Gebrek aan normen en waarden Murat gevolg van zijn achterlijke Mediterrane cultuur
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/3 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 24

    Onderwerp: Gebrek aan normen en waarden Murat gevolg van zijn achterlijke Mediterrane cultuur

    1. #1
      Very Important Prikker Mark's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2002
      Locatie
      K4-land
      Berichten
      34.322
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402417

      Talking Gebrek aan normen en waarden Murat gevolg van zijn achterlijke Mediterrane cultuur

      NOVA spreekt vrienden van Murat

      Bron: NOVA

      Uit een gesprek dat het actualiteiten-programma NOVA heeft gevoerd met een groep naaste vrienden van Murat D., de 17-jarige jongen die verdacht wordt van de moord op docent Hans van Wieren, blijkt dat een geschonden eergevoel waarschijnlijk de drijfveer voor de daad is geweest. Volgens de vrienden, ook leerlingen van Terra College, was Murat al jarenlang het pispaaltje van Van Wieren en is het hem allemaal te veel geworden.

      De vrienden, waaronder een neef en de vriendin van Murat, benadrukten dat hun vriend een aardige jongen was die voor iedereen klaar stond. Ze staan nog volledig achter hem, en kunnen niet bevatten dat hij de leraar heeft vermoord, al begrijpen ze wel waarom hij het gedaan heeft. Docent Van Wieren zou Murat niet respectvol genoeg hebben behandeld.




      In de studio sprak Gabriël van den Brink, cultuursocioloog, van een verschil tussen de Mediterrane - en de Nederlandse cultuur. Hij was geschokt door het interview. Volgens hem beseffen de kinderen niet wat de omgangsvormen in de Nederlandse maatschappij zijn waarin ze leven. Ze zitten tussen twee vuren. Van den Brink wees op het feit dat eergevoel in Mediterrane cultuur heel anders is dan in de Nederlandse: ''In Nederland verdien je respect, als je goed presteert, in de andere cultuur heb je respect om wie je bent''. Hij vindt dat Nederland te lang heeft ontkend dat er grote verschillen bestaan tussen deze twee culturen.

      Van Den Brink pleit voor een duidelijke wijze waarop de gangbare Nederlandse normen en waarden aan allochtonen worden overgebracht. Hij doelde daarbij onder meer op gelijkheid van man en vrouw en het feit dat je een conflict uitpraat en niet uitvecht. Normen en waarden die 90% van de Nederlanders hanteren. Volgens de cultuursocioloog is er niet duidelijk genoeg gemaakt aan immigranten wat ''wij'' van ''hen'' verlangen. Hij riep de allochtonen op om zich ook uit te spreken, en zich niet te verschuilen achter uitspraken dat men vreest voor de reputatie. ''Als je het niet eens bent met onze normen en waarden zeg dat dan, dan kan daarover gediscussieerd worden. Nu wordt er te veel gezwegen''.

    2. #2
      Very Important Prikker Goodnight's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2003
      Locatie
      amsterdam
      Berichten
      13.281
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      43351

      Standaard Re: Gebrek aan normen en waarden Murat gevolg van zijn achterlijke Mediterrane cultuur

      ''Volgens de vrienden, ook leerlingen van Terra College, was Murat al jarenlang het pispaaltje van Van Wieren en is het hem allemaal te veel geworden.''

      Gek, in een ander artikel zou Murat gekwetst zijn doordat hij gekwetst was door de schorsing door de conrector, omdat hij in hem een vader figuur zag....


      En ja hoor, daar komt weer de cultuur en de verschillen in normen en waarden die dit allemaal teweeg zouden hebben gebracht om de hoek kijken....

    3. #3
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2002
      Berichten
      2.591
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      26

      Standaard

      Banned![Royce]


      You must not lose faith in humanity. Humanity is an ocean;
      if a few drops of the ocean are dirty,
      the ocean itself does not become dirty.

    4. #4
      Very Important Prikker Goodnight's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2003
      Locatie
      amsterdam
      Berichten
      13.281
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      43351

      Standaard

      Geplaatst door an3sdej
      Banned!
      Owjeeee....

    5. #5
      Would B Prikker
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      46
      Berichten
      5
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard

      Het artikel over eerbetoon en de reactie van 'de vriendjes in de studio schetst precies het probleem dat veel allochtone jongeren en ouderen (lees wel: niet allen) kenmerkt.... Het geeft onbedoeld exact de essentie van het probleem aan.

      In onze cultuur is het heel normaal om op je sodemieter te krijgen wanneer je iets fout doet of wanneer je wangedrag vertoont. Echter voor deze jongens is dat een afschuwelijke aantasting in het gevoel voor eer en mannelijkheid. Daarom vinden zij het ook gerechtvaardigd om geweld te gebruiken tegen andere personen. Daarnaast vinden ze, zoals je hier boven kunt lezen, dat de dader de dupe is geworden van een hetze jegens zijn persoon.. En, zij vinden nu dat hij verkeerd wordt afgeschilderd...

      Dat is dus het probleem.. De verdachte heeft een moord gepleegd. Er zijn geen verzachtende omstandigheden om deze moord te rechtvaardigen. Net als dat er geen verzachtende omstandigheden aangewezen mogen worden tegen andere vormen van geweld (buiten verdediging). ook hier wordt er weer gebruik gemaakt van het volgende: men vindt dat de dader wordt gediscrimineerd omdat hij van Turkse komaf is.. Dat is een non-discussie en een zeer gevaarlijke discussie, want het is niet de essentie.

      Laat het dat soort tuig eens duidelijk worden dat het in Nederland heel normaal is dat er nee wordt gezegd en dat sommige zaken gewoon niet mogen. met als consequentie dat je op je flikker krijgt wanneer je loopt te eikelen..... Dat heeft fatsoen!!! Dat heet onderdeel uitmaken van de samenleving!!! Dat heet integreren.

    6. #6
      Very Important Prikker Mark's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2002
      Locatie
      K4-land
      Berichten
      34.322
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402417

      Standaard

      Geplaatst door an3sdej
      Banned!

    7. #7
      Very Important Prikker taouanza's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2002
      Locatie
      Rotterdam
      Berichten
      19.232
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      60

      Standaard

      Geplaatst door jeroenkl
      Het artikel over eerbetoon en de reactie van 'de vriendjes in de studio schetst precies het probleem dat veel allochtone jongeren en ouderen (lees wel: niet allen) kenmerkt.... Het geeft onbedoeld exact de essentie van het probleem aan.

      In onze cultuur is het heel normaal om op je sodemieter te krijgen wanneer je iets fout doet of wanneer je wangedrag vertoont. Echter voor deze jongens is dat een afschuwelijke aantasting in het gevoel voor eer en mannelijkheid. Daarom vinden zij het ook gerechtvaardigd om geweld te gebruiken tegen andere personen. Daarnaast vinden ze, zoals je hier boven kunt lezen, dat de dader de dupe is geworden van een hetze jegens zijn persoon.. En, zij vinden nu dat hij verkeerd wordt afgeschilderd...

      Dat is dus het probleem.. De verdachte heeft een moord gepleegd. Er zijn geen verzachtende omstandigheden om deze moord te rechtvaardigen. Net als dat er geen verzachtende omstandigheden aangewezen mogen worden tegen andere vormen van geweld (buiten verdediging). ook hier wordt er weer gebruik gemaakt van het volgende: men vindt dat de dader wordt gediscrimineerd omdat hij van Turkse komaf is.. Dat is een non-discussie en een zeer gevaarlijke discussie, want het is niet de essentie.

      Laat het dat soort tuig eens duidelijk worden dat het in Nederland heel normaal is dat er nee wordt gezegd en dat sommige zaken gewoon niet mogen. met als consequentie dat je op je flikker krijgt wanneer je loopt te eikelen..... Dat heeft fatsoen!!! Dat heet onderdeel uitmaken van de samenleving!!! Dat heet integreren.
      Kijk eens aan!
      Onze eigen huisexpert.
      Volgens mij is er een groot verschil tussen terecht gewezen worden en een pispaaltje zijn.
      Alsof al die jaren dat ze hier wonen en naar school gaan,allochtonen kinderen nooit straf hebben gekregen.
      Nooit regels moesten overschrijven.
      Nooit op de gang moesten staan.
      En nooit geschorst werden.

      Wil iemand mij vertellen wat dat eergedoe er opeens mij te maken heeft?
      Voor je het weet gaan dingen een leven leiden die er helemaal niet zijn.

      Dus eerst:
      Wat heeft EER er mee te maken?
      "De islam heeft een plaats gevonden in Nederland."

      Nou ik weet niet of ik daar nou zo blij mee moet zijn.

      Ik heb zelfs met een servier gesproken gisterern en die zijn er zelfs ook bang voor dat "de islam" of beter gezegt de islamitische gemeenschap over 10 jaar aan de macht zijn. Cristenen nemen een stuk of 2 a 3 kinderen, islamiten houden er meerdere vrouwen op na en hebben een kroost van 10 tot 25 kinderen. Reken maar uit, straks zijn er voldoende islamieten om de grootste politiek partij te vormen (met de meeste zetels)

    8. #8
      Very Important Prikker taouanza's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2002
      Locatie
      Rotterdam
      Berichten
      19.232
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      60

      Standaard

      Geplaatst door An3
      Ook Taouanza gelooft die pubers op hun woord. Volgens mij ben jij niet op de hoogte van die jongerencultuur, waar veel angst heerst, waar macho's de macht hebben. Waar men opziet tegen de sterke binnen de groep, en waar een sterke band heerst vanwege dezelfde achtergrond en religie.
      Nee Andries dat weet ik niet:
      Ik woon op Mars daar hebben we geen jongeren en ben er zelf ook nooit een geweest.
      Zo waar haal ik het lef vandaan.
      "De islam heeft een plaats gevonden in Nederland."

      Nou ik weet niet of ik daar nou zo blij mee moet zijn.

      Ik heb zelfs met een servier gesproken gisterern en die zijn er zelfs ook bang voor dat "de islam" of beter gezegt de islamitische gemeenschap over 10 jaar aan de macht zijn. Cristenen nemen een stuk of 2 a 3 kinderen, islamiten houden er meerdere vrouwen op na en hebben een kroost van 10 tot 25 kinderen. Reken maar uit, straks zijn er voldoende islamieten om de grootste politiek partij te vormen (met de meeste zetels)

    9. #9
      MOLON LABE! TonH's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2003
      Locatie
      Mokum
      Berichten
      14.533
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      105

      Standaard

      Geplaatst door An3
      Ook Taouanza gelooft die pubers op hun woord. Volgens mij ben jij niet op de hoogte van die jongerencultuur, waar veel angst heerst, waar macho's de macht hebben. Waar men opziet tegen de sterke binnen de groep, en waar een sterke band heerst vanwege dezelfde achtergrond en religie.
      He's back! :
      Kretens gezegde: "The fate every people makes for itself, and the things its own madness does to it, are not things done by its enemies."


    10. #10
      Very Important Prikker taouanza's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2002
      Locatie
      Rotterdam
      Berichten
      19.232
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      60

      Standaard

      Geplaatst door TonH
      He's back! :
      Hij is nooit weggeweest.
      "De islam heeft een plaats gevonden in Nederland."

      Nou ik weet niet of ik daar nou zo blij mee moet zijn.

      Ik heb zelfs met een servier gesproken gisterern en die zijn er zelfs ook bang voor dat "de islam" of beter gezegt de islamitische gemeenschap over 10 jaar aan de macht zijn. Cristenen nemen een stuk of 2 a 3 kinderen, islamiten houden er meerdere vrouwen op na en hebben een kroost van 10 tot 25 kinderen. Reken maar uit, straks zijn er voldoende islamieten om de grootste politiek partij te vormen (met de meeste zetels)

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Gelijkaardige Onderwerpen

    1. Nederlandse normen en waarden (waarin een klein land groot kan zijn).
      Door Marsipulami in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 0
      Laatste Bericht: 18-08-07, 23:27
    2. Balkenende’s normen en waarden zijn gevaarlijk
      Door Zwarte Schaap in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 5
      Laatste Bericht: 13-08-05, 11:22
    3. Marokkaanse Normen, Waarden, Tradities en Cultuur
      Door Si_Y in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 18
      Laatste Bericht: 26-05-05, 13:33
    4. Wat is een achterlijke cultuur? volgens Westerse normen...
      Door Goodnight in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 41
      Laatste Bericht: 26-09-04, 02:00
    5. Gebrek normen en waarden belangrijkste ergernis
      Door Mark in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 4
      Laatste Bericht: 24-02-04, 10:25

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •