• + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/3 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 27

Onderwerp: Nieuwste model Barbie draagt een hijaab en heeft een zwaard

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011779

Standaard Nieuwste model Barbie draagt een hijaab en heeft een zwaard

Nieuwe Barbie draagt een hoofddoek en is schermster

Redactie– 11:54, 14 november 2017

Schermster Ibtihaj Muhammad met haar Barbie. © REUTERS

Ooit ging de Amerikaanse moslima Ibtihaj Muhammad schermen om er niet anders uit te hoeven zien dan leeftijdsgenoten. Ze droeg een hoofddoek, werd soms uitgescholden, maar met schermen zat ze veilig achter een masker. Nu is ze een van de meest uitgesproken atleten van deze tijd. En is ze een voorbeeld voor de nieuwe Barbie.

Want, Barbie krijgt een hoofddoek, zo werd gisteren bekendgemaakt. En dat is voor het eerst. De Barbie maakt deel uit van de zogenoemde ‘Shero-lijn’, waarin Barbie een kopie is van bestaande vrouwen ‘die grenzen hebben verlegd’. Onder meer regisseuse Ava DuVernay en model Ashley Graham hebben al een eigen pop.

Deze keer is Barbie gemodelleerd naar Muhammad, vorig jaar de eerste sporter die ooit voor Amerika met een hoofddoek op de Olympische Spelen actief was. Ze won als schermster brons in Rio de Janeiro met haar teamgenoten.

Nooit had Muhammad vroeger, toen ze zelf met Barbies speelde, gedacht dat ze er ooit nog een met een hoofddoek in handen zou hebben. “Ik ben heel blij te weten dat kleine meisjes kunnen spelen met een Barbie die ervoor kiest een hijab te dragen.”

Muhammad gebruikt haar status om een lans te breken voor vrouwenrechten en vrijheid van geloofsovertuiging. Ook is ze fel tegen het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump. In een interview in Time zei ze vorig jaar: “Als het aan Trump ligt, is Amerika wit, is er geen diversiteit meer. Ik ben het niet alleen mezelf, maar ook mijn gemeenschap verschuldigd tegen dat idee te vechten.”

Daarom staat deze Barbie voor kracht, zo stelde ze bij de bekendmaking maandag. Ook letterlijk. Het is een pop met forse bovenbenen. Muhammad: “Als kind werd ik gepest omdat ik dikke benen had. Sport hielp me mijn lichaam en de kracht daarvan lief te hebben. Daarom wilde ik ook een Barbie met grote en energieke benen.”

Eveneens op de Barbie: veel eyeliner. Muhammad: “Daar ben ik nogal van.”

Wie de Barbie in huis wil halen, moet nog wel even geduld hebben: de leverdatum is herfst volgend jaar. Tot die tijd kan men alvast inspiratie opdoen op het populaire Instagramaccount Hijarbie. Dat is van een Nigeriaanse modeontwerpster die niet kon wachten tot fabrikant Mattel Barbie diverser maakte, en alvast zelf hoofddoeken voor de Barbiepoppen ging maken.

Ibtihaj Muhammad, links, en model Ashley Graham maandag bij de onthulling van de nieuwe Barbie. © Getty Images for Glamour

https://www.trouw.nl/samenleving/nie...ster~ad45a21e/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Very Important Prikker SportFreak's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Leeftijd
      87
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2757427

Standaard Re: Nieuwste model Barbie draagt een hijaab en heeft een zwaard

echt honden zijn het inclusief die zogenaamde islamitische wijf

Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SportFreak Bekijk Berichten
      echt honden zijn het inclusief die zogenaamde islamitische wijf
      Waar slaat dat nu weer op? Het is met jou ook nooit goed. Blonde magere barbie is niks, maar met hoofddoek dus ook niet. Dat jij niet met barbiepoppen speelt of hebt gespeeld, maakt nog niet dat anderen die dat wél doen en leuk vinden naar jouw maatstaven "honden" zijn. Hoe definieer jij jezelf eigenlijk in een wereld die volgens jouw criteria voornamelijk uit "honden" bestaat?

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011779

By the way, dit is niet omdat de fabrikant om moslima's of vrouwen in het algemeen geeft, dit is een pure commerciele zet.

Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      By the way, dit is niet omdat de fabrikant om moslima's of vrouwen in het algemeen geeft, dit is een pure commerciele zet.
      Ik begrijp je punt niet. Bedrijven hebben zonder uitzondering commerciele doelstellingen. Als de markt vraagt om nieuwe produkten zullen bedrijven daarop antwoorden als het rendabel wordt geacht. Wat verwacht je van barbie in deze?

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011779

De speelgoed fabrikant kampt met teruglopende verkopen van Barbie. Voorts hebben ze te maken met fabrikanten die al eerder zijn begonnen met islamitische barbie-achtige poppen (o.a. Fulya).

Dus er is geen sprake van goed-heilige motieven. De moslima wordt gewoon gezien als een genegeerde markt die er niet toe deed. Nu de economische realiteit negatief dreigt uit te komen voor Mattel passen ze zich noodgedwongen aan.

Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3

De speelgoed fabrikant kamot met teruglopende verkopen van Barbie. Voorts hebben ze te maken met fabrikanten die al eerder zijn begonnen met islamitische barbie-achtige poppen (o.a. Fulya).

Dus er is geen sprake van goed-heilige motieven. De moslima wordt gewoon gezien als een genegeerde markt die er niet toe deed. Nu de economische realiteit negatief dreigt uit te komen voor Mattel passen ze zich noodgedwongen aan.
      Ik begrijp nog steeds je punt niet. Wat zeur je nu over "heilige motieven"? Bedrijven doen alles uitsluitend vanwege commerciele motieven. Als de verkopen teruglopen zullen bedrijven naar nieuwe produkten gaan zoeken om de markt te heroveren. Bedrijven hebben geen andere motieven dan inkomsten creeren. Dat is bij barbie niet anders dan pepsi of volkswagen.

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011779

Als je mijn punt niet begrijpt, dan kan ik weinig voor je betekenen. Nog eenvoudiger en simpeler kan ik het niet voor je maken.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776489

Nog eenvoudiger en simpeler kan ik het niet voor je maken.
      Ping ping kassa

Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3

Als je mijn punt niet begrijpt, dan kan ik weinig voor je betekenen. Nog eenvoudiger en simpeler kan ik het niet voor je maken.
      Jij valt slechts in herhaling zonder je morele bezwaren uit te diepen. Ik heb aangevoerd dat bedrijven louter commerciele doelstellingen hebben. Dat er nu een barbie met hoofddoek op de markt komt is niets anders dan de vraag uit de markt beantwoorden. Jij hebt bezwaar tegen een commerciele instelling in deze. Waarom moeten bedrijven andere motieven hebben dan commerciele indien het gaat over behoeften van moslims? Dát is mijn vraag aan jou.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten