• + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Heftige zaak: Regering liet valse wetenschappelijke onderzoeken opstellen voor gewenste resultaten

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011781

Standaard Heftige zaak: Regering liet valse wetenschappelijke onderzoeken opstellen voor gewenste resultaten

Frans Leeuw, directeur WODC © Joost van den Broek / de Volkskrant

Nieuwsuur: Justitie manipuleerde herhaaldelijk onderzoek om wenselijke resultaten te krijgen

ambtelijke top van het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft bij herhaling sturend opgetreden in de bevindingen van het eigen Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatiecentrum (WODC). De onafhankelijkheid van het instituut werd in meerdere gevallen bewust geschonden om politiek wenselijke resultaten te krijgen.

Door: Remco Meijer 6 december 2017, 20:11

Dat meldt Nieuwsuur op basis van een schriftelijke klacht van een klokkenluider binnen het WODC. De inmiddels gepensioneerde vrouw was een van de hoofdonderzoekers op het gebied van drugsbeleid. Ze schreef in 2014 een gedocumenteerde klacht aan de vertrouwenspersoon binnen het ministerie, waarop ze nooit antwoord kreeg. Haar leidinggevende verwees haar in een gesprek naar bedrijfsmaatschappelijk werk.

'Ik werk al sinds 1981 in het beleidsonderzoek', aldus haar brief uit 2014, 'maar zaken als onder druk van beleid, en zelfs van je eigen directeur, bevindingen weghalen uit rapporten of slechtere offertes kiezen boven betere, dat heb ik nog nooit meegemaakt.' Ze herhaalde haar klacht eerder dit jaar, na het aantreden van een nieuwe vertrouwenspersoon. Ook toen bleef antwoord uit.

Herschreven conclusie
      Naar eigen zeggen had Leeuw de tekst 'gecontextualiseerd'. Volgens de onderzoekers had hij de uitkomsten 'gecamoufleerd' en 'afgezwakt'

De vrouw deed in 2013 met haar afdeling onderzoek naar de effectiviteit van het coffeeshopbeleid. De onderzoeksuitkomst relativeerde een voorgenomen beleidswijziging, door te stellen dat de overlast rond coffeeshops beheersbaar was. Dat was een voor toenmalig minister Ivo Opstelten onwenselijke uitkomst. De beleidsafdeling liet de onderzoekers weten: 'Wij kunnen met wat wij nu hebben niet instemmen.'

Daarop herschreef WODC-directeur Frans Leeuw de conclusie van het rapport. Uit interne WODC-mails blijkt dat Leeuw de tekst naar eigen zeggen had 'gecontextualiseerd'. Volgens de onderzoekers had hij de uitkomsten juist 'gecamoufleerd' en 'afgezwakt'. De klokkenluider zei tegen haar directeur dat 'het verwijderen van een centrale bevinding op aangeven van de beleidsdirectie een aantasting van de integriteit van het onderzoek' is.

De klokkenluider stelde binnen het WODC in 2013 ook de keuze aan de orde om het Asser Instituut een onderzoek te laten doen naar de vraag of legalisering en regulering van softdrugs mogelijk zou zijn. Het WODC besteedt ook onderzoeken uit en fungeert dan als opdrachtgever. Voor een nieuw onderzoek vroeg het WODC diverse offertes op.

Problemen op Justitie

Het Asser Instituut had tien jaar eerder tot tevredenheid van Justitie gerapporteerd dat regulering niet kon. Keuze voor dit instituut zou een 'safe' keuze zijn, nu de minister 'sturing' op dit onderwerp wilde. De klokkenluider was verbaasd dat een veel betere offerte van de Radboud Universiteit aanvankelijk werd afgewezen.

Uiteindelijk trok het WODC zich terug als opdrachtgever, kreeg Nijmegen wel de opdracht maar dan rechtstreeks van de beleidsafdeling, met een herschreven onderzoeksvraag. Uitkomst: gereguleerde wietteelt kan juridisch niet. De begeleidingscommissie bestond volgens de klokkenluider uit 'personen die zich tegen regulering van de teelt hadden uitgesproken'.

De secretaris-generaal op Justitie is sinds juni 2015 Siebe Riedstra. Hij was op de hoogte van de klachten, maar ondernam geen actie. Sinds de 'bonnetjesaffaire' rond de later opgestapte Opstelten en staatssecretaris Fred Teeven leidt Riedstra een grote veranderingsoperatie op Justitie. Volgens Nieuwsuur zijn de problemen op het departement nog lang niet opgelost. De ambtenaren die de wetenschappelijke integriteit van het WODC schonden, zijn allen nog op het ministerie werkzaam.

https://www.volkskrant.nl/binnenland...jgen~a4543733/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011781

Standaard Re: Heftige zaak: Regering liet valse wetenschappelijke onderzoeken opstellen voor gewenste resultat

Dit is de tweede keer in 2 jaar tijd dat naar buiten komt dat de overheid wetenschappelijke onderzoeken vervalst om het gewenste resuktaat te krijgen.

Hier in deze topic blijkt dat minister Asscher eeen wetenschappelijk onderzoek naar integratie van Turken liet vervalsen:

Niet Marokkanen maar Turksen staan massaal achter ISIS en Hamas volgens shitty Forum onderzoek

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011781

Standaard Re: Heftige zaak: Regering liet valse wetenschappelijke onderzoeken opstellen voor gewenste resultat

Het WODC heeft vele onderzoeken naar criminaliteit van Marokkanen gedaan. Ondanks mijn twijfels, nam ik die onderzoeken voor waar aan,

Nu niet meer. Dit is te erg voor woorden. Vooral omdat het structureel gebeurt.

Wreed gewoon.

trytth Lezenswaard H.'s Avatar
      Ingeschreven
      May 2002
      Leeftijd
      87
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      33

Wat mij verbaast is je verbazing. We worden genaaid. Van alle kanten. Nederland is geen (massa)demonstratieland meer maar een land vol internetklagers - en nee daar bedoel ik jou niet mee. Het enige wat je kunt is goede vaseline aanschaffen. Of roven natuurlijk, als je ook een wij be-ta-len helemaal nergens meer voor-mens bent.
      "My main disappointment in life is that year after year I discover that there are fewer and fewer intelligent people in the world."

Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011781

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lezenswaard H. Bekijk Berichten
      Wat mij verbaast is je verbazing. We worden genaaid. Van alle kanten. Nederland is geen (massa)demonstratieland meer maar een land vol internetklagers - en nee daar bedoel ik jou niet mee. Het enige wat je kunt is goede vaseline aanschaffen. Of roven natuurlijk, als je ook een wij be-ta-len helemaal nergens meer voor-mens bent.
      Ik had niet verwacht dat het zo structureel zou zijn en dat de overheid zo'n directe vinger in de pap had in wetenschappelijke onderzoeken. Ongelooflijk!

Very Important Prikker Mark's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402410

Het verbaast mij niet. Indien een instituut de overheid als voornaamste klant heeft dan moet die tevreden gehouden worden, wie betaald bepaald.

De enige oplossing lijkt om echt grote onafhankelijke instituten of universiteiten in te schakelen die ook andere klanten hebben en dus meer tegengas kunnen geven.

Zelfs dan kan er druk op staan, indien de overheid een onderzoek alleen wil om hun gelijk te bewijzen (niet om echt te onderzoeken en feiten boven tafel te krijgen).

Uiteindelijk moet je je zelfs afvragen of je dit soort onderwerpen onderzoeken als wetenschap moet beschouwen.
      Gaarne langzaam typen wanneer u mij aanspreekt, ik ben blond en heb een IQ van 89.

Very Important Prikker Umarvlie's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      490010

Nederland op weg naar status van bananenrepubliek.
      'Als je het begrijpt, hoef je het niet te vragen, als je het moet vragen zul je het nooit begrijpen.'

Prikker
      Ingeschreven
      May 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      22770

Waarom willen ze eigenlijk geen regulering van het softdrugsbeleid? Is dat door de belastinginkomsten of iets anders?

Ik zag laatst ook dat ministers steeds meer het schrijven van beleidsnota's uitbesteden aan firma's uit diezelfde sector. Dat zou ondermeer komen doordat het ambtenarenapparaat uitgedund is door bezuinigingen op ministeries, waardoor de knowhow steeds minder aanwezig. Zo kan het gebeuren dat olieverwerkende bedrijven die veroordeeld zijn voor milieudelicten, mee mogen schrijven met milieuwetgeving wat betreft stookolie. Schepen varen nu de halve wereld over om hier spotgoedkope, maar in veel landen verboden, stookolie te tanken. Het gevolg is dat Nederland een van de meest vervuilde landen van Europa is.

Very Important Prikker SportFreak's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Leeftijd
      87
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2757427

Klacht

Nu blijkt dat belangrijke besluiten, zoals over het coffeeshopbeleid in Nederland, te zijn beïnvloed door politieke sturing op onderzoeken van het WODC. Ook het toezicht op WODC-onderzoeken ontsnapte niet aan politieke druk: de wetenschappelijke begeleidingscommissies lieten ook conclusies en onderzoeksvragen bijsturen.

Een WODC-onderzoekster en projectleider sprak in een interne klacht over de sturende invloed van beleidsambtenaren op rapporten van het WODC. Uit de klacht:

Ik werk al sinds 1981 in het beleidsonderzoek, maar zaken als onder druk van beleid en zelfs van je eigen directeur bevindingen weghalen uit rapporten of slechtere offertes kiezen boven betere, dat heb ik nog nooit meegemaakt

Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SportFreak Bekijk Berichten
      Klacht

Nu blijkt dat belangrijke besluiten, zoals over het coffeeshopbeleid in Nederland, te zijn beïnvloed door politieke sturing op onderzoeken van het WODC. Ook het toezicht op WODC-onderzoeken ontsnapte niet aan politieke druk: de wetenschappelijke begeleidingscommissies lieten ook conclusies en onderzoeksvragen bijsturen.

Een WODC-onderzoekster en projectleider sprak in een interne klacht over de sturende invloed van beleidsambtenaren op rapporten van het WODC. Uit de klacht:

Ik werk al sinds 1981 in het beleidsonderzoek, maar zaken als onder druk van beleid en zelfs van je eigen directeur bevindingen weghalen uit rapporten of slechtere offertes kiezen boven betere, dat heb ik nog nooit meegemaakt
      Ik? SF?

Bron vermelding:

https://www.crimesite.nl/bedrog-weer...titie-affaire/

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten