Heeft iemand daar iets over?
Ik heb meerdere keren gehoord dat het bid3a (toevoeging/vernieuwing) is, omdat de profeet het niet schijnt te hebben gedaan. Verder daar geen bewijs voor gezien/gekregen.
Maar nou heb ik meerdere geleerden/bekenden horen zeggen dat de profeet het wel heeft gedaan. En ik zie ze (die geleerden enz.) het zelf ook doen. En ik zie de imams (Bijv. Sudaysi en Shuraim) van Mekka het ook doen. En dat zijn ook niet de eerste, de besten. :/
Hmm...
?

Ik heb dit gevonden.Vraag: Wat is de regelgeving betreffende het opheffen van de handen en het verrichten van smeekbedes na het gebed?
Antwoord:
Sheikh Ibn 'Oethaymien zegt in Fatawa arkaanoe l-Islaam:
Het is niet toegestaan wanneer iemand het gebed voltooid heeft, om zijn handen op te heffen en smeekbedes te verrichten. Het is niet in de Soennah overgeleverd dat de profeet dit gedaan heeft. Indien iemand smeekbedes wenst te verrichten, dan is het verrichten van smeekbedes tijdens het gebed beter (tijdens de soedjoed en na de Tashahhoed) dan dat hij ze na het voltooien van het gebed verricht. Dit is waarom de profeet hierop wees in de H’adieth van Ibn Mas’oed , waarin hij sprak over de Tashahhoed, zeggende: “Vervolgens kan hij kiezen uit elke kwestie die hij wil (door in zijn smeekbedes te vragen wat hij wil) .” [1]
Wat betreft hetgeen enkele mensen doen; elke keer wanneer ze een vrijwillig gebed verricht hebben, heffen ze hun handen op totdat je zelfs bijna van sommigen gaat denken dat hij geen smeekbede verricht, omdat je, wanneer het (verplichte) gebed begint en ze nog in de Tashahhoed van het vrijwillige gebed zijn, nadat ze de Tesliem hebben verricht hun handen ziet opheffen, en het is alsof – en Allah weet het beter – ze hun handen simpelweg opheffen (zonder smeekbedes te verrichten), en vervolgens strijken ze ermee over hun gezicht. Dit alles om een manier van smeekbedes te behouden waarvan ze denken dat het toegestaan is, terwijl dit niet het geval is!!!
Het in deze mate in stand houden ervan wordt daarom beschouwd als een vorm van innovatie (bid’ah) en is niet toegestaan.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Overgeleverd door Al-Boekhaarie in het Boek van Adzaan, in het Hoofdstuk: “Welke smeekbede er gekozen kan worden na de Tashahhoed.” (800).

En dit. :/
http://64.233.183.104/search?q=cache...l&ct=clnk&cd=6Het opheffen van de handen voor doe’a, meteen na het gebed.
Dit werd niet gepraktiseerd door de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zijn met hem). Het is Soennah om meteen na het gebed te beginnen met dhikr. De boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zijn met hem) zei: “Wanneer je ‘At-tahiyyat…’ reciteert, (juist voor de tasleem), kies dan welke doe’a je maar wilt.” De beste manieren voor doe’a zijn die doe'a die authentiek verbonden zijn aan de profeet (vrede en zegeningen van Allah zijn met hem). Het was de vaste gewoonte van de profeet (vrede en zegeningen van Allah zijn met hem) om na het gebed eenmaal ‘Allaahoe Akbar’ (Allah is de Grootste) te zeggen, dan drie maal ‘Astaghfiroellah’ (ik vraag Allah om mij te vergeven). Hierna zijn er vele smeekbedes mogelijk.
Het komt volgens de plaatser van het bericht uit het maandblad Wij Moslims. Die je ook online kan lezen op www.al-islaam.com ? :0

Je hebt waarschijnlijk Soedaysi en Shuraim tijdens de qunut (salaat al-witr) hun handen zien opheffen (en opvouwen)? Dan is het toch een tikkeltje anders dan de geplaatste fataawa. Namelijk handen opheffen tijdens de qunut is wel sunnah, maar niet tijdens de khutbah (uitzondering: doe'a al-istisqaa') of na de verplichte gebeden.Geplaatst door ZwYgStErr
Heeft iemand daar iets over?
Ik heb meerdere keren gehoord dat het bid3a (toevoeging/vernieuwing) is, omdat de profeet het niet schijnt te hebben gedaan. Verder daar geen bewijs voor gezien/gekregen.
Maar nou heb ik meerdere geleerden/bekenden horen zeggen dat de profeet het wel heeft gedaan. En ik zie ze (die geleerden enz.) het zelf ook doen. En ik zie de imams (Bijv. Sudaysi en Shuraim) van Mekka het ook doen. En dat zijn ook niet de eerste, de besten. :/
Hmm...
?
En ... wa Allahu-e'lem.
Aan alles komt een eind....

O, kwist niet dat er onderscheid werd gemaakt daar in.Geplaatst door IbnRushd
Je hebt waarschijnlijk Soedaysi en Shuraim tijdens de qunut (salaat al-witr) hun handen zien opheffen (en opvouwen)? Dan is het toch een tikkeltje anders dan de geplaatste fataawa. Namelijk handen opheffen tijdens de qunut is wel sunnah, maar niet tijdens de khutbah (uitzondering: doe'a al-istisqaa') of na de verplichte gebeden.
En ... wa Allahu-e'lem.
Ik zag wel in het antw. van Ibn Otheymin dat hij het alleen had over 'na het gebed', ja.
En met 'tijdens de khutba' bedoel je de smeekbeden die verricht worden na de vrijdagspreek?
Wat is doe3aa alistsqaa? Regen vragen ofzo.![]()

Geen vraag, geen antwoord. Maw de vraag ontbreekt.Geplaatst door ZwYgStErr
O, kwist niet dat er onderscheid werd gemaakt daar in.
Ik zag wel in het antw. van Ibn Otheymin dat hij het alleen had over 'na het gebed', ja.
En met 'tijdens de khutba' bedoel je de smeekbeden die verricht worden na de vrijdagspreek?
Geen verplichte gebeden indiceert allerlei gebeden: van naafil tot salaat istikhara, al-kusoof, duha (of al-awwabeen). Bij de eerste is het gewoonte dat men zijn/haar handen opheft en doe'a verricht. Het moet natuurlijk geen gewoonte zijn, waar daar bestaan geen daleel voor. Het moet dus wel noodzakelijk zijn. Dit is wat ik heb gelezen. En wa Allahu-e'lem.
Verder bij salaat janaazah en 'Eid gebeden na het zeggen van takbeer. Dus opheffen, zoals je normaal gesproken doet tijdens het bidden.
Ja.Geplaatst door ZwYgStErr
Wat is doe3aa alistsqaa? Regen vragen ofzo.![]()

Wat bedoel je met 'geen vraag, geen antwoord'?Geplaatst door IbnRushd
Geen vraag, geen antwoord. Maw de vraag ontbreekt.
Wat zijn: "al kusoof", "duha"/"al awabbeen" gebeden?Geplaatst door IbnRushd
Geen verplichte gebeden indiceert allerlei gebeden: van naafil tot salaat istikhara, al-kusoof, duha (of al-awwabeen). Bij de eerste is het gewoonte dat men zijn/haar handen opheft en doe'a verricht. Het moet natuurlijk geen gewoonte zijn, waar daar bestaan geen daleel voor. Het moet dus wel noodzakelijk zijn. Dit is wat ik heb gelezen. En wa Allahu-e'lem.
Verder bij salaat janaazah (doe'a) and Eid prayers tijdens de takbeer is het aanbevolen om de handen op te heffen.

Je plaatste een antwoord (van een fatwa) zonder de bijbehorende vraag. De vraag en antwoord zijn onlosmakelijk; heel belangrijk dus. Je voorkomt taqleed daarmee. Dus het blijft voor mij onduidelijk.Geplaatst door ZwYgStErr
Wat bedoel je met 'geen vraag, geen antwoord'?
Salaat al-Duhaa of al-AwabbeenGeplaatst door ZwYgStErr
Wat zijn: "al kusoof", "duha"/"al awabbeen" gebeden?
Salaat Al-Kusoof

Geplaatst door IbnRushd
Je plaatste een antwoord (van een fatwa) zonder de bijbehorende vraag. De vraag en antwoord zijn onlosmakelijk; heel belangrijk dus. Je voorkomt taqleed daarmee. Dus het blijft voor mij onduidelijk.
Salaat al-Duhaa of al-Awabbeen
Salaat Al-KusoofBedoel je dat? Vraag staat er gewoon bij, hoor. Wbt de post erna, daar stond geen vraag bij.Vraag: Wat is de regelgeving betreffende het opheffen van de handen en het verrichten van smeekbedes na het gebed?
Antwoord:
Sheikh Ibn 'Oethaymien zegt in Fatawa arkaanoe l-Islaam:
Enz...
Bedankt voor de links! Kga gelijk ff kieken.

Ik heb 't natuurlijk over de tweede post, maar dat wist je welGeplaatst door ZwYgStErr
Bedoel je dat? Vraag staat er gewoon bij, hoor. Wbt de post erna, daar stond geen vraag bij.
Bedankt voor de links! Kga gelijk ff kieken.![]()
Bladwijzers