Donner: alle scholen godsdienstles
![]()
AMSTERDAM - Minister Donner (CDA, Justitie) is voorstander van het invoeren van godsdienstonderwijs op alle scholen. Door dat onderwijs kunnen kinderen leren om om te gaan met geloofsverscheidenheid in Nederland. Dat is volgens hem een voorwaarde voor integratie. Donner zei dit afgelopen zaterdag op een CDA-bijeenkomst in Amsterdam die ging over de vraag of religie een integrerende kracht is in de samenleving of een splijtzwam.
Donner zei in zijn betoog dat er door de snelle opkomst van de islam en de dreiging die velen daardoor voelen voor onze leefwijze, een nieuw antwoord gevonden moet worden op de vraag wat de rol van religie in de samenleving is. Volgens Donner heeft het 'moderne denken' als nieuw antwoord gevonden om godsdienst tot een prive-zaak te verklaren. Donner noemde dat struisvogelgedrag. ,,De kop in het zand steken voor de problematiek van religie en samenleving.''
Donner benadrukte juist de belangrijke rol van geloof en religie in de samenleving. Een andere voorwaarde voor integratie is volgens Donner dat Nederland aanvaardt dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Een woordvoerster van het ministerie van Justitie benadrukte zaterdag dat Donner sprak als CDA-lid en zijn persoonlijke mening ventileerde.
bron: NRC-Handelsblad
Goed idee? Of niet?
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
- Werving, Onderzoek & Advies.
Door godsdienstles te krijgen.
krijg je volgens mij meer respect voor elkaar.
En laat je mensen ook in hun waarde.

In België is dat altijd zo geweest. Leerlingen op openbare scholen kunnen kiezen in welke godsdienst of levensbeschouwing ze onderwezen willen worden. Sedert 1975 staat ook de islam op dat keuzeformulier. Men krijgt dan twee lesuren per week islamles door een islamleerkracht die -net als andere leerkrachten- betaald wordt door de Belgische overheid. Op bijzondere scholen kan men enkel de godsdienst kiezen van de school zelf. (Op enkele katholieke scholen na, die ook islamleerkrachten inschakelen.)
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
- Een katholiek geluid op de middengolf

Volgens mij gebeurt dit al bij wereldorientatie op de basisschool en bij maatschappijleer in het VO.
Als apart vak (specifiek voor religie) lijkt me niet nodig.
Wat m.i. wel urgent is: het afschaffen van onderwijs in 1 religie op een school.

Geplaatst door gelderse
Door godsdienstles te krijgen.
krijg je volgens mij meer respect voor elkaar.
En laat je mensen ook in hun waarde.
waar baseer jij dat op?

Geplaatst door Bar
Volgens mij gebeurt dit al bij wereldorientatie op de basisschool en bij maatschappijleer in het VO.
Als apart vak (specifiek voor religie) lijkt me niet nodig.
Wat m.i. wel urgent is: het afschaffen van onderwijs in 1 religie op een school.
mee eens.
Scholen zijn voor het onderwijzen van feiten. Je kunt dan wel lessen organiseren over het FEIT dat veel mensen in sprookjes geloven, maar je moet niet de sprookjes zelf gaan onderwijzen. Daar zijn de kerken voor.

Geplaatst door MO_NL
Donner: alle scholen godsdienstles
![]()
AMSTERDAM - Minister Donner (CDA, Justitie) is voorstander van het invoeren van godsdienstonderwijs op alle scholen. Door dat onderwijs kunnen kinderen leren om om te gaan met geloofsverscheidenheid in Nederland. Dat is volgens hem een voorwaarde voor integratie. Donner zei dit afgelopen zaterdag op een CDA-bijeenkomst in Amsterdam die ging over de vraag of religie een integrerende kracht is in de samenleving of een splijtzwam.
Donner zei in zijn betoog dat er door de snelle opkomst van de islam en de dreiging die velen daardoor voelen voor onze leefwijze, een nieuw antwoord gevonden moet worden op de vraag wat de rol van religie in de samenleving is. Volgens Donner heeft het 'moderne denken' als nieuw antwoord gevonden om godsdienst tot een prive-zaak te verklaren. Donner noemde dat struisvogelgedrag. ,,De kop in het zand steken voor de problematiek van religie en samenleving.''
Donner benadrukte juist de belangrijke rol van geloof en religie in de samenleving. Een andere voorwaarde voor integratie is volgens Donner dat Nederland aanvaardt dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Een woordvoerster van het ministerie van Justitie benadrukte zaterdag dat Donner sprak als CDA-lid en zijn persoonlijke mening ventileerde.
bron: NRC-Handelsblad
Goed idee? Of niet?
Dat god dat moge verhoeden.
'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

Ik heb zelf op openbare scholen gezeten op 1 na, en godsdienstles was toch wel verplicht. Zo nieuw is dit idee ook al niet.

Hier staat het eigenlijke nieuws: Donner neemt pontificaal afstand van Minister Verdonk, AHA en de 'elite van de opiniemakers' in Nederland...Geplaatst door MO_NL
Een andere voorwaarde voor integratie is volgens Donner dat Nederland aanvaardt dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Een woordvoerster van het ministerie van Justitie benadrukte zaterdag dat Donner sprak als CDA-lid en zijn persoonlijke mening ventileerde.
Bladwijzers