PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Shell moet mogelijk stoppen met olieproductie Nigeria'



Mark
10-06-04, 16:53
'Shell moet mogelijk stoppen met olieproductie Nigeria'

Uitgegeven: 10 juni 2004 17:08

DEN HAAG - Shell moet mogelijk stoppen met de productie van olie op land in Nigeria wegens escalatie van de gewapende strijd, aldus een door deskundigen gemaakt rapport. Het Afrikaanse land is goed voor 9 procent van de totale olieproductie van Shell.

Nigeria is al jarenlang het toneel van conflicten tussen etnische minderheden en regeringstroepen. De strijd speelt zich voornamelijk af in het deltagebied van de rivier Niger, waar het grootste deel van de Nigeriaanse oliereserves liggen. De onlusten eisen jaarlijks circa duizend levens.

In een rapport van vorig jaar december stellen 'conflictbeheersingsdeskundigen' dat Shell mogelijk tegen 2008 het gebied zal moeten verlaten. De Nederlands/Britse oliemaatschappij gaf zelf de opdracht voor de studie.

Het rapport kwam donderdag via de Amerikaanse financiële nieuwsdienst Bloomberg naar buiten. In een reactie zei Shell dat de visie over een mogelijk, noodgedwongen vertrek uit Nigera geheel voor rekening van de auteurs van het rapport komt. "Wij zijn het er niet mee eens."

Shell erkent dat er sprake is van een "serieus" conflict in delen van de Niger-delta, dat de potentie heeft om te verergeren als er geen actie tegen wordt ondernomen. Volgens de oliemaatschappij is het in de eerste plaats aan de regering en lokale gemeenschappen in Nigeria om het conflict op te lossen. "Maar wij zijn vastbesloten daarbij te helpen."

Volgens het rapport voedt Shell soms onbedoeld het conflict. De oliemaatschappij ontkent dat niet. Het gebeurt onder meer door de wijze waarop Shell contracten sluit en hoe het omgaat met vertegenwoordigers van lokale gemeenschappen. "Het conflict maakt het voor ons moeilijk om veilig en integer te opereren."

Volgens de onderzoekers komt het ook voor dat lokale Shell-medewerkers samenwerken met criminelen bij het saboteren van installaties. Het oogmerk is in dit soort gevallen het incasseren van een deel van de schadevergoedingen die Shell betaalt als compensatie voor de milieuschade die door de sabotage ontstaat.

Overigens wordt niet alleen Shell geconfronteerd met dit soort praktijken, maar bijvoorbeeld ook het in Nigeria aanwezige Amerikaanse olieconcern ChevronTexaco. De concerns hebben ook te maken met diefstal van olie, waarmee bendes de aanschaf van wapens bekostigen. Volgens het rapport kost oliediefstal Nigeria jaarlijks circa 6 miljard dollar en de oliemaatschappijen ongeveer 300 miljoen dollar.

Shell is van plan een vrede- en veiligheidsplan te ondersteunen om het conflict in het deltagebied te reduceren. Een werkgroep van lokale, nationale en internationale deskundigen, belanghebbenden en vertegenwoordigers van de olie-industrie gaat hiertoe een strategie ontwikkelen. De werkgroep zal ook toezien op de praktische uitwerking.

Mark
10-06-04, 16:55
Geplaatst door Mark
Volgens de onderzoekers komt het ook voor dat lokale Shell-medewerkers samenwerken met criminelen bij het saboteren van installaties. Het oogmerk is in dit soort gevallen het incasseren van een deel van de schadevergoedingen die Shell betaalt als compensatie voor de milieuschade die door de sabotage ontstaat.
.

hadden ze daar onderzoek voor nodig :haha:

standard procedure: jat olie, loos wat zware olie op het water, zeg dat je dorp besmeurd is en incasseren met die boel.

Afrux
10-06-04, 17:47
Geplaatst door Mark
hadden ze daar onderzoek voor nodig :haha:

standard procedure: jat olie, loos wat zware olie op het water, zeg dat je dorp besmeurd is en incasseren met die boel.

Onze mensen aldaar zij allemaal terug geroepen. Bovendien zijn we sinds vorig week gestopt met zendingen en onderzoek daar.

Ik zelf weiger ernaar toe te gaan, omdat ik geen bijdrage wil leveren aan de financiering van de oorlog. Maar dat maakt in principe niet zoveel uit.

Het probleem is complex. De olie bedrijven produceren door de oorlog nog maar 10% van de olie. De regering moet olie uit Venzuela en Mexico halen voor een hoge prijs en verkopen voor een lagere prijs. Daarom hadden ze besloten om de prijs te verhogen.

Maar het volk daar pikt het niet..

Zouden we eens in dit klote land ook doen. Aangezien ik soms de term JULLIE hoor, zal ik hem deze keerzelf gebruiken. JULLIE zijn net koeien, zijn doen wat ze willen, zij verhogen wat ze willen, maar geen hond die de straat op gaat. In Frankrijk is het wel anders, maar hier pikken we alles....

Mark
10-06-04, 18:12
Geplaatst door Afrux
Onze mensen aldaar zij allemaal terug geroepen. Bovendien zijn we sinds vorig week gestopt met zendingen en onderzoek daar.

Ik zelf weiger ernaar toe te gaan, omdat ik geen bijdrage wil leveren aan de financiering van de oorlog. Maar dat maakt in principe niet zoveel uit.

Het probleem is complex. De olie bedrijven produceren door de oorlog nog maar 10% van de olie. De regering moet olie uit Venzuela en Mexico halen voor een hoge prijs en verkopen voor een lagere prijs. Daarom hadden ze besloten om de prijs te verhogen.

Maar het volk daar pikt het niet..

Zouden we eens in dit klote land ook doen. Aangezien ik soms de term JULLIE hoor, zal ik hem deze keerzelf gebruiken. JULLIE zijn net koeien, zijn doen wat ze willen, zij verhogen wat ze willen, maar geen hond die de straat op gaat. In Frankrijk is het wel anders, maar hier pikken we alles....

wij gaan gewoon vrolijk door met werk daar maar persoonlijk zit ik er ook liever niet.

850
10-06-04, 18:25
Geplaatst door Mark
wij gaan gewoon vrolijk door met werk daar maar persoonlijk zit ik er ook liever niet.

Je werkt toch niet bij ShellHell hoop ik?! :argwaan:

http://www.antenna.nl/ravage/vastplaatjes/shellhell.jpg

verveeld Als dat de reden is waarom je naar Afrika moest gaan dan ben ik toch niet zo jaloers op jouw werkvakanties.....

Mark
10-06-04, 19:24
Geplaatst door 850
Je werkt toch niet bij ShellHell hoop ik?! :argwaan:

http://www.antenna.nl/ravage/vastplaatjes/shellhell.jpg

verveeld Als dat de reden is waarom je naar Afrika moest gaan dan ben ik toch niet zo jaloers op jouw werkvakanties.....

Maak je geen zorgen ik zat er voor een project dat met ontwikkelingshulp te maken heeft.

En ik werk niet voor shell, dan zou ik wel meer verdienen :p

850
10-06-04, 20:21
Geplaatst door Mark
Maak je geen zorgen ik zat er voor een project dat met ontwikkelingshulp te maken heeft.

En ik werk niet voor shell, dan zou ik wel meer verdienen :p

:cool: Dan is t goed.

:cool: Leuke zakenreis gehad?

Mark
10-06-04, 20:26
Geplaatst door 850
:cool: Dan is t goed.

:cool: Leuke zakenreis gehad?

Ja, was leuk.... helaas heb ik er wel een fijne buikgriep aan overgehouden :maf2:

850
10-06-04, 20:34
Geplaatst door Mark
Ja, was leuk.... helaas heb ik er wel een fijne buikgriep aan overgehouden :maf2:

Aih, das minder fijn.
Maar zal wel snel overgaan nu je weer terug bent.
Wel lekker heh dat je een paar dagen op kosten vd baas ff naar naar Afrika mocht. :lekpuh: Maar voor het warme weer hoefde je het niet te doen. T was bloody hot hiero.

Mark
10-06-04, 20:35
Geplaatst door 850
Aih, das minder fijn.
Maar zal wel snel overgaan nu je weer terug bent.
Wel lekker heh dat je een paar dagen op kosten vd baas ff naar naar Afrika mocht. :lekpuh: Maar voor het warme weer hoefde je het niet te doen. T was bloody hot hiero.

Ik hoorde het ja... het was daar 34 graden :knipoog: