• + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Wie heeft dit ook wel eens uitgevoerd in Marokko (foto)

Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1

Standaard Wie heeft dit ook wel eens uitgevoerd in Marokko (foto)

gaat niet dat je op een ezel hebt gezeten maar gaat om het werk zelf ..dus water op halen van ver van je huisje af en dan terug en dat elke dag of bijna elke dag

☆ Nsa Li Nsak ☆ M@riska's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1223539

Standaard Re: Wie heeft dit ook wel eens uitgevoerd in Marokko (foto)

Gewoon lopend wel. Zo vaak als we daar waren.
      Time is a flat circle.

☆ Nsa Li Nsak ☆ M@riska's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1223539

Algerije dan hé.
      Time is a flat circle.

.
      Ingeschreven
      Feb 2008
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1038341

Op een paard wel. Alleen kon ik 'm niet besturen, dus achterop.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011781

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IQVanEenGarnaal Bekijk Berichten

gaat niet dat je op een ezel hebt gezeten maar gaat om het werk zelf ..dus water op halen van ver van je huisje af en dan terug en dat elke dag of bijna elke dag

Aan hun kleding te zien zijn het geen Marokkanen denk ik.

Ik heb als kind vaak water op een ezel en muildier gehaald. We hadden drie verschillende plaatsen waar we water konden halen, eentje was maar geschikt voor drinkwater. Die gaf ook het minste water, daarom had elke familie haar beurt / dag in de week wanneer je de water mocht opscheppen uit de bron. Dat was typisch vrouwenwerk. Daar ontmoeten de vrouwen en meisjes elkaar.

Het water schepte ze op uit een diep gegraven schuinaflopende put.

Het andere water zat op ongeveer 1,5 km van ons huis. Dat lijkt weinig maar om daar te geraken moest je hele steile bergen nemen. Dit werd meestal door jongens en mannen gedaan. Dat water gebruikten we voor de was en andere schoonmaakwerkzaamheden en om dieren water te geven. Soms nam je de dieren ook mee naar de bron. Maar je moest het water wel zuiveren via een hoofddoek en/of andere fijne doek. De reden hiervoor was dat er bloedzuigers in het water konden zwemmen. Zeker als ze nog heel jong zijn. Als je het water niet zuiverde of niet goed oplette dan vond je na een tijdje een bloedzuiger in de bek van het muildier zo groot als een vinger van een volwassene.

In de tijd dat ik daar woonde hadden we geen plastic kruiken. We hadden alleen kruiken van aardwerk. Later toen ik naar Nederland verhuisde werden de plastic kruiken geintroduceerd. Leken wel op melkbussen.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Shopping queen Juffrouw_Saartje's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      8146339

Alleen drinkwater gingen we altijd halen in jerrycans. Je had op bijna iedere hoek van de straat containers waar je water kon kopen.

Het water waarmee we de was deden kwam uit de kraan ongeveer 2 keer per week. Dan vulden we met slangen alle tonnen voor de dagen dat het water afgesloten was.
      -------Worship the Creator not the creation-------
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Aan hun kleding te zien zijn het geen Marokkanen denk ik.

Ik heb als kind vaak water op een ezel en muildier gehaald. We hadden drie verschillende plaatsen waar we water konden halen, eentje was maar geschikt voor drinkwater. Die gaf ook het minste water, daarom had elke familie haar beurt / dag in de week wanneer je de water mocht opscheppen uit de bron. Dat was typisch vrouwenwerk. Daar ontmoeten de vrouwen en meisjes elkaar.

Het water schepte ze op uit een diep gegraven schuinaflopende put.

Het andere water zat op ongeveer 1,5 km van ons huis. Dat lijkt weinig maar om daar te geraken moest je hele steile bergen nemen. Dit werd meestal door jongens en mannen gedaan. Dat water gebruikten we voor de was en andere schoonmaakwerkzaamheden en om dieren water te geven. Soms nam je de dieren ook mee naar de bron. Maar je moest het water wel zuiveren via een hoofddoek en/of andere fijne doek. De reden hiervoor was dat er bloedzuigers in het water konden zwemmen. Zeker als ze nog heel jong zijn. Als je het water niet zuiverde of niet goed oplette dan vond je na een tijdje een bloedzuiger in de bek van het muildier zo groot als een vinger van een volwassene.

In de tijd dat ik daar woonde hadden we geen plastic kruiken. We hadden alleen kruiken van aardwerk. Later toen ik naar Nederland verhuisde werden de plastic kruiken geintroduceerd. Leken wel op melkbussen.
      Klopt foto genomen in Pakistan ..niet door mij

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011781

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IQVanEenGarnaal Bekijk Berichten
      Klopt foto genomen in Pakistan ..niet door mij
      Op de manier hoe zij water halen werkt bij ons niet. Dat de waterjerrycans zo los staan en met maar 1 touwtje bijelkaar worden gehouden. Als je daarmee met een ezel de berghellingen opgaat gaat het de ezel pijn doen en glijden ze naar beneden.

Bij ons had je een speciale constructie om de waterkruiken met het muildier/ezel te veilig te kunnen transporteren.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011781

Daar zit de bron:

Blauw is het punt en richting waar bovenstaande foto is genomen. Rood is de route die ik vanaf huis nam.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011781

Een gedeelte van de route gaat door de rivierbedding:

Deze planten/struiken groeien alleen in de buurt van water. In Nederland worden ze verkocht als planten. De nederlandse naam ben ik vergeten maar wij noemen het defla.

Tegenwoordig hebben dorpelingen om de bron een kamer gebouwd. Ik denk dat ze dat gedaan hebben zodat het niet instort en/of vervuild raakt met instortende zand en grond van de helling.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten