Hoofdstuk 2;
2:115. En aan Allah behoort het Oosten en het Westen; waarheen gij u ook wendt, daar zal het Aangezicht van Allah zijn. Zeker, Allah is Alomvattend, Alwetend.
TEGENOVER
2: 150. Vanwaar gij ook komt, wend uw aangezicht naar de Heilige Moskee; waar gij ook zijt, wendt uw aangezicht daarheen, opdat de mensen, met uitzondering van de onrechtvaardigen geen bezwaar tegen u mogen aanvoeren - vreest hen dus niet, maar vreest Mij - en opdat Ik Mijn gunst aan u moge voltooien en opdat gij juist geleid moogt worden.
Waarom toch tot de Heilige Moskee wenden als het Aangezicht van Allah overal is?
Allah is Alhorend en Alziend...Het richten naar de Heilig Moskee is een vorm van voorgeschreven aanbidding volgen....Dus ook als je door een zware bewolking, het vallen van de nacht etc. de richting niet kan zien dan is Allah Zijn Aangezicht daar...Geplaatst door G-zus
Hoofdstuk 2;
2:115. En aan Allah behoort het Oosten en het Westen; waarheen gij u ook wendt, daar zal het Aangezicht van Allah zijn. Zeker, Allah is Alomvattend, Alwetend.
TEGENOVER
2: 150. Vanwaar gij ook komt, wend uw aangezicht naar de Heilige Moskee; waar gij ook zijt, wendt uw aangezicht daarheen, opdat de mensen, met uitzondering van de onrechtvaardigen geen bezwaar tegen u mogen aanvoeren - vreest hen dus niet, maar vreest Mij - en opdat Ik Mijn gunst aan u moge voltooien en opdat gij juist geleid moogt worden.
Waarom toch tot de Heilige Moskee wenden als het Aangezicht van Allah overal is?
Okee, maar ik vraag waarom.
En zeg aub niet alleen Allah weet waarom, dat is te simpel.
Allah is Alhorend en Alziend...Het richten naar de Heilig Moskee is een vorm van voorgeschreven aanbidding volgen ....Dus ook als je door een zware bewolking, het vallen van de nacht etc. de richting niet kan zien dan is Allah Zijn Aangezicht daar...Geplaatst door G-zus
Okee, maar ik vraag waarom.
En zeg aub niet alleen Allah weet waarom, dat is te simpel.
Okee, voorgeschreven... Maar waarom? En het aangezicht van Allah is overal 2:115, vandaar dus waarom?Geplaatst door Ridouan
Allah is Alhorend en Alziend...Het richten naar de Heilig Moskee is een vorm van voorgeschreven aanbidding volgen ....Dus ook als je door een zware bewolking, het vallen van de nacht etc. de richting niet kan zien dan is Allah Zijn Aangezicht daar...
Waarom bouwen Christenen zulke hoge kerktorens? Om dichter bij god te komen? Dus zij weten waar god zich bevind?
Dit is eigenlijk een rare vraag!
maar ik denk gewoon Omdat Onze Profeet s.a.w. Van daar zijn reis begon, en omdat het Door een profeet gebouwd is, is het als het ware een middelpunt geworden!!!
Anders weet ik het ook niet a sahbe!!![]()
Ana kan 7abik Fie AllahGeplaatst door sultaan al3arab
Waarom bouwen Christenen zulke hoge kerktorens? Om dichter bij god te komen? Dus zij weten waar god zich bevind?
Dit is eigenlijk een rare vraag!
maar ik denk gewoon Omdat Onze Profeet s.a.w. Van daar zijn reis begon, en omdat het Door een profeet gebouwd is, is het als het ware een middelpunt geworden!!!
![]()
Geplaatst door sultaan al3arab
Dit staat nergens in de Bijbel ofzo, maarja, ik zal het voor kennisgeving aannemen...
Ja, het is ook wel een rare vraag, wat je zegt zou best kunnen. Maar dan kan wederom gevraagd worden; waarom?Dit is eigenlijk een rare vraag!
Waarom zou Allah willen dat je je richt tot waar Mohammed begonnen is en wat het middelpunt begonnen is?
Geplaatst door G-zus
Hoofdstuk 2;
TEGENOVER
Allereerst wil ik zeggen dat ik mij volledig aansluit op Ridouans uitleg!
Hieraan wil ik dan het volgende toevoegen:
De Qoraan is geopenbaard als leidraad voor alle mensen, in alle tijden, en voor alle situaties die nog komen gaan. Het is echter een feit dat de diverse ayaat geopenbaard zijn op een gegeven moment in de geschiedenis. Het is mateloos interessant maar ook van groot belang voor een goed begrip van de Qoraantekst, om te weten wat de directe aanleiding van een openbaring was, of wat de historische context was waarin een openbaring plaatsvond.
Allah zegt: 'Tot Allah behoort het Oosten en het Westen: dus waarheen jullie jezelf of je gezichten ook maar richten daar is het gezicht van Allah. Voorzeker! Allah is Al-voorzienend (voor de behoeften van Zijn schepselen), Al-wetend.' (2:115)
Als je de reden van de openbaring van deze ayat niet kent, dan ben je wllicht geneigd te denken dat deze ayat toestemming geeft aan de Moslims om in alle richtingen te bidden, terwijl het algemeen bekend is dat het richting de Qiblah bidden een voorwaarde is als je wil dat je gebed geaccepteerd wordt. De omstandigheden waarin deze openbaring plaatsvond, waren echter als volgt:
Volgens Waahidie reisde een groep Moslims in een donkere nacht en ze wisten niet waar de Qiblah was, dus ze realiseerden zich later dat ze in de verkeerde richting hadden gebeden. Ze vroegen de profeet erover en hij bleeft stil totdat de bovenstaande ayat geopenbaard was.
Als je de omstandigheden waarin deze aya geopenbaard is eenmaal kent, dan kan je niet tot de verkeerde conclusie komen dat het niet uitmaakt in welke richting je bidt. De geleerden zeggen echter wel dat in deze aya staat dat Allah iemand per ongeluk en onder ongewone omstandigheden niet in slaagt om richting de Qiblah te bidden, vergeven wordt.
Waar het dus op neerkomt (g-zus) is dat er verschillende redenen zijn waarom ayaat geopenbaard zijn.
2:115. En aan Allah behoort het Oosten en het Westen; waarheen gij u ook wendt, daar zal het Aangezicht van Allah zijn. Zeker, Allah is Alomvattend, Alwetend.2: 150. Vanwaar gij ook komt, wend uw aangezicht naar de Heilige Moskee; waar gij ook zijt, wendt uw aangezicht daarheen, opdat de mensen, met uitzondering van de onrechtvaardigen geen bezwaar tegen u mogen aanvoeren - vreest hen dus niet, maar vreest Mij - en opdat Ik Mijn gunst aan u moge voltooien en opdat gij juist geleid moogt worden.In vers 2:150 wordt ons door allah aangegeven welke kant ons naartoe moeten wenden als we aan het bidden zijn. Hierbij gaat het om wanneer wij zeker weten welke kant mekka is en ook wanneer er geen gevaar dreigt.Waarom toch tot de Heilige Moskee wenden als het Aangezicht van Allah overal is?
Bij vers 2:115 gaat het om wanneer wij, om welke reden dan ook, niet weten welke kant mekka is of er gevaar is, bijvoorbeel in een oorlog. Maar ook als je bij voorbeeld onderweg bent. Hierbij moet je denken aan wanneer men in een vliegtuig zit of in de trein, aangezien deze niet stilstaan en van richting kunnen veranderen, maakt het in zo'n geval niet uit naar welke kant je je wendt.
De heilige moskee is het middelpunt van de aarde. Als je vanuit het paradijs een steen naar beneden gooit dan komt deze precies op het dak van de kaa'ba terecht. en omdat dit dus het centrum is hoeven we ons niet steeds druk te maken over welke kant wij nu week naartoe moeten wenden.
Hoop dat je je in dit antwoord kan vinden.
p.s. je hebt wel heel veel vragen met waarom. bedoel ik niets mee hoor!
Bladwijzers