PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik wilde hem bang maken - Powergirl slaat terug



mark61
16-06-04, 13:37
Na een huwelijk vol ellende bleef Mustaf Toprakci zijn ex-vrouw Zekiye K. lastigvallen. De Turkse kreeg daar zo genoeg van, dat ze hem doodschoot. Eis: vijf jaar voor moord.

Hij had zijn ex talloze keren met de dood bedreigd, maar uiteindelijk was zíj het die de trekker overhaalde.

Met twee schoten maakte de Turkse Zekiye K. (59) begin dit jaar een einde aan het leven van haar voormalige echtgenoot. Hevig bloedend plofte Mustaf Toprakci (62) neer voor het Bredase rijtjeshuis van zijn ex-vrouw. Zijn nieuwe vriendin keek verbijsterd toe. Veelzeggend: de kinderen van K. en Toprakci konden geen traan laten om de dood van hun vader.

Gisteren zat K. - zwarte blouse en hoofddoek, propperig - voor de rechter in Breda. Huilend en met haperende stem vertelde ze hoe ze tot de schoten kwam. ,,Ik wilde hem bang maken, zodat hij weg zou gaan.''

Het huwelijk was lang geweest, maar niet gelukkig. Op haar 13de werd Zekiye K. - ze woonde toen nog in Turkije - uitgehuwelijkt aan Toprakci. Samen kregen ze acht kinderen. Tijdens het huwelijk, dat bijna een halve eeuw duurde, werd K. vernederd, geslagen en soms zelfs verkracht. Twee jaar geleden was de maat vol: ze vroeg scheiding aan en ging met twee zonen elders in Breda wonen.

De problemen hielden niet op. Toprakci bleef zijn ex geregeld opzoeken. Hij kwam meestal langs om over de alimentatie te praten, maar de gesprekken eindigden altijd in scheldkanonnades. ,,Hij stelde telkens voor opnieuw te trouwen, hoewel hij al een nieuwe vriendin had. Hij zei mij nodig te hebben voor het eten. Als ik niet op zijn voorstel zou ingaan, zou hij het huis in brand steken. Ik was zelfs zo bang, dat ik een pistool heb gekocht.''

Op zaterdag 13 maart ging K. naar de markt voor spinazie. Toen ze de bus uitstapte, stond Toprakci opeens voor haar. Hij bleef haar bij het boodschappen doen achtervolgen. De vrouw ging naar huis en was nog niet binnen of Toprakci stond met zijn nieuwe vriendin voor de deur. K. ging naar buiten en vroeg haar ex of hij weg wilde gaan, maar dat weigerde hij. Ze ging weer naar binnen, ditmaal om het pistool te pakken. Op weg naar de voordeur moet ze het wapen hebben geladen, maar dat kan ze zich niet meer herinneren. ,,Hij stond op een halve meter afstand en ik riep nog: 'Ga weg'. Vervolgens kwam hij op me af, alsof hij iets wilde pakken. Ik kan me van wat daarna gebeurde weinig herinneren, zelfs het geluid niet.'' Het moet op dat moment zijn geweest dat K. de dodelijke schoten loste.

Getuigen zeiden achteraf dat ze de twee exen op straat hoorden ruziën. Uit onderzoek bleek dat de Turkse van twee meter heeft geschoten. Volgens de rapporten die over K. zijn opgemaakt, leefde zij voortdurend in de angst dat haar ex de kinderen wat zou aandoen. Door de angst was ze verminderd toerekeningsvatbaar, zeggen de onderzoekers. Maar van psychische overmacht - de vrouw kon niet anders doen dan ze deed - was geen sprake, vond de aanklaagster. In plaats van binnen te blijven, ging ze immers met een doorgeladen pistool naar buiten.

Justitie eiste vijf jaar gevangenisstraf voor moord. Daarbij werd rekening gehouden met de verminderde toerekeningsvatbaarheid, K.'s blanco strafblad en haar leeftijd.

De advocaten van K. vroegen ontslag van rechtsvervolging. Volgens het duo handelde K. wél uit psychische overmacht: ze zou door haar gemoedstoestand automatisch hebben geschoten. Aan het eind van de zitting herhaalde K. bang te zijn geweest voor haar ex. Het woord 'spijt' viel deze ochtend niet in de rechtszaal.

Uitspraak 28 juni.

Bron: Algemeen Dagblad

850
16-06-04, 14:03
Geplaatst door mark61
Na een huwelijk vol ellende bleef Mustaf Toprakci zijn ex-vrouw Zekiye K. lastigvallen. De Turkse kreeg daar zo genoeg van, dat ze hem doodschoot. Eis: vijf jaar voor moord.



Bron: Algemeen Dagblad

:o 5 jaar is te weinig.
Hoe triest haar verhaal ogenschijnlijk ook lijkt maar het is en het blijft moord.

SalmayaSale
16-06-04, 14:49
Geplaatst door mark61
In plaats van binnen te blijven, ging ze immers met een doorgeladen pistool naar buiten.

Justitie eiste vijf jaar gevangenisstraf voor moord. Daarbij werd rekening gehouden met de verminderde toerekeningsvatbaarheid, K.'s blanco strafblad en haar leeftijd.


Bron: Algemeen Dagblad


Ik vind ook dat ze binnen kon blijven.
Er is hier geen sprake van overmacht hier.
Maar, ik kan me wel voorstellen dat zij echt genoeg van had
Jaren van onderdrukking, vernederingen en na de scheiding weer gestalkt te worden, kunnen wel tot grote woede en dan moord leiden.
Er knapt iets in je dat je denkt, Hij of Ik.
Ik vind 5 jaar een redelijke offer voor eeuwige rust.

Een vrouw kan zoveel hebben maar genoeg is genoeg: Maak de duivel in haar niet wakker zou ik zeggen. :stomp:

mark61
16-06-04, 15:25
Geplaatst door 850
:o 5 jaar is te weinig.
Hoe triest haar verhaal ogenschijnlijk ook lijkt maar het is en het blijft moord.

Ik lees net nog als achtergrondinfo dat de vrouw op haar 12de samen met haar moeder verstoten werd door haar vader omdat moederlief geen zonen baarde.

In het Amerikaanse recht, en ik dacht ook het Nederlandse, is 'battered wife syndrome' een geaccepteerde verminderde-toerekeningsvatbaarheidsgrond. We weten natuurlijk niet genoeg, er had al eerder ingegrepen moeten worden met de nieuwe (? Istie al ingevoerd?) anti-stalkingwet, maar dat op een gegeven moment de stoppen doorslaan lijkt me voor de hand liggen. Vijf jaar is in NL een heel zware straf. Ik vind haar daad veel begrijpelijker dan van bijv. Murat D, wat hij ook meegemaakt mag hebben. Ik heb ook het idee dat vrouwen die hun man vermoorden zwaardere straffen krijgen dan omgekeerd. Maar dat weet ik niet. Bovendien zijn die mannen dan geen slachtoffer van jarenlange mishandeling.

Ik ben geen rechter maar zou een voorwaardelijke straf opleggen. Het is denk ik doodslag tot zelfverdediging en de kans op herhaling is nihil.

Joesoef
16-06-04, 15:31
Het probleem is dat de vrouw ruim van te voren het pistool heeft gekocht. Dan wel dat ze de man niet vlak na de aanschaf van het pistool heeft gedood. Daardoor is het moord met voorbedachte rade. Benieuwd hoe dat zit met anderen moorden met voorbedachte rade.....

mark61
16-06-04, 16:05
Geplaatst door Joesoef
Het probleem is dat de vrouw ruim van te voren het pistool heeft gekocht. Dan wel dat ze de man niet vlak na de aanschaf van het pistool heeft gedood. Daardoor is het moord met voorbedachte rade. Benieuwd hoe dat zit met anderen moorden met voorbedachte rade.....

Je kan een pistool ook kopen uit een vaag gevoel van veiligheid, om mee te dreigen, om je zekerder te voelen....zonder ooit de intentie te hebben het te gebruiken. Voorbedachte rade impliceert dat je een pistool koopt, en het slachtoffer opzoekt om hem/haar te vermoorden. Als diegene naar jou toekomt op een voor jou onbekend moment kan het nooit voorbedachte rade zijn. Lijkt mij logischerwijs. Als hij niet achter haar aanzat lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat zij ooit actief naar hem op zoek zou gaan. Lijkt me uit het verslag op te maken.

850
16-06-04, 19:37
Geplaatst door mark61


Ik ben geen rechter maar zou een voorwaardelijke straf opleggen. Het is denk ik doodslag tot zelfverdediging en de kans op herhaling is nihil.

De kans op herhaling is nihil ja. Maar daar staat tegenover dat ze iemand van het leven heeft beroofd. Ze heeft het pistool geladen en ermee geschoten. Dat is moord.
Zelfs al had hij haar willen slaan dan is het nog steeds geen zelfverdediging om m dood te schieten.
Die man was geen engeltje maar om m gelijk maar het graf in te knallen vind ik wel erg over the top.

Goodnight
16-06-04, 20:09
Moeilijk....
zou dit nu ook een vorm van eerwraak zijn?

In ieder geval: kan me wel voorstellen als je jarenlang stelselmatig mishandeld en vernederd wordt dat de stoppen door slaan.
Alleen vind ik dit een tikkeltje te ver gaan........
Een pistool in huis hebben, doorgeladen en al.....ik weet niet hoor...

observer
17-06-04, 00:22
het argument is dat het geestelijke overmacht is

als je in de overtuiging leeft dat deze man je wat wil aandoen (en dat te staven is met voorbeelden) dan is het een vorm van zelfverdediging als je een dreigende situatie hebt

een soortgelijke zaak waarin een eigenares van een cafe een stalker doodschoot omdat ze dacht dat hij een leverancier zou aanvallen is in vrijspraak geeindigd

ik denk dat een goed advocaat een goede zaak kan bouwen

-cultuur
-patroon van geweld in huwelijk
- stalking na huwelijk

barfly
17-06-04, 00:35
Vanuit haar positie als vrouw met kinderen zonder man/kostwinnaar is het een heel harde situatiie.

Ik vind de straf wel redelijk. Tis moord met min of meer voorbedachte rade.

mark61
17-06-04, 01:14
Geplaatst door barfly
Vanuit haar positie als vrouw met kinderen zonder man/kostwinnaar is het een heel harde situatiie.

Ik vind de straf wel redelijk. Tis moord met min of meer voorbedachte rade.

Hoe weet je dat? En wat is min of meer? Iemand die geen ervaring heeft schiet in het wilde weg. Ze had hem ook kunnen missen. En als hij niet voor haar deur had gestaan had ze wellicht nooit geschoten.

mark61
17-06-04, 01:17
Geplaatst door 850
De kans op herhaling is nihil ja. Maar daar staat tegenover dat ze iemand van het leven heeft beroofd. Ze heeft het pistool geladen en ermee geschoten. Dat is moord.
Zelfs al had hij haar willen slaan dan is het nog steeds geen zelfverdediging om m dood te schieten.
Die man was geen engeltje maar om m gelijk maar het graf in te knallen vind ik wel erg over the top.

Nou nee, dat vind ik niet. Als je 59 bent en je wordt na een halve eeuw nog steeds geterroriseerd... De overheid doet er in ieder geval niets aan.

Moord is gepland. Wat zij gepland heeft weet vooralsnog niemand. Er lopen zoveel mensen met wapens rond die ze nooit gebruiken.

Bofko
17-06-04, 01:26
Geplaatst door Goodnight
Moeilijk....
zou dit nu ook een vorm van eerwraak zijn?


Absoluut niet.

mark61
17-06-04, 02:16
Geplaatst door Goodnight
Moeilijk....
zou dit nu ook een vorm van eerwraak zijn?

Het kenmerk van die 'eer' is dat een vrouw hem alleen kan verliezen, nooit winnen.


Een pistool in huis hebben, doorgeladen en al.....ik weet niet hoor...

Volgens het artikel moest ze m eerst nog even laden.

850
17-06-04, 02:56
Geplaatst door mark61
Volgens het artikel moest ze m eerst nog even laden.

En dat vind ik nu net het struikelpunt in dit verhaal.
Had ze in haar woede/angst een zwaar voorwerp gepakt en er doodslag mee begaan dan zouden de kaarten al heel anders op tafel liggen.

mark61
17-06-04, 03:06
Geplaatst door 850
En dat vind ik nu net het struikelpunt in dit verhaal.
Had ze in haar woede/angst een zwaar voorwerp gepakt en er doodslag mee begaan dan zouden de kaarten al heel anders op tafel liggen.

Een zwaar voorwerp is in Turkse context vaak een pistool. :hihi: Vuurwapens zijn er niet zo exotisch, en verboden, als in NL. In Amerika knal je ook iemand ongestraft neer alstie voor je deur staat en je wat aan wil doen.

Niet dat ik daar voor ben. Maar in dit geval pleit ik voor verzachtende omstandigheden. Ik zou haar zwaarder straffen voor verboden wapenbezit dan, in dit geval, het gebruik ervan.

Al met al is het een exotisch verhaal. De meeste vrouwen vechten nu eenmaal niet terug tegen terreur.

Goodnight
17-06-04, 07:50
Geplaatst door mark61
. Ze had hem ook kunnen missen. En als hij niet voor haar deur had gestaan had ze wellicht nooit geschoten.

Maar dat heeft ze dus niet gedaan.En als het meer dan 1 schot is dan is het helemaal linke soep.
En ze hoefde hem niet op te zoeken, als je van het verhaal uitgaat stalkte hij haar.Dus hij zou zowieso voor haar deur opgedoken zijn......

mark61
17-06-04, 11:26
Geplaatst door Goodnight
Maar dat heeft ze dus niet gedaan.En als het meer dan 1 schot is dan is het helemaal linke soep.
En ze hoefde hem niet op te zoeken, als je van het verhaal uitgaat stalkte hij haar.Dus hij zou zowieso voor haar deur opgedoken zijn......

Daarom juist. Als de overheid de stalkers niet voor je deur vandaan houdt, dan moet je het zelf maar doen. Stel dat jou hetzelfde overkomt...misschien zou je dan op een gegeven moment ook geen andere oplossing meer zien.

Als ik ooit van mijn leven zou schieten zou ik ws. dat hele ding in 1 keer leegmaken. :p

mark61
18-06-04, 01:44
up. Wou nog even weten wat o.a. Taoua ervan vond.

850
18-06-04, 03:14
Geplaatst door mark61
up. Wou nog even weten wat o.a. Taoua ervan vond.

---> :moe:

mark61
18-06-04, 10:22
Geplaatst door 850
---> :moe:

:moe: :rolleyes: