You need to upgrade your Flash Player
Ga terug   Maroc.NL > Nieuws > Het nieuws van de dag
Deze pagina opnieuw laden Vredesmissie
Antwoord

Discussietools Weergave
  (#1) Oud
Ali Eddaoudi Ali Eddaoudi is offline
Columnist

Ali Eddaoudi's schermafbeelding

Standaard Vredesmissie - 26 juni 2007, 16:18

Vredesmissie

De beelden uit Afghanistan van de laatste dagen liegen er niet om. Van een vredesmissie die ons is voorgehouden, blijft maar weinig over. Er sneuvelen achter elkaar Nederlandse soldaten en dit is waarschijnlijk nog maar het begin. Want zoals we de Talibankrijgers hebben leren kennen, zullen zij zich nooit gewonnen geven. Het is een trots volk dat door eergevoel en geloof op de been wordt gehouden. Een volk dat vele decennia oorlog en leed heeft gekend. Nee, mijn verstand en gevoel zeggen beiden dat Nederland daar dan ook niets te zoeken heeft en dat er anders steeds meer Nederlanders in lijkzakken zullen terugkeren als wij het beleid niet gauw omgooien. Want een wederopbouw met gewelddadigheden en vernederingen gepleegd door westerse soldaten, daar heeft een Afghaan niets aan. Als soldaten te pas en te onpas huizen binnenvallen, hun gezinnen onteren, vrouwen en kinderen aan het schrikken maken, dan kan die hele wederopbouw de Afghanen gestolen worden. Hoe je het wendt of keert, de gemiddelde Afghaan leeft nog altijd in een misère. De droom die westerse landen hebben om de Afghanen even de democratie bij te brengen en te bevrijden, is gebakken lucht!
Het is niet meer dan een ordinaire poging om de mensen in eigen land te terroriseren en de eigen normen en waarden op te leggen. Het gaat helemaal niet om de Afghanen, want er zijn veel meer landen die hulpbehoevend zijn en daar vallen we ook niet zomaar binnen. Het is menens en dus oorlog! Er is geen vredesmissie, die is er ook nooit geweest. Het hele Midden-Oosten is een kolonie aan het worden en wederom zijn het westerse landen die met een hoop herrie de wereld willen overheersen. Dat is de bittere werkelijkheid waar men niets van wil weten. Nederland doet er net zo hard aan mee en loopt kwijlend de Amerikanen achterna. Waar waren zij bij de vele andere missies toen duizenden, zo niet miljoenen mensen omgebracht werden? Overal, van Afrika tot aan het eigen Europa stierven mensen door onrechtvaardige leiders en machtsbeluste wolven in schaapskledij. Nederland wil de moraalridder uithangen, maar de waarheid is anders. Ze spelen baas in andermans land, draai het eens om! Nederland huilt al bij een handje vol criminele Marokkaanse jongeren die vergeleken bij hetgeen de soldaten aan littekens achterlaten, lieverdjes zijn. De aanwezigheid van mannen met een enorme wapenuitrusting op straat is doodeng. Laat staan dat ze je midden in de nacht overvallen en je huis ondersteboven gooien. Welk recht hebben wij dat te doen? Het internationaal recht, dat door diezelfde soldaten en bondgenoten aan de laars wordt gelapt? Om maar te zwijgen over de misstanden in Irak en de grote onrust die de Amerikanen en Britten daar veroorzaakt hebben. Maar onze eigen soldaten zijn niet zuiver op dit vlak en daar zou het over moeten gaan. Als moslim begrijp ik niet dat het westen niet inziet dat de radicalisering onder de islamitische wereld nog nooit zo is toegenomen als de afgelopen jaren. Hoe zelfingenomen kun je zijn dat je jezelf blijft voorhouden dat je op vredesmissie bent terwijl je het de lokale bevolking alleen maar moeilijker maakt. Met alle respect voor die soldaten en individuen die oprecht geloof hadden dat zij daar iets goeds gingen doen en misschien ook nu nog wel proberen, maar feit blijft dat de duizenden slachtoffers die door instabiliteit van die landen zijn gevallen niet eens meer worden geteld, laat staan als belangrijk worden beschouwd. Een westers leven telt kennelijk zwaarder dan een oosters leven.
Ik zie niets meer dan een herhaling van de geschiedenis en vrees dat de mens nog slechter is dan ik mij kon voorstellen. Nederlanders, Amerikanen en Britten hebben geen moer te zoeken in de islamitische wereld en vragen zelf om problemen is mijn bittere conclusie. Nie wieder of toch nog maar een keertje?

Ali Eddaoudi
publicist

Copyright: Nioweb

Met citaat antwoorden
  (#2) Oud
David David is offline
Really!

David's schermafbeelding

Geslacht: Man
Credits: 6.485
Standaard Re: Vredesmissie - 26 juni 2007, 16:42

Citaat:
Geplaatst door Ali Eddaoudi
Vredesmissie

De beelden uit Afghanistan van de laatste dagen liegen er niet om. Van een vredesmissie die ons is voorgehouden, blijft maar weinig over. Er sneuvelen achter elkaar Nederlandse soldaten en dit is waarschijnlijk nog maar het begin. Want zoals we de Talibankrijgers hebben leren kennen, zullen zij zich nooit gewonnen geven. Het is een trots volk dat door eergevoel en geloof op de been wordt gehouden. Een volk dat vele decennia oorlog en leed heeft gekend.

Nee, mijn verstand en gevoel zeggen beiden dat Nederland daar dan ook niets te zoeken heeft en dat er anders steeds meer Nederlanders in lijkzakken zullen terugkeren als wij het beleid niet gauw omgooien.
Want een wederopbouw met gewelddadigheden en vernederingen gepleegd door westerse soldaten, daar heeft een Afghaan niets aan. Als soldaten te pas en te onpas huizen binnenvallen, hun gezinnen onteren, vrouwen en kinderen aan het schrikken maken, dan kan die hele wederopbouw de Afghanen gestolen worden.

Hoe je het wendt of keert, de gemiddelde Afghaan leeft nog altijd in een misère. De droom die westerse landen hebben om de Afghanen even de democratie bij te brengen en te bevrijden, is gebakken lucht!

Het is niet meer dan een ordinaire poging om de mensen in eigen land te terroriseren en de eigen normen en waarden op te leggen. Het gaat helemaal niet om de Afghanen, want er zijn veel meer landen die hulpbehoevend zijn en daar vallen we ook niet zomaar binnen. Het is menens en dus oorlog! Er is geen vredesmissie, die is er ook nooit geweest. Het hele Midden-Oosten is een kolonie aan het worden en wederom zijn het westerse landen die met een hoop herrie de wereld willen overheersen. Dat is de bittere werkelijkheid waar men niets van wil weten. Nederland doet er net zo hard aan mee en loopt kwijlend de Amerikanen achterna.

Waar waren zij bij de vele andere missies toen duizenden, zo niet miljoenen mensen omgebracht werden? Overal, van Afrika tot aan het eigen Europa stierven mensen door onrechtvaardige leiders en machtsbeluste wolven in schaapskledij. Nederland wil de moraalridder uithangen, maar de waarheid is anders. Ze spelen baas in andermans land, draai het eens om!

Nederland huilt al bij een handje vol criminele Marokkaanse jongeren die vergeleken bij hetgeen de soldaten aan littekens achterlaten, lieverdjes zijn. De aanwezigheid van mannen met een enorme wapenuitrusting op straat is doodeng. Laat staan dat ze je midden in de nacht overvallen en je huis ondersteboven gooien. Welk recht hebben wij dat te doen? Het internationaal recht, dat door diezelfde soldaten en bondgenoten aan de laars wordt gelapt? Om maar te zwijgen over de misstanden in Irak en de grote onrust die de Amerikanen en Britten daar veroorzaakt hebben. Maar onze eigen soldaten zijn niet zuiver op dit vlak en daar zou het over moeten gaan.

Als moslim begrijp ik niet dat het westen niet inziet dat de radicalisering onder de islamitische wereld nog nooit zo is toegenomen als de afgelopen jaren. Hoe zelfingenomen kun je zijn dat je jezelf blijft voorhouden dat je op vredesmissie bent terwijl je het de lokale bevolking alleen maar moeilijker maakt. Met alle respect voor die soldaten en individuen die oprecht geloof hadden dat zij daar iets goeds gingen doen en misschien ook nu nog wel proberen, maar feit blijft dat de duizenden slachtoffers die door instabiliteit van die landen zijn gevallen niet eens meer worden geteld, laat staan als belangrijk worden beschouwd. Een westers leven telt kennelijk zwaarder dan een oosters leven.

Ik zie niets meer dan een herhaling van de geschiedenis en vrees dat de mens nog slechter is dan ik mij kon voorstellen. Nederlanders, Amerikanen en Britten hebben geen moer te zoeken in de islamitische wereld en vragen zelf om problemen is mijn bittere conclusie. Nie wieder of toch nog maar een keertje?

Ali Eddaoudi
publicist

Het is nog steeds niet briljant geschreven, maar nu zijn er tenminste alinea's, waardoor het iets leesbaarder is. Maar beste Ali - investeer eens in een eindredacteur. Werkelijk.

Voorzitter van de Commissie ter Bevordering van Deugd en ter Voorkoming van Onzedelijkheid
Met citaat antwoorden
  (#3) Oud
Slinger Slinger is offline
Senior Member
Nederland

Slinger's schermafbeelding

Credits: 70.042
Standaard Re: Vredesmissie - 26 juni 2007, 21:06

Citaat:
Vredesmissie

De beelden uit Afghanistan van de laatste dagen liegen er niet om. Van een vredesmissie die ons is voorgehouden, blijft maar weinig over. Er sneuvelen achter elkaar Nederlandse soldaten en dit is waarschijnlijk nog maar het begin. Want zoals we de Talibankrijgers hebben leren kennen, zullen zij zich nooit gewonnen geven. Het is een trots volk dat door eergevoel en geloof op de been wordt gehouden. Een volk dat vele decennia oorlog en leed heeft gekend. Nee, mijn verstand en gevoel zeggen beiden dat Nederland daar dan ook niets te zoeken heeft en dat er anders steeds meer Nederlanders in lijkzakken zullen terugkeren als wij het beleid niet gauw omgooien. Want een wederopbouw met gewelddadigheden en vernederingen gepleegd door westerse soldaten, daar heeft een Afghaan niets aan. Als soldaten te pas en te onpas huizen binnenvallen, hun gezinnen onteren, vrouwen en kinderen aan het schrikken maken, dan kan die hele wederopbouw de Afghanen gestolen worden. Hoe je het wendt of keert, de gemiddelde Afghaan leeft nog altijd in een misère. De droom die westerse landen hebben om de Afghanen even de democratie bij te brengen en te bevrijden, is gebakken lucht!
Het is niet meer dan een ordinaire poging om de mensen in eigen land te terroriseren en de eigen normen en waarden op te leggen. Het gaat helemaal niet om de Afghanen, want er zijn veel meer landen die hulpbehoevend zijn en daar vallen we ook niet zomaar binnen. Het is menens en dus oorlog! Er is geen vredesmissie, die is er ook nooit geweest. Het hele Midden-Oosten is een kolonie aan het worden en wederom zijn het westerse landen die met een hoop herrie de wereld willen overheersen. Dat is de bittere werkelijkheid waar men niets van wil weten. Nederland doet er net zo hard aan mee en loopt kwijlend de Amerikanen achterna. Waar waren zij bij de vele andere missies toen duizenden, zo niet miljoenen mensen omgebracht werden? Overal, van Afrika tot aan het eigen Europa stierven mensen door onrechtvaardige leiders en machtsbeluste wolven in schaapskledij. Nederland wil de moraalridder uithangen, maar de waarheid is anders. Ze spelen baas in andermans land, draai het eens om! Nederland huilt al bij een handje vol criminele Marokkaanse jongeren die vergeleken bij hetgeen de soldaten aan littekens achterlaten, lieverdjes zijn. De aanwezigheid van mannen met een enorme wapenuitrusting op straat is doodeng. Laat staan dat ze je midden in de nacht overvallen en je huis ondersteboven gooien. Welk recht hebben wij dat te doen? Het internationaal recht, dat door diezelfde soldaten en bondgenoten aan de laars wordt gelapt? Om maar te zwijgen over de misstanden in Irak en de grote onrust die de Amerikanen en Britten daar veroorzaakt hebben. Maar onze eigen soldaten zijn niet zuiver op dit vlak en daar zou het over moeten gaan. Als moslim begrijp ik niet dat het westen niet inziet dat de radicalisering onder de islamitische wereld nog nooit zo is toegenomen als de afgelopen jaren. Hoe zelfingenomen kun je zijn dat je jezelf blijft voorhouden dat je op vredesmissie bent terwijl je het de lokale bevolking alleen maar moeilijker maakt. Met alle respect voor die soldaten en individuen die oprecht geloof hadden dat zij daar iets goeds gingen doen en misschien ook nu nog wel proberen, maar feit blijft dat de duizenden slachtoffers die door instabiliteit van die landen zijn gevallen niet eens meer worden geteld, laat staan als belangrijk worden beschouwd. Een westers leven telt kennelijk zwaarder dan een oosters leven.

Ali Eddaoudi
publicist

Ik begrijp dat je wil dat we Afghanistan maar weer overlaten aan de Taliban. Als je egoïstisch redeneert zou dat voor Nederland het beste zijn want dan kost het geen mensenlevens meer en geen geld. Maar daarmee geven we dus de hoop op een menswaardig leven voor de inwoners van Afghanistan op.

Met citaat antwoorden
  (#4) Oud
mark61 mark61 is offline
Landverrader

mark61's schermafbeelding

Credits: 318.866
Standaard Re: Re: Vredesmissie - 26 juni 2007, 21:39

Citaat:
Geplaatst door Slinger
Ik begrijp dat je wil dat we Afghanistan maar weer overlaten aan de Taliban. Als je egoïstisch redeneert zou dat voor Nederland het beste zijn want dan kost het geen mensenlevens meer en geen geld. Maar daarmee geven we dus de hoop op een menswaardig leven voor de inwoners van Afghanistan op.
Begin 4 miljoen Congolezen te redden.

viejo pendejo
Met citaat antwoorden
  (#5) Oud
Senior Member
Nederland

Standaard Re: Re: Re: Vredesmissie - 26 juni 2007, 22:04

Citaat:
Geplaatst door mark61
Begin 4 miljoen Congolezen te redden.
Er is altijd wel een slap excuus te vinden om helemaal niets te doen.

Met citaat antwoorden
  (#6) Oud
mark61 mark61 is offline
Landverrader

Standaard Re: Re: Re: Re: Vredesmissie - 26 juni 2007, 22:21

Citaat:
Geplaatst door Slinger
Er is altijd wel een slap excuus te vinden om helemaal niets te doen.
Smoesjes. Prioriteit?

viejo pendejo
Met citaat antwoorden
  (#7) Oud
Senior Member
Nederland

Standaard Re: Re: Re: Re: Re: Vredesmissie - 26 juni 2007, 22:56

Citaat:
Geplaatst door mark61
Prioriteit?
Juist

Met citaat antwoorden
  (#8) Oud
Bar Bar is offline
Senior Member

Credits: 8.995
Standaard Re: Re: Re: Re: Re: Vredesmissie - 27 juni 2007, 22:37

Citaat:
Geplaatst door mark61
Smoesjes. Prioriteit?
Ik zie die Congolese soldatenjongetjes nog geen A-bommen in elkaar sleutelen, of dat faciliteren.

Prioriteit zat zou ik zeggen.

Met citaat antwoorden
  (#9) Oud
TonH TonH is offline
This is Sparta!!!
Griekenland

TonH's schermafbeelding

Credits: 17.489
Standaard Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vredesmissie - 28 juni 2007, 01:05

Citaat:
Geplaatst door Bar
Ik zie die Congolese soldatenjongetjes nog geen A-bommen in elkaar sleutelen, of dat faciliteren.

Met zo'n instelling zou je nog eens raar op de koffie kunnen komen. Congolezen studeren ook. Ook aan westerse instellingen. Ook fysica. Of niet soms? Of zijn ze daar te dom voor?
Geld zat in dat land. Grondstoffen zo gekocht. Kennis ook aanwezig. Dus... wat zijn je prioriteiten.

"The fate every people makes for itself, and the things its own madness does to it, are not things done by its enemies."

Benjamin Franklin: “Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.”

Met citaat antwoorden
  (#10) Oud
mark61 mark61 is offline
Landverrader

Standaard Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vredesmissie - 28 juni 2007, 18:15

Citaat:
Geplaatst door Bar

Daar had Slinger het niet over. Het ging over een menswaardig bestaan. Overigens zie ik Taliban ook niks knutselen. Vertel es?

viejo pendejo
Met citaat antwoorden
  (#11) Oud
Hawa Hawa is offline
Senior Member

Geslacht: Vrouw
Credits: 204.098
Post te makkelijk? - 30 juni 2007, 12:15

Het is niet meer dan een ordinaire poging om de mensen in eigen land te terroriseren en de eigen normen en waarden op te leggen. Het gaat
helemaal niet om de Afghanen, want er zijn veel meer landen die hulpbehoevend zijn en daar vallen we ook niet zomaar binnen. Het is menens en dus oorlog! Er is geen vredesmissie, die is er ook nooit
geweest. Het hele Midden-Oosten is een kolonie aan het worden en wederom zijn het westerse landen die met een hoop herrie de wereld willen overheersen. Dat is de bittere werkelijkheid waar men niets van wil weten. Nederland doet er net zo hard aan mee en loopt kwijlend de Amerikanen achterna. Waar waren zij bij de vele andere missies toen duizenden, zo niet miljoenen mensen omgebracht werden? Overal, van Afrika tot aan het eigen Europa stierven mensen door onrechtvaardige leiders en machtsbeluste wolven in schaapskledij. Nederland wil de moraalridder uithangen, maar de waarheid is anders. Ze spelen baas in andermans land, draai het eens om! Nederland huilt al bij een handje vol criminele Marokkaanse jongeren die vergeleken bij hetgeen de soldaten aan littekens achterlaten, lieverdjes zijn. De aanwezigheid van mannen met een enorme wapenuitrusting op straat is doodeng. Laat staan dat ze je midden in de nacht overvallen en je huis ondersteboven gooien. Welk recht hebben wij dat te doen? Het internationaal recht, dat door diezelfde soldaten en bondgenoten aan de laars wordt gelapt? Om maar te zwijgen over de misstanden in Irak en de grote onrust die de Amerikanen en Britten daar veroorzaakt hebben. Maar onze eigen soldaten zijn niet zuiver op dit vlak en daar zou het over moeten gaan. Als moslim begrijp ik niet dat het westen niet inziet dat de radicalisering onder de islamitische wereld nog nooit zo is toegenomen als de afgelopen jaren. Hoe zelfingenomen kun je zijn dat je jezelf blijft voorhouden dat je op vredesmissie bent terwijl je het de lokale bevolking alleen maar moeilijker maakt. Met alle respect voor die soldaten en individuen die oprecht geloof hadden dat zij daar iets goeds gingen doen en misschien ook nu nog wel proberen, maar feit blijft dat de duizenden slachtoffers die door instabiliteit van die landen zijn gevallen niet eens meer worden geteld, laat staan als belangrijk worden beschouwd. Een westers leven telt kennelijk zwaarder dan een oosters leven.

Lekker makkelijk om zich maar weer terug te trekken, dan speelt men helemaal de Taliban in de kaart. Taliban hebben totaal geen enkel respect voor mensen,vrouwen en kinderen, die slachtten ze gewoonweg af. De Taliban heeft een strategie om iedereen te gaan ontmoedigen:hierdoor is een vredesmissie onmogelijk geworden.
Het enigste wat moet gebeuren om met die Taliban strijders te gaan praten, en een oplossing te gaan zoeken.
Taliban was echter wel welkom in Frankrijk,toen Taliban scepter zwaaiede over Afghanistan. Terwijl de Afghaanse bevolking werd vermoord,verkracht en geen radio,geen t.v.,geen portretten,geen enkele bewegingsvrijheden meer hadden.
De Saoediers gingen met Taliban lekker Paard rijden en genieten van hun zogenaamde gastvrijheden,samen met anderen uit Arabie-staten.
Amerikanen die hun eigen vrijbrief hanteerden om Osama bin Laden te vermoorden, maar Uruzgan hebben gebombardeerd,onschuldige burgers in feestvreugd,bruiloften,scholen en andere doeleinden hebben vernietigt. Dit ligt nog zwaar in het geheugen, en Taliban maken hier grif gebruik van.
Nederlanders zijn er nodig,en al die anderen ook,alleen de Amerikanen moeten vertrekken:die zetten kwad bloed aan,en voeren oorlog daar,die bouwen niks op,die verbouwen daar de boel tot ergernissen van iedereen. De hulpverlening is voor hulp, van al die landen die daar zitten. Anders terug naar af!
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg _sinds_ik_weg_ben_is_81326d.jpg‎ (13,9 KB, 128x gelezen)

Met citaat antwoorden
  (#12) Oud
TonH TonH is offline
This is Sparta!!!
Griekenland

TonH's schermafbeelding

Credits: 17.489
Standaard 1 juli 2007, 00:04

Slag bij Chora roept trauma Srebrenica in herinnering
Deze keer hebben de Nederlandse troepen wél keihard gevochten
Bij het onderzoek naar de toedracht van de recente gevechten in Afghanistan, staat voor het aanzien Nederland veel op het spel, vindt Juurd Eijsvoogel.

In de kale, rotsige vlakte waar de Nederlandse militairen in Uruzgan hun hoofdkwartier hebben opgeslagen, moest ik onwillekeurig denken aan het Kamerlid Ernst Cramer, van de ChristenUnie,
Ook hij heeft het moeilijk.
Deze zomer moeten Cramer en zijn 149 collega’s beslissen over een eventuele verlenging van de missie in Afghanistan. Je moet eerlijk zijn over de vraag of we daar echt iets kunnen bereiken, zei het Kamerlid zaterdag in een discussie op BNR Nieuwsradio — de Balkan is natuurlijk niet het meest vakantieachtige oord in Europa, daar is van oudsher behoorlijk wat aan de knikker.
De Balkan? Europa’ De arme parlementariër (zijn blozen was bijna hoorbaar) probeerde zijn hachje nog te redden. Afghanistan ligt natuurlijk vlak tegen de Balkan aan, volgens mij, of ben ik nou helemaal...?” Een vakantieachtig oord is Afghanistan inderdaad niet — dat deel van de analyse klopte in elk geval. Er is een grote oorlog aan de gang en Nederland vecht daarin mee — zoals twee weken geleden nog eens duidelijk werd door wat je gerust de slag om Chora kunt noemen. Sinds de Korea-oorlog zijn de Nederlandse strijdkrachten niet meer in zulke zware gevechten verwikkeld geweest.
Omdat niet alleen het Kamerlid Cramer nog veel te leren heeft over Afghanistan, had Defensie een aantal columnisten uitgenodigd om deze week mee te reizen met Dick Berlijn, de commandant der strijdkrachten, die zich in Uruzgan, Kandahar en Kabul op de hoogte kwam stellen van de situatie.
Nederlands hoogste militair kwam zijn troepen vertellen dat hij trots is op hun moedige optreden, maar dat er wel een onderzoek komt naar wat er precies gebeurd is rond Chora.
Volgens de eerste schattingen van Defensie zijn bij de gevechten en de Nederlandse bombardementen namelijk 30 tot 70 Afghaanse burgers omgekomen. In Afghanistan is daar tot op het hoogste niveau grote verontwaardiging over ontstaan.
Ook in Nederland ligt de zaak gevoelig. De Tweede Kamer, die zich opmaakt om de voors en tegens van verlenging van de missie te wegen, wil het naadje van de kous weten. En Berlijn wil voorkomen dat de militairen al bij voorbaat in het beklaagdenbankje komen.
Tegenover de troepen in Uruzgan sprak hij daarom liever niet over een onderzoek, maar over een after action report. Die term vond hij ,,minder beladen voor de militairen, die in sommige gevallen dagen achtereen hebben gestreden terwijl de kogels hun om de oren vlogen.
Het was erop of eronder”, zei kolonel Van Griensven, die als commandant van Task Force Uruzgan vanuit Kamp Holland, dertig kilometer ten zuiden van het strijdtoneel, besloot om terug te vechten toen naar schatting 800 Talibaan in de aanval gingen tegen Chora en de zestig Nederlandse militairen die daar — samen met enkele tientallen gewapende Afghanen — probeerden stand te houden. Er stond daar op 16 juni in Uruzgan voor Nederland veel op het spel, aldus de kolonel.
Als de Nederlandse troepen het gevecht met de Talibaan uit de weg waren gegaan, en het strategisch belangrijke plaatsje hadden opgegeven, zei Van Griensven, dan had dat het failliet van de hele Nederlandse missie in Afghanistan betekend. Dan hadden we de regering in de steek gelaten, het volk in de steek gelaten, om ons eigen hachje te redden. Dan was onze geloofwaardigheid weggeweest. Ook internationaal waren we dan onderuitgegaan.”
Dan had, meent een hoge NAVO-militair in Kabul, de wereldpers vol gestaan over de Nederlandse aftocht.
Dat is ons bespaard gebleven.
En voor je het weet denk je dan aan de Balkan en aan de misser van Kamerlid Cramer. Want dat was, zullen we maar zeggen, natuurlijk een freudiaanse verspreking. Geografisch mag er een heel continent liggen tussen Afghanistan en Bosnië, maar in de Nederlandse geschiedschrijving kunnen de twee landen wel eens in hetzelfde hoofdstuk terechtkomen. Want het ligt voor de hand het Nederlandse optreden in Chora achteraf te verbinden met het trauma van Srebrenica — waar Nederlandse VN-militairen in 1995 de strijd niét aangingen, en toezagen hoe duizenden moslimmannen werden weggevoerd om te worden vermoord.
Deze keer hebben de Nederlandse troepen keihard gevochten — en daarmee de Talibaan een overwinning onthouden. Maar of Chora ook de boeken ingaat als een succes valt nog niet te zeggen, want ook deze keer zijn er burgers omgekomen. Behalve het Nederlandse ministerie van Defensie stellen ook de Verenigde Naties en ISAF, de coalitie onder leiding van de NAVO, onderzoeken in naar het hoge aantal omgekomen burgers.
Had dat voorkomen kunnen en moeten worden? Of was het onvermijdelijk, als de Nederlandse troepen hun taak goed wilden uitvoeren?
Bij het vinden van een antwoord op die vraag staat niet alleen voor de militairen,maar ook voor het aanzien van Nederland opnieuw veel op het spel.

Juurd Eijsvoogel is redacteur van NRC Handelsblad

NRC, 29 juni 2007

"The fate every people makes for itself, and the things its own madness does to it, are not things done by its enemies."

Benjamin Franklin: “Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.”

Met citaat antwoorden
  (#13) Oud
Shemharosh Shemharosh is offline
Senior Member

Credits: -38
Standaard 4 juli 2007, 15:48

Wie kan me uitleggen wat een marokkaan te zoeken heeft in Afghanistaan??!!!...ellende misschien??!!!

Met citaat antwoorden
  (#14) Oud
super ick super ick is offline
Senior Member
Nederland

super ick's schermafbeelding

Credits: 122.053
Standaard 10 juli 2007, 15:02

Citaat:
Geplaatst door Shemharosh
Wie kan me uitleggen wat een marokkaan te zoeken heeft in Afghanistaan??!!!...ellende misschien??!!!
Politiek Shemmie. Emigreren naar een land, in dat land bij defensie gaan werken om daarna door de politiek over de hele wereld uitgezonden te worden.

By the way, praten we over Nederlanders of Marokkanen? In de meeste gevallen zijn deze jongens van 25 jaar oud van de 9125 dagen dat ze leven hooguit 525 dagen in Marokko geweest. Zijn ze in Nederland geboren, leven hun ouders hier al tientallen jaren.
En nog blijven praten over Marokkanen.
Dit is precies een van de redenen dat deze mensen geen thuis meer hebben. Ze sluiten niet meer aan in Marokko en ook vaak niet in Nederland. Een soort wezen.

Een volk dat voor tirannen zwicht ...
zal meer dan lijf en goed verliezen:
dan dooft het licht...
Hendrik Mattheus van Randwijk
Met citaat antwoorden
  (#15) Oud
observer observer is offline
Senior Member

Standaard 10 juli 2007, 15:09

het lijkt me dat nederland niet bepaald of er een vecht of vredesmissie is, dat doen de taliban

Met citaat antwoorden
  (#16) Oud
Freesaf2 Freesaf2 is offline
Senior Member

Credits: 5.158
Standaard Re: Vredesmissie - 10 juli 2007, 15:20

Citaat:
Vredesmissie
Hoe je het wendt of keert, de gemiddelde Afghaan leeft nog altijd in een misère. Ali Eddaoudi
publicist

Als de Taliban de wapens neerlegt en meehelpt met het opbouwen onder een regering gekozen door Afghanen kan een land snel weer opklimmen. Kijk naar West-Duitsland na WOII.

Het falen van de wederopbouw is niet de schuld van het Westen, maar van de Taliban. Zelfde geldt voor Irak (niet de Taliban, maar je snapt hem).

Het Westen wil helemaal geen oorlogje voeren in die landen en is meer dan bereidt om een gekozen regering te ondersteunen met de opbouw van een economie die welvaart voor de bevolking brengt.

Met citaat antwoorden
  (#17) Oud
super ick super ick is offline
Senior Member
Nederland

super ick's schermafbeelding

Credits: 122.053
Standaard Re: Re: Vredesmissie - 10 juli 2007, 22:54

Citaat:
Geplaatst door Freesaf2
Als de Taliban de wapens neerlegt en meehelpt met het opbouwen onder een regering gekozen door Afghanen kan een land snel weer opklimmen. Kijk naar West-Duitsland na WOII.

Het falen van de wederopbouw is niet de schuld van het Westen, maar van de Taliban. Zelfde geldt voor Irak (niet de Taliban, maar je snapt hem).

Het Westen wil helemaal geen oorlogje voeren in die landen en is meer dan bereidt om een gekozen regering te ondersteunen met de opbouw van een economie die welvaart voor de bevolking brengt.
Tja als je, als 'het westen' zijnde lulraak grenzen hebt getrokken zonder rekening te houden met de bevolking. Sterker mensen wisten destijds niet eens dat ze in een ander land kwamen te wonen. Ging volkomen langs ze heen.
Nu moeten deze mensen samen een land vormen. Deze verschillende stammen krijg je nooit op 1 lijn. Laat ze elkaar maar flink in de haren vliegen. Vechten voor hun eigen grenzen. Als een beetje geconsolideert is kan je binnen die bevochten grenzen misschien veel meer bereiken. Misschien kunnen ze wel naast elkaar leven. In ieder geval niet samen. Dat is wel gebleken. Of je moet genegen zijn om ze keihard te onderdrukken met schijt aan de mensenrechten.

Een volk dat voor tirannen zwicht ...
zal meer dan lijf en goed verliezen:
dan dooft het licht...
Hendrik Mattheus van Randwijk
Met citaat antwoorden
  (#18) Oud
Hawa Hawa is offline
Senior Member

Angry Schijt aan mensenrechten? - 12 juli 2007, 17:46

Tja als je, als 'het westen' zijnde lulraak grenzen hebt getrokken zonder rekening te houden met de bevolking. Sterker mensen wisten destijds niet eens dat ze in een ander land kwamen te wonen. Ging volkomen langs ze heen.
Nu moeten deze mensen samen een land vormen. Deze verschillende stammen krijg je nooit op 1 lijn. Laat ze elkaar maar flink in de haren vliegen. Vechten voor hun eigen grenzen. Als een beetje geconsolideert is kan je binnen die bevochten grenzen misschien veel meer bereiken. Misschien kunnen ze wel naast elkaar leven. In ieder geval niet samen. Dat is wel gebleken. Of je moet genegen zijn om ze keihard te onderdrukken met schijt aan de mensenrechten.

Afghanistan heeft heel erg lang gelden wel kunnen functioneren met al die stammen....En de vrouwen hadden al stemrecht, eerder dan hier in Europa.
Afghanistan is grote cultuur.
Plat gewalst door de Russen,oorlogen,geweld,onderdrukkingen...
Maar Nu!
Het Taliban probleem wordt nieteens op gelost. Corrupte stamleden, die nooit opkomen draven, en van twee wallen eten, en de Nederlandse militairen worden afgemaakt door die klote zelfbombers, die denken dat ze gelijk in de hemel worden geschoten.
En de Amerkanen die zijn ook corrupt die laten die drugs gewoon bloeien en groeien,en ze doen er niks tegen....
Vooral uit het Noorden is het bizar,moet Afghanistan zoals Columbia worden ofzo. En dan zaken doen met die corrupte Pakistaanse president Mussaraf, die is zo seniel als de pest.
Mussaraf is ook onrechtmatig president geworden hoor.....?
En nu de vriend van Bush?
De mensen in Pakistan zijn er ook flauw van, maar willen vrede NU!
Pakistan een ingevlochten land, afgepakt van India, en eigen staat moslim staat, en vechten om Kashmir.
Wat heeft het westen (Engelland wel niet aangericht).
Er wonen genoeg paki in Engeland, dat heb je nu wel gezien, waar dat op uit loopt.
Het zijn geen Afghanen die treinen in de lucht laten vliegen in het westen, die weten wel beter, die willen werk, en leven, niet die klote zooi.
Maar weet je....stammen zijn er genoeg ....Vooral in Irak,Saoedie Arabie, waarom denk je dat profeet Mohammed die stammen wilde harmoniseren, alleen al hierom...Het lukte hem ook, door Hem, is koran ontstaan...
Maar nu lijkt zijn hele missie wel terug naar af.....
Dat kan je islam niet in schoenen gaan schuiven,die zijn reddeloos en moederziel verloren,en dat is schuld van het westen, samen met die corrupte regiems,die zaken doen met Amerika....
En daar gaat het om.....
We moeten ons zolangzamerhand doodschamen.....
Echt doodschamen......
De een zijn dood..is de andere zijn BROOD!!
Dat is geld, dat is onderdrukking,dat heeft niks met spirituele denken te maken, dat zet aan tot verdeel en heers.
Niemand houdt zich aan al die geboden om het goede te doen,ja sommigen,die strijden voor democratische waarden, persvrijheden, vevrijding van de vrouwen en vooral de meisjes en de jongens naar school,voor het leren voor de toekomst.
Het leven in al die Arabische landen, en in Zuid - OOst Azie is zo arm als Job.
KInderen worden verhandelt,komen in de prostitutie(KINDEREN)...Of moeten werken zo jong ze al zijn (KINDERARBEID).
En wij in het westen maar jofel met die kleren lopen, en die mannen van ons gaan naar het beloofde land voor de seks(Lekker goedkoop).
Nou ....
En dan komt die klote jihad er aan, nou dat is leuk, vechten tegen de bierkaai,die willen alleen maar geweld, die komen toch wel in de hemel, als dat het leven is.......
Het leven is niet zo......
Maar ze doen het wel.....
Letterlijk en figuurlijk......
Zoals het westen al haar wapens heeft leeg geschoten op onschuldige mensen, zo zijn de mensen in haat, en maken die shit dus zelf wel...
In Amerika heb je de gangs, en in Engeland schieten de jongens elkaar ook overhoop,die komen niet in de hemel, die komen bedrogen uit....
En al die traumaas, van al die onschuldige burgers, vanuit Bosnie,Ruwanda,Darfur,Vietnam,Holocaust,Armeniers, POl POt, overal zijn de mensen bijna vermoord,en kom daar maar eens uit, in die stammen cyclus! Het zijn mensen, het zijn stammen, en landen, die overheerst zijn geweest door anderen die daar niks te zoeken hebben, maar ja geld, olie,goud, en de diamanten, heb je je arm nog, je neus, je benen en je tenen?
Ja wij, hier wel, we krijgen hier de stress, de kanker, en de osbesitas,de welvaart is de strot van een gans...
Het pateetje wordt duur gegeten....
Bestandstype: gif 377.gif‎ (52,7 KB, 32x gelezen)

Met citaat antwoorden
  (#19) Oud
an3sdej an3sdej is offline
Senior Member

Credits: 144
Standaard 13 juli 2007, 09:21

Antwoorden voor Ali Eddaoudi

Aad Leering 12 juli 2007

Import-Nederlander Ali Eddaoudi, columnist bij de gesubsidieerde Nederlandse Islamitische Omroep trekt van leer tegen 'onze' vredesmissie in Afganistan op Maroc.nl.

Inderdaad liegen de beelden uit Afganistan er niet om. Het Nederlandse leger zou niet alleen de vrede bewaken, maar ook aan opbouw doen. Voor het Afgaanse volk, schooltjes en dat soort werk. Helaas is de situatie de laatste tijd verslechterd, hoewel het niet zo erg is als jij ons wil doen geloven: " Er sneuvelen achter elkaar Nederlandse soldaten en dit is waarschijnlijk nog maar het begin. Want zoals we de Talibankrijgers hebben leren kennen, zullen zij zich nooit gewonnen geven. Het is een trots volk dat door eergevoel en geloof op de been wordt gehouden. " Nu heb ik een vraag: welk eergevoel heb je het over ? Dit trotse Taliban-volk, want anders kan ik het echt niet lezen, overvalt politieposten en snijdt de hoofden af van de mensen die de orde moeten bewaren. Hun eergevoel dreef deze trotse krijgers ertoe om bij de gevechten in Chora afgelopen juni burgers te dwingen mee te vechten, en toen vrouwen op straat werden geexecuteerd door deze trotste krijgers besloten de Nederlandse ISAFtroepen om de bevolking niet in de steek te laten. Bij die gevechten zijn er talloze trotse Talibankrijgers gesneuveld, tegen slechts één Nederlandse militair. Na al hun oorlogen blinken de Taliban zeker niet uit door hun gevechtskwaliteiten, tenzij je de laffe wrede terreur tegen ongewapende burgers als een verdienste ziet.

Maar dit is niet het enige waarbij je goed en kwaad volledig omkeert: "Want een wederopbouw met gewelddadigheden en vernederingen gepleegd door westerse soldaten, daar heeft een Afghaan niets aan. Als soldaten te pas en te onpas huizen binnenvallen, hun gezinnen onteren, vrouwen en kinderen aan het schrikken maken, dan kan die hele wederopbouw de Afghanen gestolen worden." Deze smerige en lage insinuaties zijn natuurlijk niets minder dan leugens, de Nederlandse aanpak die juist uitblinkt door het contact met de Afgaanse burgers oogst overal bewondering. Het is niets minder dan smaad als je stelt dat ons leger gezinnen onteert. Jouw Nederlanderschap onteert Nederland, dat zo'n landverrader met staatssubsidie onderhouden wordt, dat is een schandvlek op onze natie. Je kiest de kant van de vijand, een vijand die in zijn doen en laten van het ergste soort is.

Je volgende zinnetjes maken mij duidelijk dat jij een groot gevaar bent:" De droom die westerse landen hebben om de Afghanen even de democratie bij te brengen en te bevrijden, is gebakken lucht! Het is niet meer dan een ordinaire poging om de mensen in eigen land te terroriseren en de eigen normen en waarden op te leggen". Je bent niet in staat te onderscheiden wanneer iemand terrorist is, en te vrezen valt dat je er zelf niet voor terug deinst de ongelovige honden eens een lesje te leren. Gezien je korte zinnen, je onsamenhangende betoog en je niet afgemaakte schoolopleiding plus je redeloze woede voldoe je prima aan het profiel van een zelfontbrander.

De rest van je schandalige column zal ik hier niet bespreken, maar laat ik even het volgende uitleggen:
- terreur is het bewust verspreiden van angst, middelen die je daar voor gebruikt zijn wreed en onberekenbaar optreden, bij voorkeur tegen ongewapende burgers. Als Nederland terreur wil uitoefenen dan zouden ze burgerdoelen aanvallen, eventueel zonder zich kenbaar te maken als militair. De schade die de Nederlandse militairen daarbij aan Afganistan zouden kunnen toebrengen zou minstens het 1000-voudige zijn van wat jouw islamitische helden weten te presteren. Laat ik een voorbeeld nemen uit WO II, toen er bij Putten een aanslag werd gepleegd op een Duitse trein werd de gehele mannelijke bevolking van het dorp weggevoerd. Dat is terreur! Je praat POEP in hoofdletters. Een bezetter pleegt doorgaans terreur tegen de burgerbevolking, maar bij de islamitische 'vrijheidstrijders' is het precies omgekeerd.
- Waar zijn je islamitische broeders als het gaat om vredesmissies? Waarom moeten westerse troepen ervoor zorgen dat de Afgaanse bevolking beschermd wordt tegen jouw islamitsiche helden? Net zoals de islamieten de Palestijnen laten barsten en het westen ze moet betalen zodat ze elkaar niet van flatgebouwen afgooien, is de islamitische wereld nooit in staat een wrede tiran te verdrijven zonder daar een nog extremer alternatief voor in deplaats te stellen. In Irak, wie doodt al die mensen? De daders zijn overwegend islamitisch, en doden zelfs uit naam van hun religie.
- Als een religie voorschrijft dat een vrijheidsstrijd inhoudt dat je je eigen ongewapende burgerbevolking op een zo wreed mogelijke wijze moet doden is er iets grondig mis met die religie. De islamitische Taliban wil niet heersen op basis van rede, zelfs niet op basis van kracht, maar slechts op basis van angst en terreur.
- Ik ben het volledig met je eens dat Nederland daar weg moet. Net zoals de islam niet in Nederland hoort, horen wij daar niet.
"Nederlanders, Amerikanen en Britten hebben geen moer te zoeken in de islamitische wereld en vragen zelf om problemen is mijn bittere conclusie. Nie wieder of toch nog maar een keertje?" Afganen, Marokkanen en Turken hebben niets te zoeken in Nederland en buiten de islamitische wereld, en vragen zelf om de problemen die in de toekomst in alle hevigheid hier gaan losbarsten.
Wanneer de VS in het vervolg wordt aangevallen door een organisatie die zijn basis in Afganistan heeft met goedkeuring van de Afgaanse overheid, is het beter als zij puur voor vergelding gaan. De aanval op de Twin Towers hadden beantwoord moeten worden met een bombardement op een grote stad in Afganistan. Want dat de Afganen een Middeleeuws schrikbewind hadden met de Taliban is niet onze verantwoording. De islamieten zijn zelf verantwoordelijk voor de flinke rotte plekken binnen hun ummah. De oliesjeiks zijn rijk genoeg om een vredesmacht van Indonesisch kanonnenvoer te betalen. Daar moeten wij inderdaad onze Nederlandse jeugd niet aan op offeren, dankzij hun religie is het zinloos om te proberen een stabiele natie te creeeren, laat staan een democratie.

Jouw stuk toont al aan dat we nooit door een deur zullen kunnen. Je praat geweld tegen burgers goed, en beschuldigt soldaten van je 'eigen' land van misdaden die ze niet begaan. Je geeft perfect aan waar een zogenaamd dubbele loyaliteit toe kan leiden. Ik schrijf expres "zogenaamd dubbel loyaliteit", want zoals de artsen in Engeland ook al lieten zien: echte islamieten zijn alleen loyaal aan andere islamieten.

http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=4019

You must not lose faith in humanity. Humanity is an ocean;
if a few drops of the ocean are dirty,
the ocean itself does not become dirty.
Met citaat antwoorden
  (#20) Oud
Hawa Hawa is offline
Senior Member

Talking De Pot verwijt de Ketel totdat..zij zwart ziet.. - 14 juli 2007, 14:18

http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=4019

Dit stuk kan mij ook gestolen worden, weer die bla bla teksten, die totaal geen vrede inhouden,laat staan compromissen...

Mensen,van islam of mensen van geen islam snappen niks meer van al deze ellende, veroorzaakt door staten,die er wel voor gezorgd hebben dat er in Afghanistan,Irak,Iran, en in andere landen waar ze elkaar oeverloos uitmoorden,de schuld ligt bij het westen en bij die staten Rusland, en het Midden-Oosten en Israel.
Als wij elkaar in discussie elkaar alleen maar lopen af te maken is niet aan god,is niet aan leven en streven naar rechtvaardigheden.

Het is nu weer in Nederland een discussie patroon, vooral minister Vogelaar van huisvesting en integratie, denkt in haar woorden, dat islam,jodendom en christen zijn, een geheel moeten gaan vormen.
Dit is het laatste nieuws, dat ik vanmorgen hoorde via de radio.
Maar nog geen uren later,rust op haar woorden ook al een fatwa,van de Nederlandse politiek.
Welke politiek weet ik niet(niet gehoord), maar wel, als minister Vogelaar,haar woorden niet inslikt,over drie religies die wel kunnen samen gaan, dan kan ze oprotten!

Daar gaan we dus weer, in die negatieve spiraal, die hier al jaren aan de gang is.
Schaamteloos! Schaamteloos zijn we met zijn allen,omdat we gewoonweg niks weten.
We weten niks, denken te weten, en leggen de raarste fatwas op(nou ja Nederlands recht).
We zitten maar te schelden en te vloeken op die islamititische recht(sharia wet) en denken dat ons recht heiliger is dan aan hun oorspronkelijke recht systeem de sharia wet, geinspireerd door koran.
Ja Israel is democratie. Hoera!
Maar de wet van de thora is bijn precies hetzelfde als sharia wet, volgens de koran.
En dan is Israel wel democratisch, maar doen niet aan democratie, ze leggen alles zelf wel op, torpederen de boel, en maken hun eigen mensen ook slecht.
Is zelfde wat in islam gebeurd, er is bijna geen verschil.
Alleen we maken die anderen ten schande, willen er niet mee praten, en vooral geen dialoog mee aangaan.
We weten zolangzamerhand wel, hoe de vork in de steel zit, maar tot handelen ho maar!
In Afghanistan ligt het aan de stammencultuur,laten we die heiligen dan, want anders wordt dit het tweede Irak,dan moord iedereen elkaar wel uit..
We moeten eerlijk zijn. Een Nederlandse vredesmissie is natuurlijk een welkom, in een verscheurd land, maar toch...
Nederland kan het niet alleen, die moeten samen met de Europese Unie,inventarisatie maken, en dialoog aan gaan, ook met de taliban.
Talibaan is wreed, maar moeten we nog langer de kinderen van de arme bevolking laten ronselen door Taliban.
Voorbeeld Pakistan, waarvan de meerderheid van de kinderen niet eens naar school kunnen gaan, maar worden geholpen door die madrassa scholen. Is daar iets op te zeggen dan?
In de steek laten van de kinderen, de partij bonzen, de generaals het geld geven en hun macht heiligen?
Waarom die aanslagen in Engeland door mensen die geschoold zijn, een medische opleiding hebben gevolgd).
Er zijn in Pakistan 20.000 madrassa scholen.
Er zijn daar 500.000 duo bandi (orherdox-extremen).
Ze zijn vooral vrouw onvriendelijk. Zoals de Taliban vrouwen afranselt in burqa. In Burqa ben je daar nieteens veilig.
Maar dat in schoenen schuiven van islam zoals Mohammed vzmh heeft vertelt,is een schande en vooral om zo koran te intrepeteren.
Maar ja. BUsh doet zelfde met zijn christenhonden achterban.
Die leveren de frontsoldaten naar Irak.
Wat is het leven in geloven toch een simpele feit, om elkander maar af te gaan slachtten, en zelf de middelen de grondstoffen binnen te gaan halen, en de kinderen van die liefhebbende ouders in de steek laten, en de partij bonzen maar heiligen.
Zo is gebeurd in Rode Moskee...Rood! Rood de kleur van de liefde. De kleur van het bloed. De kleur van de ondergaande zon. De kleur van de verf,waaraan de Spanjaarden de Incaas hebben uitgemoord, en als armetierige volk hebben achtergelaten.
Wie is heilig? De Katholieke Kerk? De Christelijke Kerk? De Mosk!
Whatever may be! Ita a shame in all of this families...
Het is een schande dat die katholieke kerk nog bestaat, met al haar heilig verklaringen,wat een schande om condooms te gaan verbieden, of maar te gaan scheiden, dat is in islamitische recht wel iets anders....
Maarja,Islam is barbaars, islam is taliban, en bin laden geouwehoer, dat maakt het westen ervan,
Maar stammen,of te meer landen die met twee handen op een buik, het recht handhaven van b.v. Israelische politiek, is schande en wakkert nog meer talibaans aan,en de vrouwen worden steeds meer in burqa neergezet, en kunnen naar hun verworven vrijheden wel fluiten.
Maar ja.....
Bestandstype: jpg resolutie_1__1__liba_86908a.jpg‎ (132,1 KB, 21x gelezen)

Met citaat antwoorden
Antwoord

Maroc.NL > Nieuws > Het nieuws van de dag
Tags:

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan