PDA

Bekijk Volledige Versie : Woestijn rukt onrustbarend snel op



Pytaghoras
16-06-04, 12:12
AMSTERDAM - Het tempo waarin land in woestijn verandert is sinds de jaren '70 verdubbeld, ondanks internationale inspanningen om dat tegen te gaan. Volgens de Verenigde Naties dreigt de woestijnvorming miljoenen mensen op de vlucht te jagen, op zoek naar groenere landen.

Een derde van het aardoppervlak loopt volgens de VN risico. Bijna een derde van Spanje dreigt in woestijn te veranderen, terwijl China sinds de jaren '50 92.100 vierkante kilometer vruchtbaar land is verloren - een gebied met de omvang van Portugal.

"Het is een catastrofe die zich sluipend voltrekt", zegt Michel Smitall, woordvoerder van de VN-organisatie die toezicht houdt op de naleving van akkoord dat woestijnvorming wereldwijd had moeten tegengaan. "Hele delen van de wereld kunnen onbewoonbaar worden."

De VN staan stil bij het feit dat het akkoord, de Conventie ter Bestrijding van Woestijnvorming, tien jaar geleden werd aangenomen. Met een ceremonie donderdag in het Duitse Bonn en een vijfdaagse conferentie, volgende week in de Braziliaanse hoofdstad Brasilia, hopen de VN aandacht te krijgen voor het probleem.

Onrustbarende feiten zijn er genoeg. Per jaar verandert tegenwoordig wereldwijd bijna 3.500 vierkante kilometer grond in woestijn. In de jaren '70 was dat nog 1.560 vierkante kilometer. In 2025 is tweederde van het vruchtbare land in Afrika verdwenen, net als eenderde van dat van Azië. Zo'n 135 miljoen mensen - evenveel als de bevolking van Frankrijk en Duitsland samen - dreigen door deze ontwikkelingen op de vlucht te worden gejaagd.

Een van de oorzaken is bevolkingsgroei. Dit leidt vooral in de Derde Wereld tot een te grote druk op het land waarvan de bevolking leeft: grasland wordt leeggegraasd, complete bossen worden omgehakt, akkers worden overbebouwd en raken uitgeput, water wordt schaarser en vervuilder.

Moderne technologie

Moderne technologie maakt het probleem niet zelden erger. in Australië pompen irrigatiesystemen zout water naar boven, waardoor landbouwgrond langzaam maar zeker verzilt en onbruikbaar raakt. In Saudi-Arabië trekken herders niet langer van oase naar oase nu ze de beschikking hebben over tankwagens met water. De kuddes blijven op één plaats, worden groter en eten alles op wat groen is. In landen als Spanje, Portugal, Italië en Griekenland slorpen vakantieoorden aan de kust het water op dat voorheen het land vochtig hield.

Experts zoals Richard Thomas van het in Syrië gevestigde Internationaal Centrum voor Landbouwonderzoek in Droge Gebieden vergelijken het probleem met huiduitslag: op diverse plaatsen ontstaan aangetaste plekken. "Het is niet zo dramatisch als een overstroming of een aardbeving", zegt Thomas. "Er zijn plaatsen waar de situatie beter wordt en plaatsen waar de situatie slechter wordt. Maar over het algemeen is de trend er een van toenemende verslechtering."

Nieuw is de ontwikkeling niet. Ooit waren Noord-Afrika en het Midden-Oosten groene gebieden. De Sahara was een savanne. Oeroude schilderingen op rotswanden, nu omringd door niets dan zand, laten de giraffes, olifanten en koeien zien die er vroeger leefden. Wel gaat de woestijnvorming nu veel sneller. De wereldwijde stijging van de temperaturen verergert het probleem. "De meeste ecosystemen hebben een kritiek punt", zegt Thomas. "Zodra je dat voorbij bent, gaat het bergafwaarts."




Straks hebben wij overal kamelen.

TonH
16-06-04, 12:20
Vorig jaar hadden we berichten dat het zuiden van de Sahara steeds groener werd. Daar was men ook al ongerust over.

Maar meldt even waar je dit uit hebt. :)

mark61
16-06-04, 12:23
De vorige keer leidde klimaatverandering tot verwoestijning. Deze keer is het de mens. Overbevolking en overbegrazing. Geeft meteen de verklaring voor een aantal conflicten in Noord- en Midden-Afrika. Ik heb de indruk dat geen enkele Arabische of Afrikaanse regering de problemen serieus neemt. Ik weet nu al wie straks de problemen mag oplossen. Dat de olie opraakt is nog wel te overzien. Dat eeuwenoude watervoorraden opraken niet.

By the way, dubbelpost. Arme Mark, gaat het een keer niet over seksuele aberraties, zitten we nog in de verkeerde topic te prikken.

mark61
16-06-04, 13:22
Geplaatst door TonH
Vorig jaar hadden we berichten dat het zuiden van de Sahara steeds groener werd. Daar was men ook al ongerust over.

Maar meldt even waar je dit uit hebt. :)

Dit is geen nieuws, maar al zeker 40 jaar bekend. Jouw bericht is daarentegen intrigerend. Waar heb je dat vandaan? En waarom is men daar ongerust over? Ik kan je verzekeren dat Mali, Burkina Faso en Niger, om er een paar te noemen, absoluut niet 'dreigen' te vergroenen. Integendeel, de Toeareg worden de woestijn uit gedreven bij gebrek aan weidegrond en komen zo in conflict met de sedentaire Afrikanen in de Sahel. Zie bovendien de heisa in Nigeria.

TonH
16-06-04, 13:34
Geplaatst door mark61
Dit is geen nieuws, maar al zeker 40 jaar bekend. Jouw bericht is daarentegen intrigerend. Waar heb je dat vandaan? En waarom is men daar ongerust over? Ik kan je verzekeren dat Mali, Burkina Faso en Niger, om er een paar te noemen, absoluut niet 'dreigen' te vergroenen. Integendeel, de Toeareg worden de woestijn uit gedreven bij gebrek aan weidegrond en komen zo in conflict met de sedentaire Afrikanen in de Sahel. Zie bovendien de heisa in Nigeria.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/2267652.stm


But satellite surveys of the region have shown that vegetation is returning to the country - and, indeed, across the southern edge of the Sahara desert. (...)
And new comparisons with archived images also show increasing grassland and forest vegetation in southern Mauritania, north-western Niger, central Chad, as well as in Sudan and parts of Eritrea.

En van mensen die in die streken werken hoorde ik dat het ook vanuit het vliegtuig écht zichtbaar is.
Het artikel over de zorgen kan ik zo snel niet vinden, maar dat kwam er op neer dat een groenere Sahara het klimaat hier zal veranderen.

mark61
16-06-04, 14:20
Geplaatst door TonH
En van mensen die in die streken werken hoorde ik dat het ook vanuit het vliegtuig écht zichtbaar is.
Het artikel over de zorgen kan ik zo snel niet vinden, maar dat kwam er op neer dat een groenere Sahara het klimaat hier zal veranderen.

Ow das dan geweldig nieuws. Wist ik niks van. Pech voor Europa dan. Zal s aan mijn zus vragen, die weet er meer van. Hoop ik dan toch.

Mark
16-06-04, 14:23
Geplaatst door TonH
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/2267652.stm



En van mensen die in die streken werken hoorde ik dat het ook vanuit het vliegtuig écht zichtbaar is.
Het artikel over de zorgen kan ik zo snel niet vinden, maar dat kwam er op neer dat een groenere Sahara het klimaat hier zal veranderen.

Ik vloog onlangs van Mauretanie naar Senegal en volgens mij was er bar weinig groens tot aan senegal te zien.

sjo
16-06-04, 14:39
Geplaatst door Mark
Ik vloog onlangs van Mauretanie naar Senegal en volgens mij was er bar weinig groens tot aan senegal te zien.

De Sahara met zijn barre landschap schuift op naar het noorden. Dat heeft bijna de Noord-Spaanse hoogvlakte bereikt. Zou dat met migrerende Marokkanen te maken kunnen hebben ? Die gaan nou nooit eens naar het zuiden.......:(

groeten
sjo

Pytaghoras
16-06-04, 15:37
Geplaatst door sjo
De Sahara met zijn barre landschap schuift op naar het noorden. Dat heeft bijna de Noord-Spaanse hoogvlakte bereikt. Zou dat met migrerende Marokkanen te maken kunnen hebben ? Die gaan nou nooit eens naar het zuiden.......:(

groeten
sjo


Woestijn-virus hebben wij geimporteerd naar spanje en ook naar Nederland. In het oosterpark in Amsterdam was het een paar keer te zien dat het daar niet meer groen was, maar geel.

Ik heb nog veel zandkorrels in mijn schoenen.

amadeus
16-06-04, 15:45
Waren het niet de Joden die erin slaagden om woestijngebieden terug in vruchtbaar land te veranderen? (ook in de recente geschiedenis nog naar het schijnt :corcky: )

Misschien dààr eens een beetje te rade gaan?

Ergens in de ahadith staat ook zo'n passage dat na een overwinning op een Joodse nederzetting, de Joden weldegelijk het land mochten blijven bewerken (wel de oogst afstaan natuurlijk) omdat zij de enigen waren die erin slaagden om een degelijkse oogst te bekomen.

Ik moet dat toch eens terug gaan opzoeken!

mark61
16-06-04, 15:55
Geplaatst door amadeus
Waren het niet de Joden die erin slaagden om woestijngebieden terug in vruchtbaar land te veranderen? (ook in de recente geschiedenis nog naar het schijnt :corcky: )

Inderdaad, voornamelijk door Palestijns water te stelen. Zo kan ik het ook.


Ergens in de ahadith staat ook zo'n passage dat na een overwinning op een Joodse nederzetting, de Joden weldegelijk het land mochten blijven bewerken (wel de oogst afstaan natuurlijk) omdat zij de enigen waren die erin slaagden om een degelijkse oogst te bekomen.

Ik moet dat toch eens terug gaan opzoeken!

Zoek jij ff op hoe joden genetisch geschikter zijn voor landbouw dan Arabieren.

Mark
16-06-04, 15:58
Geplaatst door amadeus
Waren het niet de Joden die erin slaagden om woestijngebieden terug in vruchtbaar land te veranderen? (ook in de recente geschiedenis nog naar het schijnt :corcky: )

Misschien dààr eens een beetje te rade gaan?

Ergens in de ahadith staat ook zo'n passage dat na een overwinning op een Joodse nederzetting, de Joden weldegelijk het land mochten blijven bewerken (wel de oogst afstaan natuurlijk) omdat zij de enigen waren die erin slaagden om een degelijkse oogst te bekomen.

Ik moet dat toch eens terug gaan opzoeken!

Hoe zuid-Californie en Las Vegas vruchtbaar worden gehouden is wel wat indrukwekkender dan wat irrigatie kanaaltjes uit het jaar 0 in het midden oosten :)

mark61
16-06-04, 16:27
Geplaatst door Mark
Hoe zuid-Californie en Las Vegas vruchtbaar worden gehouden is wel wat indrukwekkender dan wat irrigatie kanaaltjes uit het jaar 0 in het midden oosten :)

Dat moet je niet zeggen. Het Iraanse qanat-irrigatiesysteem is indrukwekkend, ook in zijn schaal. En duizenden jaren voor Zuid-Californië met zn modern technology.

barneveld
16-06-04, 16:32
je hoef het niet ver te zoeken kijk maar naar flevoland hoe mooi groen dat is.
of is dat iets anders.


:handbang: :handbang: :handbang:

observer
17-06-04, 00:26
Zoek jij ff op hoe joden genetisch geschikter zijn voor landbouw dan Arabieren. ze hebben er een neus voor :wow:

barneveld
17-06-04, 18:38
Geplaatst door observer
ze hebben er een neus voor :wow:

ze kunnen de ster goed lezen

sjo
17-06-04, 18:42
Geplaatst door observer
ze hebben er een neus voor :wow:

Welnee.......ze zweten meer. De andere bewoners staan alleen maar te schijten op dat land.

groet
sjo

barneveld
17-06-04, 18:54
Geplaatst door sjo
Welnee.......ze zweten meer. De andere bewoners staan alleen maar te schijten op dat land.

groet
sjo



???????????????????????????????

freya
17-06-04, 23:46
Geplaatst door amadeus
Waren het niet de Joden die erin slaagden om woestijngebieden terug in vruchtbaar land te veranderen? (ook in de recente geschiedenis nog naar het schijnt :corcky: )



Gelul!

Het irrigatie systeem in de Negevwoestijn is lang lang geleden door de Palestijnen aangelegd. Dat propaganda verhaaltje over de woestijn tot bloei brengen slaat nergens op. De oorspronkelijk boeren zijn weggejaagd, veel land is daardoor verdord. Daarna hebben de Israeli's andere delen op een modernere manier geirrigeerd, maar per saldo is landbouwopbrengst van de Negev gedaald in vergelijking met voor '48.

freya
17-06-04, 23:47
Geplaatst door sjo
Welnee.......ze zweten meer. De andere bewoners staan alleen maar te schijten op dat land.

groet
sjo

Laag bij de grondse schofterige opmerking :moe: