• + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 6/6 EersteEerste ... 56
    Resultaten 51 tot 55 van de 55

Onderwerp: Minister Fatma Kaya is een vechthertje! episode 2

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011782

Standaard Re: Minister Fatma Kaya is een vechthertje! episode 2

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oiseau Bekijk Berichten
      Erdogan wil zijn oude vrienden weer terug! hoewel zij hem slecht hebben behandeld.
      Turken en Iraniers naast Al Saoud heb je er echt niets aan ..hahah

( Welke spelletjes worden nu gespeeld allemaal is wisselend .. een ding is zeker over een paar jaar zullen alleen wapens spreken)
      Nederland is tenminste al verleden week begonnen met voetje vrijen met Turkije. Dit is de Turkse reactie er op.

Vergeet trouwens niet dat Nederland ondanks de ruzie de grootste investeerder is in Turkije. Ergens heb ik vernomen dat veel geld uit Israel komt en via Nederland in Turkije wordt geinvesteerd
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Peregrinus Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614763

=

Je kunt niet weten bij wie het geld is en bij wie het geloof is.

De tak heeft de wind vergeven, maar het was nu eenmaal al gebroken.

mark 61 mag aan de slag als vertaler!
      Quit or be exceptional.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011782

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Nederland is tenminste al verleden week begonnen met voetje vrijen met Turkije. Dit is de Turkse reactie er op.

Vergeet trouwens niet dat Nederland ondanks de ruzie de grootste investeerder is in Turkije. Ergens heb ik vernomen dat veel geld uit Israel komt en via Nederland in Turkije wordt geinvesteerd

Rutte wil het goedmaken met Erdogan

Premier Mark Rutte wil een betere relatie met Turkije. Sinds de diplomatieke rel met de regering in Ankara net voor de Tweede Kamerverkiezingen, heeft hij geen contact meer gehad met de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. ‘Ik denk dat het goed zou zijn als de relatie verbetert,’ zegt Rutte.

Die uitspraak doet hij in een interview met De Telegraaf, dat zaterdag verschijnt.

....

22 dec 2017

https://www.elsevierweekblad.nl/nede...rdogan-571170/

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011782

Het teken van de Grijze Wolven, een extreemrechtse Turkse groepering bij een demonstratie van Turkse Nederlanders bij het Turkse consulaat aan Westblaak. De Turkse minister Fatma Betul Sayan Kaya van Familiezaken is onderweg naar het consulaat. © ANP

OM gaat Turkse relschoppers vervolgen

Het Openbaar Ministerie gaat zes mensen vervolgen voor de ongeregeldheden bij het Turkse consulaat in Rotterdam, op 11 maart. Ze hebben zich volgens het OM schuldig gemaakt aan openlijk geweld. Het nieuws over de vervolging komt op een politiek gevoelig moment.

Peter Groenendijk 29-12-17, 14:47 Laatste update: 16:20

De verdachten maakten onderdeel uit van een grote groep Turkse demonstranten, die zich op 11 maart had verzameld voor het consulaat. Zij wachtten op een toespraak van de Turkse minister Kaya. Toen duidelijk werd dat zij door de politie was tegengehouden en weggevoerd, reageerde een deel van de demonstranten furieus. Ze gooiden met stenen en stoeptegels naar agenten.

De politie startte direct na de ongeregeldheden een groot onderzoek. Op internet en in opsporingsprogramma’s werden van veertien verdachten beelden getoond. Daarvan zijn er maar zes gevonden, zegt het OM in een reactie. ,,Van de overige acht hebben we de identiteit niet achterhaald. Mogelijk gaat het om mensen die uit België of Duitsland naar Rotterdam waren gekomen.’’

Van de zes verdachten zijn er twee minderjarig. Een andere verdachte, een man van 36, wordt niet alleen verdacht van openlijk geweld maar ook van poging tot zware mishandeling. Hij zou een politieagent die op de grond was gevallen, tegen het hoofd hebben geschopt.

Pikant moment

Het nieuws over de vervolging komt op een pikant moment: juist deze week werd bekend dat Nederland en Turkije de banden willen aanhalen na de gebeurtenissen op 11 maart. Die leidden immers niet alleen tot gevechten in Rotterdam, maar ook tot een hoogoplopende ruzie tussen de Turkse en de Nederlandse regering.

President Erdogan sprak schande van het optreden van de Rotterdamse politie, die onder meer politiehonden en een waterkanon inzette. De Turkse regering noemde het politieoptreden die avond ‘buitenproportioneel, inhumaan en vernederend’ en eiste een onderzoek. ,,Zij die honden en haat op ons loslaten, zullen daarvoor een prijs betalen’’, zei president Erdogan daags na de rellen.

Turkse Nederlanders demonstreren op 11 maart voor het Turkse consulaat in Rotterdam © ANP

Gecompliceerd en uitgebreid

Het onderzoek naar de feiten heeft ruim negen maanden geduurd. Volgens een woordvoerder van het OM in Rotterdam komt dat niet door de politieke gevoeligheid. ,,Het was een gecompliceerd en uitgebreid onderzoek, waarbij veel beelden moesten worden bestudeerd. Dat verklaart waarom er nu pas een besluit is genomen.''

De politie heeft ook onderzoek gedaan naar een geval van geweld tégen de demonstranten. Tijdens de rellen viel een grote plantenpot kapot tussen de relschoppers. Die was volgens ooggetuigen gegooid vanuit een woning tegenover het consulaat. De politie heeft echter niet kunnen vaststellen waarvandaan deze pot werd gegooid, en door wie.

Turken demonstreren bij het Turkse consulaat aan de Westblaak. Minister Fatma Betul Sayan Kaya van Familiezaken werd daar de toegang tot het consulaat geblokkeerd. De Turkse bewindsvrouw wilde daar een toespraak houden over het Turkse referendum. © ANP

https://www.ad.nl/binnenland/om-gaat...lgen~a1ba7556/

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011782

Turkse Nederlanders vechten noodbevel Aboutaleb aan

Niels Markus– 10:39, 29 december 2017

Vlaggen met de afbeelding van president Erdogan, tijdens de rel in maart bij het Turkse consulaat. Rechts: Sengezer Kürk. © Joris van Gennip

De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb heeft afgelopen voorjaar te snel naar een noodbevel gegrepen toen Turkse ministers naar Rotterdam wilden komen, vinden Turkse Nederlanders die bij de eropvolgende rellen gewond raakten. Zij hebben bezwaar gemaakt.

Ongewild werd Sengezer Kürk het symbool van de rellen bij het Turkse consulaat in Rotterdam. De dagen na de diplomatieke crisis rond het weigeren van een minister was hij op vier Turkse televisiezenders te zien. En toen hij met een hoofdwond, opgelopen door een politieknuppel, in het ziekenhuis lag, belde minister van buitenlandse zaken Mevlüt Cavusoglu om te vragen hoe het ging. Een reactie van Nederlandse zijde kreeg hij niet.

"Het was alsof mijn vader en moeder ruzie hadden", zegt Kürk nu. "Mijn moeder bekommerde zich om mijn gezondheid, mijn vader was in geen velden of wegen te bekennen."

De Rotterdammer verwijt vooral burgemeester Aboutaleb dat hij niets liet horen, die was immers verantwoordelijk voor de politie-inzet. "Premier Rutte heeft gezegd dat hij de relatie met Turkije wil verbeteren. Maar Aboutaleb blijft herhalen dat hij in zijn recht stond."

Die houding heeft Kürk (38) gesterkt om met nog tien demonstranten die gewond raakten een bezwaarschrift in te dienen tegen de door Aboutaleb afgekondigde noodbevelen. In februari staat een hoorzitting gepland. Als zijn cliënten in het gelijk worden gesteld, sluit advocaat Simon van der Woude niet uit dat hij de geleden schade op de gemeente gaat verhalen.

Volgens Van der Woude was voor een noodbevel 'onvoldoende noodzaak'. Een noodbevel kan alleen worden afgekondigd als ernstige wanordelijkheden of rampen dreigen. De advocaat betwijfelt of de openbare orde dusdanig in het geding was.

In een reconstructie in de Volkskrant van gisteren, komt hoogleraar Europees en Internationaal recht Tom Zwart tot eenzelfde conclusie. Volgens hem moet Nederland excuses maken aan Turkije voor het weigeren van twee ministers.

Campagnebijeenkomst

De avond van 11 maart was Sengezer Kürk op een bruiloft in Duitsland. Al de hele week las hij berichten dat minister Cavusoglu voor een campagnebijeenkomst naar Rotterdam zou komen, maar het laatste nieuws was dat hij niet welkom was. In de loop van de avond ontving Kürk steeds meer appjes. Als voorzitter van een streekvereniging in Nederland kent Kürk een aantal Turkse parlementariërs. Ze wilden weten wat er aan de hand was in Rotterdam. Was hij veilig? Kürk besloot naar huis te rijden.

Rond half 12 's avonds kwam hij aan bij het consulaat. Nog zeker duizend Turkse Nederlanders stonden voor de deur. Er werd gezwaaid met Turkse vlaggen en de naam van president Erdogan werd gescandeerd. In het hofje achter het consulaat stond toen nog de auto van minister Kaya. Zij had geprobeerd naar binnen te gaan, maar was tegengehouden door de politie.

© Joris van Gennip

Escalatie

Kort daarna hoorde Kürk dat ze was weggevoerd. Woedend was hij. "Waarom is het zo op de spits gedreven? Zij is niet alleen minister, maar ook Turks staatsburger, en een vrouw. Waarom mocht zij het Turkse consulaat niet in?"

Turkije was ook schuldig aan de escalatie, erkent hij, maar Nederland is zijn boekje ver te buiten gegaan. "Ik ken Nederland als een tolerant land waar je alles mag zeggen. Ik herkende het niet terug."

Kürk riep met de consul en aanwezige AKP-parlementariërs de betogers op te vertrekken. Ook was er een lijntje met president Erdogan. Die liet via de voorman van de UETD, de Europese lobbyclub voor de AKP, weten dat de betogers Turkije goed vertegenwoordigd hadden en naar huis moesten. Een aantal jongeren wilde niet weg zonder Kaya gezien te hebben. Anderen keerden terug omdat de politie hen niet doorliet. Het gevolg: een steeds opgefoktere menigte.

© arie kievit

Charge

Na een eerste charge stapte Kürk op de ME af. Hij wilde bemiddelen. Toen niemand luisterde, draaide hij zich om, om de demonstranten nog eens toe te spreken. "Ik zei: Ga naar huis! Jullie hebben je stem laten horen."

Ineens voelde hij splijtende pijn in zijn achterhoofd. Toen hij het bloed aan zijn vingers zag, viel hij voorover. Liggend op de straatstenen zag Kürk hoe de politie met honden en knuppels de demonstranten te lijf ging. Terwijl hij werd weggedragen, raakte hij buiten bewustzijn.

Toen hij in het ziekenhuis wakker werd, bleek dat hij naast een hersenschudding bij zijn val ook zijn arm op drie plekken te hebben gebroken. Hij kan hem nog altijd niet soepel bewegen.

Rust kreeg Kürk niet. Al snel hing Cavusoglu aan de lijn. Die zomer zou hij de minister nog ontmoeten, tijdens zijn vakantie in Turkije. In de daaropvolgende dagen kreeg Kürk bezoek van AKP-parlementariërs, de consul, Denk-voorman Tunahan Kuzu en UETD'ers.

Overal in de Turkse media was zijn gezicht te zien. Kürk werd propagandamateriaal in de campagne rond het aanstaande referendum in Turkije. "Ik voel me niet misbruikt. Ik werd wel onderdeel van het conflict. Terwijl ik bij het consulaat alleen mijn burgerplicht probeerde te doen."

Schieten

Kürk blijft boos op Aboutaleb, wegens diens opstelling na de diplomatieke rel. "Hij bleef uitspraken doen zoals dat hij de agenten toestemming had gegeven te schieten op de bewakers van de minister."

Om die reden besloot Kürk een recente 'dialoogavond' met de burgemeester niet te bezoeken. Hij vindt dat Aboutaleb excuses moet maken, of op zijn minst moet uitleggen waarom hij zo heeft gehandeld.

In de Volkskrant staat dat Aboutaleb door een misverstand dacht het kabinet Kaya tot ongewenst vreemdeling had verklaard. Dat versterkt Kürks vermoeden dat de burgemeester verkeerd zat. "Hij is medeplichtig of schuldig aan wat mij en de andere gewonden die avond is overkomen."

https://www.trouw.nl/home/turkse-ned...-aan~a5b4c413/

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten