PDA

Bekijk Volledige Versie : Europa Transparant met grijns naar Brussel



Mark
10-06-04, 22:52
Europa Transparant met grijns naar Brussel

Uitgegeven: 10 juni 2004 23:17
Laatst gewijzigd: 10 juni 2004 23:17

BREDA - Klokkenluider Paul van Buitenen reageerde donderdag ingenomen en opgelucht op de twee zetels voor zijn partij Europa Transparant. "Ik kan met een grijns terug naar Brussel", zei hij. Hij denkt oneindig meer te kunnen bereiken met zijn tweeën. "Alleen tel je niet echt mee."

Van Buitenen denkt dat hij zijn verkiezing vooral te danken heeft aan zijn boodschap. "Het kan niet liggen aan het geld dat ik in de campagne heb gestoken, want dat was niet veel. Het kan ook niet liggen aan mijn uiterlijk."

Schoonmaken

Van Buitenen staat te trappelen om zijn karwei in Brussel te beginnen. "Ik begin daar met schoonmaken, want het bestuur dat daar nu zit hebben de mensen niet verdiend." De 'klokkenluider' hoopt niet dat hij proteststemmen tegen Europa heeft gelokt. "Vooraf heb ik al gezegd dat mensen dan op de LPF moeten stemmen." Europa Transparant moet volgens hem niet worden gezien als een protestpartij.

Van Buitenens onthullingen over fraude en vriendjespolitiek in Brussel leidden in 1999 wel tot de dramatische val van de toenmalige Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie. Dat kwam hem op een berisping en een overplaatsing te slaan. In 2002 nam Van Buitenen ontslag en stapte hij over naar de Bredase politie, maar met het recht om na een jaar terug te komen. In 2000 werd Van Buitenen Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Hij zag dat als eerherstel.

Geen prioriteit

De nieuwkomer wil zich niet aansluiten bij een bestaande fractie in het Europees Parlement. Hij denkt erover om in Nederland ook een partij te beginnen, maar dat heeft geen prioriteit. "Ik wil me eerst in Europa bewijzen."

Robbedoes
10-06-04, 23:03
Hopelijk vindt hij medestanders. Prachtig dat zo'n man een "stem" krijgt in het Europarlement.

Een mooi teken dat de democratie toch wel erg mooi is, dat een kritische stem niet de mond gesnoerd kan worden.

Mark
10-06-04, 23:04
Ik heb toch niet goed opgelet want ik wist niet eens dat deze partij mee deed met de verkiezingen!

Maar inderdaad wel goed dat hij er nu inzit.

Maarten
11-06-04, 11:25
De vent is niet bekend, de vent maakt geen reclame, en éen op de 14 Nederlanders stemmen voor hem!!
Kun je nagaan over hoe er over de EU-organisatie gedacht wordt! Een Bende!..