Ten eerste door de Koran te lezen, en onderzoek te doen naar stukjes die ik niet begreep.
Bijvoorbeeld 4:34, het vers dat meestal zo vertaald word dat het lijkt alsof God ons opdraagt een moeilijke vrouw te slaan. Ik geloofde er heeeeelemaal niets van! Islam, de religie van vredige overgave aan God, die ons tot huiselijk geweld aanzet?! Na onderzoek kwam ik er achter dat het arabische woord ook "(weg)gaan" kan betekenen, en zo ook vertaald word in moderne vertalingen. Wow! Mijn onderbuik gevoel leek waar te zijn.
In het vers 3:7 deelt God mede hoe we om moeten gaan met verzen die meerdere betekenissen hebben: we moeten ze tegen het licht houden van de duidelijke verzen, die zijn de essentie van het boek. Dit is eigenlijk hoe ik al te werk ging.
Dit is slechts een van mijn vele ervaringen met de Koran die mij sterkte in mijn geloof dat het niet door mensen gemaakt kon zijn. De hadith-collecties waren in hun recht ook een overtuiging, ze waren namelijk van zo'n andere kwaliteit dat ze de heiligheid van de Koran voor mij alleen onderstreepten.
Alsof dat niet genoeg was kwam ik, door contact met koranisten, achter het wonder rond het getal 19 in de Koran. Het werd mij snel duidelijk dat dit vrijwel onmogelijk door iemand, of door een samenwerking van mensen gefabriceerd kon zijn. Pas met gebruik van een computer word het mogelijk om dit binnen redelijke tijd te fabriceren.
Ofwel: een boek neergezonden door God, vol wijsheid, een gids voor zij die nadenken!

En dat zou een mens niet geschreven kunnen hebben? Je stelt wel lage eisen zeg. Ik denk eerder dat jij als moslim nooit de goddelijke afkomst van de Koran durft te ontkennen omdat je dan gewoon geen moslim meer bent.
Mijn God. Geloof jij zulke flauwekul die iedere wiskundige eenvoudig als statistisch insignificant kan weerleggen? Je lijkt wel iemand die gelooft in de zogenaamde Bijbelcode. Ook al zo een waanzin.Alsof dat niet genoeg was kwam ik, door contact met koranisten, achter het wonder rond het getal 19 in de Koran.

> zulke flauwekul die iedere wiskundige eenvoudig als statistisch insignificant kan weerleggen
ik ben computerkundige, snap statistiek en wiskunde heel goed. de bijbelcode is een trucje dat je met elke text kunt doen -- om het te bewijzen hebben een paar wiskundigen 'bijzondere boodschappen' uit mobidick gedecodeerd.
nee, de 19 code in de Koran is heel anders. er is zelfs een 12e eeuwse rabbi die de 19 'vingerafdruk' in psalmen.
[toen heb ik 20 minuten naar een goede link voor je gezocht]
http://submission.info/downloads/bp.pdf
broer Iznogoodh, dankje wel voor je vraag! ik ben er door op zoek gegaan naar een goede en vooral beknopte beschrijving naar waarom de 19-cijferige code "beyond probability" is... toen heb ik bovenstaande pdf gevonden. daarin wordt ook naar de 12e eeuwse rabbi verwezen.
en deze:
http://www.19miracle.org -- een mooi overzicht van de bevindingen op de voorpagina.
(sorry nogmaals voor de links)

ik heb een stukje uit de bovengenoemde pdf gekopieert:
SIMILAR PHENOMENA IN PREVIOUS SCRIPTURES?
Mathematical composition of a scripture may not be exclusive to the Quran. In a
book entitled Studies in Jewish Mysticism (Dan, J. and Talmage, F., eds, 1982),
there are indications that Rabbi Judah, the Pious, of the 12th century AD,
recognized a 19-based numerical structure in the morning prayer. The following
quote is taken from page 88 and 89 of this book:
WHY 19?
The mathematical coding of the scriptures with the number 19 makes one wonder
the divine reason for using the number 19 instead of some other number. Besides
having unique mathematical properties, such as being a prime number, the number
19 is the gematrical value of the word “ ONE” in all scriptural languages—
Aramaic, Hebrew, and Arabic.
Therefore, the number 19 can be looked at to signify the First Commandment in all
scriptures that there is only ONE God.

