Protestants-theologische beeldvorming over de islam
Poorthuis, M.
Gebeurtenissen zoals de aanslag op de Twin Towers en de opkomst van de Taliban bebben het beeld van de islam in Europa drastisch verslechterd. Hoewel de meeste slachtoffers van het moslimfundamentalisrne zelf moslim zijn, is bet opmerkelijk dat bij de analyse van de opinievorming in Nederland een zaak nagenoeg onderbelicht blijft. Zo bestaat er een negatieve christelijk-theologische beeldvorming over de islam die - ondanks de secularisatie - het beeld van de islam tot op heden sterk bepaalt. Deze beeldvorming gaat deels terug op de missie- en zendingskringen van begin twintigste eeuw. Er bleek in zendingskringen intensief over de islam te zijn nagedacht. Niet als gevolg van de aanwezigbeid van moslims in eigen land, maar vanwege de koloniën.
Missie- en zendingsbladen van vooral protestantse theologen werden in wijde kring gelezen en beïnvloedden zo de algemene visie op de islam.
Een tweede aspect in de beeldvorming is de impliciete aanname dat Europa de bakermat is van het theologisch denken over de islam. Dat is een betreurenswaardig misverstand, want voordat Europa zelfs maar een letter van de Koran gezien had, debatteerden Oosterse christenen al eeuwenlang over de christelijke en islamitische theologie. Dikwijls vanuit een gedeelde taal, het Arabisch, en een gedeeld begrippenkader, namelijk de verhalen rond de bijbelse figuren, die via joodse en christelijke overlevering terecht kwamen in Koran- commentaren (tafsir) en de verhalen over de profeten (Kisas al-Anbiyya). De gesprekken of polemieken werden bovendien gedragen door een gemeenschappelijke filosofische oriëntatie, waarbij Aristoteles een grote rol speelde.
In dit artikel zal ik mij beperken tot de protestants-theologische beeldvorming van de islam in Nederland. Deze beeldvorming bestempel ik als apocalyptisch waarbij zowel de bronnen van de Reformatie meespelen als de ideeën van zendelingen van begin twintste eeuw. Beide bronnen verhinderden een positieve theologische waardering van de islam. Deze beeld- vorming zal ik vervolgens confronteren met de visie van het Oosterse christendom, waarmee ik wil aantonen dat de protestants-theologische beeldvorming niet samenvalt met de visie van het gehele christendom, maar een historisch bepaalde en dogmatisch beperkte zienswijze betreft.

''En voor wie verder wil lezen, hier is de link.''

Overtuigingen zijn gevaarlijker vijanden der waarheid dan leugens.

Dat komt zo ongeveer neer op islam is een vals geloof, Mohammed (vrede zij met hem) is een valse profeet en moslims aanbidden de duivel.
Einde verhaal.

Waarschijnlijk teveel zendelingen kwijtgeraakt aan de Islam..Er gingen zelfs binnen de zending stemmen op om de zending onder moslims te staken...

The Ultimate Con | Watch Free Documentary Online
The 911 was obviously an inside job, silly folks

Bladwijzers