PDA

Bekijk Volledige Versie : Integratie / Er groeit een brandnetel in mij



freya
11-06-04, 07:38
Integratie / Er groeit een brandnetel in mij
door Kustaw Bessems
TROUW

De VVD zaait haat onder moslims, zegt oud-partijleider Hans Dijkstal. Marokkaanse jongeren spreken. Over hun gevoelens van wrok en onverschilligheid jegens politici en 'de media'. Ze hebben vooral een hekel aan VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali.


Boujemaa Y. is een rustige, vriendelijke jongen van 22. ,,Als iemand mij vertelde dat hij een aanslag ging plegen op Ayaan Hirsi Ali, zou ik dat afraden'', zegt hij op een terras in Hilversum. ,,Maar ik zou hem niet tegenhouden of naar de politie gaan. Ik ga niet voor haar liggen. In ieder geval zou ik geen medelijden met Hirsi Ali hebben.''

Boujemaa doet mbo economie in Hilversum. Hij vertelt over zijn woede, aangewakkerd door de uitspraken van sommige opiniemakers. Vanmiddag heeft hij het vooral over Hirsi Ali en filmmaker-columnist Theo van Gogh, beiden criticasters van de islam. ,,Misschien komt er een aanslag op die twee'', denkt Boujemaa. ,,Ik zal me daar zelf nooit toe verlagen. Ik ben er ook niet geschikt voor, ik ben te zacht. Maar ik kook wel van binnen.''

,,Als je hen hoort praten, ga je iets plannen. Dan denk je: ik huur een auto, net als die vrouw die een tijd terug op VVD-leider Van Aartsen inreed. Al mijn vrienden zeggen het ook: díe schiet ik neer, dan maar drie jaar de bak in. Eén vriend van mij loopt in shirtjes met Osama bin Laden erop en sjeik Yassin van Hamas, die door Israël is vermoord. Er is veel stoere praat bij, maar misschien zijn er idioten die echt iets zullen doen.''

,,Het lijkt wel of de media willen dat er iets gebeurt'', zegt Boujemaa. Hij vindt dat de pers alleen maar negatieve berichten over moslims brengt en het te veel over allochtonen heeft. Als grootste boosdoeners noemt hij de tv-actualiteitenrubrieken 'Nova', '2 Vandaag' en 'Netwerk' en het ochtendblad De Telegraaf. ,,Inburgeren, integreren, het komt me mijn strot uit.''

,,Er groeit iets in mij, een bloem. Of zeg maar een brandnetel, want ik denk niet dat het een mooi bloemetje wordt. De berichtgeving voedt die brandnetel. Weet je hoe ver dat gaat? Ik wilde eigenlijk een vrouw uit Nederland trouwen. Maar nu ze zo zeiken over die importhuwelijken, denk ik: ik haal er juist een uit Marokko. En dan krijgen zij en ik tien kinderen en die laten we óók allemaal een partner uit het buitenland halen.''

Hans Dijkstal, oud-minister van binnenlandse zaken en voormalig leider van de VVD, zei deze week in het Algemeen Dagblad dat de huidige politieke cultuur onder jonge moslims haat tegen Nederlanders kweekt. Hij viel vooral de Tweede Kamerfractie van zijn eigen partij aan. Eerder waarschuwde de inlichtingendienst AIVD dat sommige harde bijdragen aan het maatschappelijk debat over integratie, jonge moslims -vooral Marokkanen- doen radicaliseren.

Een rondvraag onder Marokkaanse jongeren bevestigt dat beeld een beetje. Sommigen hebben iets tegen VVD-Kamerlid Geert Wilders, die radicale moskeeën wil sluiten en extremistische imams wil uitzetten. Anderen foeteren op Theo van Gogh, omdat hij AEL-leider Dyab Abou Jahjah 'de pooier van de profeet' noemde. ,,Ik ben helemaal tegen de AEL, maar de woorden 'pooier' en 'profeet' gebruik je gewoon niet in één zin'', zegt Boujemaa. Van Gogh wordt goed gelezen door allochtone jongeren, omdat hij een plek heeft in het gratis ochtendblad Metro.

De 20-jarige mbo'er Bilal el M. uit Amsterdam kan zich ook nog CDA-Kamerlid Mirjam Sterk heugen, al komt hij niet op haar naam. ,,Zij wilde dat boek verbieden dat opriep om homo's van de daken te gooien. Zij is echt keihard, bijna een racist.'' De 22-jarige Hafid M. uit Leiden is boos over het plan van minister Verdonk om met een 'ladder' de integratie van verschillende bevolkingsgroepen te meten. Hij had nooit van het voornemen gehoord, totdat Dijkstal het plan deze week vergeleek met een jodenster. Hafid is er door Dijkstal van overtuigd dat Verdonk individuele allochtonen een soort integratiekeurmerk wil geven, hetgeen niet het geval is.

Maar al geldt de ergernis verscheidene publieke figuren, níemand is zo gehaat als Ayaan Hirsi Ali. Ter onderbouwing verwijst iedereen naar de uitspraken die zij -alweer anderhalf jaar geleden- in deze krant deed over de islamitische profeet Mohammed. Zij noemde hem 'naar onze westerse maatstaven een perverse man en een tiran' en vergeleek hem met Bin Laden, de Iraanse ayatollah Khomeini en de Iraakse dictator Saddam Hussein. Die zinnen, klinkt het alom, zullen haar nooit worden vergeven.

,,Heiligschennis'', noemt Boujemaa het. ,,Door dat soort dingen kom ik aan de kant van de terroristen te staan. Ik word naar die kant geduwd.''

Anders dan Boujemaa, zou Mohammed K. uit Haarlem wél geschokt zijn als Hirsi Ali werd vermoord. ,,Maar ik zou het niet erg vinden als zij in elkaar werd geslagen. Dan moet ze het maar niet uitlokken. De islam is ons territorium en zij dringt daarin binnen op een ongewenste manier. Wij willen dat niet hebben.''

K. doet een commerciële hbo-opleiding en werkt bij een marketingbureau. Hij zit op het pleintje voor zijn huis. Hij herinnert zich niet meer de precieze woorden van Hirsi Ali. Maar, legt hij uit: ,,Het is niet wat ze over de profeet zegt. Het is dát ze iets over hem zegt.''

,,Hirsi Ali wordt als een backstabber gezien'', zegt Hafid uit Leiden. ,,Ze is als een roker die net is gestopt, een café binnenkomt en roept: gadverdamme, wat stinkt het hier. Van zo iemand kun je dat ook niet hebben.'' Hafid keurt alle geweld ten strengste af en denkt dat de andere jongens hun emoties even iets te veel hebben laten gaan. Tegelijk zegt hij: ,,Het zou me niet verbazen als haar iets overkomt. Ze keert zich tegen anderhalf miljard mensen. Dat is niet verstandig. Alhoewel, áls iemand iets onderneemt, zal het wel weer geen moslim zijn, maar zo'n Volkert-achtige gek.''

De betrokkenheid van Hirsi Ali bij de VVD weerhield Hafid er niet van om bij de laatste verkiezingen op die partij te stemmen. ,,Het strenge asielbeleid van die partij spreekt me aan, net als hun economisch liberalisme'', zegt de student fiscaal recht. Hij is blij met de uitspraken van Hans Dijkstal. Die laten volgens hem zien dat heus niet iedereen in zijn partij de pik op moslims heeft.

Inmiddels, zegt Hafid, neemt hij Hirsi Ali niet meer serieus. Dat hoor je ook veel onder Marokkaanse jongeren. Ze zeggen zich niet meer boos te maken over haar, maar diskwalificeren haar als gesprekspartner, al dan niet met een verwijzing naar haar 'traumatische jeugd'. ,,Ik heb medelijden met haar'', zegt Hind Bennis (18) uit Oss. Ze discussieert vaak mee op de website maroc.nl, ook over Hirsi Ali. ,,Daar valt iedereen haar alleen maar aan. Maar ik heb haar biografie gelezen. Haar zijn vreselijke dingen aangedaan, in naam van de islam. Geen wonder dat ze iets tegen de islam heeft.''

Hirsi Ali wordt dus gehaat. Maar groeit er ook haat tegen autochtone Nederlanders, zoals Dijkstal zegt? ,,Ik haat alle Nederlanders die hun tas vasthouden als ik de tram in kom'', zegt Amsterdammer Bilal. De jongeren scheren echter niet alle Nederlanders over één kam, zeggen ze. Al denkt Hind B. dat de meeste Nederlanders tegen de islam zijn.

Hind draagt sinds twee jaar een hoofddoek. Ze wil proberen om mensen van het mooie van de islam te overtuigen. ,,Soms denk ik: ik maak het mezelf makkelijk, ik word net als iedereen. Hoe vaak heb ik al niet met tranen in de ogen staan schreeuwen in de klas om mezelf duidelijk te maken? Maar ik geef niet op.'' Niet iedereen heeft die energie, zegt ze. Om haar heen trekken jongeren zich terug in hun geloof of in de Marokkaanse cultuur.

De Marokkanen doen dat meer dan andere bevolkingsgroepen, geloven de jongeren. ,,Wij voelen ons van twee kanten aangevallen'', zegt Hafid. ,,Als moslims én als Marokkanen. Want is er niets in het nieuws over de islam, dan is er wel iets over overlast door Marokkaanse jongeren.''

Twee jongens die Hafid kent, van mijn leeftijd, zijn onlangs heel gelovig geworden. Zij dragen een gewaad en hebben baarden. ,,Ik vind dat moedig, want in Nederland word je dan raar aangekeken. Maar Nederland kent zo veel verleidingen dat je hier alleen zo religieus kunt leven wanneer je je afsluit voor je omgeving. En die politici willen toch juist dat allochtonen meer participeren?''

,,Als er ophef is over islam en homoseksualiteit, zie je dat mensen zich daarin verdiepen'', zegt Jihad Alariachi (20) uit Amsterdam. ,,Omdat ze niet met hun mond vol tanden willen staan in een discussie.'' Ze is met haar vriendin Hasna el B. (ook 20) in het Amsterdamse bos, om te kanoën: ,,Of ze gaan heel demonstratief een hoofddoek dragen'', zegt Hasna. ,,Zo van: ik zal je laten zien wat ik ben en dat ik er nog trots op ben ook. Kijk hoe veel meer meisjes nu een hoofddoek dragen dan een paar jaar geleden.'' Het geldt trouwens niet voor Jihad, die bedekt haar hoofd al sinds haar tiende.

Volgens Hasna, die zich voorbereidt op een studie rechten in Amsterdam, zitten de echt heftige gevoelens vooral bij jongens. ,,Die zijn sneller op hun teentjes getrapt. Die laten niets bezinken, maar worden meteen boos. Wij meisjes kunnen onze emoties beter onderdrukken.'' Opleiding speelt ook mee, gelooft ze. ,,Hoger opgeleiden kunnen het allemaal wat beter relativeren.''

,,Ik ken een laag opgeleide jongen. Hij werd aangehouden omdat hij te hard reed. Terecht, zou je denken. Maar hij zegt dan dat dat allemaal discriminatie is, dat de agent hem verkeerd behandelt. Met zo'n instelling maak je jezelf gek.''

,,Op lagere opleidingen zitten haast alleen allochtonen, dat helpt ook niet mee'', zegt Jihad. Hoger geschoolden kunnen volgens haar ook beter tegen grapjes. ,,Ik word niet boos als mijn collega's zeggen: hé, Jihad, heb je weer een bom in je tas?'' En ze heeft, met haar voornaam, nogal wat grappen te verduren. Terwijl haar ouders haar toch echt wilden vernoemen naar de innerlijke strijd die elke moslim moet voeren om op het rechte pad te blijven en niet naar de oorlog tegen de ongelovigen, wat de andere betekenis van 'jihad' is.

Nee, dan een vriend van Jihad. ,,Volgens hem is álles de schuld van de overheid en de media.''

,,Lekker makkelijk'', zegt Hasna.

De media. Klachten over 'de media' zijn onder Marokkaanse jongeren niet van de lucht. ,,Voor een deel zullen de media wel juiste informatie willen verspreiden'', denkt Hafid. ,,Maar ze moeten ook aan zichzelf denken. Moslims die homo's van het dak gooien, dat lezen de mensen gewoon graag. Dus redacties zoeken naar dat soort dingen om zich te verkopen. Als ik 's ochtends opsta met een kop koffie, wil ik ook iets dat makkelijk wegleest.'' Na enig schoorvoeten zegt hij dat hij met zijn huisgenoten een abonnement op De Telegraaf heeft. ,,Ik weet dat ze daar juist alles opblazen, maar ze schrijven gewoon lekker.''

Een simpel commercieel belang, dat is volgens de jongeren de enige reden dat journalisten zich de laatste jaren op allochtonen, integratie en de islam hebben gestort. ,,Mensen willen graag in hun denkbeelden worden bevestigd en de media voorzien daarin'', meent Jihad.

Bilal: ,,Iedereen die ik ken, denkt dat er op de tv veel onwaarheid wordt verteld, dat er van alles achter de schermen gebeurt.'' Hij vertelt de mythe, in de Arabisch-islamitische wereld wijd verbreid, dat op 11 september 2001 de Joden die normaal in het WTC werkten, afwezig waren. Ze zouden zijn getipt door de Israëlische geheime dienst die de aanslag in scène zou hebben gezet. Het is bewezen onzin, maar Bilal zegt: ,,Ik ga zeker twijfelen door dat soort verhalen. Als wij de waarheid niet kennen, wat is er dan gebeurd?''

Toch treffen de zwaarste verwijten niet de pers, maar de politici. Hafid verneemt van vrienden zelfs al plannen om na hun studie te emigreren: ,,Frankrijk wordt genoemd. Ja, het land met het hoofddoekverbod nog wel. Maar ik heb ook liever harde en duidelijke regels zoals in Frankrijk dan die eeuwige discussie hier, waardoor je nooit weet waar je aan toe bent. Wat is integratie dan, wat zijn die Nederlandse normen en waarden? Ik heb het idee dat Nederlandse politici het expres vaag houden, zodat ze later kunnen zeggen: nee, zó hadden we het niet bedoeld.''

NIS
11-06-04, 08:02
Geplaatst door freya

,,Er groeit iets in mij, een bloem. Of zeg maar een brandnetel, want ik denk niet dat het een mooi bloemetje wordt. De berichtgeving voedt die brandnetel. Weet je hoe ver dat gaat? Ik wilde eigenlijk een vrouw uit Nederland trouwen. Maar nu ze zo zeiken over die importhuwelijken, denk ik: ik haal er juist een uit Marokko. En dan krijgen zij en ik tien kinderen en die laten we óók allemaal een partner uit het buitenland halen.''

Precies! Heel wat allochtonen gaan juist zich radicaliseren. Het omgekeerde effect..

Is dat wat de politiek wil bereiken, dan wens ik hun het allerbeste!:duim:

Bofko
11-06-04, 08:26
Geplaatst door freya
Wat is integratie dan, wat zijn die Nederlandse normen en waarden? Ik heb het idee dat Nederlandse politici het expres vaag houden, zodat ze later kunnen zeggen: nee, zó hadden we het niet bedoeld.''


- Stop het integratie-beleid
- Stop het gedoog-beleid

Simon
11-06-04, 08:52
,,Zij wilde dat boek verbieden dat opriep om homo's van de daken te gooien. Zij is echt keihard, bijna een racist.''

Dit is wel het meest komische citaat uit bovenstaande uitspraken die hier ook dagelijks gedaan worden.

Het valt mij op dat die jongeren wel een erg kort lontje hebben. Als ik mij zo druk zou maken over de uitspraken van die fascisten bij Al Tawheed dan zou ik geen leven hebben. Overigens ben ik het ook heel vaak niet eens met Wilders en Hirshi Ali maar ik kan mij er verder niet zo druk om maken. En dat gezwets over die mensen iets aandoen vind ik eigenlijk ronduit gevaarlijk. Als je elkaar maar genoeg opjut is er altijd een labiel persoon die dat nog doet ook en dan ben je nog verder van huis. Zo is Anja Joos vermoord.

taouanza
11-06-04, 08:56
Ik kan het begrijpen hoe die jongeren zich voelen maar vindt het erg jammer. Ze worden percies zoals Ayaan en Wilders ze willen hebben.
Ze worden ook veel belangrijker gemaakt dan ze eigenlijk zijn.
Als je gelovig wordt doe je dat voor jezelf niet om de VVD een hak te zetten.

Bofko
11-06-04, 09:00
Geplaatst door Simon
En dat gezwets over die mensen iets aandoen vind ik eigenlijk ronduit gevaarlijk.

Het focussen van de media leidt er toe dat zelfs van 'hardop denken' nieuws gemaakt wordt. Op zich kan dat natuurlijk maar dan moet je er niet teveel consekwenties aan verbinden.

Je moet eens weten wat ik alleen in mijn auto in het verkeer anderen soms toewens. Gelukkig wordt dat niet door anderen geregistreerd en hoef ik er dus geen verantwoording over af te leggen.

Goodnight
11-06-04, 09:02
Etnische afkomst wordt belangrijker

Voor veel Amsterdammers wordt hun etnische afkomst steeds belangrijker. Naast Amsterdammer voelen veel allochtonen zich ook steeds sterker verbonden met hun Turkse, Marokkaanse of Surinaamse achtergrond.
Dat blijkt uit de Burgermonitor, een jaarlijks onderzoek van de gemeente onder 3000 Amsterdammers.
In 2002 voelde 45% zich sterk verbonden met de eigen etnische groep. In 2003 was dit 55%. De stijging van 10% is volgens Jean Tillie, politicoloog aan de UvA, toe te schrijven aan de toenemende druk om te integreren.

bron: at5

Goodnight
11-06-04, 09:12
Geplaatst door RinCoonie
:kwaad:


:duivels:





:fpuh:

Ron Haleber
11-06-04, 09:15
Geplaatst door Simon
Dit is wel het meest komische citaat uit bovenstaande uitspraken die hier ook dagelijks gedaan worden.

Het valt mij op dat die jongeren wel een erg kort lontje hebben. Als ik mij zo druk zou maken over de uitspraken van die fascisten bij Al Tawheed dan zou ik geen leven hebben. Overigens ben ik het ook heel vaak niet eens met Wilders en Hirshi Ali maar ik kan mij er verder niet zo druk om maken. En dat gezwets over die mensen iets aandoen vind ik eigenlijk ronduit gevaarlijk. Als je elkaar maar genoeg opjut is er altijd een labiel persoon die dat nog doet ook en dan ben je nog verder van huis. Zo is Anja Joos vermoord.

Ja Simon, er is nog een lange weg te gaan!

Het punt waar al die felheid vandaan komt lijkt mij dat die mensen het maar niet kunnen laten om zich steeds met "hun groep" te identificeren en alles wat er gebeurt op "hun groep" te betrekken... :mad:

Dat doen jij en ik toch ook niet...?

Als je alles wat er in de wereld gezegd wordt en met name door mensen die gestoord zijn of aan trauma's lijden - neem Bush en Cheney of OBL, Mugabe - als je dat persoonlijk op jezelf gaat betrekken, dan heb je geen leven meer...

Het punt is dat jezelf in je overtuiging moet geloven zonder iedereen en alles er serieus met emoties van haat bij te betrekken - distantie hebben tav mensen die met jou persoonlijk niets te maken hebben. Zelf je oordeel onafhankelijk van anderen bepalen! :gniffel:


Demonstreren tegen Bush is heel gezond... Maar om persoonlijk een diepe haat tegen hem te gaan koesteren en dus over een aanslag op hem te gaan fantaseren, lijkt me ziekelijk... Dit ook voor wat betreft al die politieke minkukels waar we het mee oneens zijn! :stomp:

nard
11-06-04, 09:33
Twee dingen vallen mij op:

1. de stille legitimatie van potentiele moordaanslage onder de grote groep, waarbij de schrijver zich uitmunt in het benadrukken van de rustigheid, liefheid en onschuldigheid van deze jongeren (Dus aan deze jongeren kan het in ieder geval niet liggen).

2. De omkering van oorzaak-gevolg.
De politiek demoniseert, dus worden we zo. Foute redenatie. Of: op zich goede redenatie, maar er ligt nog een fase voor. Namelijk het grote integratieprobleem in al zijn facetten dat zich in de achterliggende tien jaar heeft kunnen ontwikkelen. Daarin zijn Paars en vooral de alloctonen zelf debet aan.
Dus: integratieprobleem -> politieke agendering -> extremisering van de doelgroep. Dat lijkt me de juiste volgorde.

En dan denk ik: Deze (allang niet meer) stille legitimatie van potentiele moordenaars beschouwend, hebben we het dan nog wel over een oorlog tegen terroristische splinterfacties, zoals politiek-correct Nederland ons wil doen geloven?
Als ik al zie dat zelfs zeer gematigde allochtone jongeren geen moeite zouden hebben met moordaanslagen op rechtse politici en vervolgens wel moeite doen om oorzaak-gevolg om te keren, dan gaan mijn brandnetels ook overeind staan.

echnaton
11-06-04, 09:43
Goeie analyse Nard. Wat mij bijvoorbeeld opviel was de volgende uitspraak:


,,Ik haat alle Nederlanders die hun tas vasthouden als ik de tram in kom'', zegt Amsterdammer Bilal.

Deze Bilal zou zich ook eens kunnen gaan afvragen hoe het komt dat deze kwetsbare oude vrouwtjes hun tas zo krampachtig vasthouden. Misschien zou de haat dan wat minder worden!

nard
11-06-04, 09:54
Geplaatst door echnaton
Goeie analyse Nard. Wat mij bijvoorbeeld opviel was de volgende uitspraak:

Deze Bilal zou zich ook eens kunnen gaan afvragen hoe het komt dat deze kwetsbare oude vrouwtjes hun tas zo krampachtig vasthouden. Misschien zou de haat dan wat minder worden!


Ja inderdaad. En daar wordt ik pissig van. Dit hele artikel druipt van de legitimering van extremisme en gewelddadig gedrag. Zelfs simpele burgers mag je haten. Hoezo cultuur tegen cultuur?
"Broeders en Zusters!! Het is vanaf nu toegestaan elke willekeurige Nederlander te haten, die zich afwijkend gedraagt omdat hij zich niet zeker voelt in jou buurt!!"
Is Jihad een verkeerd gekozen woord?

En die legitimatie weiger ik te erkennen. Als ik mijn tas steviger vast wil houden omdat ik bang ben dat ik m kwijt raak, doe ik dat en tolereer ik geen tegen mij gerichte haat. (voor zover ik dat kan waarnemen op dat moment, want dit soort reacties, leert de ervaring, speelt zich in het verborgen af. En komt naar buiten als t te laat is).

Het moge duidelijk zijn waar de oorzaak werkelijk ligt.

Ron Haleber
11-06-04, 10:06
Nard en Echnaton, het is best om weer eens te gaan klagen... Maar te gemakkelijk!

Ga maar fijn uithuilen bij Zwarte Schaap! Die is er altijd voor in om jullie te troosten!



Maar de vraag is: hoe ga je die legitimering tegen? Waar gaan die boys de fout in? Daar geven jullie beiden geen antwoord op!

Het NRC-artikel van zat.dag j.l. "Ik eis respect" gaf daar al antwoord op.

Ik stelde dat het hieraan ligt waar die boys zullen moeten veranderen - mee eens?


Geplaatst door Ron Haleber
Ja Simon, er is nog een lange weg te gaan!

Het punt waar al die felheid vandaan komt lijkt mij dat die mensen het maar niet kunnen laten om zich steeds met "hun groep" te identificeren en alles wat er gebeurt op "hun groep" te betrekken... :mad:

Dat doen jij en ik toch ook niet...?

Als je alles wat er in de wereld gezegd wordt en met name door mensen die gestoord zijn of aan trauma's lijden - neem Bush en Cheney of OBL, Mugabe - als je dat persoonlijk op jezelf gaat betrekken, dan heb je geen leven meer...

Het punt is dat jezelf in je overtuiging moet geloven zonder iedereen en alles er serieus met emoties van haat bij te betrekken - distantie hebben tav mensen die met jou persoonlijk niets te maken hebben. Zelf je oordeel onafhankelijk van anderen bepalen! :gniffel:


Demonstreren tegen Bush is heel gezond... Maar om persoonlijk een diepe haat tegen hem te gaan koesteren en dus over een aanslag op hem te gaan fantaseren, lijkt me ziekelijk... Dit ook voor wat betreft al die politieke minkukels waar we het mee oneens zijn! :stomp:

Rabi'ah.
11-06-04, 10:09
Geplaatst door Ron Haleber


Demonstreren tegen Bush is heel gezond... Maar om persoonlijk een diepe haat tegen hem te gaan koesteren en dus over een aanslag op hem te gaan fantaseren, lijkt me ziekelijk... Dit ook voor wat betreft al die politieke minkukels waar we het mee oneens zijn! :stomp:

Quote van een vroegere kennis van me: "Ik zou mijn leven geven als ik Bush mee zou kunnen nemen."

Heel erg, maar daardoor niet minder begrijpelijk. :jammer: :(

Ron Haleber
11-06-04, 10:15
Geplaatst door Rabi'ah.
Quote van een vroegere kennis van me: "Ik zou mijn leven geven als ik Bush mee zou kunnen nemen."

Heel erg, maar daardoor niet minder begrijpelijk. :jammer: :(

Rabi'ah, wij beiden bezitten oceanen van begrip. Ook voor Diena en Hamza-T met hun jihad...

Maar we weten ook dat die mensen gestoord zijn!

taouanza
11-06-04, 10:17
Geplaatst door nard
Twee dingen vallen mij op:

1. de stille legitimatie van potentiele moordaanslage onder de grote groep, waarbij de schrijver zich uitmunt in het benadrukken van de rustigheid, liefheid en onschuldigheid van deze jongeren (Dus aan deze jongeren kan het in ieder geval niet liggen).

2. De omkering van oorzaak-gevolg.
De politiek demoniseert, dus worden we zo. Foute redenatie. Of: op zich goede redenatie, maar er ligt nog een fase voor. Namelijk het grote integratieprobleem in al zijn facetten dat zich in de achterliggende tien jaar heeft kunnen ontwikkelen. Daarin zijn Paars en vooral de alloctonen zelf debet aan.
Dus: integratieprobleem -> politieke agendering -> extremisering van de doelgroep. Dat lijkt me de juiste volgorde.

En dan denk ik: Deze (allang niet meer) stille legitimatie van potentiele moordenaars beschouwend, hebben we het dan nog wel over een oorlog tegen terroristische splinterfacties, zoals politiek-correct Nederland ons wil doen geloven?
Als ik al zie dat zelfs zeer gematigde allochtone jongeren geen moeite zouden hebben met moordaanslagen op rechtse politici en vervolgens wel moeite doen om oorzaak-gevolg om te keren, dan gaan mijn brandnetels ook overeind staan.

De grote integratieprobleem?
Welke grote integratieprobleem hebben scholieren?
Spreken ze de taal niet?
Studeren ze niet?
Werken ze niet?
Wat is het grote probleem?

Mark
11-06-04, 10:18
Geplaatst door taouanza
Als je gelovig wordt doe je dat voor jezelf niet om de VVD een hak te zetten.

Ik kan die hele golf van jongeren die opeens gelovig worden ook niet echt serieus nemen.

Rabi'ah.
11-06-04, 10:19
Geplaatst door Ron Haleber
Rabi'ah, wij beiden bezitten oceanen van begrip. Ook voor Diena en Hamza-T met hun jihad...

Maar we weten ook dat die mensen gestoord zijn!

Waar het mij om gaat is, en dat legden de jongeren in het artikel ook heel goed uit, hoe je de de oorzaken van de frustraties en onvrede wegneemt, want alleen roepen dat mensen raar en gestoord zijn is veel te makkelijk en lost niks op. :moe:
Over Diena en vooral Hamza wil ik het nu ff liever niet hebebn, maar ook voor hen geldt natuurlijk hetzelfde principe.......

Groetjes,

Rabiah.

taouanza
11-06-04, 10:21
Geplaatst door Mark
Ik kan die hele golf van jongeren die opeens gelovig worden ook niet echt serieus nemen.

Modehypes moet je niet serieus nemen die komen en gaan.:rolleyes:

Mark
11-06-04, 10:22
Geplaatst door NIS
Precies! Heel wat allochtonen gaan juist zich radicaliseren. Het omgekeerde effect..

Is dat wat de politiek wil bereiken, dan wens ik hun het allerbeste!:duim:

Aan de andere kant zijn juist een heleboel autochtonen de afgelopen jaren geradicaliseerd.... omdat de politiek er juist weinig aandacht aan besteede.

Mark
11-06-04, 10:22
Geplaatst door taouanza
Modehypes moet je niet serieus nemen die komen en gaan.:rolleyes:

En opstandige pubers die zich tegen hun omgeving afzetten heb je ook altijd. :argwaan:

nl-x
11-06-04, 10:22
Valt me op dat het bericht vooral vol zit met hetgeen waarover het bericht. Bijna alle stukken moeten een beeld aantonen van allochtonen waar toch voor opgepast zou moeten worden. Ik kan geen enkele van alle aangehaalde jongeren betrappen op een 'normale' visie of uitspraak. Lekker smeuig allemaal weer.

Mark
11-06-04, 10:23
Geplaatst door nl-x
Valt me op dat het bericht vooral vol zit met hetgeen waarover het bericht.

Ja dat heb je wel vaker :hihi:

taouanza
11-06-04, 10:26
Geplaatst door Mark
En opstandige pubers die zich tegen hun omgeving afzetten heb je ook altijd. :argwaan:

Dus ze moeten zich geeert voelen dat zij wel aandacht krijgen van de media?

SalmayaSale
11-06-04, 10:27
Geplaatst door freya
Integratie / Er groeit een brandnetel in mij
door Kustaw Bessems
TROUW



Al denkt Hind B. dat de meeste Nederlanders tegen de islam zijn.
[/B][/QUOTE]

Nederlanders zijn in het algemeen niet tegen de Islam. Het probleem is dat ze niks over de islam weten.
Wat ze over de islam horen en zien de laatste tijd maakt dat ze bang zijn geworden.
De meeste kunnen helaas geen verschil maken tussen de echte islam en de gruwelijke gebeurteunissen die in de naam van islam worden gedaan.

[/B][/QUOTE]
Volgens Hasna, die zich voorbereidt op een studie rechten in Amsterdam, zitten de echt heftige gevoelens vooral bij jongens. ,,Die zijn sneller op hun teentjes getrapt. Die laten niets bezinken, maar worden meteen boos. Wij meisjes kunnen onze emoties beter onderdrukken.'' Opleiding speelt ook mee, gelooft ze. ,,Hoger opgeleiden kunnen het allemaal wat beter relativeren.''
[/B][/QUOTE]

Ik denk niet dat alleen opleiding een rol speelt.
De jongens worden gewoon meer gediscrimineerd dan vrouwen. Het is een feit.
Ik woon zelf al 12 jaar in Nederland en heb nooit iets van racisme gemerkt maar ik weet dat mannen dat wel eens meemaken.
Soms is het gewoon paranoia of gewoon je misstappen banaliseren door je op discriminatie te werpen.
Ik werkte op een zogenaamde zwarte school. Als sommige leerlingen op hun gedrag worden aangesproken door een Nederlander roepen zij gelijk :" racist" maar als Ik ze aanspreek en misschien harder dan is er niks aan de hand.

[/B][/QUOTE]

Een simpel commercieel belang, dat is volgens de jongeren de enige reden dat journalisten zich de laatste jaren op allochtonen, integratie en de islam hebben gestort. ,,Mensen willen graag in hun denkbeelden worden bevestigd en de media voorzien daarin'', meent Jihad.

[/B][/QUOTE]

Klopt. Over de islam schrijven is gewoon nu een hip.
Daarom moeten wij ons niet zo defensief opstellen maar gewoon afwachten tot de tyfoon over is.

Mark
11-06-04, 10:27
Geplaatst door taouanza
Dus ze moeten zich geeert voelen dat zij wel aandacht krijgen van de media?

nee, immers: goed nieuws is geen nieuws

taouanza
11-06-04, 10:33
Geplaatst door Mark
nee, immers: goed nieuws is geen nieuws

Het was sarcastisch bedoeld.;)

Mark
11-06-04, 10:41
Geplaatst door taouanza
Het was sarcastisch bedoeld.;)

owh, dat ben ik natuurlijk niet gewend van jou ;)

Isaac
11-06-04, 10:47
Ik vind het allemaal maar kleinzerig gemekker.

Tenen intrekken, en niet zeuren.

Ron Haleber
11-06-04, 10:57
Geplaatst door Rabi'ah.
Waar het mij om gaat is, en dat legden de jongeren in het artikel ook heel goed uit, hoe je de de oorzaken van de frustraties en onvrede wegneemt, want alleen roepen dat mensen raar en gestoord zijn is veel te makkelijk en lost niks op. :moe:
Over Diena en vooral Hamza wil ik het nu ff liever niet hebebn, maar ook voor hen geldt natuurlijk hetzelfde principe.......

Groetjes,

Rabiah.

Dat is een cirkelredenering van je! :duizelig:

De "oorzaken van zijn frustraties en onvrede wegnemen", betekent voor jouw vriend om Bush te liquideren..! Dus terug bij af. :usa:


Ik gaf een andere analyse voor verandering - waar Nard en GJ echter niet op ingaan!

Groeten Ron :)

nard
11-06-04, 11:15
Geplaatst door Ron Haleber
Dat is een cirkelredenering van je! :duizelig:

De "oorzaken van zijn frustraties en onvrede wegnemen", betekent voor jouw vriend om Bush te liquideren..! Dus terug bij af. :usa:


Ik gaf een andere analyse voor verandering - waar Nard en GJ echter niet op ingaan!

Groeten Ron :)

Nee Ron. Ik denk dat Rabiah het heel goed weergeeft.
In jouw oplossing :


Ja Simon, er is nog een lange weg te gaan!

Het punt waar al die felheid vandaan komt lijkt mij dat die mensen het maar niet kunnen laten om zich steeds met "hun groep" te identificeren en alles wat er gebeurt op "hun groep" te betrekken...

Dat doen jij en ik toch ook niet...?

Als je alles wat er in de wereld gezegd wordt en met name door mensen die gestoord zijn of aan trauma's lijden - neem Bush en Cheney of OBL, Mugabe - als je dat persoonlijk op jezelf gaat betrekken, dan heb je geen leven meer...

Het punt is dat jezelf in je overtuiging moet geloven zonder iedereen en alles er serieus met emoties van haat bij te betrekken - distantie hebben tav mensen die met jou persoonlijk niets te maken hebben. Zelf je oordeel onafhankelijk van anderen bepalen!


Demonstreren tegen Bush is heel gezond... Maar om persoonlijk een diepe haat tegen hem te gaan koesteren en dus over een aanslag op hem te gaan fantaseren, lijkt me ziekelijk... Dit ook voor wat betreft al die politieke minkukels waar we het mee oneens zijn!

... wek je de suggestie dat "het haten" en het openlijk "legitimeren van moordaanslagen" instinctief groepsgedrag is, kuddegedrag (je eerste alinea). (Overigens boeiende vraag om te beantwoorden; al zou het zo zijn, waardoor laat deze kudde zich dan sturen .......?)

- Vervolgens roep je mensen op om afstand te nemen van mensen waar je niets mee te maken hebt (alinea 2 en 3). Ik vraag me af; hoe kan dat in vredesnaam met bijvoorbeeld AHA? Of met Wilders? Of met Verdonk? Of met het hele kabinet? Zij allen bepalen de dienst en met hen allen hebben wij allen te maken.

- En verder roep je mensen op om vooral eigenstandig tot een individuele mening te komen (alinea 4).
En ik vind dat je daar mank gaat.
Want wat ik in het entree-artikel lees zijn allemaal eigenstandige meningen en geen ruggemergs-groepsreacties. Het zijn stuk voor stuk evenwichtige (?) jongelui die op een rustige wijze tot en oordeel komen. En dat is een oordeel van legitimatie van moord en van haat.
Dus jij vindt dat jongelui moeten stoppen met groepsgedrag, daarvan zeg ik : dan doen ze in dat artikel allang.
En vervolgens roep jij hen en ons op om eigenstandig tot een individuele mening te komen, daarvan zeg ik: lees eens goed, een evenwichtige eigenstandige mening verkondigen ze allemaal in dat artikel. En ik denk dat dat artikel een forse maatschappelijke representativiteit heeft.

En ook hier op het forum trouwens; Bush mag je doodmaken, daar heeft Rabiah gelijk in, want dat is haar eigenstandige persoonlijke mening en die van haar achterban. Daarmee is voor haar het probleem opgelost.

Dus jouw oplossing is helemaal geen oplossing, Ron, maar eerder een verwarrende vaststelling van iets wat er niet is (kuddegedrag) en een oproep tot iets wat allang gebeurd (individueel oordeel vormen en uitspreken).

En daar ageer ik tegen. Dit soort artikel doordrenken de geest van de lezer die zachtjesaan went aan de gedachte dat het wel eens normaal zou kunnen zijn dat vanmiddag (pak'm beet ....) Verdonk op de trappen van haar ministerie ligt met een aantal gaten in haar lichaam.
Ik weiger om deze gedachte vanzelfsprekend te laten worden in mijn denkwereld.

By the way; Je bent soms moeilijk te lezen. Je taalgebruik is wollig en soms moeilijk te doorgronden.
Voorbeeld: Analyse voor verandering: Analyse van het probleem en een aanzet tot verandering.

Ron Haleber
11-06-04, 11:42
Geplaatst door nard

- En verder roep je mensen op om vooral eigenstandig tot een individuele mening te komen.
En ik vind dat je daar mank gaat.
Want wat ik in het entree-artikel lees zijn allemaal eigenstandige meningen en geen ruggemergs-groepsreacties. Het zijn stuk voor stuk evenwichtige (?) jongelui die op een rustige wijze tot en oordeel komen. En dat is een oordeel van legitimatie van moord en van haat.
Dus jij vindt dat jongelui moeten stoppen met groepsgedrag, daarvan zeg ik : dan doen ze in dat artikel allang.
En vervolgens roep jij hen en ons op om eigenstandig tot een individuele mening te komen, daarvan zeg ik: lees eens goed, een evenwichtige eigenstandige mening verkondigen ze allemaal in dat artikel. En ik denk dat dat artikel een forse maatschappelijke representativiteit heeft.



Ik meen dat we elk een ander artikel hebben gelezen. :maf3:

Want in het artikel dat ik las was het duidelijk dat die boys niet zelfstandig konden nadenken. En dat hun smeuige aggressiviteit berustte op de vooroordelen van een politieke ideologie die ze aan de groep toeschreven waar ze toe denken te behoren.

Een duidelijk voorbeeld van kuddegeest en territoriumdrift... :knife_hea




- Vervolgens roep je mensen op om afstand te nemen van mensen waar je niets mee te maken hebt (alinea 2 en 3). Ik vraag me af; hoe kan dat in vredesnaam met bijvoorbeeld AHA? Of met Wilders? Of met Verdonk? Of met het hele kabinet? Zij allen bepalen de dienst en met hen allen hebben wij allen te maken.


Ik heb absoluut niets met Wilders te maken en wil dat ook niet. Die is trouwens geen minister. :hihi:

Weer: ik leef blijkbaar in een ander land dan in die dictatuur van jou waar "zij allen de dienst bepalen en waar wij allen met hen te maken hebben ". :knife_hea




Bush mag je doodmaken, daar heeft Rabiah gelijk in, want dat is haar eigenstandige persoonlijke mening en die van haar achterban. Daarmee is voor haar het probleem opgelost.

Nou ik hoop dat je je in Rabi'ah vergist... Want al is ze lid van de AEL het is een heel vreedzame meid! :duim:

angkor
11-06-04, 11:55
Een prachtig voorbeeld hier van waar ik het in mijn column over had.

In dit geval verzamelt een journalist van een krant, die overduidelijk steeds weer uiterst kritisch is over alles wat de allochtone bevolkingsgroep betreft, een aantal meningen van jongeren die zijn beeld bevestigen. Dit gewenste beeld wordt onmiddellijk gegeneraliseerd naar de hele bevolkingsgroep en: klaar is kees. We zijn weer thuis.
Met dien verstande dat in de generalisatie na het bericht op dit forum volgens Nard nu zelfs Verdonk met gaten in haar lijf op de trap van haar ministerie komt te liggen. Tel uit je winst.

Ik blijf deze manier van duiden als pathologisch zien. Het beantwoord aan alle wetten van de massa-psychologie en is als zodanig uitermate gevaarlijk in haar uitwerking.

Op individueel niveau heeft Ron gelijk met zijn visie, maar deze gaat niet op waar het de vorming van massabeelden betreft.

Wat zou moeten gebeuren is dat journalisten getraind gaan worden in onderkennen van de effecten van de manier waarop ze vermeende tendenzen in de samenleving beschrijven. Hier past veel meer terughouding en reflectie op de onderliggende mechanismen.
Maar kom daar maar eens om in het platte journalistieke klimaat van vandaag.

Het lukt zelfs betrouwbare politici nauwelijks meer om onder de immense druk van wat de journalist "ruikt" overeind te blijven in waar het echt over gaat. De pers heet niet voor niets een muskiet.
En denk nu niet dat ik voor censuur ben, want dat ben ik zeker niet.
Ik ben voor een kritische beschouwing van de buitenwereld, maar dan inclusief het eigen handelen.

angkor.

nard
11-06-04, 12:18
Geplaatst door Ron Haleber
Ik meen dat we elk een ander artikel hebben gelezen. :maf3:


ehh, ik heb het artikel gelezen in de eerste post van deze draad.
En jij?



Want in het artikel dat ik las was het duidelijk dat die boys niet zelfstandig konden nadenken. En dat hun smeuige aggressiviteit berustte op de vooroordelen van een politieke ideologie die ze aan de groep toeschreven waar ze toe denken te behoren.

Een duidelijk voorbeeld van kuddegeest en territoriumdrift... :knife_hea

Ik heb absoluut niets met Wilders te maken en wil dat ook niet. Die is trouwens geen minister. :hihi:

Weer: ik leef blijkbaar in een ander land dan in die dictatuur van jou waar "zij allen de dienst bepalen en waar wij allen met hen te maken hebben ". :knife_hea


Wat ik bedoel te zeggen :rolleyes: is dat deze jongens uit dit artikel en ook wij allen te maken hebben met een aantal mensen die hier momenteel de beleidsmatige agenda in dit land bepalen. Daar hebben we gewoon mee te maken. Ook jij, ook al wil je niets met Wilders te maken hebben (oke hij is geen minister ....), toch zit hij bovenin de boom. En hij staat niet alleen, dat bedoelde ik. Hij is exponent van een beweging, waar dit soort jongens nogal agressief van wordt.
En nogmaals, behoudens jouw citaat, blijkt nergens uit dat deze jongens kuddedieren zijn. Het is één aaneenschakeling van persoonlijke meningen en citaten. Dus hoe jij bij je conclusie komt snap ik werkelijk niet..........



Nou ik hoop dat je je in Rabi'ah vergist... Want al is ze lid van de AEL het is een heel vreedzame meid! :duim:

Huh???
En dit dan?



Ron
Dat is een cirkelredenering van je!

De "oorzaken van zijn frustraties en onvrede wegnemen", betekent voor jouw vriend om Bush te liquideren..! Dus terug bij af.


Dat was hoop ik geen poging to humor? ;)

Ron Haleber
11-06-04, 12:30
Geplaatst door angkor
Een prachtig voorbeeld hier van waar ik het in mijn column over had.

In dit geval verzamelt een journalist van een krant, die overduidelijk steeds weer uiterst kritisch is over alles wat de allochtone bevolkingsgroep betreft, een aantal meningen van jongeren die zijn beeld bevestigen. Dit gewenste beeld wordt onmiddellijk gegeneraliseerd naar de hele bevolkingsgroep en: klaar is kees. We zijn weer thuis.
Met dien verstande dat in de generalisatie na het bericht op dit forum volgens Nard nu zelfs Verdonk met gaten in haar lijf op de trap van haar ministerie komt te liggen. Tel uit je winst.

Ik blijf deze manier van duiden als pathologisch zien. Het beantwoord aan alle wetten van de massa-psychologie en is als zodanig uitermate gevaarlijk in haar uitwerking.

Op individueel niveau heeft Ron gelijk met zijn visie, maar deze gaat niet op waar het de vorming van massabeelden betreft.

Wat zou moeten gebeuren is dat journalisten getraind gaan worden in onderkennen van de effecten van de manier waarop ze vermeende tendenzen in de samenleving beschrijven. Hier past veel meer terughouding en reflectie op de onderliggende mechanismen.
Maar kom daar maar eens om in het platte journalistieke klimaat van vandaag.

Het lukt zelfs betrouwbare politici nauwelijks meer om onder de immense druk van wat de journalist "ruikt" overeind te blijven in waar het echt over gaat. De pers heet niet voor niets een muskiet.
En denk nu niet dat ik voor censuur ben, want dat ben ik zeker niet.
Ik ben voor een kritische beschouwing van de buitenwereld, maar dan inclusief het eigen handelen.

angkor.


Overbodig te zeggen dat ik het ook in de dimensie die je erbij betrekt namelijk "de vorming van massabeelden" in casu door deze journalist, geheel met je eens ben.

Deze man heeft een vooropgezet doel met zijn vragen waar de mocro's met beide benen intuinen... Zo gemakkelijk dat ik zelfs begin te twijfelen of die journalist niet veel uit zijn eigen duim heeft gezogen.

Ten eerste is een groep mocro's helemaal niet makkelijk voor zo'n interview te vangen. Zij zijn tegenwoordig niet op hun achterhoofd gevallen en hebben de streken van de journalisten heus wel door...


En daarnaast het generaliseren met nota bene hogeropgeleiden. Marokkanen zijn heus wel kritischer dan hier wordt weergegeven!


Maar "het platte journalistieke klimaat van vandaag" maakt het nu eenmaal niet mogelijk dat de media openstaan voor een diversiteit aan meningen!

Ron Haleber
11-06-04, 12:51
Geplaatst door nard



En nogmaals, behoudens jouw citaat, blijkt nergens uit dat deze jongens kuddedieren zijn.

Het is één aaneenschakeling van persoonlijke meningen en citaten. Dus hoe jij bij je conclusie komt snap ik werkelijk niet..........




Je moet toch wel stekeblind zijn en niet kunnen lezen als je niet ziet dat het hier om selectief door de journalist gekozen voorbeelden gaat van wat ik hierboven "kuddegeest en territoriumdrift" noemde. :huil:

Lees de citaten: De verdediging van het eigen "territorium" wordt nota bene expliciet genoemd in het eerste citaat!



,,Maar ik zou het niet erg vinden als zij in elkaar werd geslagen. Dan moet ze het maar niet uitlokken.

De islam is ons territorium en zij dringt daarin binnen op een ongewenste manier. Wij willen dat niet hebben.''




,,Het zou me niet verbazen als haar iets overkomt. Ze keert zich tegen anderhalf miljard mensen. Dat is niet verstandig


Dat hoor je ook veel onder Marokkaanse jongeren . Ze zeggen zich niet meer boos te maken over haar, maar diskwalificeren haar als gesprekspartner


Om haar heen trekken jongeren zich terug in hun geloof of in de Marokkaanse cultuur .


De Marokkanen doen dat meer dan andere bevolkingsgroepen, geloven de jongeren . ,,Wij voelen ons van twee kanten aangevallen'', zegt Hafid. ,,Als moslims én als Marokkanen.


Volgens jou is dit "zelfstandig denken en je ergens individueel een objectief oordeel over vormen"... :rolleyes:

Nou dan moet je toch echt je schoolgeld van de Basisschool gaan terugvragen! :nerd:


Ik ga verder niet elke zin van het stuk voor je herkauwen en als een ui afpellen...





Wat Rabi'ah betreft, gaf ik haar een sarkastisch voorbeeld van de consequentie van haar redenering. Ik leg haar allerminst moordzucht in de mond. Zeg ik ben niet gek! :jumping:

angkor
11-06-04, 13:00
Ron: Maar "het platte journalistieke klimaat van vandaag" maakt het nu eenmaal niet mogelijk dat de media openstaan voor een diversiteit aan meningen!

Exact hetzelfde als in de media gebeurt echter hier op dit forum ook. En het lijkt alsof jij daar ook met beide benen intuint, als niet mocro zijnde.

Hier schuilt de kern van mijn grote bezwaar dat op dit forum de discussies voornamelijk door een stel gasten wordt gevoerd die dit soort mechanismes omarmen. Hiermee treedt ernstige vervuiling op.
Dit is mijns inziens een van de voornaamste redenen dat op NVDD zo weinig Marokkaanse prikkers meer komen. Ze lijken zich terug te trekken op WSDB en laten dit forum aan de betweters waar toch niets mee te beginnen is.

En mocht ik dit verkeerd zien dan roep ik juist de Marokkaanse prikkers op om me dat te laten weten.

angkor.

Ron Haleber
11-06-04, 13:06
Geplaatst door angkor
Exact hetzelfde als in de media gebeurt echter hier op dit forum ook. En het lijkt alsof jij daar ook met beide benen intuint, als niet mocro zijnde.

Hier schuilt de kern van mijn grote bezwaar dat op dit forum de discussies voornamelijk door een stel gasten wordt gevoerd die dit soort mechanismes omarmen. Hiermee treedt ernstige vervuiling op.

angkor.


Je onderschat hoe een brave prikker ik ben. :boer:

Ik kan in de verste verte niet tippen aan Maarten die ook met engelengeduld alle misverstanden bestrijdt... :romance:

Maar toch doe ik vaak - zoals hier - ook mijn best... :maffia:

Rabi'ah.
11-06-04, 14:45
Geplaatst door nard

En ook hier op het forum trouwens; Bush mag je doodmaken, daar heeft Rabiah gelijk in, want dat is haar eigenstandige persoonlijke mening en die van haar achterban. Daarmee is voor haar het probleem opgelost.



Jij bent echt niet goed wijs Arnd! Waar heb je mij horen zeggen dat je Bush dood mag maken? :mad:
Als jij iets zou weten van de manier waarop ik denk en in het leven sta, zou je gauw genoeg tot de -terechte- conclusie komen dat IK liquidaties zonder vorm van proces nooit goed zou keuren. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

P.S.

Ik denk dus dat excuses wel op zijn plaats zijn :rolleyes:

Ron Haleber
11-06-04, 15:52
Angkor, ik hoop dat je vóór je je beschuldiging uitte, dat ik in de drollen van topic-vervuiler Arnd zou trappen, toch nog wél ff gezien heb dat ik tot twee maal toe een absurde beschuldiging aan het adres van Rabi'ah weerlegd heb...! :handbang:


Deze wreef onze lieve zuster aan - terwijl ze eventjes een kopje thee was drinken -, om met haar AEL-achterban o.l.v. onze Zbaqzbaq natuurlijk, zomaar de heren Bush en Sharon om te leggen! :schreeuw:

Jij zag dit door de vingers, maar toen greep ik maar effe in! :loog:

nard
11-06-04, 16:11
Geplaatst door Rabi'ah.
Jij bent echt niet goed wijs Arnd! Waar heb je mij horen zeggen dat je Bush dood mag maken? :mad:
Als jij iets zou weten van de manier waarop ik denk en in het leven sta, zou je gauw genoeg tot de -terechte- conclusie komen dat IK liquidaties zonder vorm van proces nooit goed zou keuren. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

P.S.

Ik denk dus dat excuses wel op zijn plaats zijn :rolleyes:

Kom, kom, als je even de moeite neemt om terug te lezen, zie je dat ik mijn uitspraak deed naar aanleiding van de suggestie van Ron. Dus een vergissing van mij, die inmiddels door Ron is verduidelijkt.

Ik hoop niet dat je bij de eerste beste vergissing de zielepiet gaat lopen spelen en het beeld op probeert te roepen dat een gematigd mens als jij toch wel heel beschadigd moet zijn door zo'n onterechte conclusie van ultra-nationalist Nard.
Want dat gaat geen succes hebben.
Immers, we weten toch beiden van elkaar wel wat onze stellingname is ten aanzien van een aantal zaken? En ook dat ons beider stellingname soms helemaal niet zo gematigd is? Toch, Rabiah?

Dus mijn onterechte aanname is hierbij gecorrigeerd.
En verontschuldigingen biedt ik alleen aan vredesduiven, die ik onterecht een paar slagpennen heb uitgetrokken. En niet aan havikken.

;)

Ron Haleber
11-06-04, 16:22
Geplaatst door nard
En verontschuldigingen biedt ik alleen aan vredesduiven, die ik onterecht een paar slagpennen heb uitgetrokken. En niet aan havikken.

;)

Zbaqzbaq kan dus zijn borst natmaken! :fuckit:




Heeft onze vredesduif Rabi'ah trouwens wegens haar uitgetrokken slagpennen nog wat verzorging nodig? :auw:

Dan vlieg ik als EHBO-duif wel ff snel naar je over! :verward:




Groetjes en beterschap, Ron :fparty:

nard
11-06-04, 16:23
Geplaatst door Ron Haleber
Zbaqzbaq kan dus zijn borst natmaken! :fuckit:


Hoezo? Denk je dat ik die ga overladen met loftuitingen en verontschuldigingen?

:hihi:

Ron Haleber
11-06-04, 16:28
Geplaatst door nard
Hoezo? Denk je dat ik die ga overladen met loftuitingen en verontschuldigingen?

:hihi:

Nou dat is toch wel een havik als het Bush & Sharon betreft! :duim:

nard
11-06-04, 16:30
Geplaatst door Ron Haleber
Nou dat is toch wel een havik als het Bush & Sharon betreft! :duim:

aha, dus die jongen heeft billenkoek nodig? :boer:

Orakel
11-06-04, 16:37
Geplaatst door nard
[B]Twee dingen vallen mij op:

1. de stille legitimatie van potentiele moordaanslage onder de grote groep, waarbij de schrijver zich uitmunt in het benadrukken van de rustigheid, liefheid en onschuldigheid van deze jongeren (Dus aan deze jongeren kan het in ieder geval niet liggen).

Kweenie, maar ik vermoed dat de journalist de nodige suggestieve vragen aan betrokken heeft voorgelegd.

"ik wil haar niet vermoorden, maar zou het niet erg vinden als ze in elkaar werd geslagen".

Kweetut niet.
Vind de alinea over die 10 kinderen wel erg grappig.

Ron Haleber
11-06-04, 16:52
Geplaatst door Orakel
Kweenie, maar ik vermoed dat de journalist de nodige suggestieve vragen aan betrokken heeft voorgelegd.



Nu je toch over suggestieve journalisten hebt.

Vond naast jouw berichtmelding, net dit mailtje van jouw vriend Mohamed Benzakour:






Dag ron, kondig op deze site het Grote Benzakour-Interview aan aanstaande woensdag in het inmiddels geruchtmakende Nieuwe Revu.

er zullen onthullende dingen in staan aangaande moslims en marokkanen nav. boek jahjah.
saluut, mb



Orakel en ook Rabi'ah, dat lijkt me echt iets voor jullie!

Dat wordt spannend naar woensdag uitkijken! :nijn:


:ninja2:

taouanza
11-06-04, 21:24
Geplaatst door Isaac
Ik vind het allemaal maar kleinzerig gemekker.

Tenen intrekken, en niet zeuren.

Dat moet je een keer tegen jezelf zeggen zeikerd.

Orakel
12-06-04, 00:36
Geplaatst door echnaton
Goeie analyse Nard. Wat mij bijvoorbeeld opviel was de volgende uitspraak:



Deze Bilal zou zich ook eens kunnen gaan afvragen hoe het komt dat deze kwetsbare oude vrouwtjes hun tas zo krampachtig vasthouden. Misschien zou de haat dan wat minder worden!

Boel.
Men is niet achterlijk en weet waarom die oude vrouwtjes dat doen.
Dat doet echter niets af aan het gegeven dat een dergelijk gebaar intens beledigend kan zijn, omdat het een ter kwader trouw-uitgangspositie veronderstelt.

Hoe pijnlijk ook de ervaringen van de oude vrouwen, het rechtvaardigt niet de handeling om een ander op basis van zijn uiterlijk als potentiele rover te zien.

Zal het wat dichter bij brengen: je hebt een vrouwelijke collega, die aangerand is. Dat levert haar een enorme angst op voor mannnen die te nabij komen in fysiek-ruimtelijke zin.
Alleen met jou in een lokaal napraten, doet haar het angstzweet uitbreken en ze praat alleen met je als er een tafel tussen staat.

Nou zul jij nooit een vrouw aanranden en heb je, invoelend als je bent, enorm veel begrip voor hetgeen haar overkomen is en wat dat met haar doet.
Maar haar trauma is zo erg dat dit een jaar zo door gaat. Alleen als jij in de buurt bent.

Orakel
12-06-04, 00:37
Geplaatst door taouanza
Dat moet je een keer tegen jezelf zeggen zeikerd.

:hihi: Wassup

Mark
12-06-04, 10:45
Geplaatst door Orakel
Boel.
Men is niet achterlijk en weet waarom die oude vrouwtjes dat doen.
Dat doet echter niets af aan het gegeven dat een dergelijk gebaar intens beledigend kan zijn, omdat het een ter kwader trouw-uitgangspositie veronderstelt.

Hoe pijnlijk ook de ervaringen van de oude vrouwen, het rechtvaardigt niet de handeling om een ander op basis van zijn uiterlijk als potentiele rover te zien.

Zal het wat dichter bij brengen: je hebt een vrouwelijke collega, die aangerand is. Dat levert haar een enorme angst op voor mannnen die te nabij komen in fysiek-ruimtelijke zin.
Alleen met jou in een lokaal napraten, doet haar het angstzweet uitbreken en ze praat alleen met je als er een tafel tussen staat.

Nou zul jij nooit een vrouw aanranden en heb je, invoelend als je bent, enorm veel begrip voor hetgeen haar overkomen is en wat dat met haar doet.
Maar haar trauma is zo erg dat dit een jaar zo door gaat. Alleen als jij in de buurt bent.

Het is natuurlijk beledigend maar ook heel menselijk.

Hoe voel jij je als jij alleen op straat 20 kale koppen met bomberjacks tegenkomt?

echnaton
12-06-04, 10:52
Geplaatst door Orakel
Boel.
Men is niet achterlijk en weet waarom die oude vrouwtjes dat doen.
Dat doet echter niets af aan het gegeven dat een dergelijk gebaar intens beledigend kan zijn, omdat het een ter kwader trouw-uitgangspositie veronderstelt.

Hoe pijnlijk ook de ervaringen van de oude vrouwen, het rechtvaardigt niet de handeling om een ander op basis van zijn uiterlijk als potentiele rover te zien.

Zal het wat dichter bij brengen: je hebt een vrouwelijke collega, die aangerand is. Dat levert haar een enorme angst op voor mannnen die te nabij komen in fysiek-ruimtelijke zin.
Alleen met jou in een lokaal napraten, doet haar het angstzweet uitbreken en ze praat alleen met je als er een tafel tussen staat.

Nou zul jij nooit een vrouw aanranden en heb je, invoelend als je bent, enorm veel begrip voor hetgeen haar overkomen is en wat dat met haar doet.
Maar haar trauma is zo erg dat dit een jaar zo door gaat. Alleen als jij in de buurt bent.

Nou, Orakel, in het door jouw geschetste geval zou ik me echt niet persoonlijk beledigd of aangevallen voelen door haar gedrag. Ik zou eerder denken dat ik een uiterlijke overeenkomst met haar aanvaller vertoonde. Ik zou alle begrip hebben en ervoor zorgen dat ik niet bij haar in de buurt kwam.

taouanza
12-06-04, 11:07
Geplaatst door Mark
Het is natuurlijk beledigend maar ook heel menselijk.

Hoe voel jij je als jij alleen op straat 20 kale koppen met bomberjacks tegenkomt?

Die kom ik zo vaak tegen.:zozo:

Mark
12-06-04, 11:30
Geplaatst door taouanza
Die kom ik zo vaak tegen.:zozo:

En dan voel je je 100% op je gemak? :)

taouanza
12-06-04, 14:07
Geplaatst door Mark
En dan voel je je 100% op je gemak? :)

Ik ben allerminst onder de indruk.
Die ene keer in de trein waren het netjes geklede jongemannen.