> Ik denk eerder dat jij als moslim nooit de goddelijke afkomst van de Koran durft te ontkennen omdat je dan gewoon geen moslim meer bent.
broer Iznogoodh, ik ben geen moslim omdat ik moet -- dat kan niet volgens de Koran -- op vers 2:256 lees ik dat er geen dwang in de religie van God kan zijn. of ik moslim ben of niet, ik denk dat moslim zijn een rekbaar begrip is vandaag de dag. dus ik weet niet of ik aan jou criteria voldoe; of dat ik aan Gods criteria voldoe; maar ik weet wel dat ik de Koran lees en bijna dagelijks kniel en bid tot God -- en dat word langzaam meer.

wat bedoel je met "zucht"? het lijkt er op dat je discussie uit de weg gaat, niet weet met welke bewijzen ik kom (en al helemaal niet iet probeert te weerleggen), niet naar mijn links kijkt, maar mij wel de indruk wilt geeft dat ik je vermoei met mijn onderbouwing.
kinderachtig op zijn minst. slechte discussie manieren, en weinig respect.. jammer broer Iznogoodh. jammer. het lijkt erop alsof je je engels-fonetische-betekenis van je naam waar komt: "no good".

Discussie dwaalt hier wel heel snel van onderwerp af. Het ging over Islam zonder corrumperende zaken, zoals cultuur, wetboeken en andere hadith kolder. De Islam die door iedereen omarmd zou kunnen worden; een Koran-only Islam vredelievender, logischer en meer compatibel is met veranderende tijden. Sunna-Islam is hetzelfde als Het Christendom. Men zet een mens centraal (bij gebrek aan iets "tastbaars") en aanbidt hem zowat. Ja, ik heb het over de gelijkenissen met de profeet Jezus en de boodschapper Mohammed. Nog 100 jaar en de Sunni's spreken over god, de zoon en de heilige maan.
Ik moet zeggen dat ik heel dat 19-code niet zie, totaal niet. Het is zoals iznogood zei: men ziet wat men wil zien.
Trouwes, of de koran niet mensenwerk is, ik geloof dat de waarheid (indien je gelooft in het goddelijke) in het midden ligt.
Als ik de koran lees dan overkomt me soms iets magisch dat ineens ontsnapt bij sommige verzen, alsof het niet kloptIk geloof eerder dat Mohammed een spirituele clash heeft ondergaan na een vurige zoektocht naar God. Er is contact geweest met de boodschapper. Deze ervaringen heeft hij zo goed mogelijk proberen te verwoorden en daarbij gaat er soms wat mis.. Anyway, als je de Koran oprecht en veel leest, ontdek je een rode draad in het boek. Iets dat God van je verlangt. Het is niet veel.

Dan zou je je moeten schamen dat je die onzin gelooft. Je religieuze wensdromen zijn hier aan het werk, niet je verstand. Je zult eerst eens moeten aangeven hoe veel mogelijkheden er zijn om verbanden te vinden. Als je X treffers claimt op Y mogelijkheden, is het maar de vraag hoe groot Y kan zijn. Wie 100 treffers vindt op een googleplex aantal mogelijkheden heeft niets bijzonders en zal eerst moeten aantonen dat het aantal mogelijkheden veel beperkter is dan googleplex.

A nitpick a day.....
Het is "Googol"; googolplex.. Wie anders dan Carl Sagan, die het zo mooi kan uitleggen:
Het is weer 10 jaar terug dat ik van zijn serie "Cosmos" heb mogen genieten. Nog steeds een eyeopener voor diegene die een introductie wil met het magistrale ;-)
Bladwijzers