soms wordt de soenna moeakkada de soenna Fajr genoemd en de fard als Fajr. Soms wordt de soenna moeakkada Fajr genoemd en de fard als Sobh.

Dhuhr: 4 rakaat rond de hoogtepunt van de zon

Asr: 4 rakaat, het namiddaggebed (ik ben er niet zeker van, maar volgens mij is hier de energie van de zon, ontvangen op aarde, het grootst).

Maghrib: 3 rakaat, bij volledige zonsondergang

Isha: 4 rakaat, bij volledige verduistering, dus geen zonnestralen meer.

Verder bestaan er nog belangrijke soenna's (die niet verplicht zijn):

Doeha
      Shaf'
      Wetr
      12 rakaat
      vrijwillige rakaat

Doeha: dit is een gebed van 1 gebed tot 4 (naar keuze) met elk 2 rakaat. De tijdstip is juist nadat de zon op standhoogte van een mens is aan de horizon (na zonsopgang), dus als je staat en recht voor je kijkt, is het alsof de afstand van de projectie van de zon tot de aarde gelijk is aan de lengte van een mens (niet zeuren over de lengte van een mens); je kunt deze salaat verrichten tot kort voor dhuhr.

Shaf': gebeden van 2 rakaat na Isha'
      Watr: 1 rakaat na Shaf'
      of Shaf' en Watr samen, wordt watr of witr genoemd
      In ieder geval is het totaal van Shaf' en Watr maximaal 13 rakaat. Men kan dit doen in gebeden van 2 rakaat en de laatste van 1 of alles in 1 gebed. Zolang het totale aantal rakaat maar oneven is. Shaf' betekent even en watr oneven. Soms wordt shaf' en watr samen gewoon watr genoemd. Immers even + oneven is oneven. Het is soenna om te eindigen met een oneven gebed. Je kunt 's avonds zoveel rakaat bidden dat je wilt, zolang je eindigt met het oneven gebed, watr (met maximaal 13 rakaat) (soenna, let wel, niet verplicht). Een hadith levert over: God is watr en houdt van watr. Allahoe witroen, joegibboe-lwitr. Witr, watr is idem.

Doeha, shaf' en witr is door de profeet mohammed (salla allahoe 'aleihi wa sallama) als belangrijke (niet verplichte) soenna's genoemd, waar je veel ajr mee kunt verdienen. In Ramadan krijg je daar sowieso de ajr van een fard gebed voor.

Verder is er nog een speciale soenna gebed, 12 rakaat:

Dit zijn 2 voor Fajr (dus voor dat de eerste zonnestralen doorbreken), 4 voor Dhuhr, 2 na Dhuhr, 2 na Maghrib en 2 na Isha'.

Verder is het ook soenna om na een athan 2 rakaat te bieden (of meer als je daar zin in hebt). Het is ook een belangrijke soenna om bij het binnen komen van de moskee, voor het zitten 2 rakaat te bieden ter eerbied voor de moskee. Bij een dode is het soenna om de dodengebed te verrichten (ZONDER rakaat, ben blijft staande).

Verder zijn er nog vele vrijwillige soenna gebeden die verricht kunnen worden, ook zonder een naam te hebben.

Alleen moet men in acht nemen de tijdstippen waar je geen soenna gebed mag verrichten zoals vlak na zonsopgang tot de tijdstip van Doeha, of tussen Asr en Maghrib en vooral vlak voor zonsondergang.

Als iemand nog aanvullingen, correcties e.d. te geven heeft: Wa qol rabbie zidnie 3ielmaa.

Could B Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Reputatie Macht
      0
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard

Ooit heb ik gezegd:

[[[Sobh: dit wordt ook wel Fajr genoemd. Het bestaat uit twee gebeden (Salataan) elk met twee rakaat. Uitleg: Na de athan (gebedsoproep, wanneer de eerste zonneSTRALEN te zien zijn, 'de witte draad van de zwarte te onderscheiden is'), verricht men twee rakaat, dit is een soenna moeakkada, die door de profeet is opgedragen om te doen. Het is anders dan de andere soenna's. Het is een soenna moeakkada. Moeakkada komt van akkada. Als men willen vragen of men ergens van zeker is, zegt men 'hel ta'AKKADtie min dhalieka?' Dus, naar mijn weten, een verplichte soenna (men moet dit aan een imam of geleerde navragen, moge God mij vergeven als ik hier verkeerde informatie verschaf, maar volgens mij is het echt wel verplicht). ]]]

Ik heb na gevraagd of de soenna moeakkada verplicht is. Deze is echter NIET verplicht, hoewel de meest moslims deze soenna moeakkada uitvoeren (en anderen). Het is gewoon zo dat het zeker is (ta'keed) dat de profeet deze uitvoerde. Tegenwoordig doet vrijwel iedereen (die überhaupt bidt) mee met deze soenna moeakkada. Ik hoop dat ik geen problemen heb veroorzaakt met deze vergissing. Li nastaghfiero'Llaha wa natoeboe ileih.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Marathon salat
      Door Pixelshade in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 11
      Laatste Bericht: 17-11-05, 01:43
    2. salat el Isha
      Door *Gatarlady* in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 13
      Laatste Bericht: 09-07-03, 12:24
    3. Een vraagje over salat
      Door Macro in forum Wie schrijft die blijft