• + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: shahadah

Special member
      Ingeschreven
      Feb 2005
      Leeftijd
      32
      Reputatie Macht
      10
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard shahadah

Hoe gaat de "shahada" eigenlijk te werk?

Moet je eerst jarenlange koranstudie hebben gevolgd?
      Moet je eerst besneden zijn of kan dat later?

Waar kan je dit doen?
      En zoals ik begrijp moeten er tenminste 2 getuigen erbij zijn. Mag je die zelf kiezen?

Ook heb ik gehoord dat als je de "shahada" uitspreekt, je een nieuwe naam kan krijgen. Is dat zo? En zoja wie beslist wat jouw' nieuwe naam is?

En sta je na "shahada" ingeschreven in een soort register van de moskee waar je "shahada" hebt verricht?

Very Important Prikker ibnu's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2004
      Reputatie Macht
      19
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard Re: shahadah

Geplaatst door MisterG

Waar kan je dit doen?
      En zoals ik begrijp moeten er tenminste 2 getuigen erbij zijn. Mag je die zelf kiezen?

Ook heb ik gehoord dat als je de "shahada" uitspreekt, je een nieuwe naam kan krijgen. Is dat zo? En zoja wie beslist wat jouw' nieuwe naam is?

En sta je na "shahada" ingeschreven in een soort register van de moskee waar je "shahada" hebt verricht?
      Heel veel vragen.. waarom zoek je geen bekeerde Nederlandse moslim op ?! er valt volgens mij heel veel te bepraten..

Moderator
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Sekse
      Reputatie Macht
      4022260
      Likes Ontvangen
      21
      Likes Gegeven
      0

Geplaatst door MisterG

Waar kan je dit doen?

Op deze site http://www.ontdekislam.nl/shahada.php kun je er informatie over vinden. Het is goed dat je vragen stelt. Het is niet verplicht om voor 2 getuigen de geloofbelijdenis uit te spreken, maar het zou fijner zijn. Je broeders/zusters zullen dan doe'a (smeekbede) voor jou verrichten indien ze weten dat je er ook bent. Ook zullen ze jou (inshaAllah) ondersteunen met vragen.

Verder bestaat er natuurlijk geen register. Dat is onzin.
      Als je in Allah gelooft als de enige God en dat je daarbuiten niemand gelijk als Hem beschouwt, en dat Mohammed (vrede zij met hem) de laatste boodschapper en Zijn dienaar is dan ben je een moslim. Uiteraard moet je het zeggen/geloven met je hart en niet alleen met je tong

Je mag je naam veranderen, maar het hoeft niet tenzij je naam een betekenis heeft die tegen de regels van de islam indruist, zoals 'Abd (dienaar) 'Isa (Jezus).
      Aan alles komt een eind....

Special member
      Ingeschreven
      Feb 2005
      Leeftijd
      32
      Reputatie Macht
      10
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard

Dank je voor de tip.

De naam wijzigen, is toch eigenlijk alleen maar hoe jij na die tijd onder je broeders en zusters bekend zal zijn?

Inhoudelijk wordt er toch niets gewijzigd in bijvoorbeeld het bevolkingsregister?

En mag ik ook vragen aan bijvoorbeeld de persoon die mij bij de Islam heeft gebracht om voor mij een naam uit te kiezen?

Very Important Prikker ibnu's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2004
      Reputatie Macht
      19
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard

Geplaatst door MisterG
      Dank je voor de tip.

De naam wijzigen, is toch eigenlijk alleen maar hoe jij na die tijd onder je broeders en zusters bekend zal zijn?

Inhoudelijk wordt er toch niets gewijzigd in bijvoorbeeld het bevolkingsregister?

En mag ik ook vragen aan bijvoorbeeld de persoon die mij bij de Islam heeft gebracht om voor mij een naam uit te kiezen?
      1e vraag : klopt idd.
      2e vraag : klopt idd.
      3e vraag : tuurlijk.. jij beslist wat jouw moslim naam wordt !

Prikker lovemaker83's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2004
      Reputatie Macht
      11
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Geplaatst door MisterG

Waar kan je dit doen?

mashallah! als je overtuigd bent van de islam kun je gewoon je shahada doen, al ben je in je eentje. Daarna komt het uitgebreid zoeken naar kennis, ook voor je besnijdenis kun je gewoon het ziekenhuis bellen om het te laten uitvoeren. Je kunt de reden geven, maar dat hoeft niet, moet je alleen even met je verzekering checken of het word gedekt.

Maar nu eerst je shahada afleggen, daarna volgt de rest. Mashallah, Moge Allah swt het je gemakkelijk maken, en weet dat Allah het paradijs gemakkelijk te bereiken maakt, voor degene die kennis zoekt. Daar ben je dus nu al mee bezig.

Special member
      Ingeschreven
      Feb 2005
      Leeftijd
      32
      Reputatie Macht
      10
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard

Toch lijkt het mij mooier om tegenoverstaan van "broeders" je gelofte af te leggen. Vooral als degene die mij tot de Islam zal brengen als een getuige kan optreden.

Ik wil hem dan ook vragen, als hij mijn nieuwe naam wil geven.

Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2004
      Reputatie Macht
      11
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard

Geplaatst door MisterG
      Toch lijkt het mij mooier om tegenoverstaan van "broeders" je gelofte af te leggen. Vooral als degene die mij tot de Islam zal brengen als een getuige kan optreden.

Ik wil hem dan ook vragen, als hij mijn nieuwe naam wil geven.
      Het kan ook zijn dat je dat moet doen, zodat ook de moslimgemeenschap op de hoogte is van jouw moslim zijn. Vraag dit even na. Wa Allaahoe a3lam

ps. Broeder, in het volgende boekje staat ook wat informatie over de Islaam, het is een klein maar krachtig boekje dat veel onderwerpen behandelt, het is ook een goed middel om da3wah (de oproep naar Allaah) te doen: http://sincerehearts.nl/boeken/pdf/handleiding.pdf

Prikker girl d'anvers's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2005
      Leeftijd
      28
      Reputatie Macht
      10
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Geplaatst door MisterG

Waar kan je dit doen?

Voorwaarden van de Shahada

Vanuit de Qor'aan en de Soennah

KENNIS VAN DE BETEKENIS

Allah de Almachtige heeft gezegd: Weet dat er geen god is dan Allah. (Qoraan 47: 19).

En Allah heeft ook gezegd: Behalve wie van de Waarheid getuigen terwijl zij kennis hebben.
      (Qoraan 43: 86).

Zij weten met hun harten wat ze uitspreken met hun lippen. Oethman (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat Allahs Boodschapper (Allahs vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: Wie er is gestorven, en hij weet dat er geen god is buiten Allah, zal het Paradijs betreden.(Overgeleverd door Boekhaarie en Moeslim).

ZEKERHEID (VAN GELOOF)

Allah heeft gezegd: Voorwaar, de gelovigen zijn slechts degenen die in Allah en Zijn Boodschapper geloven, die vervolgens niet twijfelen en die met hun bezittingen en hun levens strijden op de weg van Allah. Zij zijn de waarachtigen.
      (Qoraan 49: 15).

OPRECHTHEID

Allah de Almachtige zegt: Weet dat Allah de zuivere aanbidding toekomt.
      (Qoraan 39: 3).

En Hij zegt ook: En zij werden niets anders bevolen dan Allah met zuivere aanbidding te aanbidden, als Hoenafaa (=volgers van het zuivere monotheisme).
      (Qoraan 98: 5).

Aboe Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet Mohammed (Allahs vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: De gelukkigste persoon die mijn voorspraak zal hebben (op de Dag des Oordeels) zal degeen zijn die heeft gezegd: La ilaha illa-llah, oprecht uit zijn hart of zijn ziel. (Overgeleverd door Boekhaarie).

