Scooterduo Nijmegen vrijgesproken van doodslag
dinsdag 29 mei 2012 14:14
Het gerechtshof in Arnhem heeft dinsdag beide betrokken bij een scooterongeluk in Nijmegen, waarbij een man op een zebrapad werd gedood, vrijgesproken van doodslag. De rechter veroordeelde eerder een van de verdachten hiervoor tot acht jaar cel.
Hoofdverdachte Mohammed el G. krijgt in hoger beroep 24 maanden cel, medeverdachte Yaoud A. krijgt 18 maanden waarvan drie voorwaardelijk.
Het Openbaar Ministerie (OM) ging in hoger beroep omdat de twee jonge mannen volgens justitie beiden schuldig zijn aan doodslag. Zij zaten samen op een scooter. Wie het rijtuig precies bestuurde, maakt volgens het OM niet uit. Justitie eiste zeven en vier jaar gevangenisstraf in het hoger beroep.
Vrijspraak
Het hof oordeelt anders. Omdat niet precies kan worden vastgesteld wie de scooter bestuurde, zijn beide verdachten vrijgesproken van doodslag. Ze beschuldigden elkaar tijdens de rechtszaak.
De 22-jarige hoofdverdachte El G., eerder veroordeeld tot acht jaar cel, werd begin mei al vrijgelaten omdat het hof geen lange straf verwachtte. Zijn twintigjarige medeverdachte A. kreeg eerder twee jaar cel.
Overval
De twee wilden begin januari 2010 een hotel in Nijmegen overvallen toen zij werden betrapt door de politie. Zonder helm en zonder licht reden zij tegen het verkeer in hard weg voor de agenten. Na door rood te zijn gereden, raakten zij op het zebrapad een voetganger die aan zijn verwondingen overleed.
De twee overvallers raakten zelf ook gewond. In het ziekenhuis bedreigden zij het medisch personeel.
Door Marlou Visser
Elsevier.nl
Een volk dat voor tirannen zwicht ...
zal meer dan lijf en goed verliezen:
dan dooft het licht...
Hendrik Mattheus van Randwijk

Daar komt men wel erg gemakkelijk mee weg. Gewoon elkaar de schuld geven en je wordt niet veroordeeld.

Frustrerend. Krijgen ze ook nog wat voor poging tot overval, doorrijden na ongeluk en bedreiging ziekenhuispersoneel?
Ik vraag me dan wel af waar ze wel voor zijn gestraft, als niet kan worden bewezen wie reed, en waarom er dan alsnog een verschil in strafmaat is.
Ik vraag me af hoe je kan beredeneren dat het niet uitmaakt wie de bestuurder was.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.viejo pendejo se extravia

bizar juridisch tafereel.
je hebt twee schuldigen, die van alles en nog wat gedaan hebben, en vervolgens komen ze vrij. om juridisch gekrakeel.
en dan hebben we het niet eens gehad over het leed die ze de mensen hebben aangedaan. ongeluk met dodelijke afloop.
het stapelt wel lekker op zo voor de journalistiek ala elsevier.
zull

Ze zijn vrijgesproken van doodslag. De jou genoemde feiten zijn hen niet tenlaste gelegd maak ik op uit het artikel.
Misschien had er 1 al een (langer) strafblad of is er 1 uit het verhoor naar voren gekomen als het brein?
Door er een delict, in vereniging gepleegd, van te maken. Alleen is dat in dit geval wat moeilijk. Als je de hele voorgeschiedenis weglaat zou dat betekenen dat je als passagier even schuldig bent als de bestuurder.
Achteraf waren ze er waarschijnlijk slechter vanaf gekomen als ze voor alle de andere delicten de maximale straf hadden gekregen.
Ik vraag mij af welk signaal je nu afgeeft aan dergelijke klootzakjes.

Die gevluchte Georgier die in Den Haag die juwelier doodgeschoten heeft en dat heeft bekend op de Georgische TV, zal zich nu wel de haren uit het hoofd trekken over zijn bekentenis. Hij had gewoon zijn kompaan de schuld moeten geven.Scheelt toch gauw een jaar of 6.
Ieder mens is uniek, dus zo uniek is het niet om uniek te zijn.

Tssk, Die Georgiër is door de media al hard genoeg gestraft. Een (waarschijnlijk) afgedwongen bekentenis op Georgische TV. Duh!
:P
Bladwijzers