PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigenlijk zou elke Vlaamse school elk jaar een reis moeten organiseren naar Normandië



echnaton
11-06-04, 17:52
Onderstaande tekst werd op 5 juni jl gepubliceerd in de Gazet van Antwerpen. Leesvoer voor degenen die niet begrijpen wat Europeanen met Amerika hebben:

-------------------------------------------------------------------------------
Eigenlijk zou elke Vlaamse school elk jaar een reis moeten organiseren naar de kusten van Normandië. En terugkeren langs de Westhoek. Om zowel in Frankrijk als in Vlaanderen de oorlogskerkhoven te bezoeken. In stilte.

Morgen is het dag op dag zestig jaar geleden dat geallieerde troepen de stranden van Normandië bestormden. Het was het begin van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Maar eerst zouden er nog duizenden doden moeten vallen, vooral Amerikanen, Britten en Canadezen. Europa had tot dan zijn offers al in veelvoud gebracht, in alle landen die Hitler en zijn nazi's onder de voet hadden gelopen.

Op de herdenkingsplechtigheden die dit weekend in Frankrijk plaatsvinden, worden de verkeerde helden geëerd. De hoofdrollen zijn morgen weggelegd voor George Bush jr, Jacques Chirac en nog een reeks andere staatshoofden. De mensen om wie het écht te doen is, diegenen die hun leven waagden voor de vrijheid van anderen, zullen op de tweede rij staan.

Dat is onvermijdelijk. Wereldgebeurtenissen kunnen nu eenmaal niet herdacht worden zonder de groten der aarde. En eerlijk is eerlijk, als ze wegbleven, zouden we het ook niet goed vinden. Dat zou getuigen van een gebrek aan belangstelling en historisch bewustzijn.

Laat Bush en Chirac morgen maar in het zonnetje staan. Laten we maar denken dat het voor het goede doel is. Hoe groter de weerklank en de uitstraling van dergelijke plechtigheden, hoe beter, want hoe meer kans dat erover gepraat wordt en we erover nadenken. Dat blijft noodzakelijk. Zelfs zestig, of honderdzestig jaar na datum.

Eigenlijk zou elke Vlaamse school elk jaar een reis moeten organiseren naar de kusten van Normandië. En terugkeren langs de Westhoek. Om zowel in Frankrijk als in Vlaanderen de oorlogskerkhoven te bezoeken. In stilte. Elke jongere zou dat minstens één keer in zijn leven moeten meemaken. Elke jongere zou minstens één keer die massa graven moeten zien, van mensen die ooit de oceaan overstaken om ons te komen verlossen. Het kan niet genoeg benadrukt worden wat het zou geweest zijn zónder die anonieme soldaten.

Het is tegenwoordig 'bon ton' tégen Amerika te zijn en de Verenigde Staten af te schilderen als een oorlogszuchtige, nauwelijks beschaafde natie die alle andere volken wil onderwerpen. Maar laat ons alsjeblief niet vergeten dat het uitgerekend die imperialisten waren die ons zijn komen bevrijden.

Natuurlijk, wat George Bush jr. nu allemaal uitsteekt in Irak kun je niet goedpraten met het heldhaftig gedrag van de Amerikanen in 1918 en 1944. De Amerikaanse politiek in Midden- en Zuid-Amerika kan je evenmin goedkeuren omdat het land ons ter hulp kwam tijdens de twee Wereldoorlogen. Allemaal juist. En toch moeten we blijven in gedachten houden dat we zonder hen, zonder D-Day, nu onder de erfgenamen van Hitler of Stalin zouden leven.

Zouden wij dezelfde offers brengen voor hén? Dat valt te betwijfelen als je denkt aan onze prestaties in de Balkan enkele jaren geleden. Zelfs dáár, in onze achtertuin, moesten de Amerikanen het komen oplossen.

Paul GEUDENS

ZbaqZbaq
11-06-04, 18:08
m.a.w. we kunnen de imperialistische, roofzuchtige en moorddadige politiek van Bush niet goed praten......

maar om wille van D-Day houden we ons mond en leggen we ze geen stroo breed in de weg....sterker nog....we helpen ze een handje mee...

allemaal voor D-Day

echnaton
11-06-04, 18:16
Geplaatst door ZbaqZbaq
m.a.w. we kunnen de imperialistische, roofzuchtige en moorddadige politiek van Bush niet goed praten......

maar om wille van D-Day houden we ons mond en leggen we ze geen stroo breed in de weg....sterker nog....we helpen ze een handje mee...

allemaal voor D-Day

Die politiek is niet imperialistisch, roofzuchtig en moorddadig. Maar daar gaat het niet om in dit artikel. Het probeert namelijk een emotie, een gevoel van verbondenheid uit te drukken. Maar als dat aan jou niet besteed is, het zij zo.

Joesoef
11-06-04, 18:19
Zijn er in oost Europa ook monumenten/ begraafplaatsen voor de omgekomen russen die geholpen hebben met de strijd tegen Hit*ler? en worden daar ook gedenkingen gehouden. Ik was niet zo oplettend bij geschiedenis, staat mij bij 6 miljoen Russen aan het Oostfront en 16 miljoen in totaal.

euhh
11-06-04, 18:23
Geplaatst door ZbaqZbaq
m.a.w. we kunnen de imperialistische, roofzuchtige en moorddadige politiek van Bush niet goed praten......

maar om wille van D-Day houden we ons mond en leggen we ze geen stroo breed in de weg....sterker nog....we helpen ze een handje mee...

allemaal voor D-Day

En als de situatie omgekeerd was geweest? Als een arabisch land de VS was binnengevallen nadat de VS een aanslag op mekka had gepleegd, had je dan ook nog de verontwaardiging van de daken geschreeuwd.
Nee antwoord maar niet, ik kan je antwoord wel raden.

En nog even voor de herhaling wat al eerder is gezegd, als de VS de nazi's niet verslagen hadden hadden de arabieren nu ook duits gesproken.

Arvid
11-06-04, 18:23
Geplaatst door Joesoef
Zijn er in oost Europa ook monumenten/ begraafplaatsen voor de omgekomen russen die geholpen hebben met de strijd tegen Hit*ler? en worden daar ook gedenkingen gehouden. Ik was niet zo oplettend bij geschiedenis, staat mij bij 6 miljoen Russen aan het Oostfront en 16 miljoen in totaal.

Niet veel. Maar dan moet je de film Stalingrad zien, beter dan die hollywoodshit over WO2

euhh
11-06-04, 18:24
Geplaatst door Joesoef
Zijn er in oost Europa ook monumenten/ begraafplaatsen voor de omgekomen russen die geholpen hebben met de strijd tegen Hit*ler? en worden daar ook gedenkingen gehouden. Ik was niet zo oplettend bij geschiedenis, staat mij bij 6 miljoen Russen aan het Oostfront en 16 miljoen in totaal.

Ja die zijn er, en de russen herdenken niet een soort D-Day maar die VIEREN de dag dat ze duitsland verslagen hebben.

euhh
11-06-04, 18:25
Geplaatst door Arvid
Niet veel. Maar dan moet je de film Stalingrad zien, beter dan die hollywoodshit over WO2

In oost europa breek je de nek over WO2 gedenkstenen hoor

echnaton
11-06-04, 18:26
Geplaatst door Joesoef
Zijn er in oost Europa ook monumenten/ begraafplaatsen voor de omgekomen russen die geholpen hebben met de strijd tegen Hit*ler? en worden daar ook gedenkingen gehouden. Ik was niet zo oplettend bij geschiedenis, staat mij bij 6 miljoen Russen aan het Oostfront en 16 miljoen in totaal.

Ik weet niet wat de Russen zelf organiseren maar verder zijn de volkeren in Oost-Europa niet zo dol op de Russen.

freya
11-06-04, 19:41
Geplaatst door echnaton
Ik weet niet wat de Russen zelf organiseren maar verder zijn de volkeren in Oost-Europa niet zo dol op de Russen.

En dat zouden ze toch wel moeten zijn, de Russen hebben immers Hitler verslagen! Zoiets zou toch een eewigdurende gevoel van verbondenheid moeten oproepen. Niet waar GJ?

echnaton
11-06-04, 20:53
Geplaatst door freya
En dat zouden ze toch wel moeten zijn, de Russen hebben immers Hitler verslagen! Zoiets zou toch een eewigdurende gevoel van verbondenheid moeten oproepen. Niet waar GJ?

Als je de geschiedenis kent van nà WOII en je vergelijkt wat de Russen in het oosten hebben gedaan en de Amerikanen in het westen dan weet je waarom dat niet het geval is. Bovendien hadden de Russen in '39 al gemene zaak gemaakt met de Duitsers bij de bezetting van Polen. Juist in Oost-Europa vind je nu de trouwste bondgenoten van de VS.

freya
12-06-04, 08:18
Geplaatst door echnaton
Als je de geschiedenis kent van nà WOII en je vergelijkt wat de Russen in het oosten hebben gedaan en de Amerikanen in het westen dan weet je waarom dat niet het geval is. Bovendien hadden de Russen in '39 al gemene zaak gemaakt met de Duitsers bij de bezetting van Polen. Juist in Oost-Europa vind je nu de trouwste bondgenoten van de VS.

Dus als de bevrijders dingen doen die je niet leuk vindt, dan is het logisch dat je ze afvalt?

:cheefbek: Ik ruik iets dubbels in je redenering

echnaton
12-06-04, 08:34
Geplaatst door freya
Dus als de bevrijders dingen doen die je niet leuk vindt, dan is het logisch dat je ze afvalt?

:cheefbek: Ik ruik iets dubbels in je redenering

De Amerikanen hebben hun goodwill in Europa niet alleen verdiend door de bevrijding maar ook door hun gedrag na de bevrijding. Bezetting van Duitsland die zeer humaan verliep, Marshallplan etc. De Russen hebben zich anders gedragen in Oost-Europa. Dat is geen redenering maar dat zijn feiten. Wat daar 'dubbel' aan kan zijn begrijp ik niet.

taouanza
12-06-04, 08:39
Doet me denken aan loverboys die koopt een paar dure kleding en sieraden haalt het meisje weg bij haar onredelijke ouders en als dank mag ze voor eeuwig zijn hoer spelen.:rolleyes:

Orakel
13-06-04, 21:41
Geplaatst door echnaton
De Amerikanen hebben hun goodwill in Europa niet alleen verdiend door de bevrijding maar ook door hun gedrag na de bevrijding. Bezetting van Duitsland die zeer humaan verliep, Marshallplan etc. De Russen hebben zich anders gedragen in Oost-Europa. Dat is geen redenering maar dat zijn feiten. Wat daar 'dubbel' aan kan zijn begrijp ik niet.

Marshallplan was dan ook erg profijtelijk voor de VS, evenals WWI dat was.
En ondanks de horror van WWII was deze oorlog een gevolg van de loose ends van WWI, omdat Rusland en Duitsland uitgesloten waren van de vredesconferentie in Parijs in 1919.

Daarnaast is Bush een heel ander type dan Woodrow Wilson en om daar af te zijn, zijn het niet de VS die geëerd moeten worden maar juist het idee van vrede.
Daar gaat de auteut van jouw artikel wat aan voorbij in zijn pogingen de vrede te personificeren.

echnaton
13-06-04, 21:56
Geplaatst door Orakel
Marshallplan was dan ook erg profijtelijk voor de VS, evenals WWI dat was.
En ondanks de horror van WWII was deze oorlog een gevolg van de loose ends van WWI, omdat Rusland en Duitsland uitgesloten waren van de vredesconferentie in Parijs in 1919.

Daarnaast is Bush een heel ander type dan Woodrow Wilson en om daar af te zijn, zijn het niet de VS die geëerd moeten worden maar juist het idee van vrede.
Daar gaat de auteut van jouw artikel wat aan voorbij in zijn pogingen de vrede te personificeren.

Dank je Orakel, voor de aanvulling. De houding van de Amerikanen in en na WO I en WO II vertoonde zeker overeenkomsten: "to make the world safe for democracy" was het ideaal. De toestand van na WO I verschilde wel enigszins met na WO II.
Het Marshallplan van de Amerikanen na WO II was zeker ook bedoeld om een afzetgebied te creëren voor de Amerikaanse producten. Toch blijft het een feit dat Amerika met een hoop geld West-Europa er weer bovenop heeft geholpen. Het was een combinatie van idealisme en eigenbelang.
Hoe anders handelden de Russen, die Oost-Europa na 1945 meer zagen als een soort wingewest, een militaire bezetting in stand hielden en ook nog eens hun politieke systeem oplegden. De Amerikanen hebben overigens aangeboden het Marshallplan uit te breiden tot Oost-Europa maar de Russen weigerden.
Bush roept veel weerstand op maar toch ben ik ervan overtuigd dat hij in zijn achterhoofd dezelfde idealen als de grote presidenten Wilson en Roosevelt heeft.

freya
13-06-04, 22:03
Geplaatst door echnaton
De Amerikanen hebben hun goodwill in Europa niet alleen verdiend door de bevrijding maar ook door hun gedrag na de bevrijding. Bezetting van Duitsland die zeer humaan verliep, Marshallplan etc. De Russen hebben zich anders gedragen in Oost-Europa. Dat is geen redenering maar dat zijn feiten. Wat daar 'dubbel' aan kan zijn begrijp ik niet.

nee natuurlijk begrijp jij dat niet :moe:

Ik zal het even uitkauwen:
Van Oost Europa vindt je het heel normaal dat ze Rusland zijn afgevallen, hoewel Rusland toch de grote bevrijder in WOII was.

Van West Europa verwacht je eeuwigdurende dankbaarheid voor de bevrijding, wat die bevrijder daarna ook voor rottigheid uithaalt in de wereld.

echnaton
13-06-04, 22:09
Geplaatst door freya
nee natuurlijk begrijp jij dat niet :moe:

Ik zal het even uitkauwen:
Van Oost Europa vindt je het heel normaal dat ze Rusland zijn afgevallen, hoewel Rusland toch de grote bevrijder in WOII was.

Van West Europa verwacht je eeuwigdurende dankbaarheid voor de bevrijding, wat die bevrijder daarna ook voor rottigheid uithaalt in de wereld.

Maar ik zeg toch dat de Amerikanen zich veel beter hebben gedragen dan de Russen. Bovendien werd Rusland niet zonder meer als de grote bevrijder gezien. Het was aanvankelijk samen met de Duitsers de aanvaller. Het raakte pas in de oorlog met Duitsland betrokken toen Duitsland in 1941 aanviel. Zeker de Polen zijn nooit vergeten dat ze in '39 vanuit het oosten en het westen tegelijk werden aangevallen. (Je weet toch wel: Molotov-Von Ribbentroppact.)

freya
13-06-04, 22:24
Geplaatst door echnaton
Maar ik zeg toch dat de Amerikanen zich veel beter hebben gedragen dan de Russen. Bovendien werd Rusland niet zonder meer als de grote bevrijder gezien. Het was aanvankelijk samen met de Duitsers de aanvaller. Het raakte pas in de oorlog met Duitsland betrokken toen Duitsland in 1941 aanviel. Zeker de Polen zijn nooit vergeten dat ze in '39 vanuit het oosten en het westen tegelijk werden aangevallen. (Je weet toch wel: Molotov-Von Ribbentroppact.)

Ik heb het over de meer recente geschiedenis GJ

Er is genoeg reden om een grondige hekel te krijgen aan vanalles waar de VS voor staan.
Maar jij vind kennelijk, met de schrijver van het artikel, dat dat niet mag, dat we eeuwig dankbaar en loyaal moeten blijven.

echnaton
13-06-04, 22:47
Geplaatst door freya
Ik heb het over de meer recente geschiedenis GJ

Er is genoeg reden om een grondige hekel te krijgen aan vanalles waar de VS voor staan.
Maar jij vind kennelijk, met de schrijver van het artikel, dat dat niet mag, dat we eeuwig dankbaar en loyaal moeten blijven.

Dit artikel gaat over de verhouding West-Europa - United States. De rest blijft er even buiten. (Overigens voor een grondige hekel is geen reden, er zijn altijd twee kanten aan het verhaal. Maar dan beginnen we een discussie die ik in dit geval eigenlijk wilde vermijden)

freya
14-06-04, 07:42
Geplaatst door echnaton
Dit artikel gaat over de verhouding West-Europa - United States. De rest blijft er even buiten.

Heb ik het over iets anders dan?

Jouw redenering gaat nu als volgt:

De Amerikanen hebben ons geholpen, daar moeten we ze altijd dankbaar voor blijven en dat ze nu rotzooi trappen in de rest van de wereld daar mag je niks over zeggen, want ze ONS hebben ze ooit geholpen.

Hoe lang duurt zo'n kritiekloos dankbaarheidstermijn?
Tot de VS werkelijk Den Haag bombarderen, omdat er een van hun oorlogsmisdadigers terecht staat?
Of is dan nog steeds loyaliteit vereist?
:alien:

echnaton
14-06-04, 08:42
Geplaatst door freya
Heb ik het over iets anders dan?

Jouw redenering gaat nu als volgt:

De Amerikanen hebben ons geholpen, daar moeten we ze altijd dankbaar voor blijven en dat ze nu rotzooi trappen in de rest van de wereld daar mag je niks over zeggen, want ze ONS hebben ze ooit geholpen.

Hoe lang duurt zo'n kritiekloos dankbaarheidstermijn?
Tot de VS werkelijk Den Haag bombarderen, omdat er een van hun oorlogsmisdadigers terecht staat?
Of is dan nog steeds loyaliteit vereist?
:alien:

Waar heb ik gezegd dat we de Amerikanen moeten dankbaar blijven of dat we iets anders moeten doen? Als jij er anders over wilt denken in je kraakpand dan doe je dat toch lekker, net als Zbakzbak. Ik geef alleen maar een verklaring voor de loyaliteit van sommigen. (En die volgens mij niet verkeerd is).

Marsipulami
14-06-04, 10:24
We moeten eigenlijk de Marokkanen dankbaar zijn omdat ze west-Europa bevrijd hebben.

Hier een citaatje van Generaal de Gaulle in 1945:


Generaal de Gaulle, op 20 juni 1945 bij de overwinningsparade in Parijs, tot de sultan Mohammed V van Marokko:

"Majesteit, in u wil ik het dappere Marokkaanse volk danken voor de trouw, loyaliteit en de bloedige offers door uw volk gebracht gedurende de tweede wereldoorlog- in het bijzonder gedenken we de heldenmoed en doodsverachting door uw soldaten, betoond bij de verovering van de Monte Cassino, waardoor niet alleen mijn land maar geheel West-Europa kon worden bevrijd".

De Marokkaanse militaire bijdrage aan de strijd tegen Nazi-Duitsland in Europa 1940 - 1945 (http://users.pandora.be/gibraltar/teksten/de_marokkaanse_militaire_bijdrag.htm)

freya
14-06-04, 10:42
Geplaatst door echnaton
Waar heb ik gezegd dat we de Amerikanen moeten dankbaar blijven of dat we iets anders moeten doen? Als jij er anders over wilt denken in je kraakpand dan doe je dat toch lekker, net als Zbakzbak. Ik geef alleen maar een verklaring voor de loyaliteit van sommigen. (En die volgens mij niet verkeerd is).

Dit deel van het artikel geeft die indruk :moe:


Eigenlijk zou elke Vlaamse school elk jaar een reis moeten organiseren naar de kusten van Normandië. En terugkeren langs de Westhoek. Om zowel in Frankrijk als in Vlaanderen de oorlogskerkhoven te bezoeken. In stilte. Elke jongere zou dat minstens één keer in zijn leven moeten meemaken. Elke jongere zou minstens één keer die massa graven moeten zien, van mensen die ooit de oceaan overstaken om ons te komen verlossen. Het kan niet genoeg benadrukt worden wat het zou geweest zijn zónder die anonieme soldaten.

Het is tegenwoordig 'bon ton' tégen Amerika te zijn en de Verenigde Staten af te schilderen als een oorlogszuchtige, nauwelijks beschaafde natie die alle andere volken wil onderwerpen. Maar laat ons alsjeblief niet vergeten dat het uitgerekend die imperialisten waren die ons zijn komen bevrijden.

Natuurlijk, wat George Bush jr. nu allemaal uitsteekt in Irak kun je niet goedpraten met het heldhaftig gedrag van de Amerikanen in 1918 en 1944. De Amerikaanse politiek in Midden- en Zuid-Amerika kan je evenmin goedkeuren omdat het land ons ter hulp kwam tijdens de twee Wereldoorlogen. Allemaal juist. En toch moeten we blijven in gedachten houden dat we zonder hen, zonder D-Day, nu onder de erfgenamen van Hitler of Stalin zouden leven.

En jij hebt die mening nog niet tegengesproken, spreekt integendeel mensen tegen die dat wel doen. :moe:

echnaton
14-06-04, 11:44
Geplaatst door freya
Dit deel van het artikel geeft die indruk :moe:



En jij hebt die mening nog niet tegengesproken, spreekt integendeel mensen tegen die dat wel doen. :moe:

Het artikel geeft aan dat iedereen het besef moet worden bijgebracht dat Amerikaanse jongens hun leven voor ons gegeven hebben en dat vind ik ook. Of jij daar dankbaar voor wilt zijn moet jij weten. Ik ben het wel.