GETROUWHEID

Allah zegt: Dachten de mensen dat zij met rust gelaten worden, als zij zeggen: Wij geloven, en dat zij niet op de proef gesteld worden? En voorzeker, Wij hebben degenen voor hen op de proef gesteld. Allah kent zeker degenen die oprecht spreken en Hij kent zeker de leugenaars.
      (Qoraan 29: 2-3).

En Hij zegt ook: En er zijn er onder de mensen die zeggen: Wij geloven in Allah en in de Laatste Dag, terwijl zij geen gelovigen zijn. Zij trachten Allah en degenen die geloven te bedriegen, maar zij bedriegen niemand dan zichzelf, terwijl zij het niet beseffen. In hun hart is een ziekte (van twijfel en huichelarij) en Allah heeft deze ziekte doen vermeerderen, en voor hen is er een pijnlijke bestraffing vanwege wat zij plachten te loochenen.
      (Qoraan 2: 8-10).

LIEFDE

Almachtige Allah heeft gezegd:

En er zijn er onder de mensen die naast Allah deelgenoten toekennen, die zij liefhebben met de liefde als (die) voor Allah, maar degenen die geloven zijn sterker in liefde voor Allah.
      (Qoraan 2: 165)

Anas heeft verteld dat Allahs Boodschapper (Allahs vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: Wie de volgende drie eigenschappen bezit, heeft de zoetheid van el-Imaan (het geloof):

1.) Dat Allah en Zijn Boodschapper geliefder voor hem zijn dan wat dan ook.
      2.) En dat hij van alleen van een persoon houd omwille van Allah.
      3.) En dat hij het haat terug te keren naar het ongeloof nadat Allah hem daaruit heeft weggeleid, zoals hij haat in het vuur te worden geworpen.

OVERGAVE

Allah de Almachtige zegt in Soerah Az-Zoemar (39), in aya 54:
      En keert terug tot jullie Heer, en geeft jullie over aan Hem.

En Hij heeft ook gezegd:
      En wie is er beter in godsdienst dan degene die zich volledig aan Allah overgeeft en weldoet.
      (Qoraan 4: 125).

Hij heeft ook gezegd:
      En wie zich geheel aan Allah overgeeft, terwijl hij een weldoener is: waarlijk, die heeft het stevige houvast gegrepen.
      (Qoraan 31: 22).

De Profeet (Allahs vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: Niemand van jullie gelooft totdat zijn wil instemt met waarmee ik ben gekomen.

AANNAME

Allah de Almachtige zegt:

En zo zonden Wij voor jou geen waarschuwer naar een stad, of de bewoners ervan, die in weelde leefden, zeiden: Voorwaar, wij troffen onze voorvaderen aan in een godsdienst. En voorwaar, Wij volgen hun godsdienst . Hij (de Boodschapper) zei: Ook als ik jullie een rechtere Leiding heb gebracht dan wat jullie bij jullie voorvaderen hebben aangetroffen? Zij zeiden:Voorwaar, wij verwerpen dat waar jullie mee gezonden zijn. Toen vergolden Wij hun, en zie wat het einde was van de leugenaars.
      (Qoraan 43: 23-25).

En Hij heeft ook gezegd, in Soera As-Saffaat (37: 35-36):
      Voorwaar, toen er tot hen gezegd werd: Er is geen god dan Allah, toen waren zij hoogmoedig. En zij zeggen: Zullen wij dan onze goden achterlaten vanwege een bezeten dichter?

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. de Shahadah van Omar ibn el Chattab(ra)
      Door Malcolm_X in forum Islam en meer
      Reacties: 0
      Laatste Bericht: 26-12-02, 22:13
    2. A Salafi eerst shahadah dan goesl???
      Door NLmoslima in forum Islam en meer
      Reacties: 7
      Laatste Bericht: 21-07-01, 23:24

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten