PDA

Bekijk Volledige Versie : Water voor doop van Amalia vanuit Jordaan overgevlogen



echnaton
12-06-04, 10:15
Water voor doop van Amalia vanuit Jordaan overgevlogen
Van onze verslaggever Jan Hoedeman

DEN HAAG - Het water waarmee prinses Amalia vandaag wordt gedoopt, komt uit de rivier de Jordaan. Het is recentelijk overgevlogen door een Israeliër, een Jordaniër en een Palestijn, alledrie vrienden van prins Willem-Alexander, die hij kent uit zijn watermanagement-activiteiten.

Het doopwater uit de Jordaan heeft een grote symbolische betekenis in de geheel protestantse kerkdienst die zal worden geleid door dominee Carel ter Linden. Volgens de bijbel werd Jezus Christus gedoopt in de Jordaan en predikte Johannes de Doper er langs de rivierkant.

Prinses Amalia wordt een half jaar na haar geboorte gedoopt. Prinses Máxima, vindt dat vrij laat vanwege haar katholieke achtergrond. De doop moet eigenlijk binnen enkele dagen plaatshebben.

Twaalfhonderd gasten worden verwacht tijdens de plechtigheid in de Haagse Grote of St. Jacobskerk (vanaf 12.00 uur live uitgezonden op tv). Het bijwonen van de doop is het eerste publieke optreden in Nederland van Jorge Zorreguieta, de vader van prinses Máxima.

De Volkskrant

vlegeltje
12-06-04, 10:22
Rare jongens die protestanten.

Prins Bernhard (de ouwe) heeft eens beweerd dat hij van het huis van David afstamt. Dus dat ie eigenlijk nog familie is van jezus.

Helemaal gestoort dat koningshuis. :p
Maar je kan d'r wel om lachuh.

echnaton
12-06-04, 10:29
Geplaatst door vlegeltje
Rare jongens die protestanten.

Prins Bernhard (de ouwe) heeft eens beweerd dat hij van het huis van David afstamt. Dus dat ie eigenlijk nog familie is van jezus.

Helemaal gestoort dat koningshuis. :p
Maar je kan d'r wel om lachuh.

Het water van de Jordaan heeft een symbolische betekenis omdat Jezus Christus ook in die rivier is gedoopt.

vlegeltje
12-06-04, 10:39
Geplaatst door echnaton
Het water van de Jordaan heeft een symbolische betekenis omdat Jezus Christus ook in die rivier is gedoopt.

Dat had ik wel begrepen hoor echnaton. ;)

De pelgrims naar Mekka moeten op een gegeven moment steentjes gooien naar een pilaar die de duivel symboliseert.

Ook al zoiets raars :zozo:

Ieder zijn meug hoor, maar voor mij blijft het allemaal een raar soort magisch denken :tover:

Bofko
12-06-04, 10:43
Geplaatst door vlegeltje
De pelgrims naar Mekka moeten op een gegeven moment steentjes gooien naar een pilaar die de duivel symboliseert.


Ik heb daar we l eens iets over gezien Dat gooien moet dus ook blijkbaar.
Alleen is het daar zo druk dat er tienduizenden tegelijkertijd aan het gooien zijn. Zodat er toch ook nogal wat mensen onbedoeld gestenigd worden.

Mark
12-06-04, 10:55
Wat een lelijke baby is het trouwens.

vlegeltje
12-06-04, 10:56
Geplaatst door Bofko
Ik heb daar we l eens iets over gezien Dat gooien moet dus ook blijkbaar.
Alleen is het daar zo druk dat er tienduizenden tegelijkertijd aan het gooien zijn. Zodat er toch ook nogal wat mensen onbedoeld gestenigd worden.

Idd. ook worden er elk jaar veel mensen onder de voet gelopen.
Maar de Saoedies doen hun best om alles zo veilig mogelijk te maken.

Dat gedoe met dat water uit de Jordaan doet me ook denken aan Lourdes-water. Die protestanten worden blijkbaar steeds katholieker :confused: :D

echnaton
12-06-04, 11:04
Geplaatst door vlegeltje
Idd. ook worden er elk jaar veel mensen onder de voet gelopen.
Maar de Saoedies doen hun best om alles zo veilig mogelijk te maken.

Dat gedoe met dat water uit de Jordaan doet me ook denken aan Lourdes-water. Die protestanten worden blijkbaar steeds katholieker :confused: :D

Het verschil is dat bij de protestanten het woord symbool heel belangrijk is. Het water uit de Jordaan verwijst naar de doop van Jezus, meer niet. Het heeft geen genezende eigenschappen of zo. Bij de katholieken wordt alles veel meer magisch geduid. Het water uit Lourdes heeft genezende werking, brood en wijn bij de Heilige Mis zijn werkelijk lichaam en bloed van Jezus. Bij het protestantse avondmaal zijn brood en wijn symbolen van het lichaam van Christus. Zonder dat er magie aan te pas komt.

vlegeltje
12-06-04, 11:20
Geplaatst door echnaton
Bij de katholieken wordt alles veel meer magisch geduid.

Dat wordt altijd erg overdreven door die protestanten. Dat magisch denken valt heel erg mee.

En symbolen zijn belangrijk in elke godsdienst.

Is het niet de grote socioloog Durkheim die stelt dat het woord 'God' zélf symbool staat voor de menselijke samenleving. Wat christenen 'de christenheid' en wat moslims 'de ummah' noemen?

Vind ik wel een interessante gedachte ;)

gbkm
12-06-04, 11:38
Kijk uit dat ze niet met opa in het vliegtuig meegaat.

Dutchguy
12-06-04, 12:06
Maxima had een mooie akker op haar hoofd.

Julien
12-06-04, 13:27
Máxima zag er lekker uit :p

trouwens Echnaton, is dit niet meer een Rooms-Katholiek symbool dan een protestants symbool? Protestanten zien de doop toch heel anders? Ik vond deze mis meer Katholiek dan Protestant.

Tinkelbel
12-06-04, 13:30
Geplaatst door echnaton
Water voor doop van Amalia vanuit Jordaan overgevlogen
Van onze verslaggever Jan Hoedeman

DEN HAAG - Het water waarmee prinses Amalia vandaag wordt gedoopt, komt uit de rivier de Jordaan. Het is recentelijk overgevlogen door een Israeliër, een Jordaniër en een Palestijn, alledrie vrienden van prins Willem-Alexander, die hij kent uit zijn watermanagement-activiteiten.

Het doopwater uit de Jordaan heeft een grote symbolische betekenis in de geheel protestantse kerkdienst die zal worden geleid door dominee Carel ter Linden. Volgens de bijbel werd Jezus Christus gedoopt in de Jordaan en predikte Johannes de Doper er langs de rivierkant.

Prinses Amalia wordt een half jaar na haar geboorte gedoopt. Prinses Máxima, vindt dat vrij laat vanwege haar katholieke achtergrond. De doop moet eigenlijk binnen enkele dagen plaatshebben.

Twaalfhonderd gasten worden verwacht tijdens de plechtigheid in de Haagse Grote of St. Jacobskerk (vanaf 12.00 uur live uitgezonden op tv). Het bijwonen van de doop is het eerste publieke optreden in Nederland van Jorge Zorreguieta, de vader van prinses Máxima.

De Volkskrant

En maar iedere jaar de belastingpremie verhogen :rolleyes:

echnaton
12-06-04, 14:09
Geplaatst door Julien
Máxima zag er lekker uit :p

trouwens Echnaton, is dit niet meer een Rooms-Katholiek symbool dan een protestants symbool? Protestanten zien de doop toch heel anders? Ik vond deze mis meer Katholiek dan Protestant.

Ik kan er niet over oordelen want ik heb de kerkdienst (protestanten spreken niet van een mis) niet gezien. Even in het algemeen, er is in het protestantisme een stroming die inderdaad terug wil naar steeds meer symboliek en mystiek. Mijn grootvader noemde dat vroeger 'halve roomsen'. Hij moest daar niets van hebben. Ik ben uiteraard een beetje meer 'ruimdenkend' en vindt het wel mooi. 's Zomers laat ik me graag inspireren in Franse of Italiaanse kathedralen. Afgelopen zomer waren we bijvoorbeeld in Vannes (Bretagne). Prachtige stad met een kerk die op dat moment gerestaureerd werd. Je kon er wel in.
Mogelijk was deze doopdienst een beetje 'rooms' geïnspireerd. Wat betreft de opvatting van de doop is er niet veel verschil, denk ik. Het gaat in beide gevallen om een afwassing van de zonden. Bij de protestanten toch meer symbolisch.

observer
13-06-04, 01:07
Geplaatst door Bofko
Ik heb daar we l eens iets over gezien Dat gooien moet dus ook blijkbaar.
Alleen is het daar zo druk dat er tienduizenden tegelijkertijd aan het gooien zijn. Zodat er toch ook nogal wat mensen onbedoeld gestenigd worden. moet toch wel een enorme berg stenen zijn het doelwit is dan toch zeker niet meer te zien?