NLNext

Adverteren

Ga terug   Maroc.NL > Magazine > Interview

13 november 2009, 12:08
Oud Hoofdredactie
Standaard 'PVV-ers zijn echt niet allemaal moslimhaters'

Ahmed Marcouch was ruim vijf jaar geleden nog een onbekende moskeebestuurder, maar is inmiddels uitgegroeid tot een bekende en soms ook omstreden Marokkaanse Nederlander. Hij is niet bang de confrontatie aan te gaan en heeft daarom niet alleen uitgesproken fans, maar ook felle tegenstanders. Maroc.nl sprak met hem over de PVV, de PvdA en zijn ambities.

Afgelopen week werd bekend dat er een conflict was ontstaan tussen het afdelingsbestuur van de PvdA in Amsterdam Nieuw-West en de commissie die de kandidatenlijst opstelde voor de deelraadsverkiezingen in 2010. Op de conceptlijst van de commissie stond Ahmed Marcouch op de eerste plaats, maar daar was een meerderheid binnen het plaatselijke partijbestuur het niet mee eens.  Zij zagen liever Achmed Baâdoud als lijsttrekker. Na tussenkomst van de partijtop werd toch besloten Marcouch voor te stellen als lijsttrekker en Baâdoud  op twee te zetten. Op 7 december mogen de leden van de afdeling stemmen.

Ben je blij met het resultaat?

Ik had liever een lijsttrekkerverkiezing onder de leden gehouden, dan hadden we deze onrust niet gehad. Uiteindelijk kunnen de leden nu op 7 december reageren op de kandidatenlijst. De strijd is nog niet gestreden.

Blijf je wel vier jaar in Amsterdam Nieuw-West? Wat doe je wanneer Wouter Bos je belt om op landelijk niveau de PvdA redden?

Ik heb heel bewust gekozen voor Nieuw-West. Dat is een weloverwogen keuze. Op het lokale niveau kun je echt met mensen samenwerken en ben je toegankelijker voor burgers. Ik vind dat ik hier op mijn plek ben.

Je bent controversieel en hebt daardoor de afgelopen vier jaar niet overal vrienden gemaakt. Provoceer je bewust?

Ik ben de politiek ingegaan omdat ik een bijdrage wil leveren aan de samenleving. Ik vind dat je als politicus maatschappelijke vraagstukken en problemen moet durven benoemen. Je kunt dit werk niet doen wanneer je geen confrontaties aandurft omdat je bang bent dat je dan niet herkozen wordt. Het is niet mijn doel om mensen boos te maken, maar ik wil ze wel aanspreken. Maar, ik heb de waarheid niet in pacht en hoor graag andere meningen. Ik vind het daarom prima wanneer mensen het niet met me eens zijn, als ze maar met argumenten komen en niet gaan schelden.

Ben je wel eens bang?

Nee niet echt. Ik ben wel scherp en alert en niet naïef. Als je je nek uitsteekt, zijn daar risico’s aan verbonden. Dat raakt niet alleen jezelf, maar ook de mensen in je omgeving. Ik denk dat veel mensen soms onderschatten wat voor effecten de bedreiging van Wilders heeft op hem en zijn omgeving. Hij is vanaf het eerste moment na de moord op Van Gogh opgesloten. Dat is noodzakelijk, maar het is ook inhumaan.

De PVV is inmiddels een belangrijke concurrent van de PvdA. De partij van Wilders haalde tijdens de verkiezingen voor het Europees parlement veel stemmen in Amsterdam, ook in Slotervaart. Hoe ga je daar mee om?

Ik heb veel contact met PVV’ers. Dat zijn echt niet allemaal moslimhaters. Het zijn over het algemeen mensen die zich storen aan criminaliteit en aan overlast. Hun ellende moet je niet relativeren. We moeten ze er bijvoorbeeld wel op wijzen dat we de criminaliteit hier met 50% terug gedrongen.

Je was het niet eens met je partijgenoot minister Van der Laan, toen hij Wilders staatsgevaarlijk noemde.

Dat klopt. We moeten Wilders niet staatsgevaarlijk noemen. Hij opereert binnen de grenzen van het democratisch systeem. Hij is niet van plan de rechtstaat omver te werpen of een bom te plaatsen. De Hofstadgroep was staatsgevaarlijk, Wilders niet. Hij is wel slecht voor Nederland. We hebben iedereen nodig, iedereen moet het gevoel hebben welkom te zijn.

Je moeder is overleden toen je 3 was. Zou ze trots op je zijn?

Ik denk het wel, maar ik denk dat ze zich ook zorgen over me zou maken. Net als mijn vader. Ik denk dat hij er ook wel stiekem trots was dat ik een bepaalde positie heb verworven. Hij wilde vroeger dat ik een goede automonteur zou worden. Voor mijn vader en zijn generatiegenoten is de politiek namelijk niet te vertrouwen. In Marokko werd politiek geassocieerd met geheime diensten, verdwijningen en corruptie. Vanuit die context kijken ze naar de Nederlandse politiek.

Waar ben jij trots op?

Ik denk dat we hier in Slotervaart hebben laten zien dat je wijken veiliger kunt maken. We hebben in hoog tempo de stedelijke vernieuwing doorgevoerd, we hebben ouders aangesproken, hebben programma’s op het terrein van religieuze identiteit ontwikkeld en krachten gemobiliseerd die het debat over islam op een moderne manier voeren, zoals de poldermoskee en straks de moskee op het Staalmanplein.

Zijn er dingen waar je spijt van hebt?

Nee, niet echt. Ik heb wel veel geleerd.

Waar heb je van geleerd?
Dat hou ik liever voor mezelf.

Wat zijn je ambities voor de komende 4 jaar?

De opgave in Nieuw-West is niet wezenlijk anders dan in Slotervaart. Als ik gekozen word, wil ik me de komende 4 jaar inzetten voor een fatsoenlijk huis voor iedere bewoner. Veiligheid is belangrijk, maar ik wil ook de onderwijskansen vergroten van kinderen die een extra duwtje nodig hebben. Ik wil de middenklasse die er nu is vasthouden en voorkomen dat ze de buurt uit trekken.

Lees binnenkort ook deel 2 en deel 3 op www.maroc.nl

Tekst: Ewoud Butter / Beeld: Redactie.NL

Adverteren

Antwoord

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave

Maroc.NL > Magazine > Interview

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten

Adverteren

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:25.

Maroc.NL