PDA

Bekijk Volledige Versie : AIVD: "Radicale moslims in Breda"



Isaac
12-06-04, 11:11
Bron: BN de Stem e.a.
Gepubliceerd: zaterdag 12 juni 2004 @ 10:25

De Algemene Inlichtingen en Veiligheids Dienst (AIVD) heeft haar bezorgdheid geuit over de Stichting voor Islamitische Jongeren in Breda. Volgens de AIVD draagt de organisatie een radicale en potentieel staatsgevaarlijke vorm van de islam uit.

In een gepubliceerd rapport over radicaal-islamisme in Nederland uit AIVD zich bijzonder kritisch over zes organisaties die een puriteinse en orthodoxe vorm van de islam verspreiden. Deze organisaties uiten radicale, intolerante opvattingen, die bij met name islamitische jongeren anti-Westerse sentimenten teweeg brengen. Niet alleen zouden de groepen fel gekant zijn tegen de integratie van moslims in Nederland, de AIVD vreest ook dat ze zich tegen de samenleving kunnen keren. De AIVD verdenkt de Bredase stichting ervan zich hiermee bezig te houden.

In haar rapport meldt de AIVD dat de Bredase stichting in nauw contact staat met de Eindhovense stichting Al Waqf Al Islami. Deze vanuit Saudi-Arabië gefinancierde organisatie zou onder het mom van liefdadigheid vooral tot doel hebben het radicaal-islamisme te verspreiden. Al eerder werd niet uitgesloten dat deze stichting banden zou hebben met Al Qaeda.

Al Waqf bezit in Breda een pand aan de Antiloopstraat in de wijk Brabantpark, waarvan de Stichting voor Islamitische Jongeren in Breda een gebedshuis, een sportzaaltje en wat klaslokalen runt. De stichting heeft verbijsterd gereageerd op de bevindingen van de AIVD. "Wij huren het gebouw, maar hebben verder geen enkele band met Al Waqf", zegt woordvoerder A. Abouchams. In zijn optiek zijn het ongefundeerde beschuldigingen van de AIVD: "De overheid voert een hetze en zaait haat."

Naar eigen zeggen is de Bredase stichting in 1990 opgericht om Marokkaanse jongeren van de straat en uit de criminaliteit te houden. De stichting telt ongeveer 150 betalende leden en organiseert educatieve en sportieve acitviteiten voor moslims en niet-moslims.

Isaac
12-06-04, 11:13
What the fuck!? Das bij mij om de hoek.

Ik denk dat ik mijn kalasjnikov maar eens uit het vet ga halen.