• + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/14 1211 ... Laatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 136

Onderwerp: Wel of niet zoontje laten besnijden??

Would B Prikker
      Ingeschreven
      Apr 2009
      Reputatie Macht
      0
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard Wel of niet zoontje laten besnijden??

Beste mensen,

Ik sta heel erg in dubio of ik mijn zoontje wel of niet moet laten besnijden. Het is een kwestie die me geestelijk dagelijks bezighoudt. Ik zou graag jullie advies willen.

Ik ben moeder van een prachtige zoon van 4, alhamoudillah. Zijn vader is van Marokkaanse afkomst en ik zelf ben een Nederlandse moslima. Al vanaf het moment, dat ik zwanger was en eigenlijk daarvoor al, was voor mij duidelijk (en stond daar ook achter), dat als wij een zoontje zouden krijgen, hij besneden zou worden. Daar was voor mij nooit twijfel over. Helaas zijn de vader van mijn zoontje en ik 2 jaar geleden uit elkaar gegaan. Vanaf dat moment ben ik gaan twijfelen.

Zijn vader vindt natuurlijk dat zijn zoon besneden moet worden en ik vind dat dat eigenlijk ook al lang gebeurd had moeten zijn. Volgens mij is volgens de islam de besnijdenis niet verplicht, maar soennah. Mijn ouders spelen in deze kwestie een grote rol. Zij kunnen zich absoluut niet vinden in de islam en ik heb heel vaak ruzie met mijn ouders over een eventuele besnijdenis. Zij zijn er heel erg op tegen en dreigen dat als ik dit doorzet met allerlei sancties (nu ik alleenstaand ben, passen mijn ouders op mijn zoontje als ik aan het werk ben, ik krijg wekelijks een tas met boodschappen mee, ze kopen kleding voor mijn zoontje en voor mij etc.). Met andere woorden: ik ben van mijn ouders afhankelijk. Ik weet het gewoon allemaal niet meer.

Aan de ene kant denk ik, gewoon doen en ze zullen het me na enige tijd wel vergeven. Maar aan de andere kant denk ik, waarom zou ik het wel doen? Waarom laat ik de beslissing niet aan mijn zoontje zelf over, wanneer hij oud genoeg is daar over te beslissen? Mijn zoontje leeft in 2 culturen en wie zegt dat hij er later voor kiest om als moslim door het leven te gaan? Ik ben bang dat hij het me kwalijk zou kunnen nemen, als ik de beslissing niet aan hem zelf laat. Maar ik zou me ook goed kunnen voorstellen, dat hij het me kwalijk neemt, als ik hem niet heb laten besnijden op jonge leeftijd. Ik wil nog wel even vermelden, dat mijn ouders echt hele lieve mensen zijn en alles voor ons doen, maar dat deze kwestie echt tussen ons in staat en hier vele ruzies over zijn geweest en waarschijnlijk nog volgen. Ik ben heel vaal huilend bij mijn ouders weggegaan als ik het onderwerp besnijdenis weer eens had aangesneden.

HELP, wat is het juiste om te doen in deze situatie?? Ik weet het echt niet meer. En als ik besluit mijn zoontje toch te laten besnijden, dringt de tijd, aangezien mijn zoontje al 4 is! Kunnen jullie mij adviseren??

Very Important Prikker Watermeloen's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2005
      Reputatie Macht
      19
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard

Het lijkt mij het verstandigst toch je zoon te laten besnijden. Het is qua hygiene ook veel beter. En er zijn genoeg klinieken en ziekenhuizen die het doen. Meestal moet je een eigen bijdrage van 300euro betalen.

Zie het ook zo, stel dat zijn vader bij een ander vrouw zoontjes krijgt en die zijn wel besneden. Hoe ga je zoontje dan voelen?

Succes

Very Important Prikker Watermeloen's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2005
      Reputatie Macht
      19
      Likes Ontvangen
      0
      Likes Gegeven
      0

Standaard

O ja, ben je alleenstaand. Maandelijks kan je per kind 60euro extra krijgen. En kleding kopen hoeft niet altijd design te zijn. Je ouders moeten je keus respecteren.

Very Important Prikker Bidawia_Bighir's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2001
      Sekse
      Reputatie Macht
      1258
      Likes Ontvangen
      10
      Likes Gegeven
      15

Standaard

Je vader en moeder zullen ook van je kind houden als hij besneden is. Ik denk dat ze gebruik maken van de situatie omdat ze zo wie zo niet achter je keuze staan.

Maar goed, je moet kijken wat het beste is voor je kind en niet je situatie. (Is makkelijk gezegd, ik weet...) Succes.

Los
      Los is offline.
      Duidelijkheid is dodelijk Los's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2007
      Sekse
      Leeftijd
      27
      Reputatie Macht
      732126
      Likes Ontvangen
      221
      Likes Gegeven
      50

Standaard

Nee niet doen, laat je zoon met rust. Je dochter moet je wel laten besnijden of zelf besnijden.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

.
      Ingeschreven
      Feb 2008
      Sekse
      Reputatie Macht
      224467
      Likes Ontvangen
      645
      Likes Gegeven
      271

Standaard

heb je de voordelen en nadelen al tegenover elkaar gezet ?

wat weerhoudt jou ervan het niet te doen, los van het feit dat familieleden er wel of niet op tegen zijn ?

of het Islamitisch verantwoord is of niet.ik zou voor besnijdenis kiezen.
      puur om het feit dat het hygiënisch is en dat je voorhuid van je pielemans niet tussen je rits komt te zitten na het dichtzippen

.
      Ingeschreven
      Feb 2008
      Sekse
      Reputatie Macht
      224467
      Likes Ontvangen
      645
      Likes Gegeven
      271

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Los Bekijk Berichten
      Nee niet doen, laat je zoon met rust. Je dochter moet je wel laten besnijden of zelf besnijden.
      ik zal jou eens besnijden met je grote muil

Very Important Prikker Soulsister4u's Avatar
      Ingeschreven
      Aug 2007
      Sekse
      Reputatie Macht
      54326
      Likes Ontvangen
      263
      Likes Gegeven
      439

Standaard

Je bent inderdaad aan de late kant. Hoe ouder de kinderen zijn hoe pijnlijker de besnijdenis is. Wat je zelf ook zegt, uiteindelijk zullen je ouders je vergeven. mbt wat er hier over bekend is heb ik het volgende voor je gevonden:

Allah Subhana wa ta ala zegt in de Quran:

30:30

Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke God de mensen heeft geschapen. -

We moeten als moslims terug naar de fitra (natuurlijke aanleg) maar wat is dit?

Volgens Aboe Shaamah is de letterlijke betekenis van 'fitrah': de oorspronkelijke schepping. In de Qur'aan is één van de namen van Allahu Ta`ala: Faatiru's samaawaatu wa'l `ard ( de Schepper van de hemelen en de aarde).

In de hadieth: "kullu mawloedin yoeladyu `ala'l fitrah": alle geboren (kinderen) worden volgens de fitrah geboren, m.a.w. ze worden volgens de natuurlijke aanleg geboren zoals Allahu Ta`ala ze oorspronkelijk heeft geschapen. …

'Fitratu'llaahi'l latie fitra'n naasa `alayhaa' (Qur'aan Roem 30): … naar de aanleg zoals Allaah in de mensen heeft geschapen, m.a.w. als de mens na de geboorte op zich zelf zou worden gelaten zonder inmenging van anderen, zou hij volgens zijn natuurlijke aanleg handelen en het Ware godsdienst (Islaam) accepteren

de profeet (vrede zij met hem) zei:
      "Vijf zaken behoren tot de natuurlijke aanleg van de mens: het verwijderen van het schaamhaar, de besnijdenis, het bijknippen van de snor, het ontharen van de oksels en het knippen van de nagels.

Overgeleverd door Boekharie, Moesliem, Tiermiedie en Abou Dawoed.

dus wij moeten als moslims terug naar de fitra van Allah, en de profeet geeft aan dat deze 5 tot de fitra behoren.

er zijn verschillende gedachtegangen als het gaat om in hoeverre het een verplichting is om te besnijden:

Besnijdenis is volgens sommige geleerden waadjib en volgens anderen zelfs fard (verplicht). Imaam Shaf`i heeft gezegd: "Het is een waadjib voor de ouders het kind te besnijden voor het bereiken van de adolescentie leeftijd".

Usaym bin Kulayb heeft van zijn vader overgeleverd en die weer van zijn vader: Toen ik moslim werd ging ik naar de Profeet (sas) en zei: Ik ben moslim geworden. Rasoelullah (sas) zei tegen mij: "Verwijder het haar van ongeloof (hoofd haar, haren onder de oksels en rond het geslacht orgaan) en laat je vervolgens besnijden." (Aboe Daawoed K. Tahaarah 128 /H.1,98,356).

In een hadieth die door Bayhaqie is opgetekend wordt aan Rasoelullah (sas) gevraagd: "Kan iemand die niet besneden is de ommegang (tawaaf) rond de Ka'abah verrichten?. Hij (sas) zei: neen, hij mag de tawaaf niet verrichten voordat hij besneden is". (Sunnah Kubra8/324)

Imaam Ibnu'l Qayyiem vermeldt in zijn boek 'at Tuhfah': "Zelfs al wordt men op zeer hoge leeftijd muslim dan moet men zich laten besnijden".

Dus als iemand de Islaam accepteert dan moet hij ongeacht zijn leeftijd zich laten besnijden.

MAAAAAAAAR als men uit ANGST voor Gezondheid zich niet wil laten besnijden, dan is er volgens de Ulama een 'way out'. edoch, gezien het feit dat we hier in een land leven waar alles mooi schoon is en de wetenschap ook zo ver is dat je niet van complicaties uit hoeft te gaan, vervalt deze uitweg eerlijk gezegd een beetje.

ook zeggen de ulamah dat als iemands imaan niet sterk genoeg is, je niet direct over de Khitaan moet gaan praten maar moet wachten totdat het geloof nog dieper in zijn systeem verankerd is. Anders zou je m misschien wegjagen of zou de persoon uit ontwetendheid geloof kunnen verliezen.

samenvattend: behoor je je als moslim man te besnijden: JA heb je als je bekeerd een beetje speling qua tijd JA heb je kinderen: dan is het JOUW verantwoording dat de kinderen besneden worden, en loopt je gezondheid gevaar is de besnijdenis GEEN verplichting.

En zoals altijd met dit soort zaken:

En Allah weet het beste!

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Los
      Los is offline.
      Duidelijkheid is dodelijk Los's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2007
      Sekse
      Leeftijd
      27
      Reputatie Macht
      732126
      Likes Ontvangen
      221
      Likes Gegeven
      50

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gadjo dilo Bekijk Berichten
      ik zal jou eens besnijden met je grote muil
      Kom dan, ga je zien wat ik met je ga doen.

La Kahina Dehya's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2006
      Sekse
      Reputatie Macht
      97147
      Likes Ontvangen
      587
      Likes Gegeven
      643

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gadjo dilo Bekijk Berichten
      ... dat je voorhuid van je pielemans niet tussen je rits komt te zitten na het dichtzippen

+ Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/14 1211 ... Laatste

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten