Ichlaas is een eigenschap die wij ons Moslims moeten toe-eigenen. Het is niet een eigenschap, die je zonder strijd kunt eigenen. Keihard werken is een vereiste, om deze eigenschap te ontwikkelen. Het is een eigenschap, die je jezelf kunt aanleren. Laten we eerst een definitie geven, van wat Ichlaas nu uiteindelijk betekend. Ichlaas is wanneer de interne en externe handelingen van een dienaar van Allah het zelfde zijn (dat wil zeggen in overeenstemming zijn met je innerlijk en wat je uitdraagt). Niet anders voordoen, dan wat je bent. Riyaa is een kwalijke eigenschap, die een gelovige niet toe mag behoren. Het is een eigenschap, waar tegen de gelovige zich moet beschermen en tegen moet strijden. Het is jammer genoeg voor Moslims in Nederland een behoorlijk gevecht. In Nederland word juist het individualisme gepromoot. Individualisme kan leiden tot deze vreselijke eigenschap. Een eigenschap, dat tot je destructie kan leiden. Moge Allah ons daar allen voor behoeden en hiervoor beschermen. Een gelovige dient de hulp van Allah de Meest Verhevene aan te roepen voor hulp in dit soort zaken. Riyaa betekent dat wanneer de externe acties beter zijn dan de interne acties (van het hart). Waarheidsgetrouwheid in een dienaars oprechtheid is wanneer de interne (het hart) beter is ontwikkeld, dan de externe handelingen wat een andere van je kan zien.(1)
Bilaal bin Sa'd (rahimahullaah) zei: "Wees niet een Wali(vriend) van Allah naar buiten toe, terwijl je een vijand van Allah intern(Je hart) bent"(2). Het is van belang, dat we allemaal rekening houden met hetgeen wat we doen. We moeten allen zorgen, dat ons hart oprecht goede daden verricht voor Allah de Meest Verhevene. Als wij onze handelingen verrichten om de liefde van Allah te willen winnen, dienen we ons ziel zelf te dagelijks te beoordelen. Wees eerlijk tegenover jezelf en kritisch en als je ook maar enig handeling hebt gedaan voor het aangezicht van een ander zoek dan je toevlucht bij Allah de Meest Verhevene en vraag om vergeving. Allah is de Meest Berouwaanvaardend. Weet dat er een god is die jou zonden kan vergeven, ook al zou het tot de bergen reiken.
Het is al gezegd, " Ichlaas is dat je geen verzoek hebt, dat eenieder getuige is van je handelingen, behalve Allah de Meest Verhevene, en dat je geen beloning van een ander wil hebben, behalve van Allah de Meest Verhevene.
Salamah bin dinar zei, "Verberg uw goede daden (van mensen) net als je je slechte daden verbergt. "(3)
En in een andere vertelling in Al-Bayhaqee: "Verberg uw goede daden, zoals je je kwade daden verbergt en wees niet verbaasd in je eigen optredens, want je weet niet of u tevreden of ellendig zal eindigen (in het Hiernamaals)."
Hammaad bin Zaid zei: "Ik liep gebruikelijk met Ayyoob (als-Sakhtiyanee) en hij nam me mee via verschillende routes. Ik ben verrast te zien hoe hij zichzelf door heen leidde, vluchtend voor de mensen die mogelijk zouden zeggen: "Dit is Ayyoob".”
Hij zei ook: "Ayyoob nam me vaak via de langste traject en ik
zou zeggen "Maar dit is veel dichterbij", hij beantwoorde: "Ik vrees voor deze bijeenkomsten. "Wanneer hij ze tegen zou komen zou hij ze begroeten, zij zouden hem antwoorden met meer dan wat hij ze had begroet, in vergelijking tot anderen die langs zouden komen.
Dus hij zou zeggen: "O Allah, u weet dat ik dit niet wens! O
Allah, u weet dat ik dit niet wens. "(Ibn Sa'd, al-Fasawee).
Abu Zur'ah bin Abi Amr zei: "ad-Dahhak bin Qays is er uit gekomen en maakte het gebed voor de regen met de mensen, maar ze kregen geen regen, en noch zagen zij geen wolken komen. ad-Dahhaak zei, "Waar is Yazeed bin al-Aswad?"
(En in een andere overlevering, "Maar niemand beantwoordde hem!". Hij zei weer: "Waar is Yazeed bin al-Aswad al-Jurashee? "En ik was vastbesloten over hem dat als hij mijn woorden zou horen dat hij zou opstaan.)
Toen zei hij: "Hier ben ik".
Dus hij (ad-Dahhaak) zei: "Sta en bemiddel met Allah Azza wa Jall op onze rekening, zodat Allah ons regen moet verlenen.
"Dus hij stond op en maakte zijn gezichtspunt in de richting van zijn voeten, en zonk zijn hoofd in zijn schouders weg(uit nederigheid) en zei: "O Allah, deze dienaren van jou zochten bemiddeling, via mij aan jou. Hij had nog geen drie malen Allah verzocht, drie keer, behalve dat de mensen die regen werden toegekend in grote overvloed dat zij er bijna in verdronken op rekening van diegene die de Dua heeft gemaakt. Toen zei Yazeed: "O Allah, die (i.e. ad-Dahhaak) heeft een voorstelling van mij gemaakt, (met het verzoek aan hem om Allah te vragen), dus geef me toestemming om me vrij te zijn van deze (roem). "Daarna heeft hij niet lang meer geleefd, tot voor de volgende Jumuah is hij heengegaan.