• + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 7/7 EersteEerste ... 67
    Resultaten 61 tot 63 van de 63

Onderwerp: Naast welke lid zou je willen wonen?

Standaard Re: Naast welke lid zou je willen wonen?

Kom allemaal maar naast mij wonen. Zal een hele zalm in de oven stoppen. ������
      Sleep doesn't help if it's your soul that's tired.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745189

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten

Waardenrationaliteit en doelrationaliteit zijn kernbegrippen in de sociologie. Deze begrippen komen van de socioloog Max Weber vandaan.

(...)

Dit is natuurlijk complexer maar in het kort en abstract koppel ik zo de moderne psychologische uitwerkingen/ziektes door meer nadruk te leggen op de doelrationaliteit.

Over Habermas:

Uit: De samenleving als schouwspel, A.C. Zijderveld, blz. 74 en 79, 1996, 2de herziene druk.
      Bedankt voor de informatie, Revisor.
      Leuk van gedachtes wisselen zo.

Habermas is een moderne verlichtingsdenker. Hij denkt dat we met onze redelijke vermogens tot een goede samenleving kunnen komen.
      Hij denkt ook dat als we goed over onderwerpen praten, we consensus kunnen bereiken. 'Er goed over praten' noemt hij 'communicatief handelen' en een 'kritische gezagsvrije discussie'. Dit is gericht op waarheid, normatieve juistheid en oprechtheid. Hiermee kunnen we waarderationaliteit bereiken.

'Strategisch handelen' hangt samen met doelrationaliteit.

Habermas vindt dialoog en communicatie enorm belangrijk. Hij vindt ook dat filosofie zich dient te ontwikkelen in samenwerking met sociale wetenschappen zoals sociologie.
      Dit zie je terug in Theorie van het communicatieve handelen. Daarin bespreekt hij voortdurend andere filosofen en sociologen en hun theorieën. Zo bespreekt hij Weber uitgebreid.

De sociologie maakt het moeilijk voor mij, omdat ik daar niet in thuis ben. Dus bedankt voor de toelichting, Revisor!
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745189

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Calculus Bekijk Berichten
      Hoe bedoel je,zalm in een magnetron klaarmaken? Serieus Olijfje?

Lijkt me allesbehalve een culinaire hoogstandje.
      Dat is het ook niet! Het is makkelijk.
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten