AIVD moet stoppen met afluisteren advocaten
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 5 van de 5

    Onderwerp: AIVD moet stoppen met afluisteren advocaten

    1. #1
      vrijheidsfundamentalist
      Ingeschreven
      Aug 2014
      Locatie
      Coyhaique, Región Aysén, Chile
      Leeftijd
      64
      Berichten
      3.414
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard AIVD moet stoppen met afluisteren advocaten

      AIVD moet stoppen met afluisteren advocaten

      Bron : trouw - 1 juli 2015


      © anp. Directeur-generaal Rob Bertholee van de AIVD, Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst.

      De inlichtingendiensten AIVD en MIVD moeten binnen zes maanden stoppen met het afluisteren van vertrouwelijke gesprekken tussen advocaten en hun cliënten. Dat heeft de rechter in Den Haag woensdag beslist. Ook moet er worden gezorgd voor onafhankelijk toezicht.

      Advocaten hadden de zaak aangespannen omdat ze vinden dat dat iedereen ervan uit moet kunnen gaan dat de communicatie met een advocaat vertrouwelijk is. Een verdachte moet namelijk vrij en in vertrouwen over zijn zaak kunnen spreken.

      In december werd bekend dat gesprekken tussen advocaten en cliënten van het Amsterdamse advocatenkantoor Prakken d'Oliveira 'langdurig' zijn afgeluisterd door de AIVD. Het kantoor staat onder anderen terrorismeverdachten bij.

      Afluisteren onder voorwaarden
      De Tweede Kamer is verdeeld over de mogelijkheid van inlichtingendiensten om gesprekken tussen advocaten en hun cliënten af te luisteren. De VVD wil dat afluisteren onder strikte voorwaarden wel mogelijk blijft. De PvdA wil het vonnis nog bestuderen.

      Oppositiepartijen D66 en GroenLinks zijn blij met de uitspraak en vinden dat de diensten er mee moeten stoppen.

      VVD-Kamerlid Ockje Tellegen vindt dat een terreurverdachte die een bedreiging vormt voor de nationale veiligheid moet kunnen worden getapt, ook als die een gesprek voert met zijn advocaat. "De minister kan inschatten wanneer de veiligheid in het geding is en afluisteren noodzakelijk en proportioneel is", aldus Tellegen.

      De PvdA wil eerst nog bekijken wat de uitspraak precies betekent voor de huidige regeling. "Het is goed dat de rechter het grote belang dat een advocaat in alle vertrouwen met zijn cliënt kan spreken weer heeft bevestigd. Wat dit precies voor de huidige regeling betekent weet ik nog niet", zegt PvdA-Kamerlid Jeroen Recourt. Hij wil de minister om een reactie vragen.
      D66 en GroenLinks zijn tevreden met het vonnis. Ze vinden onder meer dat afluisteren schadelijk is voor het vertrouwen in de rechtspraak. GroenLinks wijst erop dat het in deze kwestie om het fundament van de rechtstaat gaat en dat daar niet aan mag worden getornd.

    2. #2
      vrijheidsfundamentalist
      Ingeschreven
      Aug 2014
      Locatie
      Coyhaique, Región Aysén, Chile
      Leeftijd
      64
      Berichten
      3.414
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: AIVD moet stoppen met afluisteren advocaten

      Revisor jij misschien nog iets te zeggen over deze grove schendingen? Ik vind wel dat wanneer de AIVD legaal en transparant moet gaan spioneren, de terroristen in spé ook transparanter moeten gaan werken. Laat de terroristen zich bekend maken en tevoren aankondigen wat ze van plan zijn te gaan doen, dan hoeft de AIVD niet langer hun raadsmannen af te luisteren. Waarom geven terroristen geen open dag met een leuke video-animatie van hun plannen voor toekomstige slachtoffers? Daar mag GroenLinks ook wel eens op hameren.

      Al veertien gluurders.

    3. #3
      Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2015
      Locatie
      vikingen
      Berichten
      440
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      15508

      Standaard Re: AIVD moet stoppen met afluisteren advocaten

      Trouw: het fundament van de rechtstaat gaat en dat daar niet aan mag worden getornd


      dit is fundament =

      Laatst gewijzigd door Je suis Mitch; 06-07-15 om 13:50.

    4. #4
      Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2015
      Locatie
      vikingen
      Berichten
      440
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      15508

      Standaard Re: AIVD moet stoppen met afluisteren advocaten


    5. #5
      Reour van weg
      Ingeschreven
      Dec 2006
      Locatie
      Everywhere
      Leeftijd
      65
      Berichten
      1.732
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      65862

      Standaard Re: AIVD moet stoppen met afluisteren advocaten

      ik pak de telefoon op ga dan een goede of vreselijke funzige mop vertellen, de ene keer hoor ook op de achtergrond lachen en de andere keer weer "klick" opgehangen
      Ik doe jouw geen kwaad, doe dan mij ook geen kwaad, laat mij leven zoals ik wil leven, dwing mij niet jouw levenstijl aan tenemen. Ik maak mijn keuze zelf en laat me niet dwingen door wat voor geloofsboek ook. Misschien wel beinvloeden.


    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •