PDA

Bekijk Volledige Versie : Bush misleidde de wereld



ZbaqZbaq
17-06-04, 12:00
Bush misleidde de wereld



Van onze redactie buitenland



AMSTERDAM - De geloofwaardigheid van de Amerikaanse president George W. Bush en zijn naaste medewerkers heeft flinke schade opgelopen. Lang beweerden zij dat Saddam Hoessein en Osama bin Ladens terreurnetwerk al-Qaida nauwe banden onderhielden. Daarmee legden ze een verband tussen Saddam Hoessein en de aanslagen van 11 september 2001. Dat verband bestaat echter niet, aldus gisteren de onderzoekscommissie naar de aanvallen op New York en het Pentagon.

Het terreurnetwerk en de regering van Saddam Hoessein hebben wel contact gehad, maar tot samenwerking is het nooit gekomen.

Osama bin Laden wilde Iraakse hulp bij het verwerven van wapens en toestemming om in Irak trainingskampen op te zetten. Maar Irak is daar voor zover bekend nooit op ingegaan, concludeert de commissie.

De contacten vonden volgens de onderzoekers begin jaren negentig plaats in Soedan, waar Bin Laden toen met een groot gevolg was neergestreken, en later in Afghanistan, waar de leider van al-Qaida zich had gevestigd als goed beschermde gast van het Taliban-regime.

De onderzoekscommissie prikt ook de mythe door dat Mohammed Atta, de leider van de kapers die op 11 september toesloegen, in Praag een ontmoeting had gehad met een lid van de Iraakse geheime dienst. Daar is niets van gebleken, aldus de onderzoekers.

Washington heeft de band tussen Saddam en Bin Laden aangevoerd als één van de belangrijkste argumenten om Irak binnen te vallen, met de aanwezigheid van massa-vernietigingswapens. Die laatste bewering is al eerder ontzenuwd.

Harde bewijzen kon de regering nooit laten zien. Toch sprak vice-president Dick Cheney deze week nog over de 'de overweldigende bewijzen van een connectie tussen al-Qaida en Irak'. Cheney vermeldde eerder ook de contacten tussen Mohammed Atta en de Iraakse geheime dienst, die dus nooit hebben plaatsgehad. Cheney sprak in dat verband van 'geloofwaardige maar onbevestigde informatie van inlichtingendiensten'.

George W. Bush zelf was de afgelopen maanden veel minder stellig. In januari werd hem gevraagd of hij zeker wist dat Saddam en Bin Laden in Irak gemene zaak hadden gemaakt. ''Ik kan dat niet met stelligheid beweren,'' was toen zijn antwoord. Eerder vertelde hij het Amerikaanse volk echter: ''Door de bevrijding van Irak is al-Qaida een belangrijke bondgenoot kwijtgeraakt.''

Het gisteren gepubliceerde onderzoeksrapport, dat uitgebreid werd behandeld door de Amerikaanse media, bevestigt wat ingewijden al lang wisten en ook uitgebreid bespraken.

Het Amerikaanse volk bleef de afgelopen maanden echter in meerderheid, 57 procent, overtuigd van de Irak-connectie bij 11 september. Dat bleek uit een in april gehouden peiling van de University of Maryland.
--------------------------------------------------------

echnaton
17-06-04, 12:12
Dat het niet bewezen kan worden wil niet zeggen dat die link tussen Saddam en El Kaida niet bestaat. Velen vinden het nog steeds aannemelijk dat er wel degelijk een connectie was. Er zijn trouwens wel overtuigende bewijzen van bemoeienissen van Saddam met Palestijnse terreurdaden.

ZbaqZbaq
17-06-04, 12:14
ja ja...vooral vol blijven houden :jeweetog:

wakkerdier
17-06-04, 12:15
Tja, dat ie liegt weten we nu inmiddels. Dat ie geen vrede stichter is en een onrechtdoener ook al. Dat ie Irak wel "bevrijdt" en in Afrika geen vinger toesteekt (geen olie?/belangen) ziet iedereen. Wie schiet nu eens dit onderkruipsel en zij aanhang een kogel door het hoofd zodat de wereld verlost is?

TonH
17-06-04, 12:25
Wakkerdier!

Zou je die laatste zin even willen verwijderen?!

wakkerdier
17-06-04, 12:28
NEE!
ik zal wel een nuance aanbrengen: Moge Allah ons van hem verlossen!

TonH
17-06-04, 12:29
Geplaatst door wakkerdier
NEE!
ik zal wel een nuance aanbrengen: Moge Allah ons van hem verlossen!

Prima, maar wis dan toch nog even die laatste zin.

wakkerdier
17-06-04, 12:33
:sniper:

TonH
17-06-04, 12:38
Misselijk. En waarom noem je je wakkerdier?

David
17-06-04, 12:46
Ons wakkerdier is een pittig wijfje en dat is ze.



Ook een dom wijfje, maar dat terzijde.

wakkerdier
17-06-04, 12:49
Als je zelf geen flauw idee hebt, ben je ook nog niet rijp voor een uitleg over mijn naam.

nard
17-06-04, 12:50
Geplaatst door wakkerdier
NEE!
ik zal wel een nuance aanbrengen: Moge Allah ons van hem verlossen!

Alsof dat een nuance is.
Dat maakt je stelling alleen maar zwart-witter en onaantastbaarder, wakkerdier.

TonH
17-06-04, 12:57
Geplaatst door wakkerdier
Als je zelf geen flauw idee hebt, ben je ook nog niet rijp voor een uitleg over mijn naam.

Bewondering voor FvdG?

echnaton
17-06-04, 13:08
Geplaatst door ZbaqZbaq
ja ja...vooral vol blijven houden :jeweetog:

Toch hadden Saddam en OBL een gezamenlijke vijand, namelijk de USA. Het zou voor de twee niet meer dan logisch zijn om samen te werken. Saddam, we weten het allemaal, is een hele slimme man en hij was toch wel bij terroristische activiteiten betrokken. Het is dus niet zo vreemd om te veronderstellen dat hij de samenwerking met OBL geheim heeft kunnen houden.

David
17-06-04, 13:12
Geplaatst door echnaton
Toch hadden Saddam en OBL een gezamenlijke vijand, namelijk de USA. Het zou voor de twee niet meer dan logisch zijn om samen te werken. Saddam, we weten het allemaal, is een hele slimme man en hij was toch wel bij terroristische activiteiten betrokken. Het is dus niet zo vreemd om te veronderstellen dat hij de samenwerking met OBL geheim heeft kunnen houden.


De vijand van jouew vijand is mijn vriend. Ik weet het niet. ze hadden wellicht allebei een pokkehekel aan de USA, maar volgens mij ook aan elkaar. Voorlopig ga ik toch even af op het rapport van die commissie.

Max Stirner
17-06-04, 13:20
De dag na 11 september stonden de Iraakse kranten vol met lofuitingen over deze 'heldhaftige prestatie'. Misschien niet zo snugger want dat gaf Bush een extra stok om mee te slaan - of die band tussen OBL en Saddam er nu was of niet.

echnaton
17-06-04, 13:28
Geplaatst door David
De vijand van jouew vijand is mijn vriend. Ik weet het niet. ze hadden wellicht allebei een pokkehekel aan de USA, maar volgens mij ook aan elkaar. Voorlopig ga ik toch even af op het rapport van die commissie.

Die commissie stelt dat er geen bewijzen zijn. Voor mij is dat niet voldoende.