http://www.sincerehearts.nl/FB/viewtopic.php?t=13
(bezoek de link voor een betere layout)

De genade van Allaah tegenover Zijn dienaren.
Fatwanr 20468

Vraag:

Hoe barmhartig is Allaah, want ik hoorde dat Hij meer van je houdt dan 70 moeders. Is dat waar? Leg dit alstublieft uit.

Antwoord :

Alle lof Zij Allaah.

Allaah is de Meeste Barmhartige, Meest Medelevend. En Hij is het meest Barmhartig van zij die barmhartigheid tonen. Zijn Barmhartigheid omvat alle zaken. Allaah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En Mijn Barmhartigheid omvat alle dingen.” [al-A'raaf 7: 156]

In Saheeh Muslim is overgeleverd van Abu Hurayrah dat de profeet (Vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd: “Allaah heeft honderd delen van Barmhartigheid, waarvan Hij één (deel) heeft neergezonden onder de jinn, mensheid, de dieren en de insecten, vanwege welk zij medelevend en barmhartig zijn tegenover elkaar, en vanwege welk wilde dieren vriendelijk zijn tegenover hun nakomelingen (jongen). En Allaah heeft negenennegentig delen van Barmhartigheid achter gehouden waarmee Hij genadig zal zijn tegen over Zijn dienaren op de Dag der Opstanding.”

Muslim, al-Tawbah, 6908.

Het is overgeleverd dat Umar Ibn al-Khattab heeft gezegd: Sommige gevangenen werden gebracht naar de Boodschapper van Allaah (vrede en zegeningen zij met hem), en er was een vrouw onder de gevangenen die aan het zoeken was (naar haar kind). Toen zij haar kind vond omhelsde zij hem en zette hem tegen haar borst. De boodschapper van Allaah (vrede en de zegeningen zij met hem) zei tegen ons, ‘Denken jullie dat deze vrouw haar kind in het vuur zou werpen?’ Wij zeiden, ‘Nee, Bij Allaah niet als ze in staat is dit niet te doen.’ De boodschapper van Allaah (vrede en zegeningen zij met hem ) zei, ‘Allaah is Barmhartiger tegenover Zijn dienaren dan deze vrouw is tegenover haar kind.”

Hierover is overeenstemming. Al-Bukhaari, 5653; Muslim, 6912.

Eén aspect van de genade van Allaah tegenover Zijn slaven is dat Hij de Boodschappers zond en de Boeken en de wetten openbaarde om hun levens in overeenstemming met de manieren van wijsheid te ordenen, ver verwijderd van ontbering en moeilijkheden. Allaah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En Wij hebben u (Mohammed) slechts als genade voor de werelden gezonden (mensheid, jinn en al hetgeen bestaat).’’ [al-Anbiya’ 21:107]

De genade van Allaah is wat de dienaren van Allaah op de Dag der Opstanding zal toelaten tot het Paradijs. Niemand zal ooit het Paradijs betreden vanwege slechts zijn daden, zoals de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd : “De daden van niemand zullen hem ooit toelaten tot het Paradijs.’’ Zij zeiden, “Zelfs u niet O boodschapper van Allaah?’’ Hij zei: “Nee, zelfs ik niet, tenzij Allaah mij met Zijn Genade overspoelt. Dus probeer dicht bij perfectie te zijn. En niemand zou de dood moeten wensen; hij doet of het goede dus zal hij meer van dat doen, of hij doet het slechte dus misschien zal hij berouw tonen.

Overgeleverd door Al Bukhaari, 5349; Muslim, 7042.

Dus de gelovige moet verblijven in een staat tussen het hopen op de genade van Allaah en het vrezen van Zijn bestraffing. Want Allaah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Zeg tot Mijn dienaren dat Ik voorzeker Vergevensgezind, Genadevol ben. En dat Mijn straf de pijnlijke straf is.” [al-Hijr 15:49-50].

Met betrekking tot hetgeen u heeft gezegd, dat Allaah meer van ons houdt dan zeventig moeders, betreffende dat weet Allaah het het beste. Het volstaat voor ons om te weten dat de genade van Allaah alle zaken omvat. O Allaah, wees genadig met ons, O Meest genadige van zij die genade tonen.

Islam Q